بارداری مرحله‌ای از زندگی است که دریچه تازه‌ای به روی مادران باردار باز می‌کند. مادران در این مرحله اضطراب، هیجان و شادی را همزمان تجربه می‌کنند و برای تولد فرزندی که در شکمشان است، لحظه‌شماری می‌کنند. در این دوران، تغییرات زیادی در بدن زنان ایجاد می‌شود، برای مثال، نرم و روشن شدن پوست و استرچ‌مارک‌ها مواردی از این تغییرات هستند. با این حال، عوارضی مانند تهوع، سوزش معده و سردرد نیز در این دوران بسیار شایع است. جالب است بدانید، سردرد ممکن است در هر زمان از دوران بارداری رخ دهد، اما در سه ماهه اول و سوم شایع‌تر است. در زمان بارداری، بهتر است از داروهای طبیعی برای درمان سردرد استفاده شود که بتوان اطمینان یافت هیچ آسیبی به کودک نخواهد رسید. برای آگاهی از داروهای خانگی مؤثر در درمان سردرد در دوران بارداری، در این مقاله با کودکت همراه باشید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

دلایل عمده سردرد در دوران بارداری

  • تغییرات هورمونی،
  • اضطراب و استرس،
  • ضعیف شدن بدن،
  • کم‌خوابی،
  • قند خون پایین،
  • مصرف کافئین،
  • کم‌آب شدن بدن.

درمان های خانگی سردرد در دوران بارداری

بهتر است برای مقابله آن، به درمان گیاهی سردرد در دوران بارداری اعتماد کنید، زیرا داروهای شیمیایی را، فقط پس از مشاوره با پزشک، می‌توان مصرف کرد. علاوه بر این، داروهای شیمیایی ممکن است عوارض جانبی برای جنین داشته باشد. از این رو، بهتر است داروهای خانگی را امتحان کنید تا بتوانید، بدون استفاده از داروهای شیمیایی، از سردرد خود رهایی یابید. در ادامه به شماری از این درمان های خانگی اشاره شده است.

۱. مصرف منیزیم برای مقابله با سردرد در بارداری

در دوران بارداری، منیزیم آرامش عضلات را بهبود می‌بخشد، از انقباض زودرس رحم جلوگیری می‌کند و باعث رشد ماهیچه و دندان‌های جنین می‌شود. بنابراین، مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم توصیه می‌شود. یک فنجان اسفناج تقریبا ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم دارد، به همین دلیل، ماده غذایی مناسبی در دوران بارداری است.

از منابع غنی منیزیم در رژیم غذایی، می‌توان به مغزهایی مانند بادام درختی، بعضی میوه‌ها مانند موز و انجیر، غلات، سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم، نخود سبز و لوبیا سبز اشاره کرد.

۲. آب زیاد بنوشید

آب درمان خانگی بسیار خوبی برای درمان سردرد در دوران بارداری است. در دوران حاملگی، حفظ انرژی و گردش مناسب آنزیم‌ها و پروتئین‌ها اهمیت خاصی دارد. به همین دلیل، سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید تا از بروز سردرد پیشگیری کنید.

۳. از کمپرس سرد استفاده کنید

میگرن در دوران بارداری، به دلیل گسترش رگ‌های خونی در سر، ایجاد می‌شود. کمپرس سرد به سفت شدن رگ‌های خونی و کوچک شدن سلول‌ها کمک می‌کند و در نتیجه، در کاهش سردرد بسیار مؤثر است.

آنچه برای تهیه کمپرس سرد نیاز دارید عبارت است از:

  • حوله‌ای تمیز،
  • کاسه‌ای آب سرد،
  • حوله را در آب فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

روی سطح راحتی دراز بکشید و حوله را روی پیشانی و چشمتان قرار دهید. آن را به ‌آرامی فشار دهید تا کمی دردتان تسکین یابد. کمپرس سرد راه‌حل شناخته‌شده‌ای است که باعث رهایی از میگرن‌های عروقی می‌شود.

۴. از کمپرس گرم استفاده کنید

گردش خون پایین، به دلیل کوچک شدن رگ‌های خونی، نیز ممکن است باعث سردرد شود. کمپرس گرم، با گسترش رگ‌های خونی و افزایش جریان خون به مغز، باعث کاهش سردرد می‌شود. سردردهای تنشی بهتر است با کمپرس گرم درمان شود.

آنچه برای تهیه کمپرس گرم نیاز دارید عبارت است از:

  • حوله‌ای تمیز،
  • ‌کاسه‌ای آب گرم،
  • حوله را در کاسه آب خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. آن را برای تسکین درد روی پیشانی یا گردن خود بگذارید.

۵. مقداری زنجبیل بخورید

زنجبیل به ‌عنوان داروی طبیعی درمان تهوع استفاده می‌شود. همچنین، در دوران بارداری، داروی تسکین‌دهنده سردرد است و میگرن را درمان می‌کند. زنجبیل از عملکرد پروستاگلاندین‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین، باعث انقباض عضلات و کنترل آن‌ها می‌شود. زنجبیل، با مسدود کردن پروستاگلاندین‌ها، به جلوگیری از سردرد در بارداری منجر می‌شود، از این رو، درمان خانگی بسیار خوبی برای سردردهای دوران بارداری است.

۶. انجام حرکات یوگا برای کاهش سردرد در دوران بارداری

کمبود خواب نیز گاهی ممکن است باعث میگرن و سردرد در بارداری شود، بنابراین، اگر استرس و اضطراب دارید، سعی کنید در محیط آرامش‌بخشی قرار بگیرید و کمی بخوابید. اگر دچار استرس زیادی هستید، بهتر است یوگا کنید. از آنجا که این ورزش مزیت‌های فراوانی دارد، ایده مناسبی برای درمان سردرد است. یوگا به کاهش استرس و خواب راحت شبانه کمک می‌کند و در عین حال، ورزش مناسبی در دوران بارداری است.

۷. کاهش سردرد در بارداری با کمک ماساژ

برای رفع استرس، بهتر است قبل از زایمان، از درمانگری در حوزه ماساژ بخواهید شانه، گردن و پشت شما را ماساژ دهد. ماساژهای خاصی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در خانه انجام دهید. شانه‌ها، جمجمه و زیر مچ خود را ماساژ دهید.

۸. از روغن نعناع استفاده کنید

روغن نعناع خاصیت آرامش‌بخشی دارد و تنش را کاهش می‌دهد، در عین حال، باعث کاهش سردرد نیز می‌شود. چند قطره روغن نعناع کف دست خود بریزید و آن را برای چند ثانیه بین کف دستانتان بمالید. سپس روغن را روی پیشانی‌تان به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. این کار را، قبل از رفتن به رختخواب، به مدت یک دقیقه، انجام دهید تا نتایج مثبتی بگیرید.

۹. روغن امگا ۳

همانطور که می‌دانید، اضافه کردن مقداری روغن به رژیم غذایی به کاهش التهاب کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳، که در ماهی‌های چرب وجود دارد، شدت و مدت سردرد را کاهش می‌دهد. ماهی سالمون، روغن ‌زیتون و روغن کانولا در رژیم غذایی منابع غنی امگا ۳ هستند. از طرف دیگر، می‌توان از قرص‌های اسید چرب امگا ۳ نیز استفاده کرد.

۱۰. درمان سردردهای دوران بارداری با آبلیمو 

یکی از فواید آبلیمو مبارزه با سردرد در بارداری است. آبلیمو انقباضات معده را کاهش می‌دهد و به سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. بارداری ویتامین c را در بدن را کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث بروز سردرد می‌شود که با مصرف لیمو می‌توان آن را جبران کرد. لیمو همچنین سموم را از بدن خارج می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. نوشیدن یک نوشیدنی لیمویی زنجیلی روش مؤثری برای درمان خانگی سردرد در بارداری است.

۱۱. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس باعث تمدد اعصاب و آرامش می‌شود. بنابراین، مقداری روغن روی پیشانی‌تان ماساژ دهید، این کار به کاهش سردرد کمک می‌کند.

نکات جانبی برای رفع سردردهای حاملگی

درمان سردرد در بارداری

  • بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید، آن‌ها به وضع حمل صحیح در بارداری کمک می‌کنند؛
  • در طول روز، وعده‌های غذایی کمی داشته باشید و از مصرف کافی پروتئین اطمینان حاصل کنید؛
  • محلول آب ‌نمک اپسوم (سولفات دومنیزی) را در وان حمام درست کنید و کمی درون آب استراحت کنید؛
  • برای تسکین مراکز استرس بدن، طب سوزنی را امتحان کنید؛
  • منظم اما به‌ آرامی ورزش کنید؛
  • از مصرف کافئین خودداری کنید، زیرا باعث سردرد می‌شود.

به طور کلی، بسیاری از این سردردها در خانه کنترل می‌شوند، اما در موارد زیر توصیه پزشک را نیز باید در نظر گرفت:

  • وقتی نمی‌توانید درد را تحمل کنید و مصرف دارو به‌‌شدت لازم است؛
  • اگر سردرد با تاری دید یا درد در قسمت فوقانی راست شکم و تورم در دست و صورت همراه باشد؛
  • سردردی که بعد از گذشت ۶ ماه از بارداری ایجاد می‌شود ممکن است نشانه‌ای از توکسمی (مسمومیت حاملگی) و پره‌اکلامپسی باشد.

سردرد اتفاقی است که هر فردی ممکن است آن را تجربه کند، اما در دوران بارداری، تحمل آن سخت است. به همین علت، در این دوران، می‌توان با انجام کارهایی از قبیل داشتن رژیم غذایی سالم و زندگی در محیطی بدون استرس چنین دردهایی را به حداقل رساند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید