در دوران بارداری به سر می‌برید؟ قصد دارید که به زودی مادر شوید؟ در هر حال در هر یک از این مراحل که باشید صد در صد دوست دارید، تغذیه در بارداری و شرایط‌تان را طوری مدیریت کنید که هم این دوران را به خوبی بگذرانید و هم کودک دلبندتان صحیح و سالم به دنیا بیاید. مصرف هویج در بارداری یکی از آن نکاتی است که می‌تواند روی سلامت خود و کودکتان اثرات فوق‌العاده مثبتی بگذارد. البته مصرف هر ماده غذایی همراه با مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم. هویج ماده‌ای خوشمزه و خوش‌رنگ است که در غذاها و دسرهای مختلفی مصرف می‌شود حتما شما هم درباره مزایای آن برای تقویت کیفیت بینایی چیزهایی شنیده‌اید اما واقعیت این است که هویج علاوه بر بینایی برای بخش‌های مختلف بدن مفید است.

ارزش غذایی هویج چقدر است؟

مصرف هویج در بارداری

هویج ماده غذایی ارزشمندی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دارد. ارزش مواد غذایی مختلف موجود در هویج به شرح زیر است:

ارزش غذاییدر هر ۱۰۰ گرم
انرژی۴۱کیلوکالری
کربوهیدرات۹.۵۸گرم
قند۴.۵گرم
پروتئین۰.۹۳ گرم
چربی۰.۲۴گرم
فیبر۲.۸گرم
ویتامین سی۶میلی‌گرم
ویتامین آ۵میلی‌گرم
ویتامین ب۶۰.۱۳۵گرم
ویتامین کا۱۳.۲میکروگرم
کلسیم۳۳میلی‌گرم
سدیم۶۹میلی‌گرم
فسفر۳۵میلی‌گرم
پتاسیم۳۲۰میلی‌گرم
منیزیم۱۲میلی‌گرم
مس۰.۰۴۵میلی‌گرم
آهن۰.۳میلی‌گرم
روی۰.۲۴میلی‌گرم
منگنز۰.۱۴۳میلی‌گرم
سلنیوم۰.۱میکروگرم

مقاله مرتبط: تغذیه در بارداری؛ میوه های مناسب دوران بارداری

مزایای مصرف هویج در بارداری چیست؟

یکی از بهترین ویژگی‌های هویج پرخاصیت، این است که از آن می‌توان به شکل‌های مختلف و در غذاهای گوناگون بهره برد. هویج خام و پخته در انواع غذاها و شیرینی‌ها کاربرد دارد. حتی مصرف هویج به صورت خام و بدون استفاده در هر گونه دسر یا غذایی هم بسیار مطلوب است. مثلا می‌توانید، هویج را پوست گرفته و قطعه‌قطعه کنید. سپس آن را به عنوان میان‌وعده نوش‌جان بفرمایید. از مزایای هویج در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت بینایی

هویج سرشار از ویتامین آ است و به همین خاطر برای تقویت قدرت بینایی مادر در دوران بارداری و نوزاد مفید خواهد بود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف هویج در بارداری باعث حفاظت بیشتر از سیستم ایمنی بدن‌تان هم می‌شود. این گیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین سی است و به همین خاطر می‌تواند دفاع و مقاونت بدن را افزایش بدهد.

جلوگیری از کم‌ خونی

وجود آهن در بدن برای پرهیز از کم‌خونی بسیار ضروری است. این ماده از طریق وجود ویتامین سی در بدن جذب می‌شود. با مصرف هویج در بارداری هم ویتامین سی در بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند هم با وجود آن، جذب آهن صورت می‌گیرد و دچار کم‌خونی نخواهید شد.

جلوگیری از بروز یبوست

مصرف هویج در بارداری

هویج سرشار از فیبر است و همین باعث می‌شود تا در دروان بارداری به یبوست دچار نشوید. یکی از شایع‌تری عوارض بارداری، یبوست و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش است. بنابراین با خوردن هویج در این دوران می‌توانید به راحتی مانع از یبوست و مشکلات نظیر آن شوید.

جلوگیری از انقباض ماهیچه‌ها

در دوران بارداری، سفت شدن عضلات و ماهیچه‌ها بسیار محتمل است. انقباضی که در این ناحیه رخ می‌دهد باعث ناراحتی می‌شود اما با مصرف هویج که حاوی فسفر است، این مشکل تا حد زیادی از میان خواهد رفت.

تنظیم فشار خون بارداری

مصرف روزانه هویج در دوران بارداری به تنظیم فشار خون ناشی از بارداری که بیشتر زنان در این دوران به آن دچار می‌شوند هم کمک شایانی می‌کند.

کمک به تشکیل و تقویت استخوان و غضروف در جنین

منیزیم موجود در هویج برای تشکیل غضروف و استخوان‌های جنین بسیار مهم است. با مصرف هویج در بارداری می‌توانید این ماده را در بدن افزایش داده و به رشد بهتر جنین در این نواحی کمک کنید.

کمک به تشکیل دستگاه عصبی نوزاد

مصرف هویج در بارداری

ویتامین ب و فولیک اسید موجود در هویج هم به تقویت و شکل‌گیری بهتر دستگاه عصبی جنین کمک می‌کند. پس همان‌طور که می‌بینید، مصرف این ماده به شدت مفید و مناسب است.

مقاله مرتبط: یک برنامه خوب گیاهخواری در بارداری شامل چه غذاهایی می‌شود؟

جلوگیری از وقوع سرطان

بِتا کاروتِن موجود در هویج هم ماده‌ای است که به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک شایانی می‌کند. این ماده به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از اثر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌کاهند.

توصیه‌هایی برای مصرف هویج در بارداری

مصرف هویج در بارداری

هر چند که مصرف هویج در دوران بارداری بسیار مفید است و همان‌طور که اشاره شد از مزایای زیادی برخوردار است اما نکاتی هم در این میان وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مصرف بیش از حد این ماده مغذی برای بدن مناسب نخواهد بود. مصرف افراطی هر ماده‌ای معمولا به نفع بدن نیست. اگر از هویج به صورت افراطی استفاده کنید، امکان بروز مشکلات زیر وجود خواهد داشت:

  • وجود مقدار بیش از حد بتا کاروتن در بدن کشنده است. پس هر چند مصرف هویج در بارداری بسیار ایده خوبی است اما اگر در استفاده از آن افراط به خرج بدهید، احتمال ابتلا به سرطان را در خود افزایش خواهید داد.
  • مصرف بیش از حد هویج به خاطر وجود کاروتن روی رنگ پوست هم اثر می‌گذارد و باعث می‌شود تا رنگ پوست زرد یا پریده به نظر برسد.
  • درست است که مصرف ویتامین آ برای مادر و جنین مطلوب است اما اگر این ویتامین از طریق مصرف افراطی هویج بیش از حد شود، به رشد نوزاد آسیب وارد خواهد شد.
  • اگر بیشتر از مقدار لازم هویج بخورید، ممکن است دچار حساسیت شده و عوارضی مانند سردرد و تهوع را تجربه کنید. به همین دلیل بهتر است برای آشنایی با اندازه و میزان مصرف هویج در رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف هویج برای کسانی که دچار عفونت مجاری صفراوی هستند نیز در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
  • نوشیدن مقدار زیادتر از حد آب هویج هم در دوران بارداری موجب سردرد و بی‌حسی می‌شود و بهتر است از آن پرهیز کنید.

مقاله مرتبط: چرا تغذیه مناسب از ابتدا تا هفته هشتم بارداری مهم است؟

هویج یکی از بهترین و مقوی‌تری مواد غذایی به شمار می‌رود اما واقعیت این است که اگر به درستی مصرف نشود، امکان آسیب رسیدن به بدن وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از اضافه کردن هویج به رژیم غذایی خود در دوران بارداری حتما بایک پزشک متخصص صحبت کنید. مصرف نادرست این ماده مقوی ممکن است به ضررتان تمام شود و علاوه بر اینکه بدن‌تان آسیب می‌رساند برای جنینی که در شکم دارید هم نامطلوب باشد. البته در مفید بودن مصرف هویج هیچ شکی نیست ولی از قدیم گفته‌اند: «حد نگه دار که اندازه نکوست».

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید