نتیجه آزمایش بارداری‌تان مثبت شده است و انتظار دارید همه علائم مربوط به بارداری آغاز شوند. تهوع صبحگاهی، حساس شدن سینه‌ها، خستگی و بی‌حالی و حالت تهوع. اگر در حال خواندن این مقاله‌اید، احتمالاً این علائم هنوز در شما ظاهر نشده‌اند و دارید بارداری بدون علامت و نشانه را تجربه می‌کنید. بااین‌حال نباید تصور کنید که اشتباهی در حال وقوع است. بارداری برای هر زنی متفاوت است. برخی تمام علائم مرتبط با بارداری را تجربه می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر هیچ‌کدام را تجربه نمی‌کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

آیا بارداری بدون علامت و نشانه ممکن است؟

بسیاری از زنانی که آزمایش بارداری‌شان مثبت شده است اما هیچ علائمی ندارند با خود می‌گویند «آیا ممکن است یک باردرای بدون علامت را تجربه کنم؟» پاسخ مثبت است. بارداری بدون علامت شایع است و به این معنا نیست که کودکتان مشکلی دارد.

هر زنی در دوران بارداری تجربه متفاوتی را پشت سر می‌گذارد و به‌این‌ترتیب هیچ دو زن بارداری شرایط یکسانی ندارند. برخی از زنان بدون هیچ علامتی به هفته هفتم بارداری می‌رسند و پس‌ازآن شروع به تجربه علائمی مانند افزایش اشتها، حالت تهوع، درد و مواردی از این قبیل می‌کنند.

هنگامی که جنین بارورشده ۶ تا ۱۲ روز پس از تخمک‌گذاری در رحم کاشته می‌شود، اکثر زنان متوجه تغییرات نمی‌شوند. حتی اگر در مراحل اولیه هیچ علامتی مشاهده نکنید، ممکن است چند هفته پس از بارداری ناگهان حالت تهوع یا حالت تهوع صبحگاهی را تجربه کنید.

اگر درمورد بارداری‌تان مطمئن نیستید، چه باید بکنید؟

اگر در روزهای اول آزمایش بارداری در خانه را انجام داده باشید، ممکن است نتیجه آزمایش مثبت باشد، اما هیچ علائمی نداشته باشید.

نوارهای تشخیص زودهنگام بارداری برای تشخیص بارداری سطح هورمون hCG را اندازه‌گیری می‌کنند. سطح هورمون hCG در مراحل اولیه بسیار پایین است. بنابراین، اگر آزمایش داده‌اید و از بارداری‌تان مطمئن نیستید، بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید و برای تشخیص بارداری آزمایش خون و ادرار بدهید.

در صورت تایید پزشک و تجربه باردرای بدون علامت و نشانه چه باید کرد؟

حتی اگر متخصص زنان باردار شدن شما را تأیید کرده باشد، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. این اتفاق به این معنی است که شما ازجمله افراد خوش‌شانسی هستید که در دوران بارداری علائم کمی را تجربه می‌کنید یا در حال تجربه یک بارداری بدون علامت و نشانه هستید، و یا ممکن است متوجه تغییرات جزئی مانند افزایش اشتها، خستگی یا افزایش سطح انرژی‌تان نشده باشید.

علی‌رغم نبود علائم، توصیه می‌شود معاینات معمول خود را برای پیگیری رشد جنین دنبال کنید. اگر احساس درد یا گرفتگی غیرعادی داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا بارداری بدون علامت برای زنان مبتلا به PCOS رخ می‌دهد؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اختلالی هورمونی است که باعث ایجاد کیست در تخمدان‌ها می‌شود. باردار شدن برای بسیاری از زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک دشوار خواهد بود.

زنانی که باردار می‌شوند اما بارداری کم‌علامت یا بدون علامتی را تجربه می‌کنند PCOS را به یکی از شایع‌ترین علل بارداری بدون علامت تبدیل می‌کنند. زن باردار مبتلا به PCOS احساس گرسنگی خفیف یا درد می‌کند، اما نه به‌اندازه زن بدون PCOS.

بنابراین، اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید و هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنید، احتمالاً مشکلی برای کودکتان پیش نمی‌آید. برای درک بهتر بارداری با PCOS می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید.

اگر علائم بارداری به‌طور ناگهانی متوقف شود، چه باید کرد؟

سقط جنین در بیشتر زنان در ۱۲ هفته اول بارداری رخ می‌دهد، زیرا در صورت بروز مشکل بدن تمایل دارد به بارداری خاتمه دهد. فقط تعداد محدودی سقط جنین بعد از این مرحله اتفاق می‌افتد.

بااین‌حال، اگر علائم اولیه بارداری را تجربه کرده‌اید، اما این علائم به‌طور ناگهانی متوقف شده‌اند، عاقلانه است که با متخصص زنان مشورت کنید، زیرا ممکن است نشان‌دهنده سقط جنین باشد.

برخی از علائم سقط جنین عبارت‌اند از:

  • درد شدید در شکم،
  • انقباضات دردناک منظم،
  • خونریزی.

گاهی اوقات سقط جنین بدون اینکه حتی مادر متوجه شود اتفاق می‌افتد. ازاین‌رو مهم است که بارداری‌تان را همیشه بررسی کنید.

توجه: برخی از زنان حاملگی‌های تأخیری دارند که در آن جنین و کیسه حاملگی کمی دیرتر رشد می‌کنند، حتی اگر نتیجه آزمایش بارداری مثبت باشد. در چنین مواردی، لطفاً با پزشکتان تماس بگیرید تا احتمال حاملگی غیرعادی یا خارج از رحم را رد کند.

کلید بارداری موفق آگاه بودن و انجام تمام اقدامات احتیاطی لازم است. هر زن تجربه متفاوتی را در دوران بارداری پشت سر خواهد گذاشت. اگر بارداری را بدون هیچ علامتی تجربه می‌کنید، می‌توانید خودتان را مادر آینده خوش‌شانسی بدانید و کمی بیشتر از بارداری‌تان لذت ببرید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید