در مجموعه مقالات بارداری هفته به هفته، نگاهی می‌اندازیم به مراحل رشد جنین و بایدها و نبایدهایی که مادران در این دوران باید رعایت کنند. حالا به هفته پانزدهم باردرای رسیده‌ایم.

شما نه تنها سه ماهه اول بارداری خود را با موفقیت سپری کرده‌اید، بلکه اکنون وارد سه ماه دوم بارداری خود، یعنی هفته پانزدهم شده‌اید. برای خیلی از خانم‌ها مشکلات مربوط به حالت تهوع صبحگاهی و نگرانی مربوط به بو کردن و خوردن غذا‌ها دیگر تمام شده است.  تغییرات قابل توجهی را در هفته پانزدهم بارداری تجربه خواهید کرد، در این هفته میل جنسی شما افزایش پیدا خواهد کرد و شور و هیجان زیادی را در خودتان احساس می‌کنید.

رشد جنین در هفته پانزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای هفته چهاردهم بارداری

جنین در این هفته اندازه نارنج یا سیب است. در ابتدای هفته پانزدهم ابرو‌ها، موهای سر و پوست کودک در حال رشد سریعی است. اسکلت نوزاد در حال شکل‌گیری است؛ هر چند در حال حاضر کم و بیش به شکل غضروف نرمی احساس می‌شود. به طور کلی کودک شما کم کم شبیه به شکل یک انسان کامل می‌شود. گوش‌های کودک در دو طرف سر او قرار گرفته‌اند و چشم نوزاد کاملا شکل گرفته است. به مرور  فعالیت‌های جنین شامل بلعیدن، مکیدن و نفس کشیدن افزایش پیدا می‌کند. در این هفته کودک شما حدود ۱۰ سانتی‌متر و وزن او حدود ۸۰ گرم است. می‌توانید اطمینان داشته باشید که تمام ارگان‌های کودک در وضعیت مناسب خود قرار گرفته و به سرعت در حال رشد است.

تغییرات جسمی هفته پانزدهم بارداری

همزمان با تغییرات رشدی جنین، بدن شما هم با تحولات تازه‌ای در این هفته رو به رو خواهد شد. سر و صدای کودک شما در این هفته بیشتر خواهد شد و نشان‌دهنده‌ی این است که بدن او رشد طبیعی خود را طی می‌کند. بدن شما به موازات رشد کودک، فعالیت سختی را آغاز کرده است و در حال افزایش وزن هستید. در واقع هفته پانزدهم بارداری، ایده‌آل‌ترین زمانی است که شما باید چند کیلو وزن اضافه کنید. اگر لباس‌هایتان تنگ شده است، به فکر خرید لباس‌های گشاد و راحت برای این دوره باشید.

نشانه‌های بارداری هفته پانزدهم بارداری

مراقبت های هفته پانزدهم بارداری

بیشتر بخوانید: برای یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری آماده‌اید؟

در طول هفته پانزدهم بارداری شما احساس می‌کنید، انرژی زیادی نسبت به هفته‌های ابتدای بارداری پیدا کرده‌اید و فکر می‌کنید چند برابر بیشتر می‌توانید از زندگی لذت ببرید. حجم خون شما چند برابر خواهد شد و با گشاد شدن رگ‌های بینی احتمال خونریزی آن هم وجود دارد. همچنین به دنبال تغییراتی که در بدن شما اتفاق می‌افتد، دچار تنگی نفس خواهید شد. در واقع بدن شما قرار است فضای تازه‌‌ای را برای زیست فرد جدیدی در شکم شما ایجاد کند.

در این مدت با مشکل سوهاضمه و سوزش سر دل به دلیل تولید بیش از حد هورمون پروژسترون مواجه خواهید شد. تورم لثه‌ها و حساسیت آنها هم از جمله نشانه‌های این هفته است. فعالیت هورمون‌های بارداری باعث التهاب و حساسیت لثه‌ها خواهد شد. همچنین تومور خوش‌خیم بارداری یا تومور لثه از جمله بیماری معمول در سه ماهه دوم حاملگی است. البته این مشکل، خیلی جدی نیست. علائم بارداری از جلو آمدن شکم شما نمایان است. به خصوص در بارداری‌های دوم برآمدگی شکم شما بیشتر آشکار است. سونوگرافی در این هفته فعالیت‌هایی جنین را نشان می‌دهد که شما چندان آن را احساس نمی‌کنید. تنها حرکت‌هایی که شما به عنوان مادر می‌توانید تجربه کنید، جنبش‌های سریع جنین مثل پرپر زدن پروانه است.

رژیم غذایی هفته پانزدهم بارداری

منوی غذای دوران بارداری در فهرست موارد نگران‌کننده برای شما قرار دارد. البته این نگرانی‌ها در مورد رژیم غذایی این دوره، تنها مربوط به خود شما نیست. شما بیشتر نگران سلامتی فرزند خود هستید. قبل اینکه نگرانی شما در این مورد بیشتر شود، سعی کنید برنامه منظمی در این زمینه داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات برگ سبز را در فهرست مواد غذایی خود قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که به اندازه کافی محصولات لبنی مانند شیر و غیره دریافت می‌کنید. محصولات غذایی غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز و ماهی را در فهرست مواد غذایی خود قرار دهید.

نکات و مراقبت‌های بهداشتی

رژیم غذایی بارداری

باید‌ها

  • خواب و استراحت کافی
  • خوردن وعده‌های غذایی در زمان مناسب
  • مصرف دارو طبق نظر پزشک
  • تمرین‌های کششی برای کاهش درد‌های بارداری

بیشتر بخوانید: چطور از دوران بارداری در فصل پاییز لذت بیشتری ببریم؟

نباید‌ها

  • قرار گرفتن در مکان‌‌های آلوده و غیر‌بهداشتی
  • کار و فعالیت بیش از حد
  • افکار منفی
  • بیش از حد گرسنه نگاه داشتن خود یا کودک

اگر در هفته پانزدهم بارداری هستید یا تجربه و خاطره‌ای از این دوره دارید، لطفا دیدگا‌های خودتان را از طریق بخش نظرات این مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادران باردار به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید