زوجی که قصد ندارند به‌زودی بچه‌دار شوند ممکن است به فکر جلوگیری از بارداری باشند. پیشگیری از بارداری راهی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است و گزینه‌های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که یکی از آن‌ها قرص های ضد بارداری خوراکی است. قرص های ضد بارداری خوراکی، زمانی که مطابق با چرخه قاعدگی مصرف شوند، می‌توانند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. پیشرفت‌های علمی قرص‌های ضد بارداری را به روشی مؤثر، ایمن و مقرون‌به‌صرفه برای کنترل بارداری تبدیل کرده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

قرص ضد بارداری چیست؟

قرص‌های پیشگیری از بارداری قرص‌هایی‌اند که از بارداری جلوگیری می‌کنند (همچنین به‌عنوان قرص‌ های ضد بارداری خوراکی یا OCP هم شناخته می‌شوند) که هورمون‌های زنانه یعنی استروژن، پروژسترون یا هر دو را در دوزهای ثابت در خود دارند. این قرص‌ها وسیله‌ای برای ایجاد تغییر در سطوح هورمونی در طول هر چرخه قاعدگی برای جلوگیری از تخمک‌گذاری و درنتیجه بارداری‌اند.

انواع قرص های ضد بارداری

انواع گوناگونی از قرص‌های ضد بارداری هورمونی اکنون به‌صورت تجاری در دسترس‌اند. در اکثر قرص‌ها پروژستین (پروژسترون) به‌تنهایی یا ترکیبی از پروژسترون با استروژن به نسبت ثابت وجود دارد.

  1. قرص‌های حاوی پروژستین

این نوع قرص‌ها که POP نیز نامیده می‌شوند فقط حاوی پروژستین (شکل مصنوعی هورمون طبیعی انسانی پروژسترون) هستند و محتوای استروژن ندارند. POPها باید به‌صورت خوراکی در تمام روزهای چرخه قاعدگی طبیعی مصرف شوند. ازآنجاکه سیکل قاعدگی طبیعی ۲۸ روز طول می‌کشد، این قرص‌ها در بسته‌های ۲۸عددی در دسترس‌اند. البته این قرص‌ها در بسته‌های ۲۱روزه نیز موجودند. برخلاف فرمولاسیون‌های دیگر، فرد برای رسیدن به نتایج بهینه باید این قرص‌ها را منظم و روزانه مصرف کند. اگر طبق تجویز مصرف شود، در حالت ایده‌آل باید ۲۸ روز پس از روزی که اولین قرص بسته را مصرف کردید پریود بعدی‌تان را شروع کنید. ممکن است در چند ماه اول چرخه‌های نامنظم یا لکه‌بینی غیرطبیعی را تجربه کنید، این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. POPها به‌دلیل نداشتن استروژن با عوارض جانبی کمتری مانند افزایش وزن همراه‌اند.

  1. قرص‌های ترکیبی

قرص‌های ترکیبی حاوی پروژسترون و استروژن‌اند.

این قرص‌ها براساس دوز و نسبت هورمون پروژسترون به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • قرص تک‌فازی: دوز ثابت استروژن و پروژسترون؛
  • قرص دوفازی: استروژن ثابت است، درحالی‌که دوز پروژستین در نیمه چرخه افزایش می‌یابد؛
  • قرص سه‌فازی: سه دوز مختلف استروژن و پروژسترون که هر ۷ روز یک بار تغییر می‌کند؛
  • قرص چهارفازی: چهار دوز مختلف استروژن و پروژسترون را در دوره ۲۸روزه در خود دارد؛
  • قرص نودویک روزه: حاوی دوز ثابتی از استروژن و پروژسترون به مدت ۸۴ روز است.

این قرص‌ها در بسته‌های ۲۸روزه یا ۲۱روزه موجودند. مانند سایر فرمولاسیون‌ها، مصرف این قرص‌های ترکیبی با شروع دوره قاعدگی شروع می‌شود و تا چرخه بعدی ادامه می‌یابد. تنها تفاوت بسته ۲۱روزه این است که فقط ۲۱ قرص اول حاوی هورمون‌های فعال‌اند، درحالی‌که ۷ قرص آخر قرص‌های ساختگی و بدون داروی فعال‌اند. هدف از این ۷ قرص خالی این است که عادت به مصرف قرص‌های روزانه را در شما حفظ کند و همچنین یک دوره بدون قرص را برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته استروژن فراهم کند. اگر طبق توصیه‌ها هر چند وقت یک بار مصرف شود، هر بسته باید به میزان ۲۸ روز از چرخه قاعدگی‌تان طول بکشد و در حالت ایده‌آل باید قاعدگی‌تان در هفته آخر دوره، درحالی‌که قرص‌های ساختگی مصرف می‌کنید، شروع شود.

ازآنجاکه قرص‌های ضد بارداری خوراکی (OCP) با قاعدگی‌های نامنظم مرتبط‌اند، ممکن است آن‌طور که انتظار می‌رود منظم پریود نشوید. در این مورد با متخصص زنان مشورت کنید. لکه‌بینی حداقلی مداوم ممکن است در برخی زنان در حین استفاده از OCP مشاهده شود.

  1. قرص‌های ضد بارداری اورژانسی

این قرص‌ها حاوی دوزهای پایین لوونورژسترل (یک آنالوگ استروژن) هستند و باید در عرض ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده برای جلوگیری از بارداری مصرف شوند.

تعیین نوع قرص

براساس پارامترهای فیزیکی و پاسخ هورمونی یا قاعدگی، متخصص زنان ممکن است برای شما قرص ترکیبی یا یک دوره قرص پروژسترون تجویز کند. پاسخ به رژیم‌های قرص‌های مختلف برای زنان مختلف وابسته به تفکر خود شخص است و پذیرش این داروها بهترین ابزار برای تصمیم‌گیری بهترین نوع OCP برای شماست.

قرص‌ های ضد بارداری خوراکی چقدر ایمن‌اند؟

به‌طورکلی، قرص‌های ضد بارداری خوراکی برای اکثر زنانی که هیچ شرایط پزشکی خاصی ندارند یا داروهای خاصی را طولانی‌مدت مصرف نمی‌کنند، بی‌خطرند. بااین‌حال، شرایط خاصی وجود دارد که لازم شود پزشکتان دوز را تنظیم کند یا حتی برای جلوگیری از عوارض جانبی و تداخلات دارویی روش دیگری برای جلوگیری از بارداری توصیه کند.

در ادامه فهرستی از شرایط و داروهایی آورده شده است که در  اثر آن‌ها ممکن است مجبور شوید از OCP اجتناب کنید:

  • از OCP در دوران بارداری و چند هفته اول پس از زایمان اجتناب می‌شود. بارداری به‌خودی‌خود روش طبیعی پیشگیری از بارداری است، بنابراین اگر باردارید، بدنتان نمی‌تواند آبستن فرزند دیگری شود و نیازی به پیشگیری از بارداری ندارید. ۴ تا ۶ هفته اول پس از زایمان، زمانی که فرزندتان منحصراً با شیر شما تغذیه می‌شود، بهتر است از OCP اجتناب کنید؛
  • سابقه یا ابتلا به مشکلات قلبی، مانند بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی یا عارضه‌های دریچه‌ای؛
  • شکستگی استخوان‌های بلند، چاقی بیمارگونه، سکته مغزی یا شرایط بستری، مستعد ترومبوز وریدی در اندام تحتانی؛
  • اختلالات انعقادی ارثی؛
  • فشار خون طولانی‌مدت یا پیچیده یا مرض قند؛
  • بیماری‌های بافت همبند، مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک؛
  • بدخیمی‌های کبدی، بیماری مزمن کبد؛
  • بیمارانی که به مدت طولانی وارفارین می‌خورند یا افرادی که داروهای ضد صرع مصرف می‌کنند.

چه زمانی می‌توانید مصرف قرص را شروع کنید؟

شما می‌توانید با نظر پزشکتان مصرف قرص‌های ضد بارداری را شروع کنید، زیرا نوع قرص‌ها به شیردهی شما بستگی دارد. برای مادران شیرده POP تجویز می‌شود. همچنین ممکن است لازم باشد در این دوره از رابطه جنسی خودداری کنید یا روش دیگری برای پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم را به کار بگیرید. هنگامی که قاعدگی‌تان از سر گرفته می‌شود، تأیید می‌کند که باردار نیستید (اگر رابطه جنسی ناایمن داشته‌اید) و همچنین آماده‌اید که مانند قبل از بارداری تخمک‌گذاری کنید. پس‌ازآن، شروع داروهای ضد بارداری خوراکی در روز اول قاعدگی بی‌خطر است. ازآنجاکه OCPها از روز اول در جلوگیری از بارداری مؤثر نیستند، توصیه می‌شود که به‌عنوان برنامه پشتیبان پس از شروع OCP، پیشگیری از بارداری را تا چند روز یا یک هفته اول ادامه دهید.

آیا به روش پشتیبان نیاز دارید؟

برای اطمینان از ایمنی در برابر بارداری توصیه می‌شود از روش قابل اعتماد دیگری برای پیشگیری از بارداری حداقل ۷ تا ۸ روز پس از شروع قرص‌های ضد بارداری خوراکی استفاده کنید. شریک زندگی‌تان می‌تواند از کاندوم استفاده کند، زیرا علاوه بر محافظت از هر دوی شما در برابر بیماری‌های مقاربتی، نتایج خوبی در کنترل بارداری دارد. استفاده از روش پشتیبان قطعاً اثر افزایشی دارد و در مقایسه با یک روش واحد میزان موفقیت جلوگیری از بارداری را افزایش می‌دهد.

قرص‌های ضد بارداری چگونه کار می‌کنند؟

قرص های ضد بارداری خوراکی عمدتاً با یکی از یا هر دو مکانیسم زیر عمل می‌کنند:

  • پیشگیری از تخمک‌گذاری: تخمک‌گذاری تشکیل و آزادسازی تخمک یا تخمک بالغ از تخمدان‌های زن است. این اتفاق معمولاً در روز چهاردهم سیکل قاعدگی رخ می‌دهد. عمر ماندگاری اسپرم انسان در دستگاه تناسلی زنان حدود ۴ روز است، درحالی‌که تخمک فقط ۱۲ تا ۱۲۴ ساعت عمر‌ می‌کند. اگر در این دوره از تخمک‌گذاری رابطه جنسی محافظت‌نشده صورت گرفته باشد، اسپرم ته‌نشین‌شده تخمک یا تخمک بالغ را بارور می‌کند. OCPها با دستکاری سطوح هورمونی استروژن، پروژسترون و درنتیجه هورمون لوتئینی (LH) و هورمون محرکه فولیکولی (FSH) که عمدتاً تخمک‌گذاری را کنترل می‌کنند جلوی تخمک‌گذاری را می‌گیرند.
  • خواص اسپرم‌کشی: OCPها مخاط دهانه رحم را ضخیم می‌کنند و محیطی اسیدی در دستگاه ایجاد به وجود می‌آورند که آن را برای ورود و بقای اسپرم در دستگاه تناسلی زنان نامطلوب می‌کند.

قرص‌ها از چه زمانی شروع به کار می‌کنند؟

قرص‌های ترکیبی دقیقاً از روز اول قاعدگی کار خود را شروع می‌کنند و محافظت فوری در برابر بارداری به وجود می‌آورند. بااین‌حال، اگر مصرف قرص را هم‌زمان با قاعدگی شروع نکنید، ممکن است تا ۷ روز طول بکشد تا محافظت ایجاد شود. توصیه می‌شود در این دوران یا از رابطه جنسی خودداری کنید یا هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

زنانی که مصرف قرص POP یا فقط پروژستین را شروع کرده‌اند باید منتظر بمانند یا از روش‌های پشتیبان مانند کاندوم تا ۲ روز اول استفاده کنند تا قرص‌ها محافظت قابل اعتمادی ایجاد کنند. همچنین اگر POP را از دست دادید، بهتر است در ۲ روز آینده با قرص‌های دیگر مانعی برای بارداری ایجاد کنید.

نحوه مصرف قرص‌های ضد بارداری

برای کنترل و پیشگیری از بارداری باید با همسر و پزشکتان صحبت کنید تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنند. هنگامی که برای استفاده از OCP انگیزه پیدا کردید، باید دستور پزشکتان را دنبال کنید. همچنین دستورالعمل‌های استفاده از بسته را به‌دقت مطالعه کنید. شما باید بسته‌های قرص، کاندوم و قرص‌های اضطراری ضد بارداری را همیشه همراهتان داشته باشید.

با توجه به اینکه دوره ۲۱روزه یا ۲۸روزه به شما داده شده باشد، از روز اول قاعدگی‌تان می‌توانید مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی را روزانه و مداوم شروع کنید. ایده این است که در ۲۱ روز اول چرخه خود هورمون فعال را به‌صورت قرص دریافت کنید. ۷ قرص باقیمانده معمولاً خالی و قرص‌های قندی‌اند یا در برخی موارد ممکن است حاوی پروژسترون با دوز پایین باشند.

ضروری است که قرص‌ها را منظم، ترجیحاً در زمان مشخص در هر روز و صرف‌نظر از تعداد دفعات آمیزش جنسی در طول دوره مصرف کنید. تا زمانی که علائم غیرقابل‌تحملی مانند استفراغ، ورم معده یا اسهال یا هیچ‌یک از این علائم هشدار را ندارید، قرص‌ها را در اواسط دوره قطع نکنید، زیرا ممکن است شما را در معرض خطر بارداری قرار دهد.

برای هرگونه عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص‌ها با پزشکتان مشورت کنید. می‌توانید نوبت ازدست‌رفته را با تکرار آن در اسرع وقت و قبل از نوبت بعدی جبران کنید. اگر منظم و مطابق با رژیم OCP خود عمل کرده‌اید، به احتمال زیاد باید خونریزی قاعدگی بعدی‌تان را در پایان ۲۸ روز پس از شروع دوره آغاز کنید. در چنین موقعیتی حاملگی‌تان رد می‌شود، نشان می‌دهد که OCP برای شما اثرگذار بوده است و باید مصرف بسته بعدی را شروع کنید.

راه‌های دریافت بهترین نتیجه از قرص‌های ضد بارداری

مصرف نامنظم OCPها طبق تجویز، ترک دوره به‌دلیل عوارض جانبی ناخواسته و پیگیری نامنظم با پزشک متخصص زنان از دلایل شناخته‌شده شکست OCP است. چند مرحله زیر می‌تواند در دریافت بهترین نتیجه از قرص‌ها به شما کمک کند:

  • از زنگ هشدار، دفتر یادداشت یا اپلیکیشنی برای یادآوری مصرف قرص استفاده کنید.
  • جعبه قرص را در کیف لوازم روزانه‌تان قرار دهید.
  • شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده‌تان که منظم دارو مصرف می‌کنند می‌توانند زمان مصرف قرص را به شما یادآوری کنند.
  • از مصرف زیاد چای و قهوه خودداری کنید، زیرا جذب داروها را کاهش می‌دهند.
  • برای بهبود اثربخشی از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
  • از مصرف طولانی‌مدت سایر داروها خودداری کنید یا توصیه‌های پزشکتان درمورد آن‌ها را رعایت کنید، زیرا OCPها تداخلات دارویی رایج زیادی دارند که باعث کاهش اثربخشی‌شان می‌شود.
  • به‌طور منظم با متخصص زنان خود در ارتباط باشید.
  • با مصرف داروها تسلیم عوارض جانبی نشوید. با توصیه پزشک و اصلاح سبک زندگی می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد.
  • ازآنجاکه OCPها ۱۰۰ درصد مؤثر نیستند، برای ایمنی بهتر (در برابر بیماری‌های مقاربتی) و اثربخشی (کنترل بارداری) از کاندوم در حین مقاربت استفاده کنید.

آیا می‌توان در دوران شیردهی از این قرص‌ها استفاده کرد؟

روش‌های فیزیکی پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم توسط مردان برای مادران شیرده ایده‌آل است. در دوران شیردهی بهتر است از مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی اجتناب شود. اگر به‌دلیل سایر نشانه‌ها به شما توصیه می‌شود که از مصرف قرص‌های ضد بارداری هورمونی خودداری کنید، قرص‌های حاوی پروژسترون ترجیح داده می‌شوند. اثبات شده است که استروژن مانع از تولید شیر مادر می‌شود. همچنین بهتر است در ۶ هفته اول پس از زایمان از مصرف آن اجتناب شود، زیرا بارداری و استروژن هر دو pro-thrombotic هستند و می‌توانند احتمال لخته شدن خون را به‌خصوص در وریدهای بزرگ اندام تحتانی افزایش دهند.

اثربخشی قرص‌های ضد بارداری

اثر بخشی کلی قرص‌های ضد بارداری خوراکی حدود ۹۷ درصد است، اما در عمل میزان موفقیت فقط با استفاده از بارداری هورمونی ۹۱ درصد پذیرفته شده است. انطباق خوب با داروهایتان، هماهنگی با همسرتان و پیگیری ارتباط منظم با متخصص زنان از عوامل کلیدی موفقیت در کنترل بارداری با داروهای ضد بارداری هورمونی‌اند. استفاده هم‌زمان از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، مانند کاندوم، می‌تواند میزان پیشگیری از بارداری را به میزان چشمگیری بهبود بخشد.

فواید قرص‌های ضد بارداری

مزایای اصلی OCP‌ها به شرح زیر است:

  • برگشت‌پذیری: برخلاف دستگاه‌های داخل رحمی (IUD)، OCPها را می‌توانید با خیال راحت هر زمان که تصمیم به بارداری گرفتید قطع کنید. ازاین‌رو روشی برای پیشگیری از بارداری است که به‌راحتی برگشت‌پذیر است.
  • فواید قاعدگی: OCP‌ها می‌توانند به منظم کردن چرخه‌های قاعدگی‌تان کمک کنند (بااین‌حال، ممکن است در موارد کمی علت قاعدگی نامنظم هم باشند).
  • مقرون‌به‌صرفه و قابل تهیه: OCPها اکنون تحت بسیاری از طرح‌های یارانه‌ای دولت گنجانده شده‌اند.
  • محافظت از سرطان: OCPها به کاهش شانس سرطان تخمدان و رحم در زنان کمک می‌کنند.
  • درمان پوکی استخوان: OCPها در درمان جایگزینی هورمونی (HRT) پوکی استخوان در زنان یائسه حیاتی‌اند.

خطرات قرص های ضد بارداری خوراکی

در ادامه به خطرات اصلی استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی اشاره شده است:

  • این داروها شما را در برابر بیماری‌های مقاربتی یا STD محافظت نمی‌کنند.
  • OCPها ممکن است با عملکرد سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، مانند وارفارین، تداخل ایجاد کنند.
  • خطر قابل‌توجه ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی وجود دارد.
  • OCP با سرطان سینه و سرطان دهانه رحم مرتبط است.
  • OCPها ماده کمک‌انعقادی‌اند و باید در افراد مبتلا به اختلالات انعقادی و افراد سیگاری با احتیاط مصرف شوند.
  • OCPها نیاز به تجویز پزشک دارند و حتماً باید روزانه مصرف شوند.

عوارض قرص های ضد بارداری خوراکی

قرص‌های ضد بارداری خوراکی زمانی که مدت زمان زیادی استفاده شوند با عوارض جانبی خاصی همراه‌اند. اگرچه بیشتر این عوارض جانبی خفیف‌اند، اما ممکن است برای برخی از زنان بسیار ناراحت‌کننده باشند:

  • التهاب معده و حالت تهوع
  • افزایش وزن بدن
  • تورم و حساس شدن سینه‌ها
  • لکه‌بینی گاه‌به‌گاه و قاعدگی نامنظم
  • نوسانات خلقی

استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی ممکن است با چند علامت جدی ازجمله اختلال کبدی، مشکلات قلبی یا سکته مرتبط با مصرف آن‌ها همراه باشد.

علائمی که نشان‌دهنده مشکلات جدی‌اند

در ادامه فهرستی از علائم هشدار هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی آمده است که نشان می‌دهد باید فوراً با پزشکتان مشورت کنید:

    • درد حاد قفسه سینه
    • تنگی نفس یا اشکال در تنفس
    • استفراغ خونی یا وجود خون در خلط
    • درد حاد کولیکی شکم
    • تورم یک‌طرفه ساق پا، حساسیت ساق پا یا درد ران
    • میگرن یا سردرد نبض‌دار که پس از شروع مصرف OCP شروع یا بدتر می‌شود
    • لکنت زبان، گزگز یا بی‌حسی، تاری دید، ضعف هریک از اندام‌ها
    • اختلال عملکرد کبد: استفراغ مداوم، زردی پوست، چشم‌ها و ادرار، درد سمت راست یا نفخ عمومی شکم

داروهایی که قرص را بی‌اثر می‌کنند

داروهای ضد بارداری خوراکی چندین تداخل دارویی دارند. پزشکتان ممکن است فهرستی از این داروها و مواد شیمیایی را به شما ارائه دهد که شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضد سل
  • عوامل ضد قارچ (مانند گریزئوفولوین)
  • باربیتورات‌ها و چند آرام‌بخش دیگر
  • داروهای ضد رتروویروسی مانند زیدوودین و استاوودین
  • داروهای ضد صرع مانند فنی توئین سدیم

آنتی‌بیوتیک‌های رایج تداخل چشمگیری با OCP ندارند و به‌طورکلی مجازند.

فراموش کردن مصرف قرص های ضدبارداری

فراموش کردن داروهای ضد بارداری خوراکی وقتی ازنظر جنسی فعالید مطمئناً خطر بارداری ناخواسته را به همراه دارد. بااین‌حال، این خطر به عوامل خاصی بستگی دارد، مانند اینکه کدام دوز فراموش شده، چند دوز فراموش شده و اینکه آیا روش پشتیبان دیگری مانند کاندوم هنگام آمیزش جنسی استفاده شده است یا خیر.

در ادامه چند دستورالعمل آمده است برای اینکه بهتر بتوانید از خودتان محافظت کنید:

  • اگر یک دوز روزانه از قرص هورمون فعال را فراموش کرده‌اید، می‌توانید آن را در اولین زمان مصرف کنید و دوره بعدی را در زمان معمول ادامه دهید.
  • اگر در ۷ روز آخر دوره یکی از قرص‌های ساختگی را فراموش کردید، نیازی به تکرار دوز ندارید.
  • اگر قبل از شروع بسته بعدی رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته‌اید، توصیه می‌شود از قرص ضد بارداری اورژانسی استفاده کنید.
  • اگر نتوانستید بسته خود را به‌موقع شروع کنید (یعنی از اولین یا پنجمین روز پریود، طبق دستور پزشک)، بهتر است از روش جلوگیری از بارداری دیگری مانند کاندوم استفاده کنید.
  • درصورتی‌که بیش از دو نوبت را فراموش کرده‌اید یا در طول این مدت رابطه جنسی ناایمن داشته‌اید یا اگر علائم غیرعادی دارید، می‌توانید با پزشکتان تماس بگیرید.
  • استفاده از جعبه‌های قرص، برنامه‌های یادآوری دارو و آلارم‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا OCP خود را به‌موقع مصرف کنید.

سؤالات متداول

اگر پس از مصرف قرص استفراغ یا اسهال داشته باشم، چه باید بکنم؟

درصورتی‌که هر چند وقت یک بار بلافاصله پس از مصرف OCP استفراغ کردید، می‌توانید فوراً یک قرص دیگر مصرف کنید و طبق روال معمول دوره خود را ادامه دهید. اگر از مسمومیت غذایی، هپاتیت یا هر شکلی از التهاب و ورم معده رنج می‌برید که در آن استفراغ مداوم و مدفوع شل دارید، باید با پزشکتان مشورت کنید. اگر می‌خواهید باردار نشوید، ممکن است مجبور باشید به‌طور موقت OCP را قطع کنید و از داشتن رابطه جنسی ناامن خودداری کنید یا ممکن است مجبور شوید تا زمانی که به‌طور کامل بهبود پیدا کنید به روش دیگری برای کنترل بارداری روی بیاورید.

چه زمانی می‌توانم یک بسته قرص ضد بارداری دیگر را شروع کنم؟

بسته به اینکه در دوره ۲۱روزه هستید یا دوره ۲۸روزه، بسته بعدی قرص‌های ضد بارداری خوراکی‌تان را بلافاصله پس از اتمام بسته قبلی شروع کنید که معمولاً با شروع دوره قاعدگی بعدی‌تان هم‌زمان است. صرف‌نظر از اینکه پریودید یا خیر، باید یک بسته دیگر از قرص‌های ضد بارداری را شروع کنید.

اگر تصمیم به بارداری گرفتم چه باید بکنم؟

هنگامی که قصد دارید در حین مصرف OCP باردار شوید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مصرف قرص‌ها را متوقف کنید. به‌محض اینکه دوره را قطع کردید، احتمالاً قاعدگی‌تان شروع می‌شود. این نشان‌دهنده شروع چرخه قاعدگی بعدی شماست که در حدود روز چهاردهم تخمک‌گذاری خواهد شد. می‌توانید در این دوره باروری برای بارداری برنامه‌ریزی کنید. تعداد کمی از متخصصان زنان ممکن است به شما توصیه کنند که قبل از باردار شدن منتظر چند سیکل قاعدگی طبیعی و با فاصله منظم باشید. برای بارداری ایمن باید توصیه‌های پزشکتان را قبل از قطع یا تغییر دوره OCP رعایت کنید.

آیا قرص در برابر STD محافظت می‌کند؟

اگرچه قرص‌های ضد بارداری خوراکی به‌طور کاملاً مؤثری از بارداری جلوگیری می‌کنند، متأسفانه هیچ‌گونه محافظتی در برابر بیماری‌های مقاربتی (STD) ارائه نمی‌دهند. برعکس، سایر موارد ضد بارداری مانند کاندوم، علاوه بر اینکه اقدامی مؤثر در کنترل بارداری‌اند، از همه انواع بیماری‌های مقاربتی نیز محافظت می‌کنند.

دیگر گزینه‌های کنترل بارداری چه مواردی‌اند؟

علاوه بر داروهای ضد بارداری هورمونی، گزینه‌های زیر برای جلوگیری از بارداری پیشنهاد می‌شود:

  • روش تقویم: اجتناب از رابطه جنسی در حوالی دوره تخمک‌گذاری یا روز چهاردهم سیکل قاعدگی؛
  • ژل‌های اسپرم‌کش: قبل از مقاربت به‌صورت موضعی روی دهانه رحم زن ریخته/مالیده می‌شود؛
  • روش‌های فیزیکی جلوگیری از بارداری: کاندوم، حلقه واژینال و دیافراگم‌ها؛
  • دستگاه‌های داخل رحمی: مس T؛
  • تکنیک‌های عقیم‌سازی: توبکتومی و هیسترکتومی.
آیا لازم است گاهی میان مصرف قرص‌های ضد بارداری فاصله انداخت؟

خیر، نیازی به استراحت از OCPها نیست، مگر اینکه عوارض جانبی چشمگیری به‌دلیل استفاده طولانی‌مدت داشته باشید. بااین‌حال، ممکن است در صورت تمایل یا توصیه پزشکتان به روش‌های دیگر روی بیاورید. به یاد داشته باشید، تا زمانی که به‌طور کامل به روش دیگری روی نیاوردید، پس از قطع OCP، در معرض خطر باردار شدن قرار دارید.

اگر دوز مصرفی را فراموش کردم، چه باید بکنم؟

اگر به دلایلی دوز OCP خود را از دست دادید، سعی کنید از رابطه جنسی خودداری کنید یا مطمئن شوید که همسرتان از کاندوم استفاده می‌کند. می‌توانید دوز فراموش‌شده را بدون ایجاد شکاف در دوره مصرف کنید.

با پیشرفت‌های اخیر پزشکی، قرص های ضد بارداری خوراکی یکی از روش‌های ارجح پیشگیری از بارداری است که زنان در سراسر جهان آن را به کار می‌برند. در صورت استفاده صحیح و طبق دستور، این روش هم ایمنی و قابلیت اطمینان را تضمین می‌کند و هم از زنان در برابر سرطان‌های تخمدان و رحم محافظت می‌کند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید