بسیاری از والدین به دنبال راه‌هایی برای ارتباط بهتر با کودک خود هستند، اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که به تازگی صاحب فرزند شده‌اید، حتما می‌دانید که داشتن یک نوزاد می‌تواند چقدر شما را خسته و عصبی کند. در روزهای ابتدایی مادر و پدر شدن، ممکن است با شیوه های فرزند پروری آشنا نباشید و ندانید که دقیقا باید چه کاری انجام دهید و برخورد و رفتار با نوزاد، کاملا به شما بستگی دارد. کار با بچه‌ها و نوزادان می‌تواند مملو از فعالیت هیجان انگیز و بسیار سرگرم کننده باشد، بستگی به شما دارد که این کار را تبدیل به یک تفریح کنید یا آنقدر در آن غرق شوید که خودتان را هم فراموش کنید. در این حالت تبدیل به والدینی می‌شوید که مدام در حال شکایت کردن از نوزاد خود هستند.

در مقاله امروز کودکت به شما راه‌هایی را نشان می‌دهیم تا بتوانید از آن‌ها برای افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر با کودک خود استفاده کنید.

۱. عکس‌های ماهانه از نوزاد خود بگیرید

عکس‌های ماهانه از نوزاد خود بگیریدیکی از راه‌هایی که می‌توانید برای ارتباط بهتر با کودک انجام دهید، این است که از او ماه به ماه عکس بگیرید و بعد در طول یک سال این عکس‌ها را پشت هم ردیف کنید و شاهد رشد نوزاد خود باشید. البته شاید وقتی برای دومین بار مادر شوید زیاد حوصله این کار را نداشته باشید، اما برای بار اول کار بسیار لذت بخشی است. می‌توانید از یک مقیاس هم برای نشان دادن رشد نوزاد در همه عکس‌ها استفاده کنید. بهتر است همه این عکس‌ها را در یک حالت بگیرید و در همه عکس‌ها از یک عروسک یکسان یا یک شاخه گل یا هر چیزی که دوست دارید به عنوان مقیاس برای نشان دادن رشد او استفاده کنید.

با این کار می‌توانید نشان دهید نوزادتان ماه به ماه چقدر رشد کرده است. حتی می‌توانید از لباس‌های بانمکی برای عکس گرفتن استفاده کنید که در روزهای عادی نمی پوشد. عکس گرفتن و مرور این عکس‌ها بعد از یک مدت باعث می شود حس عمیقی نسبت به نوزاد خود داشته باشید باعث افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر با کودک شود و سختی‌های ماه‌های ابتدایی و بیماری و شب بیداری‌ها را از یاد ببرید.

۲. برای ارتباط بهتر با کودک باهم در طبیعت قدم بزنید

باهم در طبیعت قدم بزنیداین که شما روزانه ساعتی را با نوزاد خود در فضای بیرون از خانه و طبیعت بگذارنید بسیار با اهمیت است. دائم در خانه ماندن هم شما و هم کودک را کلافه و عصبی می‌کند. سفر کردن با کودک یا رفتن به گردش در رشد و تربیت کودک موثر است، حتی اگر این پیاده روی بیشتر از گشت زدن در اطراف خانه شما نباشد، بازهم این کار را انجام دهید. به کودک خود، گل‌ها، خورشید و همه چیز را نشان دهید. اجازه دهید با همه چیز آشنا شود و با دستش آن‌ها را لمس کند. بهتر است زمانی که کودک را برای گردش بیرون می‌برید حتما از پوشش مناسب فصل برای او استفاده کنید. در زمان‌هایی که اشعه ماورای بنفش در بالاترین حد خود است بیرون نروید. می‌توانید صبح‌های زود یا در بعد از ظهر‌های بهاری برای قدم زدن و گشت زنی بیرون بروید. قدم زدن راه بسیار مناسبی برای افزایش صمیمت و ارتباط بهتر با کودک است. همین طور راهی مناسب برای ساختن خاطرات خوب از دوران کودکی اوست.

۳. یک آهنگ مخصوص خودتان داشته باشید

یک آهنگ مخصوص خودتان داشته باشیدمهم نیست صدای خوبی داشته باشید یا نه ، یا اصلا آهنگ شما واقعی باشد یا از خودتان در آورده باشید، این آهنگ مخصوص شما و نوزادتان است و باعث می‌شود با کودک خود احساس صمیمیت بیشتری کنید. این آهنگ یا لالایی چیزی است که وقتی همیشه برای او بخوانید، تا زمانی که بزرگ شود هیشه به یاد خواهد داشت و با آن آرام می‌شود. مهم نیست این آهنگ خیلی خنده دار باشد یا فقط زمزمه یک آهنگ با ریتم با باشد. حتی می‌توانید آهنگ‌های شادی را با کمک همسرتان برای او بخوانید. کنار هم شادی و سرگرمی بیشتری داشته باشید. از دوران نوزادی، کودک خود نهایت شادی و لذت را ببرید.

۴. از آغوش برای حمل کودک استفاده کنید.

از آغوش برای حمل کودک استفاده کنید.هیچ چیز بهتر از این نیست که در حین کار کردن، کودک خود را در جایی نزدیک به قلب خود که بتواند حرارت بدن شما را حس کند نگه دارید. استفاده از آغوش برای حمل کودک می‌تواند به افزایش صمیمت با کودک و حس بهتر بین شما کمک کند. تجربه‌های خوب بسیار زیادی از دوران نوزادی او داشته باشید. استفاده از آغوش برای حمل کودک به شما اجازه می‌دهد هم به راحتی بتوانید از دست‌هایتان استفاده کنید و هم مراقب نوزاد خود باشید. اغلب بچه‌ها وقتی در آغوش هستند می‌خوابند. بهتر است زمانی که کودک کمی توانایی نگه داشتن سر و گردن خود را داشته باشد از آغوش استفاده کنید.

۵. باهم کتاب بخوانید

باهم کتاب بخوانید

بیشتر بخوانید: راهنمای کتاب خواندن برای کودک از تولد تا ۲ سالگی

یکی از بهترین راه‌های افزایش صمیمت با نوزاد یا کودک و ساختن خاطره‌های خوب، این است که حتی در شلوغی روز هم برای او وقت بگذارید. به او نشان دهید به یادش هستید. مهم نیست کودک شما نوزاد است یا بزرگ شده. این که با هم کتاب می‌خوانید یا برایش کتاب بخوانید می تواند به صیمیمت بیشتر شما با او منجر شود. کتاب خواندن برای کودک نه تنها یک تفریح خوب برای وقت گذراندن و ساختن خاطره‌های خوب است بلکه کمک می‌کند کودک شما بسیار باهوش‌تر بزرگ شود و با کلمات بیشتری آشنا شود. اگر دقت کرده باشید اغلب بچه‌ها دوست دارند یک کتاب را چندین بار برای آن‌ها بخوانید. این موضوع به این دلیل است که آن‌ها در حال یادگیری واژگان جدید و درک معنای داستان هستند.

۶. وقتی خواب هستند آن‌ها را در آغوش بگیرید.

باهم کتاب بخوانیدزمانی که کودک شما هنوز نوزاد است و زیاد بزرگ نشده می‌توانید در بین چرت‌های روزانه یا هنگام خواب او را در آغوش بگیرید یا اجازه دهید روی سینه شما بخوابد، این یکی از بهترین راه‌هایی است که می توانید برای ایجاد حس خوب و افزایش صمیمیت با کودک خود انجام دهید. ممکن است در خواب به شما لگد بزنند. اما به زودی می‌فهمید در چه ساعتی از شب آرام هستند. یا عادت خوابشان چیست و چطور باید آن‌ها را در آغوش بگیرید. البته نباید عادت کنند همیشه کنار شما بخوابند.

کلام آخر

راه‌های بسیار زیادی هست که می‌توانید برای افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر با کودک و تبدیل کردن دوران سخت نوزادی و مادر شدن به دورانی شیرین و لذت بخش انجام دهید، دوران ابتدایی مادر و پدر شدن چیزی است که همیشه شیرینی آن را حس خواهید کرد به خصوص اگر بارداری اول شما باشد، شما هم می‌توانید تجربه‌های شخصی خود از این دوران و راه‌هایی که برای افزایش صمیمیت با کودک و ایجاد حس خوب در این دوران سخت انجام داده‌اید را با ما درقسمت نظرات یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید