آشپزی کردن با کودکان کمی زمان می‌برد و به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد اما مزایای بی‌شماری برای شما و او به همراه خواهد داشت. بیشتر خانواده‌ها برای تفریح و ایجاد تنوع، فرزندان خود را به رستوران می‌برند و در آنجا با مصرف غذاهای فست‌فود، سلامت خانواده را به خطر می‌اندازند. واقعیت این است که راه‌های دیگری هم برای تفریح وجود دارد. آشپزی کودک به همراهی مادر و پدر در آشپزخانه باعث می‌شود تا ضمن لذت بردن از فرایند همکاری، چیزهای زیادی هم بیاموزد. در ادامه به نمونه‌ای از مزایای آشپزی کودک در کنار بزرگ‌ترها پرداخته‌ایم.

بیشتر یاد بگیرید: طرز تهیه مافین موز بدون گلوتن

آشپزی کودک در کنار والدین باعث تقویت ریاضیات او می‌شود

آشپزی کودک

آشپزی کودک در آشپزخانه با نظارت والدین، برای همه بچه‌ها درس‌هایی از ریاضیات را به همراه دارد. مثلا وقتی به فرزند خود می‌گویید، ۵ سیب به من بده یا سیب‌ها را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کن، یک-چهارم کیک را برش بده و…، در واقع در حال آموزش ریاضیات به شکلی کاربردی خواهید بود.

آشپزی کودک موجب تقویت اعتماد به نفس کودک می‌شود

آشپزی کودک - اعتماد به نفس

وقتی کودکان نتیجه فعالیت‌ها و سخت‌کوشی خود را مشاهده می‌کنند، احساس خوبی پیدا خواهند کرد و بر میزان اعتماد به نفسشان افزوده می‌شود. ضمن اینکه همه اعضای خانواده پس از امتحان کردن دستپخت آنها، شروع به تعریف و تمجید می‌کنند و همین بازخورد مثبت در روحیه کودک تاثیرات بسیار خوبی می‌گذارد. نکته مثبت دیگر این است که کودک متوجه میزان زحمت مادر یا پدر برای تهیه غذا می‌شود و بیشتر قدردان زحمات آنها خواهد بود.

آشپزی کودک باعث یادگیری مهارت‌های مفید می‌شود

آشپزی کودک - مهارت های مختلف

بیشتر بخوانید: چگونه صبحانه کودکان را لذت بخش کنیم؟

در دنیای شلوغ و پرازدحام ما، همه ترجیح می دهند از غذاهای آماده و فست‌فود استفاده کنند. حال اگر فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که فرهنگ آشپزی در منزل را یاد بگیرند، علاوه بر ترجیح غذاهای سالم خانگی در آینده، مهارت‌های عملی هم کسب می‌کنند.

آشپزی کودک همراه با  یادگیری درس‌های علمی است

علاوه بر ریاضی، سایر علوم هم در حین آشپزی کودک به او آموزش داده می‌شوند. مثلا به او می‌گویید که با افزودن جوش شیرین بیشتر، مخلوط حاصل چه ویژگی‌هایی پیدا می‌کند و… . ضمن اینکه کودک می‌تواند اهمیت پیروی از دستورالعمل‌ها را یاد بگیرد و به اندازه‌گیری و نکات پیرامون آن وقوف پیدا کند. دقت و توجه به جزئیات یا کار کردن با ابزارهای مختلف هم از دستاوردها آشپزی کودک در کنار والدین به شمار می‌رود.

آشپزی کودک با والدین به تقویت رابطه آنها کمک می‌کند

آشپزی کودک - تقویت رابطه با والدین

یک شیرینی خیلی خوشمزه: طرز تهیه کوکی صدفی

وقتی والدین در کنار فرزندشان شروع به تهیه غذا می‌کنند،‌فرصتی مغتنم برای درد دل کردن و تعریف کردن وقایع روز و… پیش می‌آید. در نتیجه رابطه والدین و فرزندان با هم بهتر و نزدیک‌تر می شود و فرزندان از مشکلات احتمالی یا به طور کلی درباره خودشان بیشتر به والدین خواهند گفت.

آشپزی کودک، مزایای زیادی برای سلامت او دارد

ضمن آشپزی کودک در کنار والدین، اهمیت توجه به جزئیات و پیروی از دستور پخت بیشتر می‌شود. در نتیجه غذایی سالم‌تر طبخ می‌شود. همین در کنار هم بودن، رعایت نکات آشپزی و گذراندن زمان در کنار هم به کودکان یاد می‌دهد که خانواده و گذراندن اوقات خانوادگی چقدر مهم است و شما چقدر برای او ارزش قائل هستید. به همین خاطر برای او وقت می‌گذارید و دوست دارید در کنار او باشید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید