وقتی لند آرت را برقراری ارتباط بین هنر و طبعیت و حفظ ارتباطی موثرتر با این عنصر زندگی ترجمه می‌کنیم، دیگر نمی‌توان آن را واژه‌ای جدید دانست. ممکن است پیش از این واژه لند آرت به گوش شما نخورده باشد، اما حتما آگاهانه یا کاملا ناخودآگاه، اصول لند آرت را در محیط زندگی خود رعایت کرده‌اید.

سالیان سال، انسان‌ها در یک ارتباط خلاقانه و فرهنگی با این دنیا زندگی کرده بودند و قرن‌های متوالی در همزیستی فرهنگی و زیباشناختی با محیط پیرامونش رشد پیدا کرده بود. در روزگاری نه چندان دور، این ارتباط کاهش پیدا کرد و گاهی حتی پیوند انسان و طبیعت به فراموشی سپرده شد. لند آرت از آن دسته فعالیت‌هایی است که ارتباط طبیعت، فرهنگ، زیبایی‌شناسی و خلاقیت را ارتقا می‌دهد. با وجود تاثیر بسیار خوبی که این مفهوم می‌تواند در فرزند پروری و تربیت کودک داشته باشد، دقیقا همان چیزی است که در سیستم آموزشی رسمی (مدارس و مهدکودک‌ها) گم شده است. در این مقاله تنها قصد داریم فارغ از صحبت در مورد صدماتی که انسان به طبیعت وارد کرده، درباره اینکه لند آرت چیست و چرا اهمیت دارد، صحبت کنیم. بنابراین در ادامه بر پتانسیل موسسات آموزشی، والدین، و جامعه به منظور توسعه و گسترش تجربه ارتباط بین مردم و محیط‌ زیست‌ تاکید خواهیم کرد.

سبک زندگی مدرن، ارتباط بین انسان و طبیعت را تضعیف کرده و به نظر می‌رسد تلاشی مشترک برای تقویت این ارتباط می‌تواند ما را  به طبیعت نزدیک‌تر کند. دقیقا همین جا است که هنر، مدارس، مهدکودک‌ها و جامعه می‌توانند با تغییراتی در نوع نگاه به طبیعت، راهی ایجاد کنند. طبیعت به احترام و عملکرد مثبت بشریت وابسته است و ما به عنوان عضوی از طبیعت به توازن اکوسیستم وابسته‌ایم. در موضوعات هنرهای زیبا و آثار هنری، این تغییر عملکرد می‌تواند به تجربیات زیبایی‌شناختی در طبیعت، با احترام به طبیعت، و آشنایی ما با انواع روش‌های بیان هنری در طبیعت،  (nature-in-art) هدایت شود.

لند آرت چیست

یان وان بوکل می‌گوید:

فقدان ارتباط مستقیم با طبیعت ممکن است یکی از دلایل ریشه‌ای بحران‌های زیست محیطی باشد که امروزه با آن مواجه شده‌ایم، بی‌علاقگی مردم به طبیعت به این دلیل است که از طبیعت و تجربیات لذت‌بخش آن دور افتاده‌ایم.

اگر کودکانی علاقه‌مند به طبیعت و محیط زیست می‌خواهیم، باید از ایجاد احساس گناه و تمرکز بر بحران‌های محیط زیستی دست برداریم، تمرکز بر جنبه‌های منفی، احساس بی‌کفایتی شخصی و ناامیدی و ناکامی انسان به طبیعت را ایجاد می‌کند که نتیجه آن دوری بیشتر انسان از طبیعت است. اگر کودکانی می‌خواهیم که طبیعت را پاس بدارند و در حفظ آن بکوشند، باید آن‌ها را با لذت بردن از طبیعت آشنا کنیم. تعلق و پیمان حقیقی بین انسان و طبیعت، نیازمند تجربه یکپارچگی با طبیعت همراه با کشف و لذت است.

مقاله مرتبط: بازی سازنده چیست و چه مزایایی برای کودکان دارد؟

تمام نوشته‌های بالا، اهمیت لند آرت را به میان می‌آورد. لند آرت یعنی جایی که طبیعت و هنر به هم پیوند می‌خورند. لند آرت کشف طبیعت توسط هنر و هنر به واسطه طبیعت است. لند آرت علم به مثابه موضوعات سنتی نیست، بلکه نقطه‌ای است که طبیعت، زیبایی‌شناختی و انسان خلاق به هم می‌رسند تا شرایط را برای بیان خلاقانه فراهم ‌کنند. هدف لند آرت برای کودکان، کشف دوباره طبیعت است.

آیا طبیعت می‌تواند کارگاه آموزش به کودکان باشد؟

لند آرت برای کودکان

طبیعت بستر یادگیری است. جنبه‌ی شفا و الهام‌بخشی دارد. چوب، سنگ، خاک، گیاه، همه این‌ها بافت، لامسه، بو، رنگ، حرکت و هویت را آموزش می‌دهد. در طبیعت به همراه کودکان همه‌ چیز می‌تواند در قالب پروژه تعریف شود. تا زمانی که دخل و تصرفی در طبیعت انجام ندهید و مواد طبیعت را در فضای خود طبیعت رها کنید و آسیبی به طبیعت نرسد، مجاز به استفاده از آن هستید.

در واقع یادگیری در طبیعت مختص هنر نیست؛ تمامی علوم، ریاضیات، تاریخ و جغرافیا، هنر، حتی ارزش‌های زندگی را می‌توان در طبیعت به کودکان آموزش داد. می‌‌توان از حوزه‌های مختلف به طبیعت وارد شد. توانمندی خود را به عنوان مربی و والد افزایش دهید؛ روابط بین علوم، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا و هنر را با طبیعت کشف کنید.

مقاله مرتبط: روش های آموزش ریاضی به کودک پیش از رفتن به مدرسه چیست؟

لند آرت چگونه است و چه کسی آن را انجام می‌دهد؟

لند آرت با کودک

لند آرت یک اتفاق خلاق و سرخوش است که ‌می‌تواند توسط هر کسی انجام شود. لند آرت خلق هنر با استفاده از موادی است که در طبیعت پیدا می‌شود. موادی مانند برگ‌ها، میوه درختان (کاج و بلوط و صنوبر)، شاخه‌های کوچک و بزرگ، سنگ، شن، صدف‌ها و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید می‌توانند به هنر تبدیل شوند. چه در مدرسه باشید یا در تعطیلات یا فقط بیرون از خانه، لند آرت در هر جایی می‌تواند اجرا شود.

اتفاقاتی که در طول اجرای لند آرت رخ می‌دهند، به دلیل جذابیت بالایی که دارند، می‌توانند بسیار آموزنده باشند. تنها نیاز است از کلیشه‌ها پرهیز کنید، طبیعت را به صورت یک اثر هنری با نقطه‌ها، فرم‌ها، رنگ ها و بافت‌های متنوع مشاهده و درک کنید. جستجوگرانه در طبیعت باشید؛ هر بار چیزی ببینید و کشف کنید و در همین حین، میل به کشف و جستجو را در کودکان تقویت کنید. اگر چنین رویکردی در لند آرت داشته باشید، میل به کشف همیشه با کودک شما باقی می‌ماند. هر روز به دنبال چیز جدید باشید، گم شوید، از روزمرگی و مردگی بیرون بیایید. در عین حال به نشانه‌های طبیعت توجه کنید، به آداب طبیعت و ساکنانش احترام بگذارید.

چرا لند آرت را انجام دهیم؟

لند آرت چیست

بازی‌های دوران کودکی‌ در طبیعت و استفاده از مواد موجود در طبیعت، برای خلق محیط‌ها و فضاها را به یاد بیاورید. با صرف زمان در طبیعت و خلق لند آرت، از تخیل‌تان استفاده می‌کنید و با طبیعت دوست می‌شوید. خلاق باشید، هوای تازه تنفس کنید و درباره‌ی طبیعت و مکان‌های طبیعی اطلاعات کسب کنید. با لند آرت می‌توانید راجع به درختان، سنگ ریزه‌ها و موجودات دریایی، فصل‌ها، چرخه‌ی طبیعت و بسیاری چیزهای دیگر یاد بگیرید. فعالیت بهتری وجود ندارد که خلاقیت و یادگیری، شادی و تجربه، و موقعیت‌های بازی و کاوش را با هم تلفیق کند. دنیای ما پر از مکان‌های طبیعی خارق‌العاده است و لند آرت به کودکان این امکان را می‌دهد که در حین کشف طبیعت، خودشان را بیان کنند و ذهن‌شان را در راه‌هایی غیرمعمول به کار بیندازند. به آن‌ها یک شانس بدهید، مطمئن باشید پشیمان نمی‌شوید.

مقاله مرتبط: نقاشی کودک روی دیوار یا خط خطی‌های پیکاسو کوچولو؟

چگونه لند آرت را ایجاد کنیم؟

لند آرت با بچه ها

انجام لند آرت با کودکان و بزرگسالان در هر محدوده سنی، آسان است. تنها چیزی که احتیاج دارید زمان، کمی ابتکار و مقداری طبیعت زیبا (یا حتی کمی زیبا) است. مکان مناسبی مثل یک پارک، جنگل، دشت، کویر و دریا برای کاوش پیدا کنید. به چیزهایی مثل سنگ ریزه‌ها، صدف‌ها، برگ‌ها، میوه‌های کاج و صنوبر، سنگ‌ها و صخره‌ها که در آن حوالی می‌بینید خوب نگاه کنید. از آن‌ها برای ساخت، الگو و طرح، دایره‌ها، مارپیچ‌ها، گردآوری‌ها استفاده کنید؛ هر چیزی که به تصورتان می‌آید، بگذارید تخیلتان رها شود.

کودکان کشف طبیعت را در طول بازی انجام می‌دهند. نقش شما به عنوان والد، مربی یا معلم، طراحی و هدایت این بازی‌ها در ایجاد و شکوفایی خلاقیت کودکان است. یک آغازگر خوب باشید و در دیدن و کشف طبیعت به کودکان کمک کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید