یبوست برای همه سخت و همراه با عوارض جانبی روی بدن و اخلاق است. حال فکر کنید که کودک دلبندتان در فرایند خداحافظی با پوشک و آموزش رفتن به دستشویی، دچار این مشکل می‌شود و چه فشاری را تحمل می‌کند. حرکات دردناک و منفعلانه روده در یبوست برای هیچ کودکی خوشایند نیست. اما چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ داروهای ملین برای کودکان، راه چاره مناسبی است؟

برای رفع یبوست کودک در حال ترک پوشک چه کنید؟

داروهای ملین برای کودکان - رژیم غذایی

بیشتر بخوانید: مدفوع کردن کودک شما با ترس و دلهره همراه است؟

استفاده از داروهای ملین برای کودکان، نباید اولین گزینه‌ای باشد که برای رفع یبوست به سراغش می‌روید. استفاده از هر دارویی به ویژه داروهای ملین برای کودکان باید با اجازه و توصیه پزشک اطفال صورت بگیرد. پس به عنوان اولین چاره دور مصرف این داروها را خط بکشید و به سراغ ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی کودک بروید.

استفاده از فیبر در رژیم غذایی کودک، نقش مهمی در رفع و جلوگیری از بروز یبوست دارد. برای مثال، سعی کنید که در وعده‌های غذایی کودک از نان با گندم کامل، سبزیجاتی مانند انواع کلم (مثلا بروکلی) و غلات استفاده کنید. گفته می‌شود که بهتر است، سن کودکتان را با عدد ۵ جمع بزنید تا به میزان فیبر لازم برای مصرف در هر روز دست پیدا کنید. مثلا اگر کودکی ۴ ساله دارید، باید ۴ را با ۵ جمع کرده و معادل ۹ گرم فیبر را روزانه به فرزندتان بدهید. بهتر است، میزان فیبر لازم برای کودک در وعده‌های غذایی‌اش پخش بشود و همه آن را یک‌باره به او داده نشود. خوردن آب‌میوه، آلوبخارا و آب هم به رفع یبوست کودک کمک می‌کند. یادتان باشد مصرف زیاد لبنیات هم باعث تشدید یبوست می‌شود.

انواع ملین برای رفع یبوست در کودکان

داروهای ملین برای کودکان - رفع یبوست

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چند ماهگی است؟

اگر روش‌های مطرح‌شده در قسمت قبلی برای رفع یبوست مفید واقع نشد، بهتر است هر روز صبح، یک قاشق چای‌خوری عسل خالص به فرزند خود بدهید. این کار باعث روان شدن روده‌ها می‌شود. البته قبل از آن باید با پزشک، این روش را در میان بگذارید. عسل نوعی داروی ملین برای کودکان به حساب می‌آید. ملینی طبیعی که در بیشتر کودکان مفید واقع می‌شود. البته به کودکان زیر ۱ سال نباید عسل داده شود زیرا خطر بوتولیسم وجود دارد. در صورتی که هیچ‌یک از روش‌های طبیعی پاسخ‌گو نبود، باید از داروهای ملین برای کودکان بهره ببرید. که تنها در صورت تجویز پزشک باید مصرف بشوند.

رفع یبوست و عادت کردن به دوری از پوشک مدتی زمان می‌برد. مثلا ممکن است چند هفته یا چند ماه این فرایند طول بکشد. برای کودک عادت کردن به دست‌شویی بدون پوشک کمی سخت است و برای عادت کردن به شیوه جدید تخلیه روده خود نیاز به زمان و کسب آرامش دارد. پس یادتان باشد که در درجه اول برای رفع یبوست ناشی از ترک پوشک از روش‌های طبیعی بهره ببرید و بعد از آن به دنبال دارو برای رفع یبوست در کودکان باشید.

اگر شما هم تجربه یا دانشی در مورد رفع یبوست در کودکان دارید حتما از طریق قسمت نظرات زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید