به عنوان یک مادر خانه دار زخم زبان‌هایی می٬شنوید. اکثر مردم فکر می‌کنند شما بدون هیچ شغلی، رئیسی و استرسی از سوی محل کار به راحتی زندگی می‌کنید. قبل از این که تصمیم بگیرید که از یک مادر شاغل به یک مادر خانه دار تبدیل شوید با ۱۰ تا از مزایا و معایب خانه دار بودن آشنا شوید.

مزایا و معایب خانه دار بودن

مزایا و معایب خانه دار بودن یک مادر را بررسی کرده‌ایم.

مقاله مرتبط: ماندن در خانه یا بازگشت به کار، کدام راه برای مادران بهتر است؟

۱. همیشه حضور دارید

همیشه حضور دارید

 مزیت

به عنوان یک مادر خانه دار این فرصت را دارید که همیشه جایی باشید که کودک‌تان به شما نیاز دارد به جای اینکه در محل کار خود باشید.

معایب

گاهی اوقات احساس می‌کنید که در یک مخمصه گیر افتاده‌اید. شما دوست دارید یک مادر خانه دار باشید اما زمان‌هایی خواهد بود که آرزو می‌کنید لحظاتی برای خودتان وقت داشته باشید. داشتن وقت‌های شخصی برای والدین بخصوص مادران خانه دار بسیار مهم است.

۲. هیچ وقت تنها نیستید

 مزیت

بچه‌ها تقریبا تمام روز با شما هستند. می‌توانید شاهد اولین قدم‌ها، اولین کلمات و اولین تجربیات کودک خود باشید.

معایب

شما هیچ وقت تنها نیستید و حتی نمی‌توانید به تنهایی حمام بروید. هنگامی که بتوانید به این موضوع بخندید یعنی درک کاملی از یک مادر خانه دار دارید. برخی معایب خانه دار بودن مثل این یکی شاید برای هرکسی به راحتی پذیرفته نشود.

۳. بیرون از خانه کار نمی‌کنید

بیرون از خانه کار نمی‌کنید

 مزیت

شما می‌توانید تمام انرژی و وقت خود را صرف بچه‌ها می‌کنید چون دیگر نگران مهلت‌های کاری، صحبت‌های رئیس‌ و استرس‌های کاری نیستید.

معایب

شما ممکن است دلتنگ ارتباط با همکاران، رضایت ‌شغلی، دریافت حقوق و حتی لباس فرم پوشیدن شوید. قبل از ترک کار خود باید تمام این مزایا و معایب خانه دار بودن را در نظر بگیرید.

مقاله مرتبط: با ۱۷ عادت خوب مادران شاد و موفق آشنا شوید

۴. خودتان فرزندتان را بزرگ می‌کنید

 مزیت

فرزندان در اکثر مواقع با شما هستند، بنابراین شما احساس نمی‌کنید که یک پرستار فرزندتان را بزرگ می‌کند.

معایب

ممکن است خودتان و فرزندتان را از دنیای بیرون جدا و ایزوله کنید. با والدین دوستان فرزندان خود ارتباط برقرار کنید و برنامه‌هایی ترتیب دهید تا با محیط اجتماعی ارتباط داشته باشید.

۵. رئیس خانه خود هستید

رئیس خانه خود هستید

 مزیت

شما خانه را اداره کنید. پرداخت صورت‌حساب‌ها، آشپزی، تمیزکاری، بردن بچه‌ها به جاهایی که نیاز است را انجام می‌دهید و تمام برنامه‌های خانواده تحت کنترل شما است.

معایب

ممکن است احساس کنید که همه‌ی مسئولیت‌ها بر دوش شما است. حتی اگر همسرتان بهترین مرد دنیا هم باشد، زمان‌هایی احساس می‌کنید که بزرگ کردن بچه‌ها استرس زیادی به شما وارد می‌کند.

مقاله مرتبط: ۶ راهکار عملی مهارت مراقبت از خود برای مادران پر مشغله

۶. با یک وقفه در کارتان مواجه می‌شوید

 مزیت

اگرچه شما در حال حاضر به عنوان یک مادر خانه دار کار نمی‌کنید، اما موقعیت شما می‌تواند این وقفه کاری را پوشش دهد. هر وقت‌که بخواهید می‌توانید به سرکار خود برگردید، امروزه کارفرمایان شرایط مادران را بهتر درک می‌کنند.

معایب

هنوز با کارفرمایانی مواجه می‌شوید که شما را به عنوان کسی می‌بینند که کار را رها کرده‌اید و مانع پیشرفت خود شده‌اید. یکی دیگر از موانع و معایب خانه دار بودن این است که شما باید با افراد جوانتری که تجربه‌های جدیدتری دارند رقابت کنید.

۷. از نظر اقتصادی احساسات متفاوتی خواهید داشت

 مزیت

برای برخی از خانواده‌ها ماندن در خانه می‌تواند در مقایسه با هزینه‌های استخدام پرستار، بنزین، تعمیر ماشین، خشکشویی، ناهار در بیرون از خانه اقتصادی‌تر باشد.

معایب

در این شراط درآمد دونفره خانواده شما به یکی تقلیل می‌یابد و باید با همان پول تمام مخارج خانه را پرداخت کنید. دیگر کم کردن هزینه‌ها اختیاری نیست و شما مجبور هستید که صرفه‌جویی کنید.

مقاله مرتبط: چرا مادران پرمشغله به هشت ساعت خواب عمیق و مفید نیاز دارند؟

۸. سطوح مختلفی از استرس را تجربه می‌کنید

سطوح مختلفی از استرس را تجربه می‌کنید

مزیت

اگر از مادر بودن خود لذت می‌برید و حتی می‌توانید در مواقعی که کودکتان خانه را کاملا به هم ریخته است، بخندید، پس میزان استرس شما خیلی کمتر از زمانی است که مجبور هستید، همراه با کار بیرون، کودک خود را هم بزرگ کنید.

معایب

بچه‌ها می‌توانند با دعواها و رفتارهای نادرست برایتان استرس و تنش ایجاد کنند. خانواده شما با یک درآمد زندگی می‌کند و احساس می‌کنید که موفقیت خانواده در دستان شما است با احساس شکست استرس‌تان افزایش می‌یابد. به طوریکه مجبورید چندین بار در روز به خلوتگاه خود بروید تا آرامش خود را حفظ کنید.

۹. درباره زندگی کردن بدون بچه‌ها نگاه متفاوتی دارید

مزیت

شما با مادر خانه داران دیگری آشنا می‌شوید و با آن‌ها بیرون می‌روید تا کمی از کودک خود فاصله بگیرید.

معایب

شما بسیاری از کارهایی را که در زمان شاغل بودن انجام می‌دادید، رها می‌کنید. ممکن است دلتان برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مانند جلسات یا مأموریت‌های کاری تنگ شود.

۱۰. زندگی روتینی خواهید داشت

زندگی روتینی خواهید داشت

مزیت

شما به عنوان یک مادر خانه دار کنترل بیشتری بر زندگی روزمره خود دارید. مجبور نیستید تا نگران زود از خواب بیدارشدن برای رفتن به سرکار یا دیر رسیدن به خانه به خاطر حضور در جلسات باشید. زندگی شما ممکن است برای هفته‌ها بدون تغییر باشد.

معایب

معمولا روتین معادل با خستگی است. روزهای شما برنامه‌ریزی شده‌ است به طوریکه احساس می‌کنید، دچار روزمرگی شده‌اید.

شما هم اگر مادر خانه داری هستید، از تجربه‌های شخصی خود برای ما بنویسید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید