هنگامی که تصمیم می‌گیرید بچه‌دار شوید، علائم و نشانه‌های بارداری در کمین شما خواهند بود. از دست دادن قاعدگی، تهوع صبحگاهی و درد سینه برخی از علائم شایع بارداری‌اند، اما برخی علائم غیرمعمول بارداری هم هستند که نشان می‌دهند شما باردارید. اگر علاقه‌مندید بیشتر درمورد این علائم غیرمعمول آگاهی کسب کنید، این مقاله را بخوانید.

 

۱۰ نشانه یا علائم غیرمعمول بارداری

بدن انسان سیستم پیچیده‌ای است و بارداری تغییرات بسیاری در آن ایجاد می‌کند. بنابراین، به‌محض اینکه باردار شدید، بدنتان علائم خاصی را نشان می‌دهد. گاهی اوقات علائم عجیبی در زنان باردار ایجاد می‌شود. بنابراین، اگر متوجه هریک از این علائم در بدنتان شدید، می‌تواند نشانه رشد موجودی کوچک در درونتان باشد.

۱- بی‌خوابی یا کاهش خواب

اگر احساس کردید خوابیدن در زمان خواب یا بیدار شدن در شب برایتان دشوار است، می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. پیشنهاد می‌شود آرامشتان را حفظ کنید و استراحت کنید، ورزش کنید و مصرف کافئین خود را کاهش دهید تا خواب بهتری داشته باشید.

۲- گرفتگی بینی یا خونریزی از بینی

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما برخی از زنان باردار در اوایل بارداری گرفتگی بینی یا خونریزی از بینی را تجربه می‌کنند. این اتفاق می‌تواند به‌دلیل کمبود رطوبت در بدن رخ دهد. شما می‌توانید برای درمان این مشکل از داروهای طبیعی تأمین‌کننده رطوبت استفاده کنید یا با پزشکتان دراین‌باره صحبت کنید.

۳- دفع بیش از حد گاز

اگر احساس وجود گاز یا نفخ دارید، ممکن است نشانه بارداری باشد. بله امکانش هست! بارداری به دستگاه گوارشتان آسیب وارد می‌کند و منجر به تولید گاز می‌شود. اگر بیشتر از حد معمول آروغ می‌زنید و دلیل آن غذایی که خورده‌اید نیست، باید کیت بارداری تهیه کنید و خودتان اوضاع را بررسی کنید. از غذاهای تولیدکننده گاز دوری کنید تا معده‌تان را بیش از حد تحت فشار نگذارید.

۴- افزایش ترشحات واژن یکی از علائم غیرمعمول بارداری

ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است و اگر متوجه شدید که مقدار آن اخیراً افزایش یافته است، ممکن است نشانه‌ای از بارداری باشد. بااین‌حال، اگر این ترشحات بدبو هستند یا نسبت به قبل تغییر رنگ داده‌اند، بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید.

۵- از دیگر علائم غیر معمول بارداری : تغییر در حرکات روده

هورمون‌های بارداری اندام را کند و سست می‌کنند. بنابراین، تغییر در حرکات روده (مدفوع) نیز می‌تواند نشانه بارداری باشد، هرچند غیرمعمول است. عملکرد کندتر روده به معنای مشکل در دفع مدفوع و درنتیجه یبوست است. توصیه می‌شود مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و آب کافی بنوشید تا حرکات روده‌تان را روان نگه دارید.

۶- طعم فلز در دهان

برخی از زنان باردار احساس می‌کنند وسیله‌ای فلزی را می‌جوند. این پدیده به‌دلیل افزایش استروژن و پروژسترون در بدن رخ می‌دهد و dysgeusia نامیده می‌شود. در این حالت در حس چشایی اختلال ایجاد می‌شود. شما می‌توانید با نوشیدن نوشیدنی‌های سرد، جویدن آدامس‌های بدون قند یا حتی خوردن برخی از غذاهای تند این مشکل را برطرف کنید.

۷- سوزش معده

هورمون‌های بارداری روی دریچه بین مری و معده اثر می‌گذارند و باعث نشت اسید معده به مری و درنتیجه منجر به سوزش معده می‌شوند. می‌توانید با مصرف وعده‌های غذایی کوچک و منظم از شدت آن بکاهید. از خوردن غذاهای سنگین، تند و چرب و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار خودداری کنید.

۸- قاعدگی کاذب

تجربه خونریزی در زمانی خارج از قاعدگی می‌تواند نشانه بارداری باشد. خونریزی زمانی اتفاق می‌افتد که فرایند لانه‌گزینی رخ می‌دهد، یعنی زمانی که جنین خود را به دیواره رحم می‌چسباند. بااین‌حال، گاهی اوقات قاعدگی کاذب می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم، تحریک دهانه رحم یا سایر عوارض مرتبط با بارداری باشد. اگر خونریزی شدیدتر، کمردرد شدید، گرفتگی بیش از حد یا سایر علائم غیرعادی را تجربه کردید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

۹- تغییرات در سینه‌ها

اگر سینه‌هایتان بزرگ‌تر شدند و همچنین حساسیت یا درد در سینه‌ها را تجربه کردید، احتمالاً خبر خوبی است. آرئول یا قسمت تیره اطراف نوک سینه‌ها ممکن است برای برخی از زنان باردار تیره‌تر شود. علت این اتفاق این است که بدن برای شیردهی آماده می‌شود.

۱۰- تغییرات در میل جنسی

بارداری باعث انواع تغییرات عجیب‌وغریب در بدن شما می‌شود، بنابراین تغییرات در میل جنسی نیز امکان‌پذیر است. برخی از زنانی که نوزادی کوچک در شکم دارند ممکن است افزایش شدید میل جنسی را از خود نشان دهند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است کاهش چشمگیری در میل جنسی خود داشته باشند. بااین‌حال، این اتفاق طبیعی است و نباید باعث نگرانی شود.

بدن انسان بسیار پیچیده است و هنگامی که هر تغییری در آن رخ می‌دهد، نشانه‌ها قابل‌توجه‌اند. به‌محض بارداری، بدن شما شروع به نشان دادن انواع علائمی می‌کند که همچون نشانه‌های بارداری عمل می‌کنند. به‌محض ثبت هریک از علائم غیرمعمول بارداری ، پیشنهاد می‌شود برای تأیید خبر خوب و داشتن بارداری و زایمان سالم تست بارداری انجام دهید یا با پزشکتان ملاقات کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید