اختلاف‌نظر بین همسران امری رایج و طبیعی است. بعضی اوقات می‌توان اختلافات را به‌سرعت حل کرد. اما گاهی ممکن است حل‌‌وفصل این اختلافات دشوار باشد و این زمانی است که احتمالاً در رابطه تعارض‌هایی وجود دارد. تعارض طیف گسترده‌ای از رفتارها را شامل می‌شود، مانند اختلافات حل‌نشدنی، بحث‌های جدی کلامی و حتی برخورد فیزیکی. همچنین رفتارهایی مثل سکوت ناخوشایند، خشم و خصومت نیز می‌توانند از نمونه‌های تعارض باشند. وجود تعارض در روابط امری طبیعی است. اما نحوه مدیریت تعارض در خانواده بسیار اهمیت دارد.

آنچه در این مقاله میخوانید:

اهمیت مدیریت تعارض در خانواده

مدیریت سازنده تعارض برای شما، رابطه‌تان و فرزندانتان مفید است.

اهمیت مدیریت تعارض برای شما و رابطه‌تان

وقتی شما و همسرتان درمورد اختلاف‌هایتان باهم گفت‌وگو می‌کنید و با توافق به راه‌حل‌های مشترک می‌رسید، احتمالاً هر دو بیشتر احساس شادی، مثبت بودن و حمایت شدن می‌کنید. رابطه‌تان نیز قوی‌تر می‌شود.

اهمیت مدیریت تعارض برای فرزندانتان

تعارض بخشی از زندگی است. وقتی فرزندان تلاش شما را برای حل تعارض‌ها ببیند، مهارت‌های زندگی مانند نحوه گفت‌وگوی مؤثر و حل مسئله را می‌آموزد. با مدیریت و رفع تعارض‌ها، از فرزندانتان در ‌برابر تأثیرات منفی تعارض‌های مکرر و خشونت‌بار یا شدید محافظت می‌کنید.

مدیریت تعارض با شریک زندگی‌‌

مدیریت و حل سازنده تعارضات وابسته به گفت‌وگو و شنیدن مؤدبانه و محترمانه است. پیشنهادهای زیر می‌توانند مفید باشند:

  • سعی کنید گفته‌های همسرتان را با کلمات خودتان مجدداً تکرار کنید تا ببینید آیا منظورش را درست متوجه شده‌اید یا نه. برای مثال، «به نظرم از اینکه این هفته چهار بار دیر آمدم و مجبور شدی کارها را به‌تنهایی انجام دهی ناراحتی؟»
  • سعی کنید احساسات و دیدگاه‌ شریک زندگی‌تان را بفهمید. مجبور نیستید با او موافق باشید، اما می‌توانید تلاش کنید منشأ ناراحتی‌اش را بفهمید. مثلاً: «فکر می‌کنم با شنیدن نظر من ناامید شدی، همین‌طوره؟»
  • بدون اینکه شریک زندگی‌تان را سرزنش کنید، برای توضیح احساستان از کلمله «من» استفاده کنید. برای مثال، «وقتی موقع صرف شام مدام مشغول پیام دادن با گوشیت هستی، احساس می‌کنم نامرئی‌ام و مرا نمی‌بینی.»
  • از کلی‌گویی و تعمیم دادن با کلماتی مانند «هرگز» و «همیشه» اجتناب کنید. برای مثال، «تو هرگز در امور خانه کمک نمی‌کنی» یا «تو همیشه مشغول تماشای تلویزیونی».

همچنین رویکرد حل مسئله می‌تواند در حل تعارض‌ها کمکتان کند. اما با این فرض شروع ‌کنید که شریک زندگی‌تان هم به اندازه شما می‌خواهد مشکلات را حل‌وفصل کند. سپس تعدادی اقدامات کلیدی وجود دارد که به ‌این شرح است:

  • در آن واحد فقط بر یک مسئله تمرکز کنید.
  • راه‌حل‌های متعدد را مطرح کنید، سپس تصمیم بگیرید کدام‌یک بیشتر برای حل مشکلاتتان مؤثر است.
  • یک راه‌حل را انتخاب کنید و آن را عملی کنید و صبر کنید تا اثر آن را ببینید.

وقتی مشغول حل مسئله‌اید، به‌دنبال موقعیت‌هایی برای شوخی کردن باشید. اما از خندیدن به همسرتان یا ایده‌هایش بپرهیزید.

ممکن‌ است هنگام حل تعارضات بحث بالا بگیرد. اگر چنین اتفاقی افتاد، بهتر است موقتاً به بحث خاتمه دهید. این کار فرصت فکر کردن و کنترل عصبانیت را به شما می‌دهد. اما زمانی را در آینده نزدیک مشخص کنید که دوباره درمورد موضوع صحبت کنید. این زمان نباید بیش از یک یا دو روز با بحث اولیه فاصله داشته باشد.

در فرایند رفع تعارضات از فرزندان مراقبت کنید

مدیریت تعارض در خانواده

برای مراقبت از فرزندانتان بهتر است که در صورت امکان اختلافات را بین خودتان نگه‌ دارید. برای این کار می‌توانید وقتی کودک حضور ندارد درمورد اختلافاتتان گفت‌وگو کنید. مثلاً بعد از اینکه کودک خوابید یا زمانی که به مدرسه رفت.

همچنین بهتراست از موارد زیر اجتناب کنید:

  • مشاجره در حضور فرزندان،
  • درخواست‌ از کودک برای انتقال پیام‌ها به شریک زندگی‌تان،
  • پرسیدن سؤالات ناراحت‌کننده از کودک در‌مورد شریک زندگی‌تان،
  • درخواست از کودک برای مخفی کردن اطلاعات،
  • مجبور کردن کودک به پنهان‌ کردن حس مثبتی که به هریک از شما دارد،
  • بدگویی از‌ شریک زندگی‌تان در حضور کودک.

همچنین ضروری ‌است که بچه‌ها بدانند مشکل آن‌ها نیستند. به این منظور می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که کودکان می‌دانند مشاجره درمورد آن‌ها نیست، بلکه مشکل بین شما و شریک زندگی‌تان است.
  • به کودک بگویید که تلاش می‌کنید راه‌حلی برای مشکل پیدا کنید.
  • به خودتان یادآور شوید که همیشه نیازی نیست کودکان از مشکلات آگاه شوند و ایرادی ندارد که چیزی به آن‌ها نگوید.

حتی اگر اختلافاتی بین شما و شریک زندگی‌تان وجود دارد، هنوز هم می‌توانید به شیوه‌های زیر بر داشتن روابط مثبت با فرزندانتان تمرکز کنید:

  • زمانی را برای فعالیت‌های لذت‌بخش با فرزندانتان اختصاص دهید.
  • به فرزندانتان توجه مثبت داشته باشید.
  • فرزندانتان را نوازش کنید و به آن‌ها بگویید که دوستشان دارید.
  • فرصتی ایجاد کنید تا بتوانید درمورد احساس کودک و کاری که انجام می‌دهد گفت‌و‌گو کنید.
  • شریک زندگی‌تان را ترغیب کنید که اوقات شاد و مثبتی را با فرزندان سپری کند.

برای مدیریت تعارض کمک بگیرید

اگر برای حل تعارض‌هایتان با مشکل مواجهید یا به جدایی فکر می‌کنید، بد نیست که از متخصص کمک بگیرید. مشاوران روابط زناشویی می‌توانند به شما در شناخت عامل تعارض و پیدا کردن راه‌حل‌های کاربردی کمک کنند. اگر شریک زندگی‌تان نمی‌خواهد با شما نزد مشاور بیاید، باز هم ارزشش را دارد که خودتان به‌دنبال کمک گرفتن باشید.

تاثیر تعارضات والدین بر کودکان

تعارض بین والدین می‌تواند فرزندان را تحت تأثیر قرار دهد. کودکان ممکن است غم، افسردگی، اضطراب، استرس، نداشتن اعتماد‌به‌نفس و تغییرات رفتاری را تجربه کنند.

برای مثال، ممکن است کودکان کم‌سن با نق زدن یا یک‌دندگی به این تعارضات پاسخ دهند. کودکی که در سن مدرسه است احتمالاً بیشتر سرکشی و نافرمانی می‌کند و در مدرسه مشکلات بیشتری دارد. ممکن است نوجوانان مشکلاتی مانند دوری کردن از خانه، ترک تحصیل، دعوا و جروبحث، دزدی و مصرف الکل یا سایر مواد مخدر را تجربه کنند.

احتمال بروز این قبیل مشکلات و رفتارها در فرزندانی که والدینشان زیاد مشاجره می‌کنند، اختلافات را حل نمی‌کنند و در حضور فرزندان اقدام به بدرفتاری‌های فیزیکی یا زبانی، تهدید و مشاجره می‌کنند بیشتر است.

اگر نگران فرزندانتان هستید، خوب است با پزشکتان صحبت کنید. ممکن است او فرزندتان را به روانشناس ارجاع دهد. کودکان بالای ۵ سال می‌توانند با مشاور به‌صورت شخصی صحبت کنند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید