متخصصان خواب بهترین ترفندهای خود برای خواباندن کودکان را به اشتراک می‌گذارند. آماده باشید: شب‌های خود را پس خواهید گرفت. بنابراین آشفتگی را پشت سر گذاشته‌اید و کم‌کم دارید به‌دلیل کم‌خوابی عقلتان را از دست می‌دهید. نگران نباشید، همه والدین جدید آنجا بودند. در اینجا با راهنمایی‌های مورد تأیید کارشناسان درباره بهترین نکات خواب کودک آشنا خواهید شد.

با اولین علائم خواب‌آلودگی سریع اقدام کنید

Jenni June، مشاور خواب در لس‌آنجلس، می‌گوید: «زمانبندی یکی از بهترین نکات خواب کودک است. تنظیم ریتم‌های بیولوژیکی طبیعی نوزادتان ــ با خواندن علائم خواب‌آلودگی او ــ اطمینان می‌دهد که، وقتی در تختخواب قرار می‌گیرد، ملاتونین (هورمون قوی خواب) در سیستم بدنی‌اش بالا می‌رود و مغز و بدنش با اندکی نق زدن آرام به خواب می‌روند. بااین‌حال اگر بیش از حد منتظر بمانید، نوزادتان ممکن است خیلی خسته شود. بنابراین نه‌تنها سطح ملاتونین پایین‌تری خواهد داشت، بلکه مغزش شروع به ترشح هورمون‌های بیداری مانند کورتیزول و آدرنالین می‌کند. این امر خوابیدن و در خواب ماندن را برای نوزادتان دشوار می‌کند و می‌تواند منجر به بیدار شدن زودهنگام شود. بنابراین این نشانه‌ها را از دست ندهید: وقتی فرزند کوچکتان ساکت است، به اطرافش بی‌علاقه است و به محیط خیره شده، ملاتونین در بدن او به اوج رسیده و زمان خواب فرا رسیده است.»

غرق شدن در صدا … با صدا

Brooke Nalle، مشاور خواب و بنیان‌گذار Sleepy on Hudson in Dobbs Ferry در نیویورک، می‌گوید: «سایه‌های تیره و دستگاه نویز سفید محل نگه‌داری کودک را به محیطی شبیه به رحم تبدیل می‌کند ــ و صدا و نوری را که از بیرون می‌آید خاموش می‌کند. نیمی از خواب نوزادان همراه با حرکات سریع چشم (REM) است. این مرحله خواب سبک است که در آن رؤیاها رخ می‌دهند. بنابراین این‌طور به نظر می‌رسد که تقریباً هر چیزی او را بیدار می‌کند: تلفنتان در اتاق نشیمن زنگ می‌خورد، با صدای بلند می‌خندید، دستمال کاغذی را از جعبه بیرون می‌آورید. بنابراین، کنترل صداهای محیطی یکی دیگر از بهترین نکات خواب کودک شماست.

اما با دستگاه تولیدکننده نویز سفید احتمال این اتفاق کمتر است، زیرا نویز پس‌زمینه همه‌چیز را پوشش می‌دهد. برخی از آن‌ها تایمر دارند، اما من آن مدلی را ترجیح می‌دهم که به برق وصل می‌شود تا تمام شب روشن باشد. Marpec Dohm مدل موردعلاقه من است. من به والدین می‌گویم صدای دستگاه را در شرایطی امتحان کنند که فردی بیرون در ایستاده و در حال صحبت کردن باشد. نویز سفید باید همه صداها را خاموش کند، اما خود را کاملاً غرق نکند.»

دست از قنداق کردن برندارید

«این اولین توصیه‌ای است که به والدین جدید می‌کنم و آن‌ها اغلب می‌گویند: من سعی کردم او را قنداق کنم و کودکم از آن متنفر بود. اما خواب در هفته‌های اول به‌سرعت تغییر می‌کند و چیزی که او در ۴روز‌گی از آن متنفر بود ممکن است در ۴هفتگی مؤثر واقع شود. همچنین کار شما هم با تمرین بهتر خواهد شد. معمولاً در دفعات اول قنداق را بسیار آزاد می‌گیرید یا در صورت ناله کردن نوزاد احساس دستپاچگی می‌کنید. باور کنید، ارزش یک بار دیگر امتحان کردن را دارد، تا وقتی هنوز کوچک‌تر از آن است که بتواند غلت بزند.

استایل‌های مختلفی از قنداق را امتحان کنید. مانند پتوی جادویی که به‌خوبی در اطراف نوزاد پیچیده می‌شود یا Swaddle Up که به نوزاد اجازه می‌دهد دستانش را روی صورتش نگه دارد ــ شاید آن را تنگ‌تر از آن کند که یکی از دستانش را بیرون نگه دارد.» Linda Szmulewitz، مددکار اجتماعی مجاز و بنیان‌گذار گروه مادران شیکاگو و مشاور خواب.

دمای محل خواب کودک را کاهش دهید

یکی دیگر از بهترین نکاتی که درمورد خواب کودک می‌توان به آن اشاره کرد دمای محیط است. «همه افراد، ازجمله کودکان، در اتاق خنک خواب بهتری دارند. دمای اتاق را بین ۶۸ تا ۷۲ درجه فارنهایت نگه دارید تا کودکتان خواب راحت‌تری داشته باشد. اگر انگشتانش احساس سردی کرد، طبیعی است. برای اطمینان خاطر، دستتان را روی قفسه سینه‌اش بگذارید. اگر گرم بود، یعنی آن‌قدر که باید گرم است». Nalle.

برای تغییرات سریع در خواب کودک آماده شوید

«پیدا کردن روتختی تمیز، پس از اینکه کودک پوشکش را کثیف کرد یا آب دهانش را بیرون ریخت، در نیمه‌شب عذاب‌آور است. همچنین روشن کردن چراغ می‌تواند او را کاملاً بیدار کند. به این معنی که دوباره خواباندنش تا ابد طول می‌کشد. به‌جای آن، قبل از موعد دو لایه روی هم بگذارید: از روتختی معمولی استفاده کنید، سپس پد ضدآب یک‌بارمصرفی روی آن بگذارید و سپس ملافه دیگری روی آن بکشید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید ملافه رویی را بردارید و لایه ضدآب را دور بیندازید. همچنین حتماً تکه‌ای پارچه، قنداق یا کیسه خوابی ــ هرچیزی که کودک برای ادامه خواب راحت به آن نیاز دارد ــ در نزدیکی خود داشته باشید. بنابراین هر بار که از پوشک نوزاد نشت کرد، نیازی نیست در دراور به‌دنبال آن بگردید.» Aimi Palmer، مشاور خواب و بنیان‌گذار AB Child Solutions در لندن.

نوبتی کنید

«اگر شریک زندگی دارید، هیچ دلیلی ندارد وقتی کودک بیدار است هر دویتان بیدار باشید. شاید شما ساعت ۱۰ شب تا ۲ صبح بخوابید و همسرتان در شیفت صبح زود بخوابد. حتی اگر برای پرستاری از خواب بیدار می‌شوید، بگذارید همسرتان تعویض پوشک انجام دهد و به آرام کردن کودک قبل و بعد از آن بپردازد. به‌این‌ترتیب، هر دوی شما ۴ یا ۵ ساعت بدون وقفه می‌خوابید ــ که خیلی فرق می‌کند.» Nalle.

فرد سحرخیز را به منطقه زمانی جدید بفرستید

«ساعت ۵ صبح بیدار شدن سخت است و تثبیت کردن آن یکی از سخت‌ترین کارهاست. والدین اغلب سعی می‌کنند کودکشان را دیرتر بخوابانند، اما چیزی که واقعاً لازم است انجام دهید این است که ریتم شبانه‌روزتان را تغییر دهید. به‌گونه‌ای که او به برمودا پرواز می‌کند و باید در منطقه زمانی جدیدی فعالیت کند. به این معنا که همه‌چیز (نهار، چرت بعدازظهر، زمان حمام) باید به زمان دیرتری منتقل شود. اگر هر روز کارها را به ۱۵ دقیقه دیرتر موکول کنید، می‌توانید زمان بدنتان را در یک هفته تنظیم کنید.» Nalle.

به او کمک کنید پستانکش را پیدا کند

«اگر کودکتان به این دلیل که گرسنه است یا پوشکش را خیس کرده گریه می‌کند، قابل‌درک است. اما بیدار شدن در میانه شب به این دلیل که نمی‌تواند پستانک را پیدا کند برای همه خسته‌کننده است. می‌توانید به او بیاموزید پستانکش را خودش پیدا کند: چند پستانک را در گوشه تخت بگذارید و، هر زمان از شب که یکی از آن‌ها را گم کرد، به او کمک کنید تا دستش را به گوشه تخت برساند و خودش آن را بردارد. این کار به او نشان می‌دهد که پستانک‌ها کجا هستند. بنابراین، اگر یکی از آن‌ها گم شد، او می‌تواند دیگری را پیدا کند و دوباره بخوابد. او می‌تواند در حدود یک هفته این کار را یاد بگیرد.» Jodi Mindell دکترای تخصصی، مشاور والدین، مدیر مرکز خواب در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و نویسنده کتاب خوابیدن در طول شب.

نگران چرت‌های آشفته نباشید

«بله، ثبات کلید اصلی است و امن‌ترین مکان برای خوابیدن نوزادتان روی کمرش و در تخت است. اما بسیاری از کودکان زیر ۶ ماه در این مکان بهترین چرت‌ها را نمی‌زنند. بنابراین اگر او روی سینه شما یا در کریر یا صندلی ماشین خوابش برد یا اگر ۴۰ دقیقه او را در کالسکه چرخانید و او خوابش برد، خودتان را اذیت نکنید (تا وقتی هوشیارید و او را تحت نظر دارید). در ۶ ماه اول، چرت زدن باعث خراب شدن خواب شبانه آن‌ها نمی‌شود. بسیاری از نوزادان تا ۵ یا ۶ ماهگی شروع به برنامه‌ریزی برای چرت زدن واقعی نمی‌کنند. حتی باوجوداین، برخی از آن‌ها شروع به پرخاش می‌کنند و برخی دیگر نسبت به چرت زدن در حرکت انعطاف‌پذیر‌تر خواهند بود.» Szmulewitz.

حمام، کتاب، تختخواب، شیشه شیر

«روتین منظم خواب می‌تواند معجزه کند. ترتیب با شماست، اما معمولاً شامل حمام آرام‌بخش، داستان و در آخر تغذیه است. من همچنین دوست دارم ماساژی سریع با لوسیون را اضافه کنم. به‌آرامی زانوها، مچ دست، آرنج، شانه‌ها و هر جایی را که مفصل دارد فشار دهم و رها کنم. سپس چراغ را خاموش می‌کنیم، دستگاه نویز سفید را روشن می‌کنیم، گهواره را تکان می‌دهیم و نوزاد را روی تخت می‌خوابانیم ــ این نشانه‌ای برای رسیدن زمان خواب است.» Nalle.

به خودتان استراحت دهید

«اگر به صحبت‌های بهترین دوست، دخترخاله یا همسایه‌تان درباره نحوه خواب کودکشان در ۲ماهگی گوش می‌دهید، فقط استرس می‌گیرید. بیش از هر چیز مراقب بروز مشکلات خلقی در خودتان باشید. تاجایی‌که می‌توانید مقایسه‌های بی‌مورد را نادیده بگیرید. برای حل کردن مشکلات کودکتان، به مقداری مشاهده، مقداری آزمون و خطا و مقدار زیادی انعطاف‌پذیری نیاز دارید. بسیار راحت است که احساس کنید خواب او هرگز بهتر نمی‌شود، اما مدام تغییر می‌کند. اینکه کودکتان ۲ ماه بد می‌خوابد، به این معنی نیست که قرار است تا ۲ سال بد بخوابد.» Palmer.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید