غذا دادن به فرزندان کار دشواری نیست. احتمالا این جمله را تاکنون از هیچ مادری نشنیده‌اید. اغلب کودکان نسبت به غذا ایرادگیرند و عادت دادن آنان به خوردن غذاهای سالم کار آسانی نیست. همه از اهمیت مصرف مواد مغذی و تغذیه سالم آگاه‌اند و با توجه به افزایش مشکلات مربوط به سلامت، از جمله بروز چاقی، انواع بیماری ها در کودکی و بزرگسالی، و حتی خستگی شدید، گرایش به سبک زندگی سالم یک ضرورت است. تغذیه سالم به رشد کودک کمک می‌کند، بیماری‌ها را از او دور می‌کند و باعث کنترل وزن او در محدوده طبیعی نیز می‌شود. همچنین، آموزش داشتن تغذیه سالم به کودک باعث می‌شود در بزرگسالی نیز از این عادت پسندیده پیروی کند. بنابراین، لازم است بدانید چگونه عادات غذایی صحیح و سالم را به فرزندانتان بیاموزید. در این مقاله کودکت، به بررسی روش‌های مؤثری پرداخته شده است که به کمک آن‌ها، عادت غذایی صحیح برای کودکان ایجاد می‌شود.

۱۷ روش برای ایجاد عادت های غذایی صحیح برای کودکان

۱. در ابتدا، باید خودتان هم از قوانینی که برای فرزندتان در نظر می‌گیرید پیروی کنید. اگر به عنوان والدین یا راهنمای کودک قصد دارید عادت های غذایی صحیح را در او نهادینه کنید، پس خودتان هم باید از آن پیروی کنید و سالم غذا بخورید. کودکان الگوی رفتاری والدین در مورد غذا خوردن را تقلید می‌کنند، خصوصا اگر فرد مورد نظر والدین یا نزدیکان آنان باشد. پس اگر می‌خواهید فرزندتان تغذیه سالمی داشته باشد، لازم است خودتان نیز تغذیه سالمی داشته باشید.

۲. گاهی در عادات سالم غذا خوردن تغییری به وجود آورید. نیازی نیست خوردن تمام غذاهای ناسالم، مانند فست‌فودها، را جرم تلقی کنید. همه افراد فست‌فود و برخی غذاهای به‌اصطلاح ناسالم را دوست دارند و خوردن آن‌ها، هر از چند گاهی و در حد اعتدال، ایرادی ندارد. لازم نیست همیشه فرزند خود را از خوردن غذاهای ناسالم و فست‌فودها محروم کنید.

۳. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است. توجه داشته باشید، حتما باید این مورد را به فرزند خود بیاموزید. کودکان فعال‌اند و از همان ابتدای روز، به انرژی نیاز دارند. بنابراین، خوردن اولین وعده غذایی بسیار ضروری است. کودک باید به خوردن صبحانه مقوی و سالم عادت کند.

۴. بسیاری از والدین برچسب ایرادگیر بودن نسبت به غذا را به فرزند خود می‌زنند، اگرچه ممکن است حقیقت داشته باشد، اما لازم نیست فرزند شما مکرر این را بشنود. وقتی شما او را بدغذا می‌نامید و آن را برای دیگران تعریف می‌کنید، آن‌ها را خواه ناخواه به سمت ایرادگیر شدن و بد غذایی می‌دهید. برای مثال، وقتی شما به دیگران می‌گویید او از سبزیجات متنفر است، در واقع، بر این موضوع تاکید می‌کنید و کودک این ویژگی و برچسب را بر خود می‌گیرد و به آن عمل می‌کند.

۵. اشکال و رنگ‌ها کودکان را مجذوب می‌کند. از این موضوع در آماده کردن غذاهای سالمی که می‌پزید استفاده کنید. سبزیجات را به شکل‌های جالب برش بزنید و آن‌ها را، به حالتی جذاب و جالب، در بشقاب بچینید. استفاده از مواد غذایی رنگی و تزیین آن به افزایش اشتهای کودک کمک می‌کند.

۶. به مقدار مناسب فیبر غذای کودک توجه کنید. بسیاری از کودکان با مشکلاتی مانند یبوست و سایر مشکلات روده مواجه‌اند. با مصرف میوه‌هایی مانند موز، پرتقال و تمشک و سبزیجاتی مانند هویج، چغندر، کلم بروکلی و لوبیا از این بیماری‌ها جلوگیری کنید. جو دوسر نیز منبعی عالی برای فیبر است و در عین حال، غذایی فوق‌العاده سالم و مقوی است.

۷. فرزندان خود را در تمام مراحل پخت و پز درگیر کنید. به کودکان کمک کنید بدانند در غذایی که می‌خورند چه مواد غذایی وجود دارد. از کودکان بخواهید به آشپزخانه بیایند و مراحل آشپزی را تماشا کنند. همچنین، به آن‌ها اجازه دهید همراه شما در آماده‌سازی غذا مشارکت کنند. آشپزی با کودک اشتیاق کودکان به غذا خوردن را افزایش می‌دهد، زیرا می‌دانند برای آماده شدن غذایی که می‌خورند، تلاش بسیاری کرده‌اند.

۸. زمان‌های مناسبی را برای وعده‌های غذایی در نظر بگیرید و سعی کنید این نظم در زمان‌بندی را به طور مداوم حفظ کنید. کودکان باید از اهمیت غذا خوردن به‌موقع و نظم غذایی آگاه شوند تا به آن عادت کنند تا در بلندمدت نیز به آن پایبند بمانند.

۹. کودک باید از غذایی که می‌خورد و اهمیت آن آگاه باشد. درباره اهمیت پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و سایر مواد مورد استفاده در غذا و مزایای آن‌ها با کودکان گفتگو کنید.

۱۰. طی غذا خوردن، کودکان باید پشت میز غذاخوری بنشیند. این روزها، بیشتر کودکان غذای خود را جلوی تلویزیون یا حین انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌خورند. این عادت غذایی بسیار غلطی است که نباید در کودک نهادینه شود. طبق تحقیقات، غذا خوردن جلوی تلویزیون ممکن است باعث چاقی بیش از اندازه شود، زیرا در این حالت، مغز آنچه خورده می‌شود ردیابی نمی‌کند و بیشتر بر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای متمرکز می‌شود.

۱۱. فعالیت‌های بدنی و ورزش را در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید. این کار ذائقه سالمی در او ایجاد می‌کند و به رشد و تقویت کودک نیز کمک می‌کند.

۱۲. حداقل یک وعده در روز را کنار هم غذا میل کنید. بسیاری از والدین برنامه شلوغی دارند، بنابراین، صرف غذا کنار هم در همه وعده‌های غذایی سخت است، اما با این حال، باید حداقل در یک وعده غذایی، کنار دیگر اعضای خانواده باشید.

۱۳. هنگام خرید، برچسب‌های روی مواد غذایی را مطالعه کنید و از کودکان نیز بخواهید برچسب‌ها را مطالعه کنند. بررسی برچسب‌های درج‌شده روی بسته‌بندی مواد غذایی به شما و فرزندتان کمک می‌کند بدانید چه موادی را در غذا مصرف می‌کنید. دانستن اینکه چه چیزی می‌خورید برای شما جذاب خواهد بود. برای مثال، یک قوطی ذرت تقریبا ۳۵۰ کالری دارد. دانستن این اطلاعات به حفظ سلامتی شما و فرزندتان کمک خواهد کرد.

۱۴. اگر زمان کافی دارید، فعالیت‌هایی مانند باغبانی انجام دهید و از فرزند خود نیز بخواهید با شما همراهی کند. کودکان از خوردن میوه و سبزیجاتی که خودشان کاشته‌اند لذت می‌برند.

۱۵. یخچال خود را با غذاهای سالم پر کنید. همواره میوه‌ها و سبزیجات در یخچال داشته باشید تا کودک به خوردن غذاهای مضری که ارزش غذایی ندارند روی نیاورد و هنگام گرسنگی، غذاهای مغذی و سالم میل کند.

۱۶. از تهدید و رفتار خشونت‌آمیز، برای مجبور کردن کودک به خوردن غذایی که دوست ندارد، استفاده نکنید.

۱۷. تسلیم نشوید. کودکان می‌توانند خودشان غذایی را که می‌خورند انتخاب کنند. شما باید صبور باشید. آن‌ها در آینده از شما تشکر خواهند کرد.

افزایش عادت‌های غذایی سالم در کودکان نقشی اساسی در رشد و سلامت آنان دارد. همچنین، باعث می‌شود در بزرگسالی سبک زندگی سالمی داشته باشند. در ادامه، به چند عادت غذایی سالم اشاره می‌شود که باید سعی کنید آن‌ها را در کودک خود نهادینه کنید. از همین لحظه شروع کنید.

۱. حتما، در برنامه روزانه خود، ورزش و فعالیت‌های بدنی کافی را بگنجانید. ورزش کردن به سلامت و رشد شما و فرزندتان کمک می‌کند و باعث تمایل او به تغذیه سالم می‌شود.

۲. غذاهای ناسالم یا فست‌فود هوس می‌کنید؟ دست به کار شوید! به جای سفارش غذاهای آماده، غذای مشابه را در خانه تهیه کنید. با پخت پیتزا در خانه، نه تنها غذای سالمی خواهید داشت، بلکه کودکانتان نیز سرگرم می‌شوند.

۳. اطمینان حاصل کنید که کودک در طول روز مقدار کافی آب می‌نوشد. نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز ضروری است. کودکان برای رشد، دفع سموم بدن و آب‌رسانی به بدن به این مقدار آب در روز نیاز دارند.

۴. غذاهایی که کودک می‌خورد باید ارزش غذایی بالایی داشته باشند. غذاهای سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، آهن، چربی، ویتامین و مواد معدنی نیاز بدن کودک را برای رشد تامین می‌کند.

۵. کودک به مقدار مناسب کلسیم نیاز دارد. خصوصا در سنین رشد. کلسیم برای رشد و سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها لازم است.

۶. قبل از قورت دادن، غذا را به‌خوبی بجوید و کودک را نیز به این کار ترغیب کنید. این کار به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

۷. تنوع چاشنی زندگی است. دستورالعمل‌های تهیه غذاهای مختلف را بررسی کنید و آن‌ها را در غذایی که می‌پزید امتحان کنید. بسیاری از مردم عقیده دارند غذاهای سالم خوشمزه نیستند. این به دور از حقیقت است. همه این موارد بستگی به نحوه تهیه و پخت آن‌ها دارد.

۸. در هر وعده، غذای کمتری بخورید و به جای آن، تعداد وعده‌های غذایی خود در طول روز را بیشتر کنید. به جای سه وعده اصلی و بزرگ در روز، وعده‌های کوچک‌تر و بیشتر داشته باشید. این کار بیشتر درباره کودکان باید انجام شود، زیرا بیشتر اوقات گرسنه هستند.

شکی نیست که کیفیت زندگی این روزها با کیفیت زندگی در گذشته متفاوت است. بیست سال پیش را تصور کنید. هیچ‌کدام از موارد نگران‌کننده‌ای که امروزه وجود دارد، مانند آلودگی هوا و نگرانی‌های محیط زیستی، وجود نداشت. چاقی بیش از حد یک بیماری در شیوه زندگی است که از هر پنج نفر، یک نفر به آن مبتلا است. بیماری‌های جسمی مانند دیابت، افزایش سطح کلسترول و بیماری‌های قلبی این روزها به‌شدت رایج شده است. ایجاد عادات های غذایی سالم برای کودکان امری ضروری است. بنابراین، باید همین حالا دست به کار شوید، زیرا هر چه زودتر این کار را شروع کنید، کودکان آسان‌تر به آن عادت می‌کنند.

کودکان این روزها با مشکلات زیادی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی مواجه‌اند. بیماری‌های که به عنوان بیماری‌های مخصوص سنین پیری یا میان‌سالی در نظر گرفته می‌شوند. شما هم مانند فرزندتان نیاز دارید تغذیه سالمی داشته باشید. وجود عادات غذایی سالم در کودکان برای شما نیز شگفت‌آور خواهد بود، زیرا باعث می‌شود خودتان را به خاطر فرزندتان تحت فشار قرار دهید.

سلامتی بسیار مهم است، سلامتی ثروت است و اکنون، بهترین زمان برای شروع آموزش عادت غذایی صحیح برای کودکان است. اگر شما هم نظر یا تجربه ای در مورد عادت های غذایی کودکان دارد حتما از طریق قسمت نظرات یا در اینستاگرام کودکت با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: عادت های غذایی سالم برای کودکان چیست؟

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید