شما، در نقش پدر یا مادر، نقش مهمی در شکل‌گیری عادت های غذا خوردن کودکان دارید. واقعیت این است که محیط خانوادگی که غذاها در آن خورده می‌شوند و نوع غذاهایی که فرزندتان می‌خورد به‌شدت از شما تاثیر می‌پذیرد. تجربیات مثبت مربوط به غذا خوردن در دوران کودکی می‌توانند به فرزند شما کمک کنند تا در آینده نیز عادت‌های سالم غذا خوردن را برای خود ایجاد کند. با این مقاله همراه باشید تا بیاموزید چگونه با ایجاد محیطی راحت و فضایی مثبت برای غذا خوردن و تبدیل شدن به الگویی خوب، می‌توانید عادت‌های مربوط به خورد و خوراک فرزندانتان را به شکل مثبتی شکل دهید.

چگونه فضای مثبتی برای غذا خوردن در خانه ایجاد کنید؟

وعده‌های غذایی یک خانواده در خانه (یا همان «محیط غذا خوردن») خورده می‌شوند. این محیط و فضایی که در آن ایجاد می‌شود بر عادت‌های غذا خوردن کودکان به شکلی مثبت یا منفی تاثیر می‌گذارد. با این مقاله کودکت همراه باشید تا نکاتی درباره ایجاد فضایی مثبت برای غذا خوردن فرزندانتان بیاموزید.

برای سرو وعده های غذایی و میان وعده ها، برنامه زمانی منظمی داشته باشید

داشتن زمان معین برای خوردن وعده‌های اصلی غذا و میان‌وعده‌ها روتین سالمی برای خانواده شما ایجاد می‌کند. در مقابل، اگر فرزند شما هر زمان که دوست داشته باشد و هوس کند غذا بخورد، دیگر در زمان تعیین‌شده برای خوردن وعده اصلی غذا یا میان‌وعده، گرسنه نخواهد بود. این موضوع ممکن است در نهایت به پرخوری کودک نیز منجر شود.

در قالب یک خانواده و همراه با هم غذا بخورید

کودکانی که وعده‌های غذایی را به همراه خانواده می‌خورند، به خوردن غذاهای سالم‌تری مانند میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های غلات، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. ریسک بروز چاقی نیز در این کودکان پایین‌تر است. در مقابل، کودکانی که در مقابل تلویزیون غذا می‌خورند احتمالا انتخاب‌های غذایی ضعیف‌تری خواهند داشت. شما باید از غذا خوردن فرزندتان در مقابل تلویزیون جلوگیری کنید، چرا که این کار ممکن است به پرخوری او و بالا رفتن احتمال اضافه‌وزنش منجر شود.

فرزند خود را مجبور به غذا خوردن نکنید

اصرار بر اینکه کودک غذاهای خاصی بخورد، در واقع، باعث می‌شود او هرچه کمتر غذا بخورد. در نقش یک والد، شما موظفید انتخاب‌های غذایی سالم را در اختیار فرزند خود بگذارید و کودک شما باید اجازه داشته باشد، براساس میزان گرسنگی‌اش، تصمیم بگیرد چه مقدار از آن را بخورد.

از غذای کودک برای تشویق یا تنبیه او استفاده نکنید

همه انسان‌ها، از جمله کودکان، برای تغذیه بدن خود غذا می‌خورند. بنابراین، استفاده از غذا، در نقش جایزه یا تنبیه، ممکن است در نهایت به عادت‌های ناسالم غذایی منجر شود. برای فرزند خود، تنوعی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم فراهم کنید و به او اجازه دهید، بدون هیچ فشاری، خود را تغذیه کند.

برای ایجاد مثبت ترین عادت های غذا خوردن کودکان غذاهای سالم را در خانه آماده کنید

عادت های غذا خوردن کودکان

هر زمان که به خرید می‌روید، توجه داشته باشید که مواد غذایی سالم را انتخاب کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که خوراکی‌هایی که در یخچال، فریزر و قفسه‌های کابینت آشپزخانه شما وجود دارند همان غذاهایی خواهند بود که کودک شما به خوردن آن‌ها عادت می‌کند. شما می‌توانید، برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی سالم برای خانواده خود، از فرم‌های آماده یا مشورت پزشک بهره بگیرید.

برای عادت های غذا خوردن کودکان خود، الگویی خوب و مثبت ایجاد کنید

والدین، با تبدیل شدن به الگویی خوب، می‌توانند به شکل مثبتی بر عادت‌های غذا خوردن فرزندان خود اثر بگذارند. در ادامه، با نکاتی برای ایجاد مدلی مناسب برای فرزندتان آشنا خواهید شد.

غذاهای سالم را به گزینه ای معمول و همیشگی تبدیل کنید

غذاها و نوشیدنی‌هایی که خود شما می‌خورید، خوراکی‌های مورد استفاده کودک را نیز تعیین می‌کنند. بنابراین، روزانه چهار گروه غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، محصولات لبنی کم‌چرب، گوشت‌های بدون چربی، بنشن، تخم‌مرغ و ماهی را در برنامه غذایی خود جای دهید. زمانی که فرزندتان ببیند که شما از این غذاها استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد، به خوردن آن‌ها تمایل پیدا خواهد کرد.

غذاهای سرشار از کالری، چربی، قند و نمک را محدود کنید

برای تنظیم رژیم غذایی مناسب، مقوی و سالم باید مصرف غذاهای سرشار از کالری، چربی، قند و نمک مانند انواع کیک‌ها، شکلات، بیسکوییت‌ها، دونات، بستنی، چیپس سیب‌زمینی، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های گرم یا سرد شیرین را به حداقل برسانید. زمانی که خودتان مصرف این غذاها را محدود کنید، فرزندتان نیز هرچه کمتر از آن‌ها استفاده خواهد کرد. بسیار مهم است که در گفتگوهای خود به چنین خوراکی‌هایی برچسب «بد» نزنید، بلکه بگویید این‌ها خوراکی‌هایی‌اند که باید گاه‌به‌گاه و در مقدار متعادل خورده شوند.

و در نهایت

شما، در نقش والد، نقش مهمی در شکل‌دهی عادت های غذا خوردن کودکان دارید. بنابراین، با ایجاد محیطی مثبت و سالم و ایجاد الگویی مناسب، به کودک خود کمک کنید تا عادت‌های صحیح غذا خوردن را، که اثری مادام‌العمر بر سلامتی او خواهد داشت، در خود ایجاد کند.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید