حتما مشتاق هستید بدانید کودک شما در هفته دوم بارداری در چه وضعیتی قرار دارد. نمی‌توان در هفته دوم با قطعیت کامل گفت که شما باردار هستید، اما تخمک شما در صورت لقاح با اسپرم، قابلیت رشد دارد. در هفته دوم بارداری افزایش میزان استروژن و پروژسترون در جریان خون باعث تحریک رحم به تولید محیط مناسبی برای رشد تخمک می‌کند. جریان خون موجود در بافت‌ها هم از تخمک بارور شده حمایت می‌کند. اکنون زمانی است که تخمک‌ها در کیسه‌های پر از مایع موجود در تخمدان‌ها به نام فولیکول رشد می‌کنند.

زبان اشاره را از متن فارسی راحت‌تر درک می‌کنید؟ ویدیوی ویژه ناشنوایان این مقاله را ببینید.

در هفته دوم بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

هفته دوم بارداری

بیشتر بخوانید: همه چیزهایی که باید قبل از انجام لقاح مصنوعی بدانید

در ابتدای این هفته (حدود ۱۵ روز از یک دوره ۲۸ روزه) احتمالا تخمک‌گذاری انجام شده است. در همین زمان تخمک از فولیکول خود آزاد می‌شود و وارد لوله فالوپ می‌شود. البته توجه داشته باشید که روز تخمک‌گذاری ممکن است در افراد مختلف، متغیر باشد. اگر در طی ۲۴ ساعت آینده یکی از ۲۵۰ میلیون اسپرم در هر انزال بتواند خودش را از طریق دهانه رحم به لوله فالوپ برساند، می‌تواند تخمک را بارور کند. در ۱۰ ساعت اولیه فقط ۴۰۰ اسپرم زنده می‌مانند و فقط یک اسپرم می‌تواند غشای بیرونی تخمک را سوراخ کند. در طی ۱۰ تا ۳۰ ساعت هسته اسپرم با تخمک ترکیب می‌شود. در همین زمان مواد ژنتیکی آنها هم در هم آمیخته می‌شود.

اگر اسپرم شما یک کروموزوم Y داشته باشد، کودک شما پسر خواهد بود و اگر کروموزوم X داشته باشد، کودک شما دختر است. تخمک بارور شده در طی سفر سه تا چهار روزه خود از لوله فالوپ به رحم (که در حال حاضر زیگوت نامیده می‌شود) به ۱۶ سلول یکسان تقسیم می‌شود. زیگوت وارد شده به رحم، مورولا (توته) گفته می‌شود و شروع به سوراخ کردن دیوار رحم می‌کند. در این زمان کودک شما به شکل توده کوچکی از سلول است که از نظر علمی به آن بلاستوسیست می‌گویند. این سلول به سه قسمت مختلف تقسیم می‌شود.

توده سلول داخلی که در نهایت به جنین تبدیل خواهد شد و سلول‌های سطحی (تروفکتودرم) در نهایت جفت را تشکیل خواهند داد و بخش مایع آن هم کیسه آمنیوتیک نامیده می‌شود. جفت یا پلاسنتا اندامی است که اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می‌رساند و مواد زائد را خارج می‌کند.

آمادگی جسمی برای بارداری در هفته دوم

سلامتی در هفته دوم بارداری

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته؛ با تغییرات هفته اول بارداری آشنا شوید

زندگی شما در هفته دوم بارداری وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. شما باید از قبل خودتان را برای همه چیز آماده کنید. اگر قبلا به متخصص مراجعه نکرده‌اید و از توصیه‌های بهداشتی مربوط به این دوره برخوردار نشده‌اید، حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرید. بهتر است مطمئن شوید که بدن شما آمادگی لازم را از لحاظ سلامتی برای بارداری را دارد. مثلا در غربالگری ژنتیکی مشخص خواهد شد که شما و همسرتان حامل بیماری‌های ژنتیکی هستید یا نه. در صورت مصرف هر گونه دارو‌یی که با تجویز پزشک یا بدون نسخه دریافت می‌کنید، با متخصص صحبت کنید. اکثر نوزادان ۳۸ هفته بعد از بارور شدن تخمک به دنیا می‌آیند؛ البته این زمان کاملا متغیر است. البته متخصصان برای اینکه زمان دقیق بارداری را تعیین کنید، تاریخ حاملگی را با شمارش ۴۰ هفته از اولین روز آخرین دوره پریود شما مشخص می‌کنند.

اگر در هفته دوم بارداری هستید یا خاطره‌ای از آن دوران دارید، مشتاق هستیم آن را با ما و سایر مادران در بخش نظرات همین مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

شما می‌توانید فایل صوتی این مقاله را از اینجا بشنوید.

ویدیوی ناشنوایان

ناشنوایان عزیز از این قسمت می‌توانید ویدیو مربوط به این مقاله را مشاهده کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید