حتما دیده‌اید کودکان در سنین پیش‌دبستانی گاهی در جمع حرف‌هایی می‌زنند یا خاطراتی تعریف می‌کنند که نباید گفته شوند یا درباره ظاهر دیگران نظراتی می‌دهند که کمی ناخوشایند است. مثلا با دیدن فردی که پوست تیره‌ای دارد، با صدای بلند نظر خود را مطرح و به این تفاوت ظاهری اشاره می‌کنند. واقعیت این است که کودک در این سن نه به تبعیض نژادی فکر می‌کند و نه چارچوب‌های ادب و احترام را هنوز به‌خوبی یاد گرفته است. پس جای نگرانی نیست و با کمک راهکارهای زیر، می‌توان صحبت کردن کودکان در جمع را اصلاح کرد.

بیشتر بخوانید: کنترل حرف های خجالت آور در کودکان

به کودک قدردانی و تشکر کردن را بیاموزید

صحبت کردن کودکان در جمع - تشویق

کودک ۳ تا ۴ ساله نمی‌داند که بعد از باز کردن هدایا در جشن تولدش باید از تک‌تک افراد تشکر کند. او تجربه‌ای ندارد و هنوز با تناسبات اجتماعی و هنجارها آشنا نشده است. ممکن است بعد از دیدن هدیه‌ای که مادربزرگش برای او آورده، فریاد بزند که: «اَه… من که اینو داشتم». برای پرهیز از شکل گرفتن چنین موقعیت‌های ناخوشایندی، باید در قالب بازی به او قدردانی و تشکر کردن را یاد دهید. برای مثال، چند اسباب‌بازی یا وسایل خانه را کادو بگیرید و به‌نوبت به هم هدیه دهید و هر بار که فرزندتان به شما هدیه داد با شور و اشتیاق از او تشکر کنید. به این ترتیب، کودک یاد می‌گیرد با دریافت هدیه از دیگران، حتی اگر آن را دوست نداشت، تشکر کند.

بیشتر بخوانید: ۲۵ رفتار مودبانه کودکان که باید به آن ها آموزش دهیم

آموزش درست صحبت کردن کودکان در جمع باید با آرامش باشد

صحبت کردن کودکان در جمع - آرامش

انجام کارها یا گفته‌های خجالت‌آور در کودک پیش‌دبستانی تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. مثلا با دیدن مردی در خیابان فریاد بکشد: «اووه… چه مرد چاقالویی». ابتدا در این شرایط صبر کنید تا آرام شوید و سپس با مهربانی به کودک گوشزد کنید که نباید در جمع درباره ظاهر آدم‌ها نظر بدهد. اگر می‌بینید که فردی که به او توهین شده ناراحت شده است، از او عذرخواهی کنید؛ اما هرگز کودک را مجبور به این کار نکنید. زمانی که به خانه رفتید، برایش توضیح دهید که اگر نظری درباره ظاهر دیگران دارد، بهتر است این نظر را برای خودش نگه دارد یا وقتی به خانه آمد، برای مامان یا بابا تعریف کند. می‌توانید از قبل بین خودتان رمزهای رفتاری مشخص کنید، مثلا اگر دو بار دستش را  فشار دادید، یعنی این گفتگو را دیگر ادامه ندهد.

بیشتر بخوانید: برای تربیت کودک با ادب و خوش رفتار چگونه باید عمل کنید؟

رفتار و حرف زدن خود را کنترل کنید

صحبت کردن کودکان در جمع - کنترل

بیشتر بخوانید: راهنمایی برای انضباط کودک در سنین مختلف

مدیریت و کنترل رفتار و حرف‌های کودکان در جمع کار ساده‌ای نیست و همیشه امکان‌پذیر نخواهد بود، اما شما بر رفتار و حرف‌های خود کاملا کنترل دارید. کودکان به آنچه می‌گویید و انجام می‌دهید خیلی دقت می‌کنند و از رفتارهای شما دقیقا الگوهای رفتاری و کلامی می‌سازند. وقتی همسایه‌تان را مسخره می‌کنید، پس انتظار داشته باشید که کودکتان با دیدن او جملاتی ناخوشایند بیان کند. صحبت و رفتار کودکان را با ارائه الگوهایی درست از رفتار مؤدبانه مدیریت کنید.

انتخاب روش‌های صحیح مدیریت رفتار کودکان و شیوه‌های فرزند‌پروری نقش مهمی در تربیت کودک دارد. اگر شما هم تجربه کنترل و مدیریت حرف‌های خجالت‌آور در کودکتان را داشته‌اید، می‌توانید تجربه خود و راه‌حلی را که برای حل این مشکل به کار گرفتید با ما در قسمت نظرات وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید