تربیت کودک بسیار دشوار است، اما درعین‌حال اگر در فرایند تربیتی به خواسته های کودکان از والدین توجه کنید، این فرایند می‌تواند هم هدفمندانه تر و هم بسیار رضایت‌بخش تر باشد.

۱۱ نکته تربیتی با توجه به خواسته های کودکان از والدین

۱٫ الگوی خوبی برای من باش

در والدگری مؤثر، نشان دادن بهتر از بیان کردن است. در این مورد، «الگوی خوب بودن» به نظر کاملاً واضح می‌رسد. اما همیشه راحت‌تر است که درباره مسائل حرف بزنیم تا به آن‌ها عمل کنیم. آیا آخرین باری را که فرزندتان آن‌قدر قشقرق به پا کرده است تا درنهایت فریاد کشیده‌اید به خاطر دارید؟

اگر می‌خواهید فرزندتان در زمان‌هایی که تحت فشار قرار می‌گیرد (مثلاً وقتی که باید کاری در خانه انجام دهد، مشق‌هایش را بنویسد یا سبزیجاتش را بخورد) کنترل خود را از دست ندهد، باید به او نشان دهید که خودتان چگونه احساساتتان را تنظیم می‌کنید و با مسائلی که اعصابتان را خرد می‌کنند با آرامش برخورد می‌کنید. البته که این کار بسیار دشوار است، اما نباید از خاطر ببرید که فرزندتان همیشه در حال تماشای شماست. شما باید به فردی تبدیل شوید که می‌خواهید فرزندتان به آن تبدیل شود.

۲٫  “آغوش و بوس”، یکی از خواسته های کودکان از والدین

من با این کارها لوس نمی‌شوم. از خواسته های کودکان از والدین عشق است و شما باید این عشق را به او نشان دهید.

عشق ورزیدن باعث ننر شدن کودکان نمی‌شود. شما فرزندتان را با کارهایی لوس می‌کنید که به اسم عشق و حتی بدتر به‌جای عشق برای او انجام می‌دهید.

نشان دادن عواطف و احساسات به کودک کمک می‌کند تا اتصالات ایمنی شکل دهد و مدلی درونی از ارتباطات موثر بسازد. این مسئله بر نحوه مرتبط شدن کودک با دیگران، به‌خصوص در سنین بزرگسالی او، تأثیر شگرفی خواهد داشت.

راه‌های سالم بسیار زیادی برای نشان دادن عشق و دوستی صمیمانه وجود دارد. در ادامه با چند نمونه از ابراز عشق آشنا خواهید شد که از لوس شدن کودک هم جلوگیری می‌کنند:

  • فرزند خود را در آغوش بگیرید و ببوسید.
  • برای انجام کارهایی که باعث لذت بردن هر دوی شما می‌شود، زمان صرف کنید.
  • با کودک حرف بزنید و به او گوش کنید.
  • برای موفقیت‌هایش او را تشویق کنید.
  • در نبردهایش همدل او باشید.

    ۳٫ آموزش صبورانه

    «مغز من هنوز در حال رشد است و من به‌آهستگی یاد می‌گیرم. اما اگر تو با صبوری و مهربانی به من آموزش دهی، مشتاق یادگیری‌ام.»

برای تربیت کودک از روش‌های مثبت قاطعانه و سرشار از مهر استفاده کنید.

کودکان متولد نشده‌اند تا شما را برآشفته و عصبانی کنند. از خاطر نبرید که اغلب کودکان میل دارند یاد بگیرند. یکی دیگر از خواسته های کودکان از والدین صرف وقت و حوصله در آموزش به آنهاست. اما یادگیری به زمان نیاز دارد. به یاد بیاورید که فرزندتان پیش از آنکه بدون تلوتلو خوردن راه برود، چند بار زمین خورده است.

یاد گرفتن «قوانین انسانی» بسیار دشوارتر از یاد گرفتن «قانون جاذبه» است. فهمیدن، فراگرفتن، به کار گرفتن و استفاده از اطلاعاتی که در اختیار کودک قرار می‌دهید زمان می‌برد. بنابراین اگر کودکتان با ده بار گفتن و تکرار کاری را انجام نمی‌دهد، به این معنی نیست که کله‌شق یا لجوج است. این وضعیت فقط نشان‌دهنده آن است که کودکتان به زمان و تمرین بیشتر نیاز دارد. به‌طور خلاصه، کودکان به راهنمایی مهربانانه و قاطعانه شما نیاز دارند تا تربیت شوند، نه تنبیه!

۴٫ همراهی مداوم

«همیشه کنار من باشد، هر چیزی که پیش بیاید.» پایگاه امن کودک خود باشید تا کشف دنیا را از شما آغاز کند و به شما بازگردد. والدی صمیمی و مسئول باشید تا بتوانید فرزندی را با ارتباطات ایمن تربیت کنید. کودکانی که چنین اتصالاتی دارند انعطاف‌پذیرترند، مشکلات رفتاری کمتری دارند، در مدرسه بهتر عمل می‌کنند و سلامت روان بیشتری دارند.

۵٫ گفت‌وگو، خواسته ساده کودکان از والدین خود

«با من گفت‌وگو کن، نه اینکه بدون شنیدن حرف‌هایم مرا مخاطب قرار دهی.» با فرزندتان مکالمات واقعی داشته باشید و با مراقبت و احتیاط به او گوش دهید.

والدین غالباً فراموش می‌کنند که ارتباط تعاملی دوطرفه است. یکی از خواسته های ساده کودکان از والدین خود این است که با آنها گفت‌وگو کنید، درباره آنچه در ذهن اوست و برایش مهم است بحث کنید. ممکن است چیزهایی برای فرزندتان بسیار مهم باشند که برای شما محلی از اعراب ندارند. اگر زمانی که فرزندتان کوچک است به مسائل بی‌اهمیت او گوش کنید، زمانی که بزرگسال شد نیز مسائل بزرگش را با شما مطرح می‌کند.

۶٫ کودکان خود را بشنوید

«گاهی اوقات می‌خواهم بدون قضاوت شدن یا سخنرانی شنیدن، فقط‌وفقط شنیده شوم.» درست مثل بزرگسالان، کودک نیز در بیشتر مواقع فقط می‌خواهد خودش را خالی کند. او می‌خواهد شنیده و مهم‌تر از آن درک شود. به همین دلیل، مهم است که با ذهن باز و همدلی به کودک گوش کنید.

پدر و مادر نوجوان اغلب از خود می‌پرسند که چرا فرزندشان دیگر با آن‌ها حرف نمی‌زند. یک پاسخ به این سؤال می‌تواند این باشد که هیچ‌کس دوست ندارد بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز سخنرانی و نصیحت بشنود. همچنین، هیچ‌کس دوست ندارد در اطراف کسی باشد که بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز در حال سخنرانی است!

۷٫ پذیرش شخصیت، از خواسته های مهم کودکان

«شخصیت مرا بپذیر و مدام مرا با کودکان دیگر مقایسه نکن.» هر والدی می‌خواهد فرزندش بهترین باشد. این آرزوی طبیعی گاهی ممکن است شما را به‌سمت مقایسه فرزندتان با کودکان دیگر سوق دهد.

یکی از مطالعات هاروارد نشان داده است که داشتن رابطه والدــ‌فرزندی که در آن کودک احساس پرورش یافتن و پذیرفته شدن دارد کلید موفقیت در زندگی است. بنابراین بدانید که تمایل شما به مقایسه فرزندتان درواقع به او صدمه می‌زند.

۸٫ بازی بیرون از خانه

«اجازه بده زیاد بیرون از خانه بازی کنم.» بازی کردن مزایای بسیار زیادی برای رشد کودک دارد. بازی‌های بدون ساختار خارج از خانه، در این زمینه، بهتر هم عمل می‌کنند. محیط بیرون از خانه سرشار از فرصت‎های غنی برای رشد و یادگیری است. بازی کردن بیرون از خانه به کودکان اجازه می‌دهد تا خود را اداره کنند و استقلال داشته باشند. خارج از خانه، کودکان می‌توانند در بازی‌های حسی درگیر شوند که امکان آن‌ها در داخل خانه معمولاً فراهم نیست.

۹٫ غذاهای خوشمزه و مغذی

«غذاهایی به من بده که مغذی و خوشمزه‌اند.» کودکان نمی‌توانند غذای موردنیازشان را بخرند یا درست کنند. به همین دلیل، برای برآورده شدن نیازشان به شما متکی‌اند.

ذائقه غذایی کودکتان ممکن است دقیقاً مثل شما نباشد. زمانی که کودک غذایی را پس می‌زند، استفاده از روش «بخور یا گرسنه می‌مانی» ممکن است وسوسه‌انگیز باشد. عبارت «بخور یا باید گرسنگی بکشی» کودک را آن‌قدر تحت فشار قرار می‌دهد تا از شما اطاعت کند تا همان ذائقه‌ای را پیدا کند که شما دارید.

به‌جای این کار، به‌دنبال غذاهای سالمی باشید که فرزندتان می‌پسندد. انواع مختلفی از غذاهای مغذی وجود دارند. ممکن است پیدا کردن غذایی که کودک به آن علاقه‌مند است به آزمون‌وخطاها و خلاقیت‌های بسیاری نیاز داشته باشد، اما بدون شک شدنی است.

۱۰٫ از خواسته های مهم کودکان از والدین : “اعتماد”

«لطفاً به من اعتماد کن.» اشتباه کردن همیشه چیز بدی نیست. اگر می‌خواهید فرزندتان قضاوت صحیح داشته باشد، باید به او اجازه دهید که تصمیم‌گیری را تمرین کند. اعطای این اختیار به آن معناست که کودک بی‌چون‌وچرا دچار اشتباه‌هایی خواهد شد.

به کودک اجازه دهید در مسائلی که خطرناک نیستند، به سلامتی آسیب نمی‌زنند و برای دیگران مضر نیستند، تصمیم بگیرد. کودکتان هرگز بدون افتادن راه رفتن را نمی‌آموزد. به همین ترتیب، کودک بدون گرفتن تصمیم‌های اشتباه اتخاذ تصمیم‌های درست را یاد نمی‌گیرد.

۱۱٫ تحسین، خواسته ای ساده و بسیار مهم

«تحسین تو برای من ارزش بسیاری دارد.» کلمات تشویق‌کننده اثر مثبت قدرتمندی بر کودکان دارند. فرزند خود را خالصانه تحسین کنید و بر تلاش‌هایش و نه توانایی‌هایش تمرکز کنید. زمانی که از تحسین به‌درستی استفاده کنید، فرزندتان می‌تواند بین اعتمادبه‌نفس و انگیزه‌های درونی تفاوت قائل شود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید