لکوره اصطلاحی پزشکی است که برای توصیف ترشحات غلیظ، سفید یا زردرنگ واژن استفاده می‌شود که زنان به‌جای پریود آن را تجربه می‌کنند و به‌طورکلی بی‌ضررند. دلایل این ترشحات سفید چیست، چه چیزی طبیعی و چه چیزی غیرطبیعی است؟ در این مقاله به همه این پرسش‌ها درباره ترشحات واژن در بارداری پاسخ داده خواهد شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ترشحات واژن چیست؟

تقریباً هر خانمی در مقطعی از زندگی‌اش مجبور است با ترشحات واژن دست‌وپنجه نرم کند. شایع‌ترین علت این ترشح تغییر در سطوح هورمونی در طول چرخه قاعدگی است و درجه غلظت آن از مرحله‌ای به مرحله دیگر متفاوت است.

برای مثال، زمانی که خانمی در حال تخمک‌گذاری است، ترشحات رقیق و کش‌دار است. اما هنگامی که تخمک‌گذاری نمی‌کند، ترشحات غلیظ و چسبنده است. قوام ترشحات به فرایندهای مختلف چرخه قاعدگی کمک می‌کند. در بیشتر موارد، ترشحات واژن جای نگرانی ندارد و تا زمانی که با تحریک، ناراحتی، بوی بد و خارش همراه نباشد طبیعی تلقی می‌شود.

به ترشحات طبیعی واژن در دوران بارداری لکوره گفته می‌شود که از دهانه رحم شما/گردن رحم خارج می‌شود.

آیا داشتن ترشحات سفید در بارداری طبیعی است؟

وجود ترشحات واژن در بارداری بیشتر از حد معمول کاملاً طبیعی است. اما آنچه طبیعی تلقی می‌شود ترشحات بی‌بو یا با بوی ملایم، غلیظ و به رنگ سفید شیری است. بااین‌حال، هنگامی که رنگ آن تغییر می‌کند ممکن است باعث نگرانی شود.

ترشحات واژنی که ممکن است در دوران بارداری با آن مواجه شوید بسیار شبیه به ترشحاتی است که ممکن است بین دوره‌های قاعدگی تجربه کنید، اما شدیدتر است. ممکن است این علامت خوشایند بارداری نباشد، اما با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد!

ترشحات در دوران بارداری

اکثر زنانی که باردار نیستند نیز در اواسط سیکل خود ترشحاتی را تجربه می‌کنند، اما این ترشحات ممکن است در دوران بارداری افزایش یابد. این ترشحات یکی از علامت‌های مهم بارداری‌اند که ممکن است در حدود هفته سیزدهم که تقریباً شروع ۳ ماهه دوم بارداری شماست آغاز شوند. همان‌طور که بارداری‌تان پیشرفت می‌کند، ترشحات هم افزایش می‌یابد. واژن شما بیش از حد کار می‌کند تا دهانه رحمتان سالم و مرطوب بماند و این یکی از عوارض جانبی آن است.

هدف از این ترشح محافظت از کانال زایمان در برابر عفونت‌ها و حفظ تعادل باکتری‌های خوب و flora در واژن است. گاهی اوقات، ترشحات ممکن است کمی قهوه‌ای یا صورتی باشند که تا وقتی خونریزی نداشته باشید طبیعی است.

در ادامه انواع ترشحات واژینال که احتمالاً در مراحل مختلف بارداری مشاهده خواهید کرد آورده شده است:

  1. سه ماهه اول

شما متوجه ترشحات طبیعی یا حداقلی از واژن خواهید شد که مشابه آن چیزی است که به آن عادت داشتید. در برخی موارد ممکن است اصلاً ترشحی وجود نداشته باشد.

  1. سه ماهه دوم

ترشحات واژینال یا لکوره مرتبط با بارداری معمولاً در سه ماهه دوم، حدود هفته سیزدهم بارداری شروع می‌شود. ممکن است میزان ترشحات بیشتر از آنچه باشد که قبلاً داشته‌اید و احتمالاً هر هفته یا هر روز افزایش می‌یابد.

  1. سه ماهه سوم

ترشحات واژن ممکن است بسیار زیاد و ناراحت‌کننده شود و احتمالاً با نزدیک شدن به زایمان به‌سرعت افزایش می‌یابد. در چند هفته آخر بارداری، ممکن است متوجه مخاط غلیظ با رگه‌هایی از خون شوید که به آن «نشانه» می‌گویند و نشانه اولیه زایمان است. جای نگرانی نیست!

دلایل ترشحات واژن در بارداری

در ادامه برخی از دلایل رایج مرتبط با ترشحات واژن آورده شده است:

۱٫      تغییرات هورمونی

بدن هر زن در طول چرخه قاعدگی دچار تغییرات هورمونی زیادی می‌شود. در نیمه اول چرخه، سطح استروژن افزایش می‌یابد و در زمان تخمک‌گذاری به اوج خود می‌رسد. ازآنجاکه این هورمون مسئول افزایش خون‌رسانی است، منجر به افزایش ترشح بی‌رنگ و بی‌بو از دهانه رحم می‌شود که چیزی جز ترشح نیست. این ترشح در بیشتر موارد بی‌ضرر است.

علائم: افزایش مقدار ترشحات پس از تخمک‌گذاری که با پیشرفت چرخه تغییر می‌کند.

آیا طبیعی است؟: کاملاً طبیعی است، به شرطی که ترشحات رنگی یا بدبو نباشد.

نحوه برخورد با آن: ناحیه موردنظر را خشک نگه دارید، از پد روزانه استفاده کنید و لباس زیرتان را مرتب تعویض کنید.

۲٫      بارداری

بارداری عوارض ناخوشایند ترشحات واژن را به همراه دارد. در بارداری افزایش سطح استروژن رخ می‌دهد که به‌دلیل آن تولید مخاط افزایش می‌یابد و منجر به لکوره می‌شود. این موقعیت کاملاً شبیه چیزی است که ممکن است در طول دوره‌های قاعدگی تجربه کنید، اما ممکن است کمی متفاوت باشد. علاوه‌براین، حتی ممکن است در طول دوران بارداری وجود داشته باشد، زیرا از کانال زایمان در برابر هرگونه عفونت محافظت می‌کند و باکتری‌های سالم را در آن ناحیه نگه می‌دارد.

علائم: ترشحات در سه ماهه اول افزایش نمی‌یابند، اما از سه ماهه دوم شروع به افزایش می‌کنند و تا زمان نزدیک به زایمان ادامه می‌یابند.

آیا طبیعی است؟: افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است.

نحوه برخورد با آن: بهداشت را رعایت کنید و ناحیه واژن را خشک نگه دارید. برای یافتن بهترین راه‌حل با پزشکتان صحبت کنید و خوددرمانی نکنید.

۳٫      عفونت قارچی

عفونت قارچی می‌تواند نامطبوع باشد، اما خوشبختانه تشخیص آن آسان است. این عفونت نوعی عفونت مخمری است که معمولاً در ناحیه واژن رخ می‌دهد و نشان‌دهنده افزایش سلول‌های مخمر در واژن است که تعادل pH را به هم می‌زند و باعث ناراحتی می‌شود.

علائم: ترشحات واژن سفید یا زرد است و ممکن است شبیه پنیر کاتیج باشد. همچنین ممکن است بوی بدی داشته باشد و باعث خارش شدید ناحیه شود.

آیا طبیعی است؟: رایج است، اما عادی نیست.

نحوه مقابله با آن: اجازه دهید به واژنتان هوا برسد و سعی کنید آن را خشک نگه دارید. مصرف قند را کاهش دهید و برای مصرف برخی داروها، چه خوراکی چه موضعی، با پزشکتان صحبت کنید.

۴٫      واکنش حساسیتی

این نوع واکنش‌ها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رایج‌اند و ممکن است به‌دلیل حساسیت به پارچه یا صابون باشد.

علائم: واژن ممکن است دچار خارش شود، همراه با احساس سوزش. این ناحیه ممکن است متورم یا قرمز شود، با ترشح غلیظ و بوی بد.

آیا طبیعی است؟: طبیعی نیست، اما شناسایی علت مهم است.

نحوه برخورد با آن: علت را شناسایی کنید و به هر قیمتی آن را از ناحیه واژن دور نگه دارید. برای دریافت داروی مناسب با پزشکتان صحبت کنید.

۵٫      بیماری‌های مقاربتی

افزایش ترشحات واژن می‌تواند علامت گونه‌هایی از بیماری‌های مقاربتی باشد.

علائم: ترشحات ضخیم و زردرنگ واژن همراه با خارش شدید و احتمالاً بثورات یا جوش.

آیا طبیعی است؟: طبیعی نیست و قبل از انتقال بیشتر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

نحوه برخورد با آن: باید در این مورد فقط به پزشکتان اعتماد کنید. پزشک ممکن است چند آزمایش را برای بررسی کند، سپس درباره دوره درمان به نتیجه نهایی برسد.

۶٫      عوارض جانبی دارو

داروهایی مانند قرص‌های ضد بارداری نیز ممکن است تعادل را در واژن به هم بزنند. همچنین، استفاده از پمادها و ژل‌هایی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند ممکن است پوشش مخاطی را تحریک کند و باعث ترشح شود.

علائم: ترشح غلیظ که ممکن است با بوی بد همراه باشد.

آیا طبیعی است؟: تا زمانی که ترشحات زیاد بو نمی‌دهند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این کاملاً طبیعی است که ترشحات عارضه جانبی برخی داروها باشند.

نحوه برخورد با آن: ناحیه را خشک و بهداشتی نگه دارید. حتماً از پد بهداشتی برای جذب ترشحات اضافی استفاده کنید.

۷٫      تریکومونیازیس

این موقعیت را انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به HIV/AIDS را افزایش دهد.

علائم: خارش واژن همراه با ترشحات رقیق و بدبو. ادرار و رابطه جنسی نیز ممکن است باعث درد یا سوزش شود.

آیا طبیعی است؟: طبیعی نیست و باید فوراً درمان شود.

نحوه برخورد با آن: فوراً آن را به پزشکتان اطلاع دهید، پزشک ممکن است آزمایش‌هایی تجویز کند و مشکل را تشخیص دهد.

انواع ترشحات غیرطبیعی واژن و علائم آن

ترشحات زرد غلیظ و پنیرمانند با بوی بد ممکن است نشان‌دهنده عفونت واژن باشد. ترشحات خارش‌دار یا سفید نیز می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلی باشد. در چنین مواردی، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید و باید آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

در ادامه جدولی آورده شده است که به‌طور خلاصه نشان می‌دهد کدام ترشحات در دوران بارداری طبیعی و کدام‌یک غیرطبیعی‌اند.

نوع ترشح واژنطبیعی / غیرطبیعینشانه
شفافطبیعیسالم
سفید شیریطبیعیسالم
بدون بوطبیعیسالم
قهوه‌ای / مایل به قرمز یا صورتیطبیعیسالم، در مقدار بسیار کم
مایل به زردغیرطبیعیامکان عفونت واژن یا بیماری مقاربتی مانند gonorrhoea
مایل به سبزغیرطبیعیاحتمال عفونت واژن، به‌خصوص تریکومونیازیس
غلیظ و پنیریغیرطبیعیاحتمال عفونت واژن، خصوصاً عفونت قارچی
بدبوغیرطبیعیعفونت احتمالی واژن، عمدتاً واژینوز باکتریایی
کف‌آلودغیرطبیعیاحتمال عفونت واژن
همراه با خارشغیرطبیعیاحتمال عفونت واژن
احساس سوزشغیرطبیعیاحتمال عفونت واژن
افزایش سریع، بسیار آبکیغیرطبیعینشت احتمالی مایع آمنیوتیک

 

نگرانی بسیار مهم دیگر تمایز ترشحات افزایش‌یافته واژن در دوران بارداری و نشت مایع آمنیوتیک است. اگر هنوز در هفته ۳۷ بارداری نیستید و متوجه افزایش سریع ترشحات شده‌اید و احساس می‌کنید ترشحات آبکی شده‌اند، ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد و باید فوراً به پزشکتان مراجعه کنید.

لکوره در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

ترشحات غیرطبیعی واژن در دوران بارداری باید در اسرع وقت شناسایی و درمان شوند، زیرا برخی از عفونت‌های واژن با خطر سقط جنین یا زایمان زودرس مرتبط‌اند. برفک یا عفونت قارچی باعث افزایش خطر در دوران بارداری نمی‌شود، اما می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

درمانی که برای ترشحات غیرطبیعی واژن انجام می‌دهید به علت بروز ترشحات غیرطبیعی بستگی دارد. برای مثال، برفک یا عفونت‌های قارچی معمولاً با داروهای ضد قارچ، کرم‌ها یا ژل‌ها درمان می‌شوند. واژینوز باکتریایی با قرص‌های آنتی‌بیوتیک یا با کرم‌ها درمان می‌شود. معمولاً دارویی به نام مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان تریکومونیازیس تجویز می‌شود. بااین‌حال، بسیار مهم است که در صورت مشکوک شدن به عفونت واژن، ترشحات غیرطبیعی را نادیده نگیرید یا خوددرمانی نکنید، زیرا ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

درحالی‌که برخی از موارد ترشحات واژن ممکن است نشان‌دهنده چیزی غیرطبیعی باشد، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای رفع مشکل و ایجاد آرامش بیشتر انجام دهید. در ادامه راهنمایی برای مدیریت ترشحات واژن در دوران بارداری و نحوه رها شدن از ترشحات بدبو آورده شده است:

  • ناحیه تناسلی خارجی یا فرج خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • اگر خیسی باعث ناراحتی شما می‌شود، از پدهای سبک یا آستر شورت برای جذب ترشحات استفاده کنید و مطمئن شوید که از انواع غیرمعطرند.
  • لباس زیر نخی بپوشید که به پوستتان اجازه تنفس بدهد.
  • لباس زیرتان را حداقل ۲ تا ۳ بار در روز عوض کنید.
  • هنگام شستن ناحیه تناسلی‌تان از آب و صابون بدون عطر استفاده کنید.
  • قبل و بعد از لمس واژن دست‌هایتان را به‌درستی بشویید.
  • قبل از رابطه جنسی مطمئن شوید که واژنتان به‌خوبی چرب و لیز شده است.
  • واژنتان را با پاک کردن از جهت جلو به عقب تمیز کنید، به‌خصوص بعد از رابطه جنسی.
کارهایی که برای جلوگیری از عفونت نباید برای کنترل ترشحات واژن هنگام بارداری انجام دهید:
  • در دوران بارداری برای جذب ترشحات از تامپون استفاده نکنید. تامپون برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • به مدت طولانی به پوشیدن لباس زیر لکه‌دار یا آلوده ادامه ندهید، زیرا مرطوب و خیس بودن مداوم می‌تواند واژنتان را به محل مناسبی برای عفونت تبدیل کند.
  • از شست‌وشو با دوش (شست‌وشوی واژن از داخل) در دوران بارداری برای رها شدن از شر ترشحات واژن خودداری کنید. دوش گرفتن در دوران بارداری می‌تواند تعادل ظریف باکتری‌های خوب را به هم بزند و منجر به عفونت‌های واژن شود. حتی ممکن است هوا را وارد واژن کند که می‌تواند خطرناک باشد.
  • از دستمال‌ها یا شوینده‌های واژینال استفاده نکنید. درحالی‌که بوی خوبی دارند، می‌توانند PH ناحیه تناسلی‌تان را به هم بزنند و احتمال عفونت واژن را افزایش دهند.
  • در دوران بارداری از عطر و حتی دئودورانت واژینال استفاده نکنید.

نحوه تشخیص ترشحات واژن

بسته به علائمی که دارید، پزشک ممکن است سؤالاتی درمورد ترشحات از شما بپرسد که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ترشح غیرطبیعی از چه زمانی شروع شد؟
  • ترشحات چه رنگی‌اند؟
  • بوی ترشحات چگونه است؟
  • آیا همراه با ترشحات خارش هم دارید؟
  • آیا همراه با ترشحات احساس سوزش هم دارید؟
  • سابقه روابط جنسی اخیرتان

براساس پاسخ‌های شما، پزشک ممکن است نمونه‌ای از ترشحات را بگیرد یا آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد که شامل جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم برای بررسی بیشتر است.

شایع‌ترین دلیل ترشحات غیرطبیعی واژن، چه در دوران بارداری و چه در زمان‌های دیگر، عفونت واژن است. برفک واژن، واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس می‌توانند علت بروز این موقعیت باشند.

راهکارهای خانگی برای مقابله با خارش واژن

چندین داروی بدون نسخه و همچنین تجویزشده برای درمان لکوره وجود دارد، اما می‌توان با برخی از درمان‌های خانگی ساده نیز این مشکل را در خانه برطرف کرد. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که در دوران بارداری بیشتر احتیاط کنید. قبل از امتحان کردن هرگونه درمان خانگی حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

۱٫      دانه شنبلیله

یکی از مواد غذایی که PH طبیعی بدن و واژن را کنترل و حفظ می‌کند شنبلیله است. همچنین بر سطح استروژن در بدن نیز تأثیر می‌گذارد و ایمنی را تقویت می‌کند.

نحوه استفاده: یک قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد آب آن را صاف کنید. نصف قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و با معده خالی بنوشید. همچنین می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را در ۴ فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید. آب را صاف کنید و اجازه دهید خنک شود. این آب را می‌توان برای شست‌وشوی واژینال ۲ تا ۳ بار در روز به مدت چند روز استفاده کرد.

۲٫      موز

موز نه‌تنها در هضم غذا مؤثر است، بلکه به کنترل ترشحات واژن نیز کمک می‌کند.

نحوه استفاده: خوردن روزانه چند عدد موز کوچک و بیش از حد رسیده می‌تواند به کنترل لوکوره کمک کند. همچنین می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری banana flower juice را با ۲ قاشق چای‌خوری آب‌نبات پالمیرای پودرشده مخلوط کنید. این مخلوط را یک بار در روز مصرف کنید.

۳٫      زغال اخته

زغال اخته برای کسانی که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برند مفید است، زیرا خواص ضدعفونی‌کنندگی و آنتی‌بیوتیکی دارد.

نحوه استفاده: نوشیدن روزانه یک لیوان آب زغال اخته شیرین‌نشده می‌تواند به جلوگیری از ترشحات واژن کمک کند. قرص‌های زغال اخته جلوی چسبیدن باکتری‌ها به دیواره واژن را می‌گیرند و با لکوره نیز مبارزه می‌کنند. اما قبل از مصرف این قرص‌ها حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

۴٫      انگور فرنگی هندی ( آملا)

آملا (انگور فرنگی هندی) که سرشار از ویتامین C است میوه دیگری است که برای سلامت واژن مفید است.

نحوه استفاده: یک قاشق چای‌خوری پودر انگور فرنگی هندی را با عسل مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید و آن را به مدت یک هفته روزانه مصرف کنید. یک فنجان آب را با یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه خشک‌شده انگور فرنگی هندی ترکیب کنید و بجوشانید تا به نصف کاهش یابد. مقداری شکر اضافه کنید و هر روز صبح ناشتا میل کنید.

۵٫      انجیر

انجیر اثر ملین قوی بر بدن دارد و به کنترل ترشحات اضافی واژن نیز کمک می‌کند.

نحوه استفاده: دو عدد انجیر خشک را یک شب در یک فنجان آب خیس کنید. انجیرهای خیس‌شده را با هم مخلوط کنید و صبح روز بعد مخلوط را بنوشید. به مقدار مساوی از پوست درخت انجیر و درخت بنیان را به‌صورت پودر ریز خرد کنید. یک قاشق غذاخوری از این پودر را در ۲ فنجان آب مخلوط کنید و به مدت چند روز برای شست‌وشوی واژن از آن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که در صورت مشکوک شدن به ترشحات غیرطبیعی در دوران بارداری همیشه به‌دنبال مداخله پزشکی باشید و همیشه از تشخیص خودسرانه خودداری کنید. همیشه بهتر است مطمئن باشید و از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنید. مطمئن شوید که بهداشت کامل را رعایت می‌کنید و ناحیه واژن را خشک نگه می‌دارید. به یاد داشته باشید که این دوران سفری ۹ ماهه و عمری طولانی است! با به کار گرفتن اطلاعات مطرح‌شده بارداری شاد و سالمی را تجربه کنید!

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید