سال تحصیلی جدید یعنی دوستان جدید، معلمان جدید، لباس‌های تازه و کلاس‌های جدید. به همین دلیل، هم برای والدین و هم برای کودکان کاملا طبیعی است که برای بازگشت به مدرسه اضطراب داشته باشند. در این مقاله، به نکات ساده‌ای می‌پردازیم که انتقال از حالت تعطیلات به حالت درس و مدرسه را تسهیل می‌کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

فرقی نمی‌کند که فرزند شما در چه سنی است، بیشتر بچه‌ها در شروع سال تحصیلی دچار ترس و دلهره می‌شوند. خبر خوب این است که شما می‌توانید اقدامات زیادی را برای راحت کردن خیال آنها انجام داده و برای دوباره رفتن به مدرسه، آماده‌شان کنید.

۱. زود بخواب و زود بیدار شو

قبل از هر چیز بگوییم که برگشت به روتین خواب زمان مدرسه، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. شما باید از چند هفته قبل از شروع سال تحصیلی شروع کرده و به فرزند خود کمک کنید که زودتر به رختخواب برود. فعالیت‌های آرامش بخشی مانند حمام کردن و کتاب خواندن، به کودک شما کمک می‌کند که ریلکس کند و بهتر بخوابد.

۲. روتین قبل از بازگشت به مدرسه

بسیار مهم است که برای فرزندتان یک روتین ثابت ایجاد کنید. گام‌های روتین خود را یادداشت کرده و آنها را با کودک خود تکرار کنید. به عنوان مثال در زمان عصر، روتین شما می‌تواند شامل انجام تکالیف مدرسه، بازی کردن، مسواک زدن، حمام کردن و کتاب خواندن قبل از خواب باشد.

۳. استقلال کودک

کودکانی که در فرایند شروع مدرسه نقش فعالی دارند – مثلا ملزومات مدرسه و لباس‌های جدیدشان را خودشان انتخاب و منظم می‌کنند، از هیجان بیشتری هم برای رفتن به مدرسه برخوردار هستند. همین موضوع، دلهره‌ی آنها را کاهش می‌دهد. آیا کودک شما آنقدر بزرگ است که از پس خالی کردن ماشین ظرف‌شویی یا آماده کردن یک میان وعده بربیاید؟ اگر جواب مثبت است این کارها را به او بسپارید. سپردن وظایف روزانه و مناسب سن کودک به او، در افزایش اعتماد به نفس و استقلال کودک نقش بسیار موثری دارد.

۴. انتخاب کیف مدرسه‌ی مناسب

کوله پشتی‌هایی که خیلی سنگین هستند یا به شکل نادرست روی شانه‌ها قرار می‌گیرند، باعث ایجاد فشار بر روی بدن کودک و در نهایت سردرد و گردن درد در او می‌شوند. بنابراین در انتخاب کوله‌ پشتی به سراغ کیف‌هایی بروید که از پارچه‌ی محکم و سبک درست شده و بندهای پهن و لایه‌دار داشته باشد. این کوله پشتی از شانه‌های فرزند شما محافظت خواهد کرد. همچنین مراقب باشید که کودکتان کوله پشتی را با یک شانه‌ی خود حمل نکند.

۵. آموزش مسائل ایمنی به کودک

قوانین امنیت در خارج از خانه را با کودک خود مرور کنید. نمونه‌هایی از این قوانین شامل نحوه‌ی عبور از خیابان، رفتن از یک مسیر مشخص به مدرسه، آشنایی با قوانین خط عابر پیاده و احتیاط در صحبت کردن با غریبه‌هاست.

۶. ایجاد عادت‌های سالم

در فرایند آماده کردن نهار و میان وعده‌های سالم، کودک را درگیر کنید. به فرزند خود کمک کنید که فعالیت‌های فیزیکی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کند. در هنگام خرید وسایل لازم برای میان وعده‌های سالم از کودک کمک بگیرید. در فروشگاه از او بخواهید که اقلام خریداری شده را درون کیسه بگذارد. سعی کنید که وعده‌های غذایی منظمی داشته باشید.

۷. کنترل زمان استفاده از تلویزیون و موبایل

شروع سال تحصیلی یک فرصت عالی برای ایجاد محدودیت در استفاده از تلویزیون و موبایل است. چه مانعی وجود دارد برای این که کل خانواده در ساعت‌های عصر و قبل از خواب، از تلویزیون و گوشی استفاده نکنند؟ یک نقطه از خانه را انتخاب کنید که در آن تمام اعضای خانواده بتوانند وسایل خود را شارژ کنند. به جای موبایل از یک ساعت زنگدار استفاده کنید تا شما را صبح زود بیدار کند.

۸. مسیر خانه تا مدرسه

اگر قرار است کودک به مدرسه‌ی جدیدی برود، مسیر خانه تا ایستگاه اتوبوس یا ساختمان مدرسه را یکی دو هفته قبل از بازگشت به مدرسه با هم بررسی کنید. حتی می‌توانید چند ساعتی را در حیاط مدرسه با کودک خود بازی کنید. این کار باعث می‌شود که فرزند شما با یک خاطره‌ی خوب پا به مدرسه‌ی جدید بگذارد.

۹. چالش‌های هفته‌ی اول بازگشت به مدرسه

به فرزند خود اطمینان بدهید که نگرانی و اضطرابش به‌جا و طبیعی است. به او بگویید که حتی معلم‌ها نیز این نگرانی را تجربه می‌کنند. با انجام کارهای زیر به فرزند خود کمک می‌کنند تا راحت‌تر با احساسات خود کنار بیاید:
به او اجازه دهید از ترس‌هایش با شما حرف بزند. شما احتمالا می‌توانید داستان‌هایی از نگرانی‌های روز اول مدرسه‌ی خودتان برای کودک تعریف کنید.
به فرزند خود یاد بدهید که برای آرام شدن عمیق و آهسته نفس بکشید.
درباره‌ی سناریوهایی که او را نگران می‌کنند با او حرف بزنید. برای مثال اگر کودک نگران است که چه کسی کنارش می‌نشیند و چه کسی با او حرف می‌زند، کمکش کنید که برای سناریوهای مختلف استراتژی بچیند. این استراتژی را با کودک تکرار کنید تا بداند که در هر موقعیت چه کاری باید انجام دهد.

۱۰. بازگشت به مدرسه را با هم جشن بگیرید

اگر شروع سال تحصیلی جدید را با یک جشن و خوش‌گذرانی همراه کنید، کودک درک می‌کند که بازگشت به مدرسه می‌تواند خوشایند باشد. روز قبل از آغاز مهر، یک جشن ترتیب بدهید و کیک، بادکنک و هدیه‌های آموزشی تهیه کنید. همچنین فراموش نکنید که صبح روز اول مدرسه از کودک در لباس‌های مدرسه‌اش عکس بگیرید.
ما در کودکت هم امیدواریم که همه‌ی کودکان یک سال تحصیلی عالی پیش رو داشته باشند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید