قصد داریم در مجموعه مقالات بارداری هفته به هفته تغییراتی که در هر هفته بارداری برای مادر اتفاق می‌افتد را به طور خلاصه شرح دهیم.  در اولین هفته از بارداری جنینی در کار نیست و فقط تخمک وجود دارد و باید امیدوار بود اسپرم بتواند تخمک را بارور کند. هفته اول بارداری به دنبال آخرین پریود آغاز می‌افتد و بدن شما آماده تخمک‌گذاری و بارداری می‌شود. معمولا متوجه اولین هفته بارداری خود نخواهید شد. در ادامه بیشتر با جزئیات این دوره آشنا می‌شوید.

تغییرات بدنی در هفته اول بارداری

هفته اول بارداری

بیشتر بخوانید: نشانه های بارداری را چطور و با چه روش هایی تشخیص دهیم؟

متوسط چرخه قاعدگی حدود پنج تا هفت روز طول می‌کشد. خونی که در این دوره از دست می‌دهید مربوط به ریزش بافت‌ها، مخاط و دیواره رحم (آندومتریوم) است. همان تغییرات هورمونی که قبلا باعث شروع پریود در شما شده است، مغز را به تولید هورمون لوتئینیزه (LH) و هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH) ترغیب می‌کند. هر دوی این هورمون‌ها به فرآیند بارداری کمک خواهند کرد.

کودک شما در چه وضعیتی قرار دارد؟

هنوز هیچ کودکی وجود ندارد و نمی‌توانید کاملا مطمئن باشید که تخمک برای ماه آینده هم بارور خواهد ماند. متخصصان معمولا اولین روز آخرین پریود را به عنوان تاریخ شروع بارداری در نظر می‌گیرند.

راه‌های تقویت سلامت جسمی و روانی برای بارداری

سلامتی در دوران بارداری

بیشتر بخوانید:  ضرورت و اهمیت نوشیدن آب در دوران بارداری

۱ـ مصرف اسید فولیک: برای جلوگیری از مبتلا شدن کودک در آینده به اسپینا بیفیدا (مهره‌شکاف) متخصصان شروع مصرف اسید فولیک را ۳ ماه قبل از بارداری به خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، توصیه می‌کنند. تحقیقات نشان داده است، مصرف حدود ۳۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز، خطر نقص لوله عصبی (NTD) در نوزادان را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

۲ـ رژیم بارداری مناسب: رژیم غذایی سالم در دوران بارداری شما باید حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن به ویژه روی باشد.

۳ـ از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید: خوردن یک فنجان قهوه آن هم نه در ابتدای صبح، خوب است؛ اما نباید بیشتر از سه فنجان قهوه در طول روز مصرف کنید.

۴ـ پرهیز از مصرف الکل و سیگار: برای سلامتی خودتان و کودکی که در راه دارید، باید از سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

۵ـ برای استحمام از آب داغ استفاده نکنید: ایستادن طولانی‌مدت زیر دوش آب داغ می‌تواند روی کیفیت اسپرم مردان تاثیر منفی بگذارد. همچنین در استفاده از لوازم الکترونیکی دقت کنید. چون گرمای لپ‌تاپ هم باعث اختلال در کیفیت اسپرم می‌شود.

۶ـ تحت نظر پزشک باشید: حتی در صورتی که باردار نیستید و قصد دارید در آینده باردار شوید، برنامه‌ای برای ملاقات با یک متخصص داشته باشید و درباره مصرف دارو‌‌ها و سایر خطراتی که می‌تواند در آینده سلامت کودک شما را تهدید کند، با او صحبت کنید.

۷ـ کاهش استرس: باید تلاش کنید تا حد امکان از انجام کارهای استرس‌زا کم کنید و به جای آن فعالیت‌های آرامش بخش مانند تمرین یوگا انجام دهید. اگر استرس داشته باشید، مطمئنا این ناآرامی روی بارداری شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

۸ـ آگاهی از زمان دقیق تخمک‌گذاری: دانستن زمان دقیق تخمک‌گذاری می‌تواند به بارداری بهتر شما در آینده کمک کند.

به طور معمول ۲ هفته بعد از اولین روز آخرین پریود خود، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. تخمک به طور معمول در حدود ۲۴ تا ۳۶ ساعت پس از تخمک‌گذاری اولیه، قابل بارور شدن به وسیله اسپرم است.

اگر شما هم در دوره هفته اول بارداری به سر می‌برید یا این دوران را سپری کرده‌اید، مشتاق هستیم که دیدگا‌ه‌ها و تجربیات خودتان را از طریق بخش نظرات کودکت در میان بگذارید.

شما می‌توانید فایل صوتی این مقاله را از اینجا بشنوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید