والدینی که دچار اختلال اضطرابی هستند، معمولا نگرانی‌هایشان را به کودک منتقل می‌کنند. کودکان با الگو‌‌پذیری از نگرانی‌ها و اضطراب والدین خود احساس ترس و ناامنی می‌کنند.انتقال اضطراب به کودک بسیار باید جدی گرفته شود. با تجربیات یک مادر مضطرب آشنا شوید.

وقتی کودکم دو ساله بود، من و همسرم تصمیم گرفتیم به دیدار یکی از بستگان که در یک ساختمان نسبتا بلند و مرتفع سکونت داشت، برویم. من همیشه از ارتفاع می‌ترسیدم و حتی نمی‌توانستم پایم را روی بالکن خانه بگذارم. با اینکه می‌دانستم آن منطقه کاملا امن است، زمانی که بستگانم، کودک را روی بالکن می‌بردند، ضربان قلبم شدت پیدا کرد و من در آن لحظه به راحتی صدای تپش قلبم را می‌شنیدم. در آن لحظه با وجود اینکه هیچ خطری کودکم را تهدید نمی‌کرد و دیوار‌های بالکن آنقدر بلند بودند که کودک من نمی‌توانست از آن بالا برود، حتی در صورتی که از صندلی هم بالا می‌رفت، نمی‌توانست به آن برسد. با این وجود ذهنم مرا متقاعد کرده بود که کودک در معرض خطر سقوط از ارتفاع قرار دارد. حتی با گذشت ده سال از آن ماجرا هنوز آن ترس را تجربه می‌کنم. با مراجعه به یک متخصص متوجه شدم که به اختلال اضطراب مبتلا هستم. تا حدود زیادی سعی کرده‌ام که به کمک دارو، مدیتیشن و تمرین تنفس این اضطراب را کنترل کنم. اما باز هم در بیشتر موارد واکنش‌های من طبیعی نیست و من نگرانم انتقال این اضطراب به کودکم هستم. در ادامه روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید، از انتقال اضطراب به کودک جلوگیری کنید. ترس‌های کودکان را می‌توان با کمی مهارت رفتاری و روانشناسی کنترل کرد.

مقاله مرتبط: رفتارهای غیر طبیعی در کودکان به چه معنا است؟

۱. اجازه‌ تجربه کردن به کودک دهید

انتقال اضطراب به کودک

همه‌ی والدین درباره‌ی فرزندانشان نگران هستند. اما اختلال اضطراب میزان این نگرانی‌ها را به سطح غیر‌منطقی نزدیک می‌‌کند. از راه‌های جلوگیری از انتقال اضطراب به کودک این است که اجازه دهید که او متناسب با سن‌اش، تجربیاتی داشته باشد. داشتن تجربه مکانیسم‌های مقابله‌ی آنها را در مواجهه با موقعیت‌های مختلف تقویت می‌کند. دکتر Mayra Mendez می‌گوید:

فعالیت‌ها را متناسب با سن کودک تنظیم کنید. از خودتان بپرسید که به نظرتان فرستادن کودک سه ساله‌ی تنها، به مکان‌های بازی به صلاح او است یا نه.  اگر درباره‌ی مکان سرگرمی او مطمئن نیستید یا در هراس به سر می‌برید از خودتان بپرسید به عنوان یک پدر و مادر چطور می‌توانید شرایط بازی امن و راحت را برای کودک فراهم کنید.

برای جلوگیری موثر از انتقال اضطراب به کودک کمی به عقب قدم بردارید و شرایط و جوانب را بررسی کنید. سعی کنید واقع‌بینانه با ترس‌‌هایتان برخورد کنید.

۲. برای جلوگیری از انتقال اضطراب به کودک ؛ اغراق نکنید

مثلا وقتی کودک روی بالکن می‌رود، ذهن شما فورا نتیجه‌ی غم‌انگیز و فاجعه‌بار آن را تصور می‌کند. اضطراب باعث ایجاد تخیلات و تصورات واضح و زنده‌ای در ذهن شما می‌شود. این تصورات به نفع شما و کودک نیست. اگر مایل نیستید که کودکتان مسیر خیابان را برای رفتن به خانه‌ی دوستنش به تنهایی طی کند، او را با افکار غیر‌واقعی نترسانید. به جای اینکه به او بگویید که نمی‌خواهید او را از دست بدهید یا اتفاقی برای بیفتد، روی مسائل و شرایط واقع‌بینانه‌تری تمرکز کنید. تصور بهترین اتفاقات به جای بد‌ترین آنها، یکی از راه‌های مدیریت افکار منفی، تخیلات غیر‌واقعی و جلوگیری از انتقال اضطراب به کودک است.

مقاله مرتبط: سلامت روان کودکان را چگونه می توان بهبود داد؟

۳. واکنش مناسب نشان دهید

درمان اضطراب کودکان

مقاله مرتبط: اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

ذهن کودکان قبل درک معنای حرف‌های ما سراغ علائم و نشانه‌ها می‌رود. اگر کودک شما در حال آسیب رساندن خودش با یک چاقو است، باید تمرین کنید تا واکنش مناسبی نسبت به عمل او انجام دهید. به جای اینکه دست‌هایتان را با عصبانیت تکان دهید، خونسردی‌تان را حفظ کنید و خیلی سریع چاقو را از دست او بگیرید و از کودک دورش کنید.

۴. والدین هلیکوپتری نباشید

پدر و مادر هلیکوپتری معولا ترس و هراس شدیدی دارند. ویژگی نا‌مناسب والدین هلیکوپتری این است که فکر می‌کنند کودکان آنها برتر از دیگران هستند. آنها به شدت نگران فرزندانشان هستند و مدام آنها را کنترل می‌کنند تا مبادا اتفاقی برای آنها بیفتد. دکتر Mendez می‌گوید:

والدین هلیکوپتری اضطراب شدیدی در فرزندان ایجاد می‌کنند و این اضطراب‌ها در رشد مهارت‌های مقابله‌ با ترس و حل مسئله‌ی کودکان اختلال ایجاد می‌کند.

۵. درباره‌ی نگرانی‌هایتان صحبت کنید

نقش والدین در اضطراب کودک

به عنوان یک مادر و پدر نگران به راحتی می‌توانید علائم اضطراب را در کودکان تشخیص دهید. با آنها درباره‌ی نگرانی‌ها و ترس‌هایشان صحبت کنید. به آنها بگویید که احساساتشان را درک می‌کنید. این یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال اضطراب به کودک است.

۶. با متخصص اطفال صحبت کنید

سعی کنید با متخصص اطفال درباره‌ی نگرانی‌هایتان صحبت کنید. صحبت کردن و در میان گذاشتن مشکلات و مسائل عاطفی نگران‌کنند‌ه و علائم مربوط به اختلال اضطرابی می‌تواند به متخصص کمک کند که روند درمانش را کامل کند و توصیه‌های کارآمد و موثری برای شما داشته باشد.

با انجام این روش‌ها نه تنها می‌توانی از انتقال اضطراب به کودک جلوگیری کنی، بلکه کودکت راه مواجهه‌ی درست با موقعیت‌های مختلف را یاد می‌گیرد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید