گاهی ممکن است که به دلیل بارانی بودن هوا و یا گرمای زیاد، کودکان مجبور باشند که در منزل بمانند و در خانه بازی کنند. در این صورت ممکن است کودک حوصله­‌اش سر برود و هیچ سرگرمی نداشته باش و شروع به بهانه جویی کند، در ادامه به چند راهکار برای سرگرم کردن کودکان اشاره می‌کنیم.

فعالیت‌­های سرگرم کننده در محیط منزل، بچه ها را مشغول، شاد و مستقل می کند زیرا در حالی که والدین به کارهای دیگر مشغول هستند کودکان می‌­توانند سر خود را گرم کنند. این ایده­‌ها در اصل برای کودکانی است که والدین آن­ها نیز در منزل هستند و می‌­توانند در برخی از کار­ها به فرزندان‌ کمک کنند اما در کل هر پدر و مادری که فرزندشان در یک روز بارانی حوصله‌­اش در خانه سر رفته است می‌­توانند از آن­ها استفاده کنند.

۱. اجرای نمایش عروسکی

کودکان ذاتا بازیگر به دنیا می‌آیند. حتی آن­هایی که خجالتی هستند  نیز گاهی برای والدین خود نقش­ بازی می­‌کنند. اما برای اجرای این سرگرمی در به حضور والدین نیاز است اما والدین ممکن است خودشان کار داشته باشند.

سرگرم کردن کودکان

پس در این مواقع بازی عروسکی مناسب‌­تر به نظر می‌آید. استفاده از عروسک­‌ها برای بازی مزایای بسیاری دارد. کودک می‌­تواند به صورت انفرادی و یا با دوستان خود با آن بازی کند. عروسک‌­ها باعث رشد قدرت تخیل کودک می­شوند، و به آن­ها اجازه می­‌دهند که بسیاری از تخیلات‌شان را در بازی پیاده کنند.

عروسک‌­ها این امکان را برای کودکان خجالتی فراهم می‌آورند که نمایشی را حتی برای خودشان تنها هم که شده اجرا کنند. از طرفی دیگر حتی  کودکان می‌­توانند خودشان عروسک بسازند پس عملا پیش از آن­ که به سرگرمی اجرا برسند پروژه هنری ساخت کار دستی را خواهند داشت که برای آن­ها بسیار جذاب است.

بیشتر بخوانید: پرورش خلاقیت در کودکان به کمک بازی های سرگرم کننده

۲. ساخت تصویرهای هنری و دفتری برای جمع‌­آوری آن­ها

کودکان معمولا به خاطرات مربوط به فعالیت­‌های گذشته خود بسیار علاقمند هستند و دوست دارند آن­ها را یادآوری کنند. می­‌توانید از اشتیاق آن­ها به حفظ خاطرات‌شان برای سرگرم کردن‌شان استفاده کنید.

ساخت تصویرهای هنری و دفتری

اگر فرزندان شما در سنین نوجوانی هستند به راحتی می‌­توانید آن­ها را تنها بگذارید تا با این کار سرگرم شوند و شما به کارهای خود بپردازید اما اگر آن­ها کوچکتر هستند باید زمانی را در روز کنار بگذارید تا بتوانید با آن­ها کار کنید و مراقب‌شان باشید.

بچه­‌ها عاشق نگاه کردن به عکس‌­های خانوادگی قدیمی هستند پس به آن­ها اجازه دهید که از بین عکس‌­های قدیمی‌تان آن­هایی را که برایشان جذاب­تر است انتخاب کنند. برای بچه‌­های بزرگتر شما می‌­توانید دفتر­های آماده­ را برای نگهداری مجموعه عکس از کتاب­فروشی­‌ها تهیه کنید و به آن­ها اجازه دهید که به هر ترتیبی که دوست دارند عکس­‌ها را در آن مرتب کنند و داستانی برای زندگی خود بسازند.

اگر عکس‌­های شما بیشتر به صورت دیجیتال هستند می‌توانید یک آلبوم هنری دیجیتال برای آنها بسازید تا بتوانند عکس‌­های خود را در آن بگذارند.

۳. انجام سرگرمی‌­های علمی

به بچه­‌ها یک کتاب علمی بدهید. ممکن است بار اول با اعتراض آن­ها مواجه خواهید شد اما به آن­ها توضیح دهید که قرار است یک آزمایش علمی انجام دهید مطمئن باشید که بسیار خوشحال می‌­شوند.

سرگرمی های علمی

بسیاری از آزمایش‌­های علمی را نوجوانان می‌­توانند به تنهایی انجام دهند اما اگر فرزند شما جوانتر است حتما سعی کنید که برای انجام هر آزمایش شما نیز وقت بگذارید و در کنار فرزند خود بمانید. بسته به  سن فرزند و نوع آزمایش شما گاهی می‌­توانید به کار خود نیز برسید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ بازی ساده و سرگرم‌ کننده برای کودکان یک ساله

۴. درست کردن دسر

بسیاری از کودکان همان­قدر که به تمیز کردن اتاق‌ خود علاقه دارند آشپزی را نیز دوست دارند! اما یاد دادن آشپزی به آن­ها خیلی مهم است. از چیزهایی که دوست دارند شروع کنید مثلا کودکان عموما به دسر علاقه زیادی دارند.

درست کردن دسر

البته قطعا چیزی که عاشقش هستند محصول نهایی یا همان دسر آماده شده است. زمانی که سن بچه­‌ها به اندازه‌­ای است که بتوانند آب را جوش بیاورند یا از مخلوط کن استفاده کنند، ژله و پودینگ نیز انتخاب خوبی برای سرگرم شدن خواهد بود.

چون می‌­توانند بدون کمک شما همه مراحل کار را خودشان به تنهایی انجام دهند. بسته به علاقه فرزندتان از انواع مختلف دسرها و خوراکی‌ها می‌­توانید برای سرگرم کردن کودکان استفاده کنید.

۵. بازی کردن

در حال حاضر بازی برای کودکان بیشتر به معنای بازی­‌های کامپیوتری، آنلاین و بازی­‌های ویدیویی است. اما هیچگاه بازی­‌های قدیمی مانند منچ، شطرنج، تخته نرد و …… را به عنوان وسیله‌­ای مناسب برای سرگرم کردن کودک  فراموش نکنید.

بازی کردن کودکان

بازی کردن با دوستان و جابه‌­جا کردن دستی مهره یا تاس و دیگر اجزای بازی ارزشی دارد که امروزه متاسفانه نادیده گرفته شده است. به این روش شما می‌­توانید فرزندتان را با بازی­‌های قدیمی و مفید آشنا کنید.

البته نکته اینجا است که این بازی­‌ها بیشتر جمعی هستند و باید بیشتر از یک کودک در خانه داشته باشید در غیر این صورت به دنبال بازی­‌هایی باشید که یک نفره باشد و شما به عنوان داور خوب یا بد بازی کردن کودک‌تان را قضاوت می­‌کنید.

۶. رشته کردن مهره

شاید به نظر نیاید ولی رشته کردن مهره برای کودکان می‌­تواند راهکار خوبی برای سرگرم کردن کودکان باشد. چون استفاده از آن­ها به عنوان دست­بند و یا گردنبند اشتیاق زیادی را برای آن­ها فراهم خواهد کرد.

درست کردن دستبند با مهره

اگر شما نیز از دست سازه‌های آن­ها استفاده کنید انگیزه­‌های بیشتری برای لذت بردن از این کار به آنها می­‌دهید. به فرزندان خود اجازه دهید که چیزی را که می­‌خواهند درست کنند خودشان انتخاب کنند. زیرا این کار نیز اشتیاق آن­ها را بیشتر می­‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین اسباب بازی برای کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماهه کدام است؟

۷. تماشای فیلم­‌ خانوادگی

شاید هیچ کاری برای بچه‌­ها به اندازه دیدن فیلم­ خودشان هیجان انگیز و سرگرم کننده نباشد. پس می‌­توانید در مواقعی که فرزندتان مجبور است در خانه بماند از تماشای فیلم­‌های مربوط به او برای سرگرم کردن کودکان استفاده کنید.

تماشای فیلم های خانوادگی

مطمئن باشید که کودک‌تان با اشتیاق به تماشا می‌­نشیند و از دیدن آن­ها هیچ وقت سیر نمی‌شود در هنگام تماشا می‌­توانید ظرف بزرگی از پاپ کورن و دیگر خوراکی­‌ها در مقابل او قرار دهید تا بر میزان شاد‌‌ی‌ او اضافه شود.

حتی اگر برخی از فیلم‌­های شما ویرایش نشده­‌اند می‌­توانید نحوه ویرایش را به آن­ها یاد بدهید یا اگر فرزند شما نوجوان است اجازه دهید خودش به تنهایی این کار را انجام دهد. توجه داشته باشید که این کار برای آن­ها بسیار مهیج است.

شما هم اگر راهکارهایی برای سرگرم کردن کودکان می‌دانید می‌توانید از طریق وبسایت کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید