ما باید قدر‌دان جهانی باشیم که با منابع طبیعی و زیبایی‌هایش امکان لذت، آرامش و شادی را برای ما فراهم کرده است. یکی از این منابع طبیعی مهم و حیاتی، آب است. برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید مراقب نحوه‌ی مصرف آن هنگام غذا خوردن، شستن ظرف‌ها و دوش گرفتن باشیم. هر یک ما با وجود زحماتی که برای تهیه‌ آب شیرین و سالم انجام می‌شود، بار‌ها حواسمان به میزان آب مصرفی نبوده است و کودکان و نوجوانان هم به عمل ما نگاه می‌کنند و از آن یاد می‌گیرند. آب یکی از منابع ارزشمند ما است. با توجه به افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن زمین دسترسی انسان‌ها به آب آشامیدنی شیرین و سالم کاهش پیدا کرده است. با توجه به ارزش آب در زندگی روزمره، آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان و نوجوانان اهمیت بسیاری دارد. به کمک توصیه‌های زیر علاوه بر آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان، می‌توانید الگوی مناسبی هم برای فرزندانتان در این زمینه باشید. به این فکر کنید که شما با رعایت این توصیه‌ها می‌توانید کار بزرگی انجام دهید تا آیندگان و فرزندان شما به منابع آب دسترسی داشته باشند.

مقاله مرتبط: اهمیت آموزش بهداشت فردی به کودک با شروع سن بلوغ چقدر است؟

راهکار‌هایی برای آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان

۱. صرفه‌جویی هنگام مسواک زدن، دوش گرفتن و شستن دست‌ها

در حین انجام فعالیت‌های روزمره و سایر فعالیت‌ها شاید فراموش کرده‌اید که شیر آب را ببندید. حتی باز بودن شیر آب در بعضی مواقع انجام کار‌ها را برای شما راحت‌تر کرده است. بهترین راه برای آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان این است که با تشویق آنها به بستن سریع شیر آب، بیاموزید که حتی چند ثانیه هدر دادن آب، کار درستی نیست.

۲. بطری آب یا لیوان را کاملا از آب پر نکنید

بچه‌های بازیگوش معمولا تمایل دارند که محتوی ظرف یا لیوان‌شان را کاملا از آب پر کنند. اگر شما خود را به این امر متعهد بدانید و محتوی ظرفتان را کاملا از آب پر نکنید، کودکان هم این رفتار خوب را یاد می‌گیرند و دفعه‌ بعد این کار را انجام می‌دهند. اجازه دهید که کودکان درک کنند که حتی صرفه‌جویی در یک قطره آب می‌تواند، کمک بزرگی به همه کند.

۳. از سطل آب به جای شلنگ برای آبیاری گیاهان استفاده کنید

آموزش صرفه جویی

بیشتر بخوانید: چگونه کودک خود را عاشق کتاب خواندن کنیم؟

استفاده از شلنگ برای آب بازی در فصل‌های گرم به ویژه تابستان یکی از تفریحات مورد علاقه‌ی کودکان است. اگر راجع به این مسئله به دنبال راه حل نباشید، آب زیادی به خاطر بازی بچه‌ها هدر خواهد رفت. دفعه‌ی بعد که کودک بازیگوش شما می‌خواهد در حیاط خانه آب‌بازی کند یا شما را در آبیاری گیاهان همراهی کند، به او نشان دهید که چگونه به کمک یک سطل یا ظرف می‌توان گل‌ها را آبیاری کرد. برای آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان یاد دهید که از آب باران جمع‌آوری شده برای آبیاری گل‌ها و گیاهان استفاده کنید. همچنین می‌توانید کودکان را تشویق کنید که آب باقی مانده در بطری‌ها یا فنجان‌ها یا آب جوشیده‌ی سرد شده را جمع‌آوری کنند و با آن گیاهان را آبیاری کنند.

۴. از توالت‌هایی با مکانیزم فلاشینگ دو حالتی استفاده کنید

باید در استفاده از توالت‌هایی با مکانیزم فلاشینگ دو زمانه (با حجم کم آب و حجم زیاد آب) دقت زیادی به خرج داد. یکی از بیشترین موارد مصرف آب در خانه به این توالت‌ها مربوط است. در توالت‌های قدیمی‌تر از ۱۸ لیتر آب در هر فلاش استفاده می‌شد. توالت‌های فرنگی امروزی عملکرد دو گانه‌ای دارند. این توالت‌ها دارای فلاش تانک‌هایی با شاسی کوچک ۳ لیتری و ۶ لیتری هستند.

۵. به جای وان حمام، از دوش استفاده کنید

سعی کنید در هنگام حمام کردن در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان را می‌توانید از نحوه‌ حمام کردن درست شروع کنید. اگر کودک شما دوست دارد که در وان حمام کند، برای او یک وان بادی بچگانه تهیه کنید. به دلیل کوچک‌تر بودن این وان‌ها می‌توانید کنترل بیشتری روی مصرف آب داشته باشید.

۶. برای دور انداختن دستمال کاغذی یا دستمال توالت از سیفون استفاده نکنید

آموزش صرفه جویی

کشیدن سیفون توالت یکی از سرگرمی‌های بچه‌ها است. دیدن گردش آب در محفظه و ناپدید شدن آن می‌تواند برای کودکان سرگرم‌کننده باشد.انداختن ماهی قرمز، دستمال توالت یا دستمال کاغذی علاوه بر این انداختن این وسایل باعث انسداد چاه توالت فرنگی و عدم کارکرد درست توالت خواهد شد. در این صورت هر بار نیاز به آب بیشتری وجود دارد. همچنین گرفتگی چاه توالت ممکن است منجر به برگشت آب به درون حمام شود و شما باید برای حل این مشکل هزینه‌ زیادی متحمل شوید.

با آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان می‌توانی این رفتار و فرهنگ خوب را از طریق بچه‌ها به نسل بعدی هم منتقل کنید و فردایی سرشار از امنیت و آسایش را برای کودکت رقم بزنی.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید