آموزش خواب به کودک به روش‌هایی گفته می‌شود که والدین بر اساس آن می‌توانند، کودک را برای خواب آماده و ساعت بیدار شدن او را تنظیم کنند. درباره آموزش خواب به کودک کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری را با یک جست و جوی ساده در گوگل می‌توانید پیدا کنید. هر چند که داشتن اطلاعات خیلی بهتر از عدم آگاهی در این زمینه است، اما آموزش خواب به کودک برای والدین محروم از خواب، به دلیل تولد نوزادشان بسیار چالش بر‌انگیز و کلافه‌کننده است.

مقاله مرتبط: خواباندن کودک بدون دردسر در طول شب چه اصولی دارد؟

آموزش خواب به کودک

Molly Mills پرستار و مشاور خواب کودک و بنیان‌گذار موسسه Mama’hood (گروه حمایت از افرادی که به تازگی پدر و مادر شده‌اند) می‌گوید:

ابتدا باید فشار‌های اجتماعی و فرهنگی‌ای را که روی کیفیت خواب کودکانمان تاثیر می‌گذارد، به درستی شناسایی کنیم.

او در ادامه اشاره می‌کند که یکی از سوالات معمول مردم از افرادی که به تازگی پدر و مادر شده‌اند، این است که «خواب کودک شما چه طور است؟» این سوال نشان می‌دهد که از نظر مردم یک کودک خوب و سالم کودکی است که خواب مناسبی داشته باشد. خانم Mills در ادامه گفت:

همان طور که راه رفتن کودک در طیف سنی گسترده‌ای اتفاق می‌افتد، خواب شبانه‌ کودک زمانی کامل خواهد شد که او از نظر مراحل رشد، آمادگی لازم را پیدا کرده باشد.

روش‌هایی وجود دارد که والدین از طریق آن می‌توانند به بهبود و تنظیم خواب کودک از چهار ماهگی تا سنین بالا‌تر کمک کند. آنچه که در تمام روش‌ها مشترک است، ایجاد فضای آرام‌بخش برای خوابیدن کودک است. خواندن لالایی یا داستان قبل از خواب یا حمام کردن کودک روش مناسبی برای خواباندن کودک است. خانم Mills در ادامه اشاره می‌کند که انتخاب بهترین روش برای آموزش خواب به کودک بستگی به پدر و مادر دارد. بعضی از والدین روش Cry it out (گریه‌ی کودک تا خواب) را می‌پسندند و برای عده‌ای دیگر این روش مثل شکنجه است. از طرفی عده‌ای هم هستند که استفاده از روش No tear (خواب بدون گریه) را یک راه عالی و عده‌ای آن را اتلاف وقت می‌دانند.

انتخاب بهترین روش برای آموزش خواب به کودک

بهترین روش آموزش خواب به کودک

۱. معمولا والدین برای انتخاب یک روش مناسب فرصت و زمان کافی به آن اختصاص نمی‌دهند. قبل از اینکه سراغ راه دیگری بروید، سعی کنید که به مدت دو هفته به یک روش پایبند بمانید.

۲. رشد کودک خیلی سریع اتفاق می‌افتد. در طی مراحل رشد، از دندان درآوردن تا راه رفتن ممکن است خوابیدن برای کودک بسیار ناراحت‌کننده و سخت باشد. این گریه‌ها و ناآرامی‌ها در هر صورت رخ خواهد داد و در این مورد نیازی به تغییر روش آموزش خواب کودک نیست.

مقاله مرتبط: استراتژی های ماهرانه برای خواباندن به موقع نوزادان

۳. عدم سازگاری شما با شرایط رشد کودک می‌تواند مشکلات زیادی در روند آموزش خواب ایجاد کند؛ به خصوص زمانی که خسته و کلافه نیمه‌های شب از صدای گریه‌ کودک بلند می‌شوید. گاهی به خودتان استراحت دهید و کاملا طبق برنامه عمل نکنید. حواستان باشد در صورتی که نتوانستید به برنامه‌ی آموزش خواب در خانوده‌تان عمل کنید، شاید وقتش رسیده که تغییری در برنامه ایجاد کنید و برنامه‌ی فعلی کارایی لازم را نداشته باشد.

۴. هیچ روش آموزش خوابی وجود ندارد که به طور مطلق، مناسب همه‌ اوقات باشد. بنابراین همیشه برای کنار گذاشتن برنامه‌های غیر مفید و ناکارآمد و جایگرین ساختن برنامه‌های سازنده آماده باشید.

۵. مهم نیست که یک برنامه‌ آموزش خواب تا چه حد می‌تواند به تنظیم خواب کودک شما کمک کند. کودک می‌تواند بعضی از شب‌ها خواب ناآرام و بدی را تجربه کند. باید خودتان را برای این مواقع آماده کنید.

۶. به چرخه‌ خواب کودک در طول روز دقت کنید و علائم ظاهری میل به خواب را در او تشخیص دهید. همه‌ی این علائم بصری نیستند. بسیاری از کودکان زمانی که خواب‌آلوده هستند صدا‌های نامفهومی مانند غان و غون کردن در می‌آورند.

با انجام یک زمان‌بندی دقیق و شناختی که از کودکت داری می‌توانی بهترین روش را برای خواباندن او در محیطی سرشار از آرامش انتخاب کنی.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید