تخم مرغ یک منبع مغذی و سرشار از پروتئین است که برای رشد و تغذیه کودک مفید است. اما ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید از چه زمانی می‌توانیم دادن تخم مرغ به کودک را شروع کنیم؟ با ادامه مطلب با کودکت همراه باشید تا بیشتر در مورد مفید یا مضر بودن تخم مرغ برای نوزاد و تاثیرات آن در ماه‌های اول زندگی کودک صحبت کنیم. قبل از اینکه دادن تخم مرغ به کودک را شروع کنید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در حال حاضر در دستورهای غذایی که متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کنند هیچ دلیلی برای پرهیز از خوردن تخم مرغ در ماه‌های اول زندگی کودک ارائه نشده است. در واقع کودک از زمانی که برای خوردن غذاهایی به غیر از شیر مادر یا مکمل غذایی آماده است (تقریبا بین ۴ تا ۶ ماهگی) می‌تواند از تخم مرغ هم استفاده کند.

حتی برخی از تحقیقات نشان می‌دهد هرچقدر معرفی غذاهایی که به صورت بالقوه حساسیت زا هستند مانند (تخم مرغ، شیر، کره بادام زمینی، ماهی و …) را از ۶ ماهگی به تاخیر بیاندازید احتمال اینکه کودک شما در آینده به این غذاها حساسیت پیدا کند بیشتر می‌شود.

باورهای قدیمی راجع به تغذیه کودکان از این ماده غذایی مفید

 

دادن تخم مرغ به کودکان

از قدیم متخصصان تغذیه به والدین پیشنهاد می‌کردند تا دو سالگی کودک از دادن تخم مرغ به کودک خودداری کنند. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد هیچ دلیل پزشکی برای این کار وجود ندارد و تخم مرغ خوردن برای کودکان زیر یک سال مشکلی ایجاد نمی‌کند.

احتمالا دوستان یا اقوام شما با مصرف تخم مرغ برای نوزاد قبل از دو سالگی مخالفت می‌کنند. اما به آن‌ها اطمینان دهید که شما از آخرین دستورالعمل‌های پزشکی با خبر هستید. برای اطمینان از اینکه کودک شما به تخم مرغ حساسیت ندارد حتما با متخصص اطفال صحبت کنید.

فراموش نکنید یکی از روش‌ها برای جلوگیری از حساسیت غذایی در کودکان این است که از زمانی که کودک شما توانایی خوردن غذاهای جامد را پیدا کرد به او غذاهای متنوع بدهید.

یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد تخم مرغ این است که فقط زرده تخم مرغ برای نوزاد شما مناسب است. زیرا مواد حساسیت زای سفیده تخم مرغ برای کودکان در زرده وجود ندارد. البته که هیچ دلیل پزشکی برای  این باور هم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید؛ تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه

چه زمانی کودک آماده خوردن تخم مرغ است؟

یکی از نشانه‌های آمادگی کودک شما برای خوردن غذاهای جامد این است که به خوبی بتواند روی صندلی بنشیند. همچنین بتواند سر خود را به راحتی بالا نگه دارد. از دیگر نشانه‌ّها این است که کودک وقتی غذا را می‌بیند دهان خود را باز می‌کند و می‌تواند غذا را از درون قاشق به دهان خود ببرد و قورت دهد.

متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند هر بار فقط یک غذا به کودک معرفی کنید و برای معرفی غذای جدید به کودک ۲ تا ۳ روز صبر کنید. در این فاصله می‌توانید به واکنش‌ها و حساسیت‌ غذایی کودک هم پی ببرید و متوجه شوید بدن کودک شما به چه غذاهایی حساس است.

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین، آهن و کولین (از ویتامین‌های گروه ب) است. بدون شک از جمله مواد غذایی سالمی است که باید در برنامه غذایی کودک وجود داشته باشد. برای جلوگیری از بیماری‌های غذایی مانند سالمونلا، قبل از دادن تخم مرغ به کودکآن را خوب بپزید. بیشتر باکتری‌های بیماری‌زا در تخم مرغ در اثر پختن از بین خواهند رفت. توجه کنید که به هیچ وجه هنگام دادن تخم مرغ به کودک از نمک، فلفل، کره و سایر ادویه‌جات استفاده نکنید.

نشانه‌ های حساسیت به تخم مرغ

دادن تخم مرغ به کودک

وقتی برای اولین بار به کودک خود تخم مرغ می‌دهید برای مدتی به خوبی او را زیر نظر بگیرید. در صورت وجود هر گونه حساسیت نسبت به تخم مرغ مطلع شوید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • حساسیت‌های پوستی مانند، تورم، جوش، کهیر و اگزما
  • خس خس یا به سختی نفس کشیدن
  • عطسه و آبریزش بینی
  • قرمز شدن یا جمع شدن اشک در چشم‌
  • درد معده، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال به همراه خون در مدفوع
  • آنفیلاکسی (کمتر شایع)

بیشتر بخوانید؛ آیا می دانید مقدار غذای مورد نیاز کودک در سنین مختلف چه قدر است؟

واکسیناسیون و ارتباط آن با تخم مرغ

برخی از واکسن‌ها حاوی تخم مرغ هستند و می‌توانند باعث حساسیت شوند. برای مثال واکسن سرخک، سرخجه و اوریون یا همان (MMR) که در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به کودک تزریق می‌شود حاوی تخم مرغ است. همچنین واکسن آنفولانزا هم حاوی مقداری تخم مرغ است و می‌تواند حساسیت‌زا باشد.

بنابراین در صورت سابقه خانوادگی حساسیت به تخم مرغ قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

هرگونه تجربه یا نظری در زمینه تخم مرغ برای نوزاد خود دارید حتما با ما در میان بگذارید. ضمنا برای آگاهی از روش صحیح تغذیه کودک ویدئوی اصول تغذیه در سال های اولیه زندگی را مشاهده کنید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید