به دنبال بروز یبوست در کودکان ممکن است مشکلات دیگری مانند بی‌اشتهایی، بی‌قراری یا درد ایجاد شود. یکی از راهکارهای درمانی هنگام بروز یبوست استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزاد است. لازم است والدین با آگاهی کافی نسبت به ملاحظات مختلف این دارو اقدام به استفاده از آن کنند. در این مقاله کودکت به سؤال‌های زیر پاسخ داده شده است. با کلیک روی هر سؤال به پاسخ آن بروید:

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

شیاف گلیسیرین چه کاربردی برای کودکان دارد؟

هنگام بروز یبوست در کودکان که دفع مدفوع دردناک و سخت می‌شود، یکی از راه‌های کمک به دفع راحت‌تر مدفوع استفاده از شیاف گلیسیرین است. شیاف گلیسیرین علاوه بر نرم کردن اطراف مدفوع، باعث تحریک حرکت بیشتر روده‌ها و درنتیجه خروج سریع‌تر مدفوع می‌شود. همین‌طور با جذب آب از روده‌ها، به رفع سفتی و خشکی مدفوع کمک می‌کند.

چه زمانی می‌توانید از شیاف گلیسیرین استفاده کنید؟

علائم یبوست را باید پزشک به‌دقت بررسی کند تا علت و منشأ آن مشخص شود. ازاین‌رو بدون مشورت پزشک از شیاف گلیسیرین یا هیچ داروی دیگری برای رفع یبوست استفاده نکنید. این موضوع به‌ویژه در کودکان زیر ۶ سال اهمیت بیشتری دارد. این کودکان ممکن است در شرح حالات و علائم خود ناتوان باشند.

میزان مصرف شیاف گلیسیرین در نوزاد چقدر است؟

این دارو به‌شکل شیاف‌های ۱ و ۲ گرمی در داروخانه‌های کشور موجود است. مقدار موردنیاز شیاف گلیسیرین را پزشک باید تعیین کند. پیروی از نظر پزشک در این زمینه بسیار ضروری است.

طرز استفاده از شیاف گلیسیرین چگونه است؟

در مقاله «راهنمای روش درست مصرف شکل‌های مختلف دارو برای کودکان» می‌توانید روش درست استفاده از شیاف را بخوانید.

هشدار! شیاف گلیسیرین را از راه مقعد استعمال کنید. شیاف گلیسیرین نباید از طریق دهان مصرف شود.

چه زمانی شیاف گلیسیرین اثر می‌کند؟

شیاف گلیسیرین معمولاً پس از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت شروع به اثر می‌کند. اگر کودک پس از گذشت یک ساعت مدفوع نکرد، شیاف دوم را استفاده نکنید و حتماً به پزشک اطلاع دهید. چراکه ممکن است مشکل کودک یبوست نباشد و بررسی بیشتری لازم باشد که پزشک با معاینه دقیق می‌تواند شرایط را بررسی کند.

در صورت مصرف بیش از حد مجاز چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود؟

اگر نگرانید که شیاف را بیشتر از حد مجاز استفاده کرده‌اید، با پزشک یا با مراکز اطلاعات دارویی (۸۲۱۰۱-۰۲۱) تماس بگیرید. اگرچه معمولاً آسیب جدی به دنبال نخواهد داشت.

عوارض مصرف شیاف گلیسیرین برای نوزاد چیست؟

همه داروها زمانی تجویز می‌شوند که سودشان برای افراد بیشتر از عوارض جانبی احتمالی آن‌ها باشد. عوارض احتمالی شیاف گلیسیرین عبارت‌اند از: درد شکمی و التهاب در ناحیه مقعد. هر دو عارضه معمولاً پس از تخلیه روده از بین می‌رود. اگر درد شکمی خیلی شدید یا خونریزی از مقعد رخ داد به پزشک اطلاع دهید.

اگر حدس می‌زنید عارضه دیگری به دنبال مصرف این دارو ایجاد شده است آن را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.

آیا مصرف آن همراه با سایر داروها مجاز است؟

اگر از هر داروی دیگری برای درمان یبوست کودک استفاده می‌کنید، به پزشک و داروساز اطلاع دهید.

در صورت نیاز، می‌توانید از شکل خوراکی استامینوفن و ایبوپروفن همراه این دارو استفاده کنید، مگر اینکه پزشک خلاف این موضوع را مطرح کرده باشد.

آیا مصرف شیاف گلیسیرین در بارداری و شیردهی مجاز است؟

تاکنون شاهدی بر ورود گلیسیرین به شیر یافت نشده و مصرف این دارو در دوران شیردهی ایمن به نظر می‌رسد.

مطالعات کافی درباره مصرف این دارو در بارداری انجام نشده است و توصیه می‌شود از مصرف آن به‌ویژه در ماه‌های اول بارداری خودداری شود. مشورت با دکتر درباره مصرف دارو الزامی است. بدون صلاحدید پزشک خود یا پزشک داروساز از شیاف گلیسیرین در بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

چه نکات دیگری لازم است درباره این دارو بدانید؟

  • شیاف گلیسیرین معمولاً به‌طور موقت استفاده می‌شود، ولی درصورت صلاحدید پزشک در درمان یبوست مزمن و طولانی‌مدت نیز می‌توانید از آن بهره بگیرید.
  • بهتر است قبل از استفاده شیاف گلیسیرین برای یبوست از سایر روش‌های درمانی مانند اصلاح عادت های غذایی و افزایش میزان فیبر غذاها، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات و افزایش نوشیدن آب یا استفاده از ملین اُسموتیک مانند پلی اتیلن گلیکول (PEG) و لاکتولوز بهره بگیرید. همچنین افزایش تحرک کودک می‌تواند بسیار مؤثر باشد. فراموش نکنید ایجاد عادت برای دفع کودک نیاز به حوصله و آموزش دارد.
  • هیچ‌گاه بدون مشورت پزشک از داروی یک کودک برای کودک دیگر استفاده نکنید. حتی اگر در ظاهر مشکلاتشان شبیه هم باشد.
  • شیاف گلیسیرین را به دور از حرارت و نور مستقیم آفتاب و در دمای اتاق نگه‌داری کنید. معمولاً نیازی به نگه‌داری آن در یخچال نیست. در این باره به دستور شرکت تولیدکننده روی بسته‌بندی توجه کنید.
  • اگر شیاف گلیسیرین آب شد، قبل از باز کردن پوشش آن را زیر آب سرد بگیرید یا در یخچال بگذارید تا سفت شود.
  • شیاف گلیسیرین را در کابینت مخصوص و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه‌داری کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید