همیشه وارد شدن به یک محیط جدید حتی برای شما به عنوان افرادی بالغ موقعیتی استرس‌زا است که ممکن است در آن احساس راحتی نداشته باشید. حال تصور کنید بچه‌هایی که برای اولین بار است به مدرسه می‌روند در روز اول مدرسه نه تنها استرس رو به رو شدن با محیط جدید را دارند بلکه بیشتر از آن استرس جدایی و اضطراب جدایی از والدین در روز اول مدرسه است که باعث می‌شود بسیار عصبی و ناراحت شوند. شما به عنوان والدین او باید این استرس و ناراحتی را جدی بگیرید زیرا همیشه اولین تجربه‌ها به خصوص برای بچه‌ها نقش بسیار زیادی در تعیین مسیر آن‌ها دارد و از آنجایی که می‌دانید نقش تحصیل و کسب علم و تجربه در تعیین آینده بچه‌ها انکار ناپذیر است. شما به عنوان والدین کودک وظایفی دارید، می‌توانید این استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. در این مطلب از کودک هم راه‌ها و نقش شما برای غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه را به صورت کامل شرح داده‌ایم در صورتی که شما هم تجربه غلبه بر این استرس را در مورد کودک خود داشته‌اید می‌توانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: اضطراب روز اول مهد کودک را با این روش ها کاهش دهید

نقش والدین در غلبه بر استرس جدایی

بهتر است پیش از شروع روز اول مدرسه او را برای جدایی و دور شدن کوتاه مدت از خودتان آماده کنید. این آماده سازی نقش بسیار زیادی در کاهش و غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه دارد. علاوه بر این می‌توانید از سنین پایین کودک خود را با روحیه مستقل تربیت کنید و راه‌های تربیت کودک مستقل را بدانید. کودکان زمانی که احساس کنند قرار است آن‌ها را رها کنید احساس بسیار بدی پیدا می‌کنند و ممکن است واکنش‌های بسیار شدید عصبی از خود بروز بدهند، بنابراین بهتر است از چند وقت قبل از شروع مدرسه کم کم آن‌ها را برای جدایی از خودتان و روز اول مدرسه آماده کنید. در زیر می‌توانید چند راه آماده سازی کودکان برای غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه را بخوانید:

بیشتر بخوانید: اضطراب جدایی در کودکان را چگونه برطرف کنیم؟

نقش والدین در غلبه بر استرس جدایی

۱. کودک خود را به صورت نیمه وقت به مدرسه یا کلاس‌های آموزشی مانند نقاشی و قصه‌گویی بفرستید تا هم با محیط مدرسه آشنا شود و هم به عدم حضور شما برای چند ساعت عادت کند.
۲. چند وقت قبل از شروع مدرسه زمانی که برای ثبت نام می‌روید کودک خود را نیز ببرید و اجازه دهید با همه جای محیط مدرسه و کلاسش آشنا شود. معلمش را بشناسد و با او ارتباط برقرار کند. می‌توانید با هماهنگی مدیر و معلم مدرسه‌اش چند بار این کار را تا پیش از شروع روز اول مدرسه انجام دهید تا به محیط جدیدش عادت کند.
۳. پیش از شروع مدرسه او را با معلمش آشنا کنید و به صورت دوره‌ای با همکلاسی‌های جدیدش پیش از شروع مدرسه در کلاس جمع شوند تا در روز اول مدرسه با قرار گرفتن در محیط جدید واکنش عصبی از خود نشان ندهد.
هرگز سعی نکنید ترس او از محیط جدید و جدایی از والدینش را بی‌اهمیت و کوچک جلوه دهید. گاهی خود شما هم نقش بسیار زیادی در افزایش این ترس و استرس در کودکتان دارید. اگر خودتان در قبال رها کردن و جدایی از کودکتان در مدرسه احساس گناه دارید و می‌ترسید برای او در مدرسه مشکلی پیش بیاید پس شک نداشته باشید با این کار استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه را در کودکتان بیشتر خواهید کرد. هرچقدر شما آرامش خود را بیشتر حفظ کنید و او را آرام کنید کودکتان هم آرامش و اعتماد بنفس بیشتری خواهد داشت.

استرس جدایی از والدینعلاوه بر کودکتان خود شما هم برای جدایی از او باید آماده باشید که می‌توانید از راه‌های زیر خود را برای این جدایی موقت آماده کنید:

۱. از معلم کودک خود بپرسید که اگر کودکتان در مدرسه برای والدینش دلتنگی و گریه کرد چه رفتاری با او خواهد داشت. مطمئن شوید که مشاور و معلم مدرسه برای کمک به غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه کودک شما آماده هستند و می‌دانند با او چطور رفتار کنند، حتی می‌توانید از عادت‌هایی که کودکتان با آن آرام می‌شود به معلمش بگویید تا در صورت نیاز به او کمک کند تا آرام شود.
۲. برنامه کلاسی و پیش از شروع مدرسه کودک خود را از معلم و مدیر او بپرسید. برخی از مدرسه‌ها کلاس‌های آماده سازی برای پیش دبستانی‌ها و به خصوص کلاس اولی‌ها دارند که آن‌ها را برای ورود به مدرسه آماده می‌کند. در این کلاس‌ها آن‌ها با معلم خود از روز گذشته خود و کارهایی که انجام داده‌اند صحبت می‌کنند و با همکلاسی‌های جدید خود آشنا می‌شوند.

ترفندهایی برای لحظه خداحافظی

استرس جدایی از والدینهرچقدر هم که برای روز اول مدرسه هم شما و هم کودکتان آماده شده باشید بازهم بعضی از بچه‌ها وقت خداحافظی و جدایی از والدینشان در روز اول مدرسه گریه می‌کنند و خب وقتی کودکتان برای جدایی از شما گریه کند لحظه سخت و احساسی برای شما خواهد بود اما ترفندهایی هست که این لحظات و غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه را برای کودک خود ساده‌تر کنید.
۱. معلمش را دوباره به او معرفی کنید. وقتی کودکتان در محیطی غریبه و جدید فردی آشنا را می‌بیند احساس اعتماد به نفس می‌کند و آرامش بیشتری دارد. کودک را مطمئن کنید که می‌تواند به معلمش اعتماد کند و درغیاب شما، معلمش همیشه مراقبش است و به نیازهایش توجه خواهد کرد.
۲. از معلم و مدیر مدرسه بپرسید که در روز اول مدرسه می‌تواند حیوان خانگی یا عروسکی که با آن راحت است را با خود به کلاس بیاورد یا نه. این کار باعث احساس آرامش در او می شود و احساس تنهایی نمی‌کند.
۳. زمانی که لحظه خداحافظی می‌شود حتما او را در آغوش بگیرید و ببوسید این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در او می‌شود و به او انگیزه می‌دهد. اگر کودکتان را بدون گفتن خداحافظی یا حرفی با عجله در مدرسه رها کنید یا جلوی او گریه کنید باعث می‌شود احساس تنهایی کند و نتواند با موقعیت خود هماهنگ شود و باعث ایجاد واکنش عصبی در او می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه از انتقال اضطراب به کودک جلوگیری کنیم؟

۴. بعد از خداحافظی با او سریع از مدرسه خارج شوید. بهتر است مدت زمان طولانی در مدرسه نمانید و وقت حداحافظی خود را خیلی طولانی نکنید. کافی است به او بگویید که اعتماد به نفس داشته باشد و هر مشکلی پیش بیاید معلم و والدینش مراقب او هستند.
۵. خداحافظی را آسان کنید. بعضی از پدر و مادرها لحظه خداحافظی خود را با خنده و شوخی تمام می‌کنند و با در آوردن شکلک‌های بامزه باعث کاهش استرس در کودک می‌شوند. هرگز بعد از خداحافظی خارج از مدرسه منتظر او نباشید. می‌توانید تا زمان ورود او به مدرسه صبر کنید و برایش دست تکان دهید و بعد از آن به خانه بروید و به کارهایتان برسید.
۶. روتین و برنامه خود را داشته باشید. بهتر است که به روش خودتان با کودک خود خداحافظی کنید، این کار باعث احساس صمیمت در و دلگرمی در او می‌شود.
۷. برای او جایزه و پاداش‌هایی را در نظر بگیرید. برای مثال به او بگویید که هر بار بدون بداخلاقی و گریه به مدرسه برود یک برچسب با صورت خندان جایزه می‌گیرد و در آخر هفته اگر پنج صورت خندان داشت او را به رستوران ببرید و می‌تواند هر چیزی که بخواهد را سفارش دهد. این کارها باعث ایجاد انگیزه برای غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه می‌شود.
۸. اسم کوچک همکلاسی‌های او را بدانید. زمانی که شما همکلاسی‌های کودکتان را به اسم کوچک صدا می‌کنید باعث ایجاد حس صمیمت در کودکتان با همکلاسی‌هایش خواهید شد.

به این نکات هم دقت کنید!

استرس جدایی از والدین

وقتی کودکتان برای اولین بار از خانه و شما جدا می‌شود باید درک کنید که برای او کار آسانی نیست اما شما می‌توانید از چند راه بسیار ساده این جدایی از خانه و پدر و مادر را برای او آسان کنید. بهترین راه برای این که کودکتان در مدرسه احساس راحتی داشته باشد این است که با اشیایی که برای او یاد آور خانه است در مدرسه کاری کنید که احساس تنهایی نداشته باشد. پیشنهادات زیر می‌تواند راهی برای ایجاد این حس آرامش برای کود

ک در مدرسه بشود:

بیشتر بخوانید: حمایت عاطفی والدین از فرزندان با شروع مدارس

۱. تی شرتی با عکس خانوادگی خود یا عروسک مورد علاقه‌اش چاپ کنید تا در مدرسه با خود به همراه داشته باشد.
۲. یادداشت‌هایی برایش در ظرف غذای مدرسه‌اش قرار دهید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید به او نشان دهید که وقتی هم حضور ندارید به یادش هستید این است که برایش در ظرف غذایش یادداشت‌های محبت آمیز و انگیزشی قرار دهید.
۳. می‌توانید عروسک‌های کوچکی که دوست دارد را در کیف مدرسه‌اش بگذارید یا اگر به یک ابر قهرمان علاقه دارد برایش عروسک آن را که شکل آویز و دسته کلید است به کیف مدرسه‌اش وصل کنید تا با دیدن آن احساس خوبی پیدا کند.
۴. یک یادگاری از خودتان برایش در کیف مدرسه یا جیب لباسش قرار دهید تا همیشه شما را در نزدیکی خودش احساس کند هر زمانی که به حضور شما نیاز داشت آن را لمس کند.
۵. برایش ساعت بخرید و زمانی که به دنبالش خواهید آمد را به او بگویید با این کار او احساس نزدیکی به شما خواهد داشت. خریدن یک ساعت دیجیتال برای بچه‌ها باعث می‌شود احساس کنند، انسان بزرگی هستند.

کلام آخر

استرس جدایی از والدین

اگر با وجود همه این کارها بازهم کودک شما در روز اول مدرسه و روزهای بعد از آن همیشه واکنش‌های عصبی نشان می‌دهد یا دچار افسردگی شده است بهتر است برای غلبه بر این مشکل او را پیش مشاور و روان پزشک ببرید و کمک حرفه‌ای بخواهید. همیشه بهتر است زودتر از موعد بچه‌ها را برای ورود به مدرسه آماده کنید و اگر کودک خود را با روحیه مستقل تربیت کرده باشید، مطمئن باشید مشکلی از بابت غلبه بر استرس جدایی از والدین در روز اول مدرسه نخواهد داشت. بهتر است او را وابسته به خود تربیت نکنید زیرا در آینده نیز دچار مشکل خواهد شد.

شما چه تجربه‌ای از استرس جدایی در کودکت داشته‌اید؟ با نوشتن تجربیات خود از استرس جدایی شاید بتوانید به مادران دیگر هم در کنار آمدن با این مشکل، کمک کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید