زمانی که زوج‌ها، بچه‌دار می‌شوند، پا به دنیای کاملا تازه‌ای می‌گذارند که نقش‌های جدیدی به آنها محول می‌کند. زن و شوهر دیگر به مادر و پدر تبدیل می‌شوند و باید خود را برای ایفای نقش بر صحنه‌هایی تازه آماده کنند. ورود به دنیای والدین برای پدران آینده با مادران آینده کمی متفاوت است. مادران از همان روزهای نخست بارداری، حس مادر شدن را تجربه و تغییر را در خود احساس می‌کنند ولی پدران به کمی زمان نیاز دارند تا دریابند که چه چیزی در دور و اطراف‌شان در حال وقوع است. در این مقاله از کودکت از چیزهایی می‌خوانید که پدران آینده باید درباره شرایط تازه زندگی‌شان بدانند.

پدران آینده بدانند

پدران آینده - آموزش

به عنوان کسی که در گروه پدران آینده قرار دارد باید نکته مهمی را در ذهن داشته باشید:‌ هیچ‌کس، پدر به دنیا نمی‌آید. همسرتان هم قبلا مادر شدن و بارداری را تجربه نکرده است. پس او و شما باید در مسیری تازه در کنار یکدیگر و دست‌ در دست هم به جلو پیش بروید و بدانید که با کسب آگاهی در مورد نقش‌های تازه‌تان و البته اتکا به احساس غریزی والد بودن به خوبی از پس رویارویی با شرایط تازه برمی‌آیید. با دانستن نکات فرزندداری، راحت‌تر خود را برای پدر شدن آماده خواهید کرد. مثلا خوب است که موارد زیر را در ذهن داشته باشید و یاد بگیرید:

بیشتر بخوانید: آمادگی بچه دار شدن در شما شکل گرفته است یا تردید دارید؟

پوشک عوض کردن را یاد بگیرید

رسیدگی به امورات نوزاد، وقت‌گیر است و اگر با رموز و ترفندهای آن آشنا نباشید به یک بحران تمام‌عیار تبدیل می‌شود. پس بهتر است از انجام وظایف ساده‌ای مانند عوض کردن پوشک، کار خود را شروع کنید. تعویض پوشک، کاری است که با ورود شاهزاده کوچک به منزل‌تان باید چندین و چند بار در طول روز انجام شود. به همین خاطر بهتر است قبل از به دنیا آمدن نوزاد، آن را با تعدادی پوشک و یک عروسک تمرین کنید. آن‌قدر تمرین‌تان را جدی بگیرید که دیگر هیچ نقصی در این کار برای‌تان وجود نداشته باشد و به راحتی از پس این کار برآیید.

با نیازهای همسرتان بعد از بارداری آشنا شوید

پدران آینده - بارداری

همسرتان یا همان مادر محترم آینده، اوقات چندان خوشایندی را از نظر جسمانی و بعضی‌اوقات روحی، تجربه نمی‌کند. هیچ‌کس از پاهای ورم‌کرده، شکم سنگین، کمردردهای گاه و بی‌گاه لذت نمی‌برد. پس انتظار نداشته باشید که همسرتان هم از درد کشیدن، خوشحال باشد. با علم به این موضوع، لازم است که مراقبت‌های لازم از جسم و روان او را یاد بگیرید و به عنوان فردی از پدران آینده رفتارهای درستی با همسرتان داشته باشید.

برای مثال بدانید که چه وسایل و ابزارها و البته چه رفتارهایی به آرامش بیشتر دوران بارداری همسرتان کمک می‌کنند. مثلا کرم‌ها و لوسیون‌های آرامش‌بخش، بالشی مخصوص برای جلوگیری از کمردرد، لباس‌ها مناسب برای دوران بارداری و… را بشناسید و آنها را برای همسرتان تهیه کنید. از همه مهم‌تر، این است که در تمام این دوران در کنار او باشید و با همراهی خود به او قوت‌ قلب بدهید.

بیشتر بخوانید: چالش های پدر شدن چیست و چگونه باید با آن‌ها کنار آمد؟

از روند زایمان اطلاع پیدا کنید

پدران آینده باید از روند زایمان و مراحل آن هم اطلاع پیدا کنند. تا زمانی که درباره چیزی، اطلاعات کافی و دقیق نداشته باشید، احتمال رخنه کردن ترس و دلهره در وجودتان هم افزایش پیدا می‌کند. اما اگر بدانید که روند زایمان چگونه پیش خواهد رفت و قرار است با چه چیزهایی رو به رو شوید تا حد زیادی از دلواپسی‌هایتان کم خواهد شد و بهتر و موثرتر در کنار همسرتان خواهید بود. بهتر است درباره مراحل زایمان، کتاب بخوانید، مطالعه کنید و هر پرسشی دارید از پزشک بپرسید.

بین کار و زندگی خصوصی تعادل به وجود بیاورید

پدران آینده - بچه داری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پدران آینده باید بدانند، ایجاد تعادل میان کار و زندگی است. قبل از اینکه نوزاد کوچک‌تان به این دنیا پا بگذارد باید برنامه‌ای دقیق تدارک ببینید و بدانید که قرار است، ساعات خود را چطور میان کار و زندگی خصوصی تقسیم کنید. اگر قبل از به دنیا آمدن فرزندتان به این موضوع فکر نکنید و برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشید، امکان اینکه بعد از زایمان همسرتان دچار تشویش و بی‌نظمی شوید بسیار زیاد خواهد بود.

درباره امور مرتبط با نگهداری کودک با همسرتان صحبت کنید

بعضی از پدران آینده از تغییراتی که در زندگی‌شان ایجاد خواهد شد به شدت می‌ترسند. ترسیدن برای شخصی که قرار است مسئولیت پدر شدن را تجربه کند اصلا خوب نیست. ضمن اینکه پدران آینده باید در کنار همسرشان هم باشند. همسری که بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر و حساس می‌شود. پس اگر قرار است به جرگه پدران آینده ملحق شوید باید خود را آماده کنید و برنامه‌ریزی دقیقی درباره شیوه و تقسیم کار در نگهداری از نوزاد با همسرتان ترتیب بدهید.

بیشتر بخوانید: نقش پدر در تربیت کودک تا چه اندازه موثر است؟

امور مالی را مدیریت کنید

مدیریت امور مالی و تنظیم بودجه خانواده برای پذیرش عضو جدید هم از وظایف پدران آینده است. باید بدانید که کودک‌تان، خرج و مخارج مختلفی خواهد داشت. پس با تهیه یک فهرست از هزینه‌ها، خود را از غافل‌گیر شدن بعد از به دنیا آمدن نوزاد نجات بدهید. باید بدانید که مدیریت امور مالی در وضعیت جدید خانوادگی‌تان بسیار مهم است. اگر به درستی، بودجه‌بندی انجام بدهید دیگر دچار تشویش و آشفتگی کسری بودجه برای مدیریت امور مالی منزل نخواهید شد.

با مراحل رشد کودک آشنا شوید

کتاب بخوانید یا فیلم‌های مرتبط با نگهداری از کودکان و نوزادان را بیاموزید. یادتان باشد که هر چقدر اطلاعات‌تان درباره کودک تا شِش ماهگی بیشتر باشد، راحت‌تر به بچه‌داری خواهید پرداخت و دچار تشویش نخواهید شد. به عبارت بهتر، اگر بدانید که چطور باید بچه‌داری کنید دیگر زمان و انرژی زیادی را صرف آزمون و خطای روش‌های مختلف نخواهید کرد.

در آخر

پدران آینده - فرزند داری

پدران آینده باید بدانند که بچه‌دار شدن لذت‌بخش و شیرین است اما به شرطی که با اصول و ترفندهای آن به خوبی آشنا باشند و روش‌های نگهداری از فرزند و مدیریت اوضاع جدید را یاد بگیرند. همراهی با همسر هم از مهم‌ترین نکاتی است که باید در طول دوران بارداری او و بعد از زایمان مورد توجه قرار بگیرد. یادتان باشد که هر چقدر، همسر و فرزندتان شادتر، آسوده‌تر و آرام‌تر باشند، زندگی شما هم زیباتر و ساده‌تر خواهد شد. پس تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا به خانواده کوچک‌تان، شادی و آرامش را وارد کنید. پدر شدن، مسئولیت تازه‌ای است که با تمرین و آگاهی، قطعا از پس آن برمی‌آیید. شک نکنید!

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید