هیچ‌چیز بهتر در آغوش گرفتن نوزاد نیست، اما شما به‌عنوان فردی که به‌تازگی مادر شده به زمان‌هایی نیاز دارید که به حالت اولیه‌تان ازنظر فیزیکی و احساسی بازگردید. نی‌نی لای لای راه‌حلی عالی برای مواقعی است که می‌خواهید از دستانتان برای خودتان استفاده کنید، پاهایتان را هنگام مطالعه بالا بیاورید یا یک وعده غذایی مقوی برای خود و خانواده‌تان آماده کنید، یا ایمیل‌هایتان را چک کنید و کارهای عقب‌افتاده را انجام دهید. نی‌نی لای لای‌ها وسایلی راحت و سرگرم‌کننده برای شما و کودکتان‌اند. آن‌ها استرس دوران ابتدایی مادر شدن را، با ایفای نقش آغوش مادر در زمانی که مادر به دست‌هایش نیاز دارد، کاهش می‌دهند. در این مقاله راهنمای خرید نی نی لای لای را خواهید خواند، و کودکت کنار شما در این تصمیم گیری خواهد بود

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نی‌نی لای لای چیست؟

این وسیله به عبارتی ساده گهواره نرم و راحتی است که روی یک قاب فلزی نصب شده و با حرکت کودکتان تکان می‌خورد. نی‌نی لای لای؛ منطقه‌ای امن و راحت برای نوزاد دلبندتان. این وسایل محصولات مفیدی برای نوزادان در مراحل اولیه رشدند که محیطی امن و مطمئن را چه در حضور و چه در غیاب شما برایشان فراهم می‌کنند. درحقیقت مکانی است که نوزادان در صندلی بالشتی با قاب محکم آرام می‌گیرند و می‌توانند به‌راحتی در آن دراز بکشند. طراحی نی‌نی لای لای به گونه‌ای است که به‌راحتی از کل بدن کودک پشتیبانی می‌کند. وقتی کودک با پایش لگد می‌زند، نی‌نی لای لای با حرکات فنری بالا و پایین پاسخ می‌دهد. این امر نه‌تنها به میل کودک برای حرکت پاسخ می‌دهد، بلکه به رشد ماهیچه‌های لازم برای خزیدن نیز کمک می‌کند. برخی از نی‌نی لای لای‌ها ویژگی‌های اضافه‌ای دارند که به آرامش و سرگرمی کودکتان کمک می‌کنند. جعبه‌های موسیقی که با باتری کار می‌کنند، آهنگ‌هایی شاد و آرامش‌بخش پخش می‌کنند تا کودکتان راحت استراحت کند. ویژگی لرزش (ویبره) به کودک کمک می‌کند تا زمانی که خلق‌وخوی آرامی ندارد آرام شود. حتی می‌توانید اسباب‌بازی‌های نرم را در دسترس کودکتان آویزان کنید. برخی از نی‌نی لای لای‌ها رقص نورهایی دارند که مطابق با حرکات کودکتان روشن و خاموش می‌شوند.

زمان استفاده از نی نی لای لای

نی‌نی لای لای‌ها درواقع با در دست گرفتن و سرگرم کردن کودک دلبندتان، هنگامی که مشغول انجام کارهای روزانه‌اید، زندگی‌تان را آسان‌تر می‌کنند. بااین‌حال، استفاده بیش از حد از هر ابزاری می‌تواند به کودکتان آسیب بزند و قطعاً شما نمی‌خواهید چنین اتفاقی بیفتد. موارد مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا ببینید خرید نی نی لای لای برای کودکتان بلامانع است یا نه.

وزن

هر نی‌نی لای لای همراه با دستورالعمل سازنده ارائه می‌شود که ظرفیت وزن دقیق را مشخص می‌کند. اکثر سازندگان حد بالای وزن را ۹ تا ۱۱ کیلوگرم تعیین می‌کنند (کودک سنگین‌تر ممکن است از صندلی بیفتد). برخی از صندلی‌ها کودکان نوپا و بزرگ‌تر را با محدوده وزنی ۵ تا ۸ کیلوگرم در خود جای می‌دهند. باید هنگام خرید به این موارد توجه کرد.

سن

سن ایده‌آل برای استفاده از نی‌نی لای لای که در راهنمای صندلی آن مشخص شده است از صفر تا ۷ ماهگی متغیر است. بااین‌حال، استفاده از نی‌نی لای لای بسته به عواملی غیر از سن مانند وزن و رشد کودک ممکن است تغییر کند.

رشد و نمو

هر نوزادی در سنین مختلفی به مراحل رشد و تکامل می‌رسد. برخی کودکان ممکن است در ۵ ماهگی یاد بگیرند که بدون کمک بنشینند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است در ۷ ماهگی بتوانند این کار را انجام دهند. مراقب علائم رشد در کودکتان باشید. اگر کودکتان می‌خواهد از صندلی بلند شود یا یاد گرفته بدون کمک بنشیند، صرف‌نظر از سن تقویمی کودکتان، زمان توقف استفاده از نی‌نی لای لای رسیده است.

نوزادان نارس

نوزادان نارس نسبت به نوزادان عادی نیاز به پشتیبانی بیشتری از گردن، کمر و شکم دارند. همچنین با توجه به اینکه نوزادان نارس ازنظر اندازه کوچک‌تر از نوزادان معمولی‌اند، نی‌نی لای لای برای آن‌ها مناسب نیست. بنابراین، بهتر است از استفاده از نی‌نی لای لای برای نوزادان نارس خودداری کنید. اگر احساس می‌کنید کودکتان آن‌قدر سالم هست که بتواند از نی‌نی لای لای لذت ببرد، لطفاً قبل از شروع استفاده از نی‌نی لای لای برای کودکتان، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آن را به عادت تبدیل نکنید

برای مادران بسیار وسوسه‌انگیز است که نوزادانشان را به مدت طولانی‌تری در نی‌نی لای لای نگه دارند، زیرا از هر دو دست خود استفاده می‌کنند و کارهای زیادی را انجام می‌دهند. بااین‌حال، اجازه دادن به کودک برای اینکه مدت زیادی را در نی‌نی لای لای بگذارند ممکن است ایده خوبی نباشد. نوزادان همیشه در نی‌نی لای لای در وضعیتی درازکشیده می‌مانند و این امر آن‌ها را از انجام سایر فعالیت‌هایی که برای رشد و تکاملشان ضروری است باز می‌دارد.

صندلی خوابیده

شما باید نوزادتان را فقط زمانی که در حالت درازکش کامل قرار گرفته است در نی‌نی لای لای قرار دهید. این امن‌ترین وضعیت برای کودکتان است. حالت نیمه‌خوابیده ممکن است به سینه فشار بیاورد و جریان هوای کودکتان را مسدود کند.

ویژگی‌ها و امکانات نی نی لای لای

ویژگی‌ها هنگام خرید نی نی لای لای

داشتن اطلاعات دقیق درمورد ویژگی‌های اصلی نی‌نی لای لای کمکتان می‌کند تا تصمیمی آگاهانه برای خرید بگیرید. با در نظر گرفتن این هدف، در ادامه فهرستی از برخی از ویژگی‌های مهمی که تولیدکنندگان مختلف نی‌نی لای لای ارائه کرده‌اند در اختیارتان قرار می‌گیرد.

فریم

صندلی اصلی نی‌نی لای لای متشکل از یک قاب سبک‌وزن است که از سیم فلزی، لوله فلزی یا پلاستیک سنگین ساخته شده است و با یک پد نرم، قابل جابه‌جایی و قابل شست‌وشو پوشانده شده است که با فرم بدن کودک مطابقت دارد. صندلی‌های نی‌نی لای لای‌ها فنری‌اند و وقتی کودکتان تکان می‌خورد آ‌ن‌ها نیز تکان می‌خورند.

حفاظ ایمنی

دومین ویژگی مهم در نی‌نی لای لای حفاظ‌های ایمنی است. نی‌نی لای لای‌ها همراه با حفاظ‌ها یا نوارهای مهار ۳ نقطه‌ای یا ۵ نقطه‌ای عرضه می‌شوند. بیشتر نی‌نی لای لای‌ها یک کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای هموار دارند که دور کمر و میان پاهای کودک قرار می‌گیرند. این کمربندها از افتادن یا لیز خوردن کودکان جوگیری می‌کنند.

صندلی با قابلیت خواباندن

نی‌نی لای لای‌ها ۳ موقعیت خوابیده به شما ارائه می‌د‌هند که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را بسته به شرایط انتخاب کنید. شما می‌توانید با تغییر حالت صندلی به حالت خوابیده زمان بازی کودک را به زمان خواب تبدیل کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که حالت عمودی صندلی را به حالت خوابیده تغییر دهید. بااین‌حال، حتماً پس از اینکه کودک خوابش برد، او را به گهواره یا تختش منتقل کنید.

پشتیبانی از سر و گردن

پشتیبانی از سر و گردن برای نوزادان بسیار مهم است. تا ۳-۴ ماهگی، نوزادان نمی‌توانند سرشان را بالا نگه دارند. استخوان‌های جمجمه آن‌ها نرم و ظریف است. تکیه‌گاه سر متصل به صندلی نی‌نی لای لای از سر و گردن ظریف کودک پشتیبانی می‌کند. همچنین با گرفتن ضربه فریم محکم و سفت نی‌نی لای لای، از هرگونه آسیب سر جلوگیری می‌کند.

صندلی نرم و بالشتکی

نوع بالشتک صندلی می‌تواند از ضخیم تا نازک متفاوت باشد. یک بالشتک با روکش زیبا برای کودکتان بسیار راحت خواهد بود.

روکش صندلی جداشونده و قابل شست‌وشو

بسیاری از انواع نی‌نی لای لای‌ها همراه با روکش صندلی جداشونده برای شست‌وشو در ماشین لباسشویی عرضه می‌شوند. این ویژگی مهمی است، زیرا قطعاً کثیف می‌شود. قابلیت شست‌وشوی آسان تمیزی نی‌نی لای لای را تضمین می‌کند.

میله اسباب‌بازی

به‌سادگی دراز کشیدن در نی‌نی لای لای کودک را خسته می‌کند. اکثر نی‌نی لای لای‌ها یک میله اسباب‌بازی قابل اتصال دارند. هنگامی که در دسترس کودک قرار می‌گیرند، کودک را سرگرم و تحریک حسی ایجاد می‌کنند. میله‌های اسباب‌بازی امکان وصل کردن اسباب‌بازی‌هایی مانند حیوانات عروسکی نرم، دندان‌گیر و جغجغه را برایتان فراهم می‌کنند و زمانی که نوزادان از ۴ ماهگی عبور کردند، آن‌ها را سرگرم می‌کنند.

سایبان

برخی اوقات، زمانی که کودکتان را به فضاهای باز مانند پارک می‌برید، اشعه‌های خورشید می‌تواند برای پوست حساس و چشمان ظریف کودک خطرناک باشد. سایبان‌ها در شرایطی که کودک به‌راحتی در صندلی‌اش نشسته است، سایه لازم را برایش فراهم می‌کنند.

موسیقی و دستگاه ویبره

بیشتر نی‌نی لای لای‌ها سیستم پخش موسیقی داخلی و دستگاه ویبره دارند که وقتی آن را روشن می‌کنید باعث ایجاد لرزش آرام در صندلی می‌شوند و به آرام شدن کودک کمک می‌کنند. نی‌نی لای لای برای آرامش کودک موسیقی شاد و آرامش‌بخش پخش می‌کند.

خصوصیات نی‌نی لای لای‌ها

سرزندگی

نی‌نی لای لای‌ها باید جهش (پرش) داشته باشند، این‌طور نیست؟ حرکت جهشی می‌تواند به دو روش مختلف ارائه شود: طبیعی یا از طریق مکانیزمی که با باتری کار می‌کند. حرکات جهشی طبیعی به تقویت مهارت‌های حرکتی نوزادان کمک می‌کنند. حرکات آن‌ها باعث جهش و تکان خوردن صندلی می‌شود و آن‌ها را سرگرم می‌کند. بااین‌حال، اگر کودکتان خیلی فعال است و هیجان زیاد را دوست دارد، می‌توانید گزینه‌هایی را که با باتری کار می‌کنند جایگزین کنید تا لذت آن‌ها را افزایش دهد. برای نوزادان کوچک‌تر، به‌آرامی و با استفاده از دست و پایتان به آن‌ها کمک کنید که تکان بخورند.

پارچه

پارچه استفاده‌شده روی صندلی نی‌نی لای لای در تماس مستقیم با پوست ظریف کودک قرار دارد و باید نرم، غیرلغزنده، صاف و راحت باشد. همچنین باید عاری از مواد حساسیت‌زا و خطرناک برای سلامتی باشد. مواد مورد استفاده ترجیحاً باید پنبه (کتان) نرم باشد. چنین پارچه‌ای روی پوست ملایم است و جویدن یا مکیدن آن بی‌خطر است و ماده‌ای عالی برای استراحت و بازی نوزادان است.

پشتیبانی از بدن

نی‌نی لای لای‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که، با پشتیبانی مناسب از سر و گردن کودک، راحتی را برای کودکتان فراهم کنند. تکیه‌گاه‌های صندلی هنگام تکان خوردن کودک از چرخیدن سر جلوگیری می‌کنند. پارچه نصب‌شده روی صندلی متناسب با اندازه و وزن بدن کودک حالت می‌گیرد تا راحتی و محافظت از کودکتان را فراهم کند.

گیره‌ها

گیره‌ها چسبندگی محکمی روی سطح ایجاد می‌کنند و هنگامی که حالت ویبره روشن باشد، نی‌نی لای لای را ثابت و پایدار نگه می‌دارند.

قابل حمل بودن

نی‌نی لای لای‌ها جمع‌وجورند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را همراه با چمدان حمل کرد. سایز و طراحی ساده‌شان آن‌ها را برای نگه‌داری و حمل‌ونقل ایده‌آل کرده است. اگر قرار است در فرودگاه منتظر بمانید یا در تعطیلات استراحت کنید، کودکتان هم می‌تواند در نی‌نی لای لای لذت ببرد.

چندکاربردی

یکی از مزایای نی‌نی لای لای‌ها این است که می‌توانند هم به‌عنوان نی‌نی لای لای استفاده شوند و هم به‌عنوان صندلی. هنگامی که کودکتان رشد کرد و از محدودیت‌های سنی یا وزنی عبور کرد و توانست بدون مراقبت به‌طور عمودی بنشیند، می‌توانید پارچه را بچرخانید و از نی‌نی لای لای به‌عنوان صندلی استفاده کنید.

راحتی

پارچه نرم و راحت استفاده‌شده در نی‌نی لای لای حداکثر راحتی را برای نوزادان فراهم می‌کند. آن‌ها آزادی پرش، تاب خوردن و لذت بردن از دنیای بیرون از آغوش شما را تجربه می‌کنند، درحالی‌که هنوز در پارچه‌ای نرم و باکیفیت محصورند. تولیدکنندگان نی‌نی لای لای‌ها اطمینان می‌دهند که پارچه سازگار با محیط زیست است و از مواد غیرخطرناک ساخته شده است، بنابراین حتی اگر کودکتان ناخواسته به آن دندان بزند، مشکلی ندارد.

دستگاه پخش‌کننده موسیقی / اتصال موبایل و تبلت

دستگاه پخش‌کننده موسیقی و اتصال تبلت و موبایل برای گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش و صداهای مورد علاقه کودک هنگام دوش گرفتن کمک بزرگی می‌کند.

تاشو و جمع‌وجور

بسته‌بندی و نگه‌داری آن در زمانی که به آن نیازی نیست باید آسان باشد.

واحد کنترل حرکت، سرعت، صدا و نور

نی‌نی لای لایی که امکان حرکات چرخشی را فراهم می‌کند، یک صفحه کنترل ارائه می‌دهد که تنظیمات حرکت، سرعت، صدا و نور را مطابق با ترجیحات کودکتان امکان‌پذیر می‌کند.

مطابق مد روز

صندلی‌های نی‌نی لای لای‌ها در سایز، رنگ‌ها و تم‌های مختلفی عرضه می‌شوند. حتی برخی از آن‌ها روکش‌های صندلی قابل تعویض و میله‌های اسباب‌بازی همسان دارند. این فرشته‌های کوچک احتمالاً شیک‌پوشان فردا خواهند بود، پس چرا از رنگ‌ها و مد روز دور شوید؟ بگذارید آن‌ها نیز مطابق مد امروزی باشند. همان‌طور که رقابت در بازار در حال افزایش است، تولیدکنندگان ویژگی‌های جدیدی را که قبلاً هرگز فکرش را نمی‌کردند برای محصولاتشان ارائه می‌کنند و می‌کوشند محصولشان را از سایر محصولات متمایز کنند.

مزایا و معایب نی‌نی لای لای

نی‌نی لای لای‌ها به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از کالاهای اصلی در مراحل رشد کودک برای والدین جدیدند. در اینجا فهرستی از مزایا و معایب نی‌نی لای لای آمده است تا کمکتان کند بهترین گزینه را برای فرزند دلبندتان انتخاب کنید.

مزایا
معایب
واحد ارتعاش:

بسیاری از نی‌نی لای لای‌ها مکانیزم ارتعاش (ویبره) داخلی با قابلیت تنظیم سرعت دارند. ارتعاشات آرام‌بخش می‌تواند به‌طور مؤثری نوزادان در حال گریه یا بدخلق را آرام کند و آن‌ها را بخواباند.

محدودیت‌های وزنی:

نی‌نی لای لای‌ها را می‌توان فقط برای یک محدوده وزنی خاص (تا ۱۲ کیلوگرم) استفاده کرد. نمی‌توان از آن‌ها برای نوزادان نارس که کمتر از وزن مجازند استفاده کرد، زیرا ممکن است برایشان خطرناک باشد.

جعبه موسیقی:

نی‌نی لای لای‌ها همراه با ویژگی‌های اضافی عرضه می‌شوند، مانند جعبه موسیقی داخلی یا حیوانات عروسکی نرمی که در اطراف آویزان می‌شود و کودک می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را بگیرد و بازی کند. این امر باعث می‌شود زمانی که کودکان در نی‌نی لای لای هستند، در فعالیت‌هایی که باعث رشدشان می‌شود درگیر شوند.

محدودیت سنی:

نی‌نی لای لای‌ها فقط تا ۶ تا ۷ ماهگی نوزاد قابل استفاده‌اند.

قابل حمل بودن:

برخلاف گهواره‌ها و کریرهای پیچیده، اکثر نی‌نی لای لای‌ها قابل حمل‌اند. آن‌ها به والدین اجازه می‌دهند که، بدون نگرانی برای کودکشان، به‌راحتی از خانه بیرون بروند و وقتشان را در فضای باز بگذرانند.

ترجیح داشتن به گهواره یا تخت برای خوابیدن:

نوزادان تمایل دارند تا زمانی که ممکن است در نی‌نی لای لای بمانند یا حتی در آن بخوابند. این می‌تواند مانعی برای استفاده از تخت باشد. می‌توانید این مشکل را با محدود کردن زمان نی‌نی لای لای کودکتان و تشویق او به استفاده متناوب از تخت یا گهواره حل کنید.

پارچه:

همه برندهای شناخته‌شده ازنظر کیفیت توسط JPMA ( انجمن تولیدکنندگان محصولات نوجوانان) بررسی می‌شوند و به استفاده از پارچه‌ها و مواد سازگار با پوست پایبندند. این مسئله تضمین می‌کند که نوزاد با ماندن طولانی‌مدت در نی‌نی لای لای دچار جوش یا مشکل پوستی نمی‌شود.

خطر قرار دادن پایه عریض:

درصورتی‌که پایه نی‌نی لای لای نوزاد آن‌قدر پهن باشد که بتواند حرکت تند و ناگهانی را جذب کند، طراحی و تعادل خوبی دارد. بااین‌حال، این پایه عریض می‌تواند به خطری برای قرارگیری تبدیل شود، بنابراین مراقب قرار دادن نی‌نی لای لای در اطراف خانه باشید.

طراحی ارگونومیک:

نی‌نی لای لای‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با ستون فقرات ظریف و در حال رشد نوزاد سازگاری بیشتری داشته باشند. بنابراین کودکتان می‌تواند راحت در نی‌نی لای لای دراز بکشد، بدون اینکه هیچ‌گونه ناراحتی یا عوارض بدی را در مراحل بعدی تجربه کند.

 

راهنمای خرید نی نی لای لای

انواع زیادی نی‌نی لای لای و با قیمت‌های مختلف در بازار موجود است. حتی ابتدایی‌ترین آن‌ها هم قبل از فروش در بازار توسط JPMA یا مقامات دولتی مشابه تأیید می‌شوند. مدل‌های پیشرفته‌تر با کمک پزشکان متخصص اطفال طراحی شده‌اند و برای اطمینان از تولید بهترین محصولات، تحت بررسی‌های کیفی متعددی قرار می‌گیرند. بنابراین باید به‌وضوح بدانید چه چیزی را و چگونه در نی‌نی لای لای جست‌وجو کنید. بنابراین در اینجا به آن دسته از ویژگی‌های ضروری اشاره می‌شود که باید در هنگام خرید نی نی لای لای مراقب آن‌ها باشید:

توجه به ویژگی‌های ایمنی هنگام خرید نی نی لای لای

نی‌نی لای لای‌ها کمربند ایمنی دارند (و قلاب‌های مخصوص استفاده در استخر) تا اطمینان حاصل شود که کودک در طی هر حرکت نامنظمی آسیب نمی‌بیند. والدین باید استحکام کششی و سختی ویژگی‌های ایمنی را در زمان خرید نی‌نی لای لای بررسی کنند.

گنجایش یا ظرفیت وزن

ازآنجایی‌که مکانیزم آرام‌بخشی نی‌نی لای لای شامل جهش و ارتعاش می‌شود، اکثر نی‌نی لای لای‌ها محدودیت وزنی دارند. اگر وزن کودک کمتر از حد مجاز تعیین شده باشد، این ارتعاشات می‌تواند برای کودک ناراحت‌کننده باشد یا باعث واژگونی او شود. اگر وزن کودک بیشتر از حد مجاز باشد، ممکن است نی‌نی لای لای به‌خوبی کار نکند. بنابراین والدین باید محدودیت وزنی نی‌نی لای لای را بررسی کنند، مدت استفاده از آن را تعیین کنند و سپس تصمیم بگیرند که برای خرید آن چه مقدار سرمایه‌گذاری کنند.

توجه به طراحی بدنه و پایه هنگام خرید نی نی لای لای

بدنه نی‌نی لای لای باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد و به گونه‌ای طراحی شده باشد که قاب ظریف و نخاع در حال رشد کودک آن‌قدر که باید حمایت و پشتیبانی شود. یک پایه پهن برای اطمینان از تعادل نی‌نی لای لای، هنگامی که کودک داخل آن قرار دارد، ضروری است. بنابراین، والدین باید هنگام خرید نی‌نی لای لای این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشند و آن‌ها را بررسی کنند.

کیفیت مواد و پارچه

ازآنجایی‌که نوزاد زمان زیادی را درون نی‌نی لای لای سپری می‌کند، داشتن نی‌نی لای لایی با مواد باکیفیت که سازگار با پوست کودک باشند بسیار مهم است. حتی در سطح بیرونی بسیاری از نی‌نی لای لای‌ها موادی به کار رفته است که قابل جویدن‌اند و هیچ‌گونه بثورات یا مشکل پوستی برای نوزادان ایجاد نمی‌کنند. نی‌نی لای لای ممکن است در کمترین زمان کثیف شود و بنابراین باید جنس پارچه به گونه‌ای باشد که به‌راحتی تمیز شود. بررسی کنید که آیا روکش صندلی برای تمیز کردن به‌راحتی جدا می‌شود یا نه و آیا قابل شست‌وشو با ماشین لباسشویی هست یا نه.

قابل حمل بودن

نوزادان کوچک‌تر خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید به یک روتین، برنامه و فضای خاص عادت می‌کنند. اگر آن‌ها عاشق راحتی نی‌نی لای لای خود شوند، احتمالاً می‌خواهند همیشه درون آن باشند. بنابراین، نی‌نی لای لای باید سبک‌وزن باشد و به‌راحتی بتوان آن را جابه‌جا کرد. بررسی کنید که آیا به‌راحتی می‌توان نی‌نی لای لای را تا کرد یا برای نگه‌داری یا سفر قسمت‌های آن را از هم جدا کرد یا نه. اگر قصد دارید دوباره بچه‌دار شوید، ممکن است بخواهید آن را تا زمانی که فرزند دلبند بعدی‌تان به دنیا بیاید، جمع کنید و نگه دارید.

ویژگی‌های تعاملی

نی‌نی لای لای‌ها ویژگی‌های تعاملی دیگری مانند اسباب‌بازی‌های نمدی و جعبه‌های موسیقی هم دارند که می‌تواند کودک را زمان‌های طولانی درون نی‌نی لای لای نگه دارد. والدین باید قبل از انتخاب نی‌نی لای لای به این مورد دقت کنند.

توجه به قیمت هنگام خرید نی نی لای لای

درنهایت، نوزاد فقط در ماه‌های اولیه رشد از نی‌نی لای لای استفاده می‌کند. والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند، قیمت‌های رقابتی در بازار را در نظر بگیرند و نی‌نی لای لایی را انتخاب کنند که، با وجود برآورده کردن نیازها، ضرر زیادی به بودجه آن‌ها وارد نکند.

انواع نی نی لای لای‌ها

انواع نی‌نی لای لای

نی‌نی لای لای‌ها می‌توانند نیاز کودک تازه به دنیا آمده شما را برای حرکات مداوم برآورده کنند. حرکات ملایم آن‌ها کودک را آرام می‌کند و آن‌ها را به خواب می‌برد و زندگی‌تان را آسان‌تر می‌کند. درحالی‌که برندهای زیادی در بازار موجودند، همه آن‌ها را می‌توان در سه دسته کلی طبقه‌بندی کرد:

  1. نی‌نی لای لای ساده

خرید نی نی لای لای ساده این نوع نی‌نی لای لای‌ها طراحی ساده‌ای دارند که به نوزادان کمک می‌کنند سرگرم شوند و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهند که با حرکت دادن دست‌ها و پاهایشان کمی فعالیت فیزیکی داشته باشند.

  1. نی‌نی لای لای‌های باتری‌دار یا ارتعاشی

برخلاف نی‌نی لای لای‌های ساده که فقط دامنه حرکتی محدودی دارند، نی‌نی لای لای‌های باتری‌دار گزینه‌ها و خدمات بیشتری را ارائه می‌دهند. این نی‌نی لای‌لای‌ها کاملاً شبیه انواع ساده و بدون موتورند، با این تفاوت که با موتوری که با باتری کار می‌کند حرکات ارتعاشی ایجاد می‌کنند. اگر کودکتان از حرکت مداوم لذت می‌برد، این نوع یک گزینه عالی است.

  1. نی‌نی لای‌لای‌های ترکیبی

خرید نی نی لای لای باتری دار

نی‌نی لای لای‌های ترکیبی، همان‌طور که از نامشان مشخص است، نی‌نی لای لای‌هایی‌اند که با یک دستگاه مخصوص کودک دیگر ترکیب شده‌اند. دو نوع نی‌نی لای لای ترکیبی وجود دارد:

Bouncer Rockers

Bouncer Rockers‌ها ترکیبی از نی‌نی لای لای‌ها و روروک‌ها هستند. این نوع نی‌نی لای لای، با ایجاد تنوع در نوع حرکاتی که ارائه می‌دهد، به‌راحتی می‌تواند به روروک تبدیل شود. اساساً، شدت الگوی حرکتی نی‌نی لای لای کم است که برای نوزادان مناسب است. اما با رشد نوزاد آن‌ها به حرکات شدیدتری نیاز پیدا می‌کنند و درنتیجه روروک لازم می‌شود. Bouncer Rockers می‌توانند از اولین روزهای زندگی نوزاد تا دوران نوپایی مورد استفاده قرار گیرند.

نی‌نی لای لای‌های گهواره‌ای

نی‌نی لای لای‌های گهواره‌ای ترکیبی از نی‌نی لای لای‌ها و گهواره‌ها (تاب‌ها) هستند. چنین دستگاه‌هایی یک صندلی قابل جدا شدن دارند. بنابراین زمانی که کودکان یاد می‌گیرند خودشان بنشینند، صندلی نی‌نی لای لای می‌تواند درون فریم گهواره قرار گیرد و تبدیل به گهواره (تاب) شود.

بایدها و نبایدها

نی‌نی لای لای‌ها برای همه والدین ضروری‌اند. بااین‌حال، لازم است که قابل استفاده بودن، راحتی و هزینه‌های مربوط به آن را قبل از تصمیم‌گیری آگاهانه برای خرید در نظر بگیرید.

هنگام خرید نی نی لای لای

بایدها
  • قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه نوع نی‌نی لای لایی بخرید، خوب فکر کنید که چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید زمانی که کودکتان داخل آن نشسته است شما کاملاً آزاد باشید، به‌سراغ مدلی بروید که با باتری کار می‌کند.
  • همه مدل‌ها را بررسی کنید و به ویژگی‌های اصلی آن‌ها توجه کنید. اکثر برندهای بزرگ ویژگی‌های جذاب زیادی ارائه می‌دهند، مانند: سینی اسباب‌بازی همراه با اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و انتخاب پارچه برای صندلی.
  • اطمینان حاصل کنید نی‌نی لای لایی که قرار است بخرید مجوزهای استاندارد لازم از سازمان‌هایی مانند JPMA را دریافت کرده باشد.
  • مراقب لبه‌های تیز، انتهای فرسوده یا اتصالات شل باشید.
  • نی‌نی لای لای‌های ترکیبی را با توجه به ترجیح و اولویت کودکتان خریداری کنید. اگر کودکتان دوست ندارد تاب بخورد، به‌جای آن نی‌نی لای لای ترکیبی با روروک بخرید.
  • این مقاله کودکت که راهنمای خرید نی نی لای لای را به طور کامل در اختیار شما قرار داده حتما بخوانید. در صورت خرید آفلاین، کودکتان را همراه خود ببرید و با قرار دادن کودک درون نی‌نی لای لای مدل آن را بررسی کنید. در صورت خرید آنلاین، حتماً از وب‌سایت‌های معتبری خرید کنید که می‌توانند تمامی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند و همچنین می‌توانند مدل مناسب و متناسب با نیازتان را به شما پیشنهاد دهند.
نبایدها
  • اگر وزن کودکتان نزدیک یا بالاتر از حد وزن مجاز نی‌نی لای لای است، آن را نخرید. قبل از خرید، توجه کنید که محدودیت‌های سن و وزن مشخص‌شده با نیازهای شما برای فرزندتان متناسب باشد.
  • بدون دیدن نی‌نی لای لای، اقدام به خرید آن نکنید. سطح موسیقی را بررسی کنید و مطمئن شوید که خیلی بلند و آزاردهنده نباشد، زیرا ممکن است به‌جای آرام کردن کودک باعث آزار او شود. همچنین سایر عملکردهای دستگاه مانند سرعت و حرکات مختلف را نیز بررسی کنید. همین طور این راهنمای خرید نی نی لای لای را که در این مقاله در اختیار شما قرار دادیم نیز حتما بخوانید.

هنگام استفاده از نی نی لای لای

بایدها
  • از نی‌نی لای لای فقط تا ۶ یا ۷ ماهگی نوزاد یا تا زمانی استفاده کنید که خودش بتواند به‌تنهایی بنشیند.
  • اطمینان حاصل کنید که اتصالات به‌درستی انجام شده باشند و هیچ لبه تیزی هنگام مونتاژ نی‌نی لای لای باقی نمانده باشد.
  • مطمئن شوید که پارچه خشک و تمیز باشد.
  • کودکتان را به‌درستی بپیچید و دقت کنید که کودک را بدون پوشک درون نی‌نی لای لای قرار ندهید.
  • همیشه نی‌نی لای لای را در دسترس خود بگذارید.
  • وقتی نی‌نی لای لای را روی زمین می‌گذارید، مطمئن شوید که اجسام خطرناکی مانند کابل‌ها، سیم‌ها، هیترها و وسایل تیز در نزدیک آن نباشند. نوزادتان را فقط پس از اینکه مطمئن شدید دستورالعمل‌های سازنده را کاملاً درک کرده و از آن‌ها پیروی کرده‌اید در نی‌نی لای لای قرار دهید.
نبایدها
  • از نی‌نی لای لای‌ها برای نوزادانی که وزنشان بیشتر از ۱۱ کیلوگرم یا بالاتر از حد مجاز وزن مشخص شده است استفاده نکنید.
  • نی‌نی لای لایی را که کودک درون آن است روی سطوح مرتفع مانند میز یا سطوح نرم مانند تختخواب، کاناپه یا مبل قرار ندهید. حرکات نی‌نی لای لای ممکن است منجر به لغزش آن به‌سمت لبه و درنهایت سقوط شود.
  • وقتی که صندلی‌های نی‌نی لای لای‌ها را درحالی‌که کودک درون آن نشسته است، از جایی به جای دیگر جابه‌جا می‌کنید، آن را با قاب یا میله اسباب‌‌بازی حمل نکنید. این قسمت‌ها تقریباً شکننده‌اند و قرار نیست به‌عنوان دسته استفاده شوند.
  • از گذاشتن طولانی‌مدت کودک در نی‌نی لای لای خودداری کنید و با نظارت خود اجازه دهید زمانی را روی زمین بگذراند. کارشناسان زمان اجباری را برای حرکات طبیعی مانند خزیدن و خوابیدن روی شکم برای رشد اندام‌های کودکتان توصیه می‌کنند.

سؤالات متداول

فرزند من در نی‌نی لای لای بهتر از تختخواب می‌خوابد. آیا خوابیدن در نی‌نی لای لای بی‌خطر است؟

اکثر نی‌نی لای لای‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محیطی آرام و آرامش‌بخش را برای نوزادان فراهم کنند. حرکات جهشی و ارتعاشی، همراه با موسیقی ملایم، بهترین کمک را به خواب آرام کودک می‌کنند. بااین‌حال، نی‌نی لای لای‌ها برای استفاده طولانی‌مدت طراحی نشده‌اند. به همین دلیل توصیه نمی‌شود که اجازه دهید کودک در نی‌نی لای لای بخوابد. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پس از اینکه نوزاد خوابش برد، او را به تخت یا گهواره انتقال دهید.

من نگران اینم که اگر کودکم در نی‌نی لای لای بنشیند، مشکلی در ستون فقرات برایش پیش بیاید.

هیچ مدرک محکمی مبنی بر مشکلات ستون فقرات مرتبط با استفاده از نی‌نی لای لای وجود ندارد. بااین‌حال، اجازه دادن به کودک برای اینکه مدت طولانی در نی‌نی لای لای بماند می‌تواند رشد ستون فقرات او را دچار اختلال کند. ازاین‌رو، استفاده از نی‌نی لای لای باید فقط به مدت کوتاه و آن هم تحت نظارت شما باشد.

آیا می‌توانم از نی‌نی لای لای برای هر دو کودکم استفاده کنم؟

بیشتر نی‌نی لای لای‌ها را فقط می‌توان برای کودکانی استفاده کرد که هنوز نمی‌توانند به‌طور مستقل بنشینند. بنابراین قبل از اینکه اجازه دهید هر دو کودکتان از آن استفاده کنند، لازم است محدودیت وزنی نی‌نی لای لای را بررسی کنید. در هر صورت، یک نی‌نی لای لای در هر لحظه فقط باید یک کودک را نگه دارد. بااین‌حال، استفاده از یک نی‌نی لای لای برای یک کودک در ترکیب با کریر یا کالسکه برای دیگری کمکتان می‌کند که به‌راحتی هر دو فرزندتان را به‌طور هم‌زمان مدیریت کنید، آن هم بدون اینکه بیش از حد اذیت شوید.

استفاده از نی‌نی لای لای برای کودک ۲ ماهه‌ام مشکلی ندارد؟

نی‌نی لای لای را می‌توان از همان بدو تولد استفاده کرد. بااین‌حال، اگر فرزندتان نارس است (زودتر از موعد به دنیا آمده است)، ممکن است لازم باشد قبل از اینکه تشخیص دهید آیا نی نی لای لای برای او مناسب است یا نه، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

کودک من آن‌قدر به نی‌نی لای لای خود وابسته است که تمایلی به بازی روی زمین ندارد. چه باید بکنم؟

نی‌نی لای لای باشد یا نه، روی زمین بودن کودک بسیار مهم است. بیشتر نی‌نی لای‌ لای‌ها تاشونده، جمع‌وجور و سبک‌وزن‌اند. بنابراین سعی کنید حواس کودک را با اسباب‌بازی یا کتاب پرت کنید و نی‌نی لای لای را مدتی کنار بگذارید تا کودک زمان کافی برای روی زمین ماندن داشته باشد. شما همیشه می‌توانید زمانی که نیاز دارید به کار دیگری بپردازید و می‌خواهید کودکتان در امنیت باشد، به‌سرعت نی‌نی لای لای را بازگردانید.

دختر من کولیک دارد. آیا نی‌نی لای لای می‌تواند به او کمک کند تا احساس راحتی داشته باشد؟

ارتعاشات و حرکات نی‌نی لای لای برای کودکان کولیکی موهبت الهی است. قرار دادن آن‌ها درون نی‌نی لای لای مؤثرتر از آرامش دادن آن‌ها با گرفتن در بازوها یا گذاشتن روی شکم است.

آیا می‌توانم به کودک ۴ ماهه‌ام در نی‌نی لای لای غذا بدهم؟

صندلی‌های نی‌نی لای لای برای غذا خوردن طراحی نشده‌اند. ممکن است غذا در گلویشان گیر کند یا آسیب ببینند. این امر درمورد هر صندلی متحرک کودک ازجمله تاب‌ها هم صادق است. شما باید هنگام شیر دادن با بطری کودک را در آغوش بگیرید و برای مواد جامد باید از صندلی‌های بلند یا صندلی‌های مخصوص قابل تبدیل برای نوزاد استفاده کنید تا از آسیب به نوزادتان جلوگیری کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید