تغذیه در ماه‌های اول زندگی، تاثیر مستقیمی بر آینده کودک دارد. بنابراین، هر پدر و مادری باید دقت کنند، بهترین مواد غذایی را برای کودک خود مهیا کنند تا از رشد مناسب و سالم او مطمئن شوند. یکی از میوه‌هایی که در فصل تابستان زیاد مصرف می‌شود، هندوانه است. هندوانه سرشار از آب است و برای فصل تابستان و هوای گرم بسیار مفید است. برای هر پدر و مادری ممکن است این سوال به وجود بیاید که دادن هندوانه به کودک برای سلامتی آن‌ها مفید است یا خیر؟

منابع زیادی وجود دارد که غذاها و دستورالعمل‌های متناقضی را پیشنهاد می‌دهند که این امر موجب سردرگمی والدین برای انتخاب غذای مناسب کودک می‌شود. با این‌حال، هندوانه یک میوه/سبزی ایده‌آل برای کودک است. معمولا دادن هندوانه به کودک از طرف متخصصان تعذیه توصیه می‌شود. زیرا هندوانه ترکیبی از طعم شیرین و مواد مغذی از یک سبزی مناسب را در خود دارد. در این مقاله از کودکت به بررسی دادن هندوانه به کودک و ارزش غذایی و مزایای آن برای سلامتی کودک می‌پردازیم.

چه زمانی می‌توانید به کودک خود هندوانه بدهید؟

هندوانه برای کودک

وقتی غذای جدیدی به فرزند خود معرفی می‌کنید، مهم است که اجازه کودک شما با بافت آن کنار بیاید. سن مناسب برای معرفی غذاهای جامد به کودک و نوع غذا بستگی دارد. بیشتر نوزادان بین هشت ماهگی تا ده ماهگی آماده تغذیه از غذاهای جامد هستند.

قبل از اینکه غذاهای جامد را به کودک خود معرفی کنید، لازم است به چند نکته توجه داشته باشید. آیا فرزند شما به اندازه کافی دندان دارد تا از پس غذای بخصوصی بر بیاید؟ آیا کودک شما قبل از قورت دادن غذا آن را به طور کامل می‌جود؟ بنا به همین دلایل هندوانه و سایر مواد غذایی جامد خیلی زود معرفی نکنید.

متخصصان توصیه می‌کنند دادن هندوانه به کودک ۶ ماهه یا بزرگتر در شرایط عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند. بیش از ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است. بنابراین دادن هندوانه به کودک، یک روش عالی برای مرطوب نگه‌داشتن بدن کودک، به‌ویژه در هوای گرم تابستان است. در صورت اینکه کودک شما مشکل یا بیماری ویژه‌ای ندارد، می‌توانید کودکان ۶ تا ۸ ماهه خود را با هندوانه تغذیه کنید.

بیشتر بخوانید: اسموتی برای کودکان ؛ با دستور تهیه انواع اسموتی برای کودکان آشنا شوید

ارزش غذایی هندوانه

جالب‌ترین بخش در مورد هندوانه این است که ۹۳ درصد آن از آب تشکیل شده‌است و بهترین گزینه برای جلوگیری از کم‌آب شدن بدن کودک است. ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم هندوانه در جدول زیر آورده شده‌است:

موادمغذیارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم
آب۴۵/۹۱ گرم
پروتئین۶۱/۰ گرم
کربوهیدرات۵۵/۷ گرم
شکر۲/۶ گرم
انرژی۳۰ کیلو‌کالری
چربی۱۵/۰ گرم
فیبر۴/۰ گرم
تیامین۰۳۳/۰ میلی‌گرم
ویتامین B-6۰۴۵/۰ میلی‌گرم
ویتامین A۱۷/۰ میلی‌گرم
ویتامین K۱
ویتامین C۱/۸ میلی‌گرم
نیاسین۱۷۸/۰میلی‌گرم
فولاد۳
ویتامین E۰۵/۰ میلی‌گرم
آهن۲۴/۰ میلی‌گرم
فسفر۱۱۲ میلی‌گرم
روی۱/۰ میلی‌گرم
کلسیم۷ میلی‌گرم
منیزیم۱۱ میلی‌گرم
سدیم۱ میلی‌گرم

 

مزایای هندوانه برای سلامتی کودک

دادن هندوانه به کودک

هندوانه مزایای زیادی برای سلامتی کودکان و بزرگسالان دارد. برخی از فواید هندوانه در ادامه معرفی شده‌ است:

    • هیدراته شدن بدن: به‌ خصوص در طول تابستان بسیار مهم است که آب کافی به بدن کودک شما برسد. دادن هندوانه به کودک یک روش عالی برای هیدراته شدن (تامین آب مورد نیاز بدن) است، زیرا ۹۳ درصد آن از آب تشکیل شده‌است.
    • سرشار از ویتامین C: ویتامین C، برای رشد کودک ضروری است و نقش مهم و بزرگی در رشد کودک در سال‌های اولیه شکل‌گیری او ایفا می‌کند. هندوانه دارای مقادیر بالایی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و جذب آهن در بدن کودک کمک می‌کند.
    • سرشار از ویتامین A: ویتامین A به بهبود بینایی، سلامت دندان و پوست کمک می‌کند و هم‌چنین رشد بافت نرم و غشاء مخاطی را بهبود می‌بخشد. هندوانه سرشار از ویتامین A است.
    • تقویت استخوان: هندوانه مقادیر خوبی از منیزیم و کلسیم دارد که نقش مهمی در ارتقای رشد و استحکام و تقویت استخوان‌های کودک دارد. هم‌چنین وجود کلسیم برای ترشح مناسب هورمون در بدن نوزاد مهم و ضروری است.
    • مجموعه‌ای از ویتامین B: مجموعه ویتامین B، حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها است که همگی نقش بسیار موثر و مفیدی در ارتقای رشد و توسعه سیستم‌های مختلف بدن کودک دارند. که شامل تشکیل گلبول‌های قرمز خون، رشد سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی و افزایش متابولیسم کودک می‌شود.
    • مناسب برای قلب:‌ مقدار لیکوپن در هندوانه‌های رسیده، افزایش می‌یابد. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان است که برای قلب خوب است و نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق در کودک بازی می‌کند.
    • کمک به هضم غذا: هندوانه سرشار از فیبر رژیمی است که به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و گوارش کودک را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: دادن انگور به کودک ؛ مزایا و نکات مهم در مورد دادن انگور به کودک

چگونه هندوانه را به کودک بدهیم؟

چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام دادن هندوانه به کودک باید به آن توجه داشته باشید:

  • هندوانه‌ را در تکه‌های کوچک برش دهید.
  • تمام دانه‌های آن را جدا کنید تا مانع از خفگی کودک شود.
  • کودک را صاف روی زمین بنشانید.
  • قبل از دادن هندوانه به کودک آن را پوره کنید و سپس با قاشق، کودک خود را با هندوانه تغذیه کنید.
  • اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می‌توانید هندوانه خرد شده را در اختیار کودک خود قرار دهید.

هنگام دادن هندوانه به کودک چه خطراتی وجود دارد؟

امکان حساسیت داشتن کودکان به هندوانه، اتفاقی نادر و کمیاب است. اما نوزادان حساس، به علت ماهیت اسیدی میوه ممکن است جوش بزنند. علائم آلرژی شامل جوش، خارش، اسهال، آبریزش‌بینی و استفراغ است که باید به آن‌ها توجه داشته باشد. اما خطر اصلی هنگام دادن هندوانه به کودک خفگی کودک به دلیل دانه‌های موجود در هندوانه است.

چگونه یک هندوانه خوب و باکیفیت را برای کودک خود انتخاب کنید؟

دادن هندوانه به کودک

هنگام انتخاب هندوانه برای کودک خود، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • هندوانه باید سنگین باشد، روی سطح آن صاف و کمی تیره باشد.
  • اگر روی سطح هندوانه رسیده ضربه‌ای وارد کنید باید صدای توخالی بودن داشته باشد.
  • اگر هندوانه خراب شده باشد یا بیش‌ از حد رسیده باشد دارای تورفتگی، کبودی، برش خوردگی یا لکه‌هایی روی سطح میوه خواهد بود.
  • نقاط پایینی یا بخش های نرم و آسیب‌دیده هندوانه در اثر چرخش آن کرم یا زرد رنگ می‌شود، در این حالت، هندوانه بیش‌ از حد رسیده است.
  • از دادن هندوانه‌های از قبل برش شده، کنسرو شده یا منجمد به کودک خود اجتناب کنید زیرا آن‌ها خطر آلودگی بالایی دارند.

چگونه می‌توانید هندوانه را در منزل نگهداری کنید؟

در ادامه به روش‌هایی برای نگه‌داری هندوانه در منزل اشاره می‌کنیم:

  • میوه‌ها را زیر آب جاری بشوئید و آن‌ها را در یک محل تمیز نگه‌داری کنید و قبل از برش آن را خشک کنید.
  • اگر هندوانه را برش کردید، آن را در یخچال و در ظرفی که هوا به داخل آن نفوذ نکند نگه‌داری کنید، یا با پلاستیک روی سطح و اطراف برش خورده را بپوشانید.
  • هندوانه برش‌خورده را بیش از یک روز در یخچال منجمد و نگه‌داری نکنید.
  • برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک خود، قبل از دادن هندوانه به کودک آن را از یخچال خارج کرده و در دمای اتاق نگه‌داری کنید تا به دمای نرمال برسد.

دستورالعمل‌های استفاده از هندوانه برای کودکان

آب هندوانه برای کودک

به دلیل مزه شیرین و بافت نرم و آبدار هندوانه اغلب کودکان به خوردن هندوانه علاقه دارند، اما شما هم می‌توانید هندوانه را به روش‌های مختلف به کودک خود معرفی کنید:

  • پوره هندوانه: برای تهیه پوره هندوانه ابتدا آن را برش دهید و تکه تکه کنید و با استفاده از مخلوط کن در نهایت آن را به شکل پوره هندوانه در آورید. اگر می‌خواهید مخلوط شما غلیظ‌تر شود می‌توانید هر غذا یا غلات دیگری را نیز به آن اضافه کنید. برای تکمیل و بهتر شدن مزه هندوانه، بهترین میوه‌ها برای مخلوط کردن با پوره هندوانه آووکادو، موز و انبه هستند.
  • آب هندوانه: شما به راحتی می‌توانید با استفاده از یک فنجان هندوانه برش شده که دانه‌های آن جدا شده‌اند آب هندوانه را برای کودک خود تهیه کنید. این قطعه‌ها با مخلوط‌کن پوره می‌شوند، و غلیظ می‌شود و سپس میوه فشرده می‌شود. شما می‌توانید مستقیما با استفاده از عصاره استخراج شده از مخلوط‌کن، کودک خود را تغذیه کنید.
  • هندوانه به عنوان غذای انگشتی: بدون شک مصرف هندوانه برای کودکان مفید است. برای تهیه هندوانه انگشتی، تمام چیزی که شما به آن نیاز دارید یک فنجان از هندوانه‌هایی است که به شکل مکعب برش خورده‌اند و تمام دانه‌های آن استخراج شده‌اند. این قطعات مکعبی شکل در اندازه‌های نازک برش می‌شوند که با دیگر مواد مغذی مانند پوره میوه‌های دیگر یا ماست سرو می‌شوند.

هندوانه توسط بسیاری از انجمن‌های بهداشتی به عنوان میوه‌ای که کمترین آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند شناخته شده‌است، به همین دلیل هندوانه یک انتخاب عالی برای تغذیه کودک است. هندوانه دارای ارزش غذایی بالایی است و می‌تواند در کمتر از چند دقیقه برای مصرف آماده شود.

آلرژی به هندوانه در کودکان

هنگام مصرف ماده غذایی جدید توسط کودک شما حساسیت غذایی مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد. پزشکان توصیه می‌کنند تا جای ممکن تا ماه چهارم الی ششم تغذیه با شیر مادر صورت بگیرد.

به غذا خوردن کودک خود توجه کنید. به نشانه های احتمالی حساسیت به میوه در او توجه کنید. برای تشخیص هر چه بهتر حساسیت فرزند خود، هم زمان میوه دیگری در کنار هندوانه به فرزند خود ندهید. زیرا در این صورت متوجه نخواهید شد که فرزند شما به هندوانه حساسیت نشان داده یا به ماده غذایی دیگر.

در صورتی که نشانه هایی مشابه حساسیت غذایی در فرزند خود مشاهده کردید با متخصص اطفال فرزند خود در میان بگذارید. نشانه های حساسیت غذایی به هندوانه در فرزند شما می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • التهاب پوستی
  • اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • آبریزش بینی

فرزند شما ممکن است به دلیل ماهیت اسیدی هندوانه پس از خوردن آن دچار التهاب پوستی شود. ممکن خارش و قرمزی پوست نشانه حساسیت غذایی نباشد.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای کودکت در بهار ۱۴۰۰ مورد بازبینی قرار گرفته است.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید