فرزند نوزاد شما در چند ماه اول، فعالیت‌های محدودی دارد که دفع ادرار و مدفوع در صدر فهرست این فعالیت‌ها قرار دارد. او مدام تخت خود را خیس می‌کند و شما باید تمام امکاناتی را که برای راحتی و خشک بودن او لازم است، فراهم کنید. یکی از راهکارهایی که امروزه همه مادران استفاده می‌کنند، پوشک‌های یکبار مصرف است. اما آیا استفاده از پوشک کودک برای نوزادان ایمن است و روش استفاده درست از آن چیست؟

چگونگی استفاده از پوشک بچه برای نوزادان

استفاده از پوشک

مقاله مرتبط: بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چند ماهگی است؟

آیا استفاده از پوشک بچه برای نوزادان مناسب است؟ این اولین سوالی است که ذهن هر مادری را به خود مشغول می‌کند. در حقیقت پوشک‌ها حتی برای نوزادان یک روزه هم مناسب هستند و حتی بعضی از پوشک‌ها مخصوص نوزادان ساخته می‌شود. اما باید زمان استفاده از آن‌ها چند نکته را رعایت کنید.

۱. در هنگام تعویض پوشک پوست کودک خود را برای پیدا کردن جای التهاب یا حساسیت بررسی کنید، بعضی از کودکان نسبت به دیگر نوزادان پوست حساس‌تری دارند.

۲. از پوشک‌های یکبار مصرف را که جذب بالایی دارند، در شب‌ها یا زمان‌هایی که امکان تعویض پوشک را ندارید، استفاده کنید. در طول روز می‌توانید از گزینه‌های دیگر استفاده کنید.

۳. حتما باید هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار پوشک‌ بچه تعویض بشود. اگر بیشتر از این زمان طول بکشد موجب عفونت یا التهاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدفوع کردن کودک شما با ترس و دلهره همراه است؟

۴. بلافصله بعد از مدفوع پوشک بچه باید تعویض بشود. این کار برای حفظ سلامتی او ضروری است.

۵. در هنگام سفر یا بیرون رفتن، پوشک بچه را در دسترس بگذارید و کار را برای خود آسان‌تر کنید.

مقایسه پوشک و کهنه‌ی پارچه‌ای

استفاده از پوشک

هنوز هم افراد زیادی استفاده از کهنه‌ی پارچه‌ای را به پوشک‌های یکبار مصرف ترجیح می‌دهند. برای این کار دلایل زیادی وجود دارد:

۱. از قرن‌ها پیش مادران از کهنه‌ پارچه‌ای استفاده می‌کردند در حالی که پوشک‌های یکبار مصرف اخیرا وارد بازار شده است.

۲. امروزه انواع زیادی از پوشک‌های پارچه‌ای در فروشگاه‌ها موجود است، که استفاده از آن‌ها آسان است.

۳. پوشک‌ها یا کهنه‌های پارچه‌ای قابل شستشو و استفاده دوباره هستند. پس در نتیجه از پوشک‌های یکبار مصرف اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر هستند.

۴. بعضی از والدین راجع به موادی که در ساخت پوشک‌ها استفاده می‌شود تردید دارند و از اینکه این مواد موجب بیماری یا مشکلی برای کودک آن‌ها بشود، نگران هستند.

۵. کهنه‌ی پارچه‌ای به صورت مداوم باید تعویض بشود. این کار از عفونت و التهاب جلوگیری می‌کند.

۶. خیلی از والدین بر این باور هستند که استفاده از پوشک‌ها باعث می‌شود که آموزش دستشویی رفتن به تعویق بیافتد، چرا که کودکان عادت کرده‌اند که از پوشک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید هنگام تعویض پوشک کودک حتما رعایت کنید

در حالی که تمام نکات گفته شده درست است، خیلی از کسانی که از پوشک استفاده می‌کنند هیچ مشکلی در زمان استفاده از آن نداشته‌اند. بنابراین انتحاب پوشک یا کهنه‌ی پارچه‌ای تصمیمی است که ۱۰۰ درصد به شما بستگی دارد.

مواد استفاده شده در پوشک بچه

استفاده از پوشک

سدیم پلی‌اکریلات

این ماده یک نوع پلیمر است و در مرکز پوشک به عنوان جذب‌کننده اصلی استفاده می‌شود. در دهه‌های قبل این ماده در تامپون‌ها استفاده می‌شد و موجب سندروم شوک سمی در زنان شد. اما می‌توان گفت استفاده از آن در پوشک‌ها ایمن است چرا که در لایه خارجی قرار گرفته است و برای عدم تماس مستقیم با پوست بچه با لایه‌های دیگری پوشانده شده است. اگرچه این اکریلیک اسید است که با سدیم پلی‌اکریلات ترکیب می‌شود و موجب التهاب در بعضی کودکان می‌شود.

مقاله مرتبط: بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چند ماهگی است؟

رنگ

با اینکه اکثر رنگ‌ها طبیعی هستند و برای پوست ضرری ندارند، در بعضی موارد موجب خارش و التهاب می‌شوند.

ترکیبات آلی فرار

بعضی از پوشک‌ها ممکن است ترکیباتی مانند تولوئن و زیلین از خود ساطع کنند که باعث التهاب می‌شود.

دی‌اکسین‌ها

دی‌اکسین‌هایی که در پوشک بچه استفاده می‌شوند، زمان خمیر کردن چوب به دست می‌آیند و با کلر آن‌ها را سفید می‌کنند. شاید مقداری از دی‌اکسین روی پوشک باقی مانده باشد، اما مقدار آن بسیار کم است و برای بچه مضر نیست. در حقیقت دی‌اکسین‌هایی که موجب سرطان می‌شود، به وفور در طبیعت یافت می‌شوند.

حالا که شما می‌دانید پوشک‌های بچه از چه موادی درست شده‌اند، بهتر می‌توانید برای استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها تصمیم بگیرید.

مقاله مرتبط : چند دلیل مهم برای استفاده از پوشک پارچه‌ ای برای نوزادان

یکی از ایرادهایی که از پوشک‌ها گرفته می‌شود، این است که برای مدت زیادی با پوست بچه در ارتباط است و گرما تولید می‌کند. راحت‌ترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل تعویض به موقع پوشک بچه است. پوشک مورد استفاده خود را از نظر کیفیت و قیمت با دقت انتخاب کنید.

شما هم ما را از تجربه خود در زمینه استفاده از پوشک بچه برای نوزادان آگاه کنید و به ما بگویید از چه روشی برای کودکن استفاده کرده‌اید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید