ارتباط مؤثر با فرزند یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های تربیت کودک است. به عنوان والدین، نباید اجازه دهید سردی یا تلخی به روابط‌ شما با فرزندتان وارد شود. داشتن ارتباطی خوب به رشد و سلامت جسمی و روحی کودک کمک بسیاری می‌کند. در ادامه، به تعدادی از تکنیک‌هایی پرداخته شده است که موجب ارتباط موثر با فرزند می‌شود:

روش‌هایی ساده برای ارتباط موثر با فرزند

 با فرزندان‌تان غذا بخورید

بهتر است تمام توان خود را به کار بگیرید تا، حتی اگر شده، یک وعده غذایی را با فرزندتان میل کنید. غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم مزایای متعددی برای کودکان دارد که متخصصان کودک در مطالعات فراوانی به آن اشاره کرده‌اند. برای نمونه، مشخص شده است که کودکانی که در کنار سایر اعضای خانواده غذای خود را می‌خورند مهارت‌های هیجانی، اجتماعی و روانی بیشتری دارند، رفتارهایشان نسبت به سنشان پخته‌تر است و در مدرسه عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان می‌دهند. پس اگر سرتان حسابی شلوغ است و فرصت نمی‌کنید وقت شام و ناهار کنار خانواده باشید، حداقل وعده صبحانه را در کنار هم میل کنید.

از اتفاقات روز بگویید

ارتباط و گفتگو یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین درخواست های کودکان از والدین خود است. یکی دیگر از روش‌های ایجاد ارتباط مؤثر با فرزند صحبت کردن از وقایع روز با یکدیگر است. موقع خواب بهترین فرصت برای گپ و گفت و صحبت کردن درباره رویدادهایی است که در طول روز برای شما و فرزندتان پیش آمده است. از کودک بخواهید درباره اتفاقات و جزئیات آن‌ها با شما صحبت کند. برای اینکه بیشتر گفتگو کنید، بهتر است بین گفتگو از کودک سؤالاتی بپرسید تا هم متوجه جزئیات بیشتر شوید و هم کودک را بهتر بشناسید و ارتباطتان را با او تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه با کودک خود ارتباط کلامی موثر برقرار کنیم؟

با یکدیگر بازی کنید

ارتباط موثر با فرزند - بازی کردن

بازی کردن هم از جمله فعالیت‌های فوق‌العاده مناسب برای تقویت ارتباط مؤثر با فرزند است. فرقی نمی‌کند بیرون از منزل می‌روید و بازی‌های عملی انجام می‌دهید یا در منزل از بازی‌های ساده و فکری کمک می‌گیرید. در هر حال، این کار به صمیمیت بیشتر شما با کودک کمک می‌کند و باعث می‌شود دوستان خوبی برای یکدیگر شوید.

فرزندتان را در آغوش بگیرید

در آغوش گرفتن و بغل کردن فرزند یکی از مصادیق عشق‌ورزی و محبت به اوست. حتی در تحقیقات علمی هم به این نتیجه رسیده‌اند که این کار باعث کاهش استرس می‌شود. پس تا می‌توانید به فرزندتان نشان دهید دوستش دارید و برایش ارزش و عشق قائلید.

به کودک احترام بگذارید و از او توقع احترام داشته باشید

یادتان باشد فرزندان گاهی از مسیر رفتاری درست خارج می‌شوند و ممکن است با شما بد صحبت کنند یا اشتباهاتی داشته باشند. در این مواقع، نباید کنترلتان را از دست بدهید. لازم است محترمانه اشتباهات فرزندتان را به او گوشزد کنید و به او شیوه برخورد مناسب را آموزش دهید. اگر او را تنبیه کنید، صدایتان را بالا ببرید یا ناسزا بگویید، هم احترام خود و هم احترام فرزندتان را زیر پا گذاشته‌اید. برای اینکه ارتباط مؤثری با فرزندتان داشته باشید، باید فضایی ایجاد کنید که همه به هم احترام می‌گذارند.

به کودکان اجازه دهید کمک کنند

به کودکتان مسئولیت بدهید. برای مثال، اجازه دهید در انجام برخی از کارهای خانه کمک کند. این کار باعث می‌شود آن‌ها احساس ارزشمندی و عزت نفس کنند. وقتی کودک به شما کمک می‌کند، از او قدردانی کنید، این کار باعث افزایش عزت نفس او می‌شود، علاوه بر این، او را به فردی مهربان و خیّر تبدیل می‌کند.

به فرزندتان ابراز علاقه کنید

به فرزندتان محبت کنید و محبت خود را با انجام کارهایی به او نشان دهید. برای مثال، روی در یخچال برایش پیام‌های محبت‌آمیز بنویسید. وقتی صحبت می‌کند، با دقت به حرف‌هایش گوش کنید تا بداند برای شما چقدر مهم و دوست‌داشتنی است. ابراز علاقه در محکم شدن پیوند عاطفی بسیار مرثر است.

ارتباط مؤثر با فرزند می‌تواند در رشد عاطفی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی او اثر مثبت داشته باشد و او در آینده به فردی مفید برای جامعه تبدیل شود. اگر شما هم نکاتی درباره ارتباط بهتر با کودک در اثر تجربه یا مطالعه کسب کرده‌اید، حتما در قسمت نظرات در وب‌سایت کودکت یا در اینستاگرام کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: برای افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر با کودک چکار کنیم؟

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید