از هر مادری که بپرسید، این را به شما می‌گوید که مهم نیست چه تعداد کتاب درباره‌ی زایمان خوانده باشید یا حرف چند نفر را درباره‌ی زایمان شنیده باشید، تا زمانی که خودتان آن را تجربه نکنید، نخواهید دانست که احساس واقعی زایمان چگونه است. به همین دلیل، پیش از فرارسیدن زمان زایمان، بهتر است که از گزینه‌های کاهش درد هنگام زایمان اطلاع داشته باشید. بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان یکی از رایج‌ترین شکل‌های بیهوشی است. در این مقاله، همه چیز درباره‌ی تزریق اپیدورال برای تسکین درد هنگام زایمان گفته خواهد شد. اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید، لازم است که درباره‌ی بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان  و تزریق آن بیشتر بدانید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این روش‌ها برای زایمان شما مناسب‌تر هستند.

بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان چیست؟

تزریق اپیدورال

بیشتر بخوانید: زایمان اپیدورال مناسب تر است یا بدون دارو؟

بی‌حسی اپیدورال در هنگام زایمان برای تسکین درد، یک نوع بیهوشی است که در آن ماده‌ی مسکن در نزدیکی پایین ستون فقرات یا مهره‌های کمر تزریق می‌شود. این ماده قسمتی از بدن را که زیر ناحیه‌ی تحت تزریق قرار می‌گیرد، بی‌حس می‌کند و اجازه می‌دهد که خانم باردار در طول زایمان بیدار و هوشیار باشد. با تزریق بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان فرد احساس راحتی بیشتری می‌کند اما وقتی زمان زایمان فرا رسید، می‌تواند فشار لازم برای زور زدن را حس کند. این فرایند به نام‌های انسداد اپیدورال یا تزریق اپیدورال نیز خوانده می‌شود.

اپیدورال در بدن شما چکار می‌کند؟

در هنگام زایمان، رحم شما منقبض می‌شود که دردی را ایجاد می‌کند که از طریق عصب‌های موجود در ستون فقرات یا مهره‌های کمر از رحم به مغز می‌رسد. این درد معمولاً در ابتدای زایمان خفیف است اما هرچه به زمان به دنیا آمدن کودک نزدیک می‌شوید، شدیدتر می‌شود.

در صورت استفاده از بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان می‌توانید این حس‌های تشدیدکننده را مسدود کنید. در این فرایند، عامل بی‌حسی به فضای اپیدورال تزریق می‌شود، که قسمتی است که عصب‌های موجود در ستون فقرات را دربرمی‌گیرد. این عامل بی‌حسی عصب‌ها را شستشو می‌دهد که باعث بی‌حس شدن آنها و پیش‌گیری از انتقال احساسات درد می‌شود.

تزریق بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان به چه شکل‌هایی انجام می‌گیرد؟

بی‌حسی اپیدورال

بیشتر بخوانید: چه کسانی می توانند شب اول زایمان شما را به بهترین شب زندگی تبدیل کنند

  • تزریق به ستون فقرات: این شکل از دریافت دارو، یک تزریق تکی است که می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با یک اپیدورال استفاده شود. زمانی که به تنهایی استفاده شود، دارو از طریق یک سوزن، به قسمت پایین پشت کانال نخاع، وارد می‌شود. در این روش تسکین درد فوراً احساس می‌شود، معمولاْ از یک ساعت و نیم تا سه ساعت طول می‌کشد و ممکن است قبل از به دنیا آمدن کودک از بین برود.
  • تزریق اپیدورال: این شکل از اعمال دارو، شامل جاگذاری کاتتر یا لوله‌ی اپیدورال می‌شود  (که پس از خارج شدن سوزن در فضای اپیدورال بدن شما قرار می‌گیرد و لوله بر روی کمر شما با چسب نگه داشته می‌شود). در ادامه‌ی زایمان، کاتتر در جای خود قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، دوزهای کمی از دارو در فواصل بین درد به بیمار تزریق می‌شوند. این مسکن در طول مدت زایمان – ۲۴- ۳۶ ساعت- به علاوه‌ی چند ساعت بعد از زایمان، مؤثر است. بیهوشی اپیدورال هم در موقعیت‌های درد مزمن، که ممکن است چند روز طول بکشند، استفاده می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که با اپیدورال، محل واقعی درد می‌تواند هدف‌گیری شود چرا که با تزریق اسپاینال به صورت کلی در بدن قرار می‌گیرد. در بعضی از بیمارستان‌ها، شما می‌توانید «اپیدورال قابل راه رفتن» را دریافت کنید که شما را مانند دیگر انواع آن مجبور نمی‌کند روی تخت بمانید. در صورتی که با توجه به مسائل ایمنی و مراقبتی، اپیدورال در جای خود قرار گرفت، شما می‌توانید راه بروید.

اگر احیاناً نیاز شد که به صورت سزارین زایمان کنید یا خواستید که لوله‌های رحمی را پس از به دنیا آوردن کودک ببندید، درمان اپیدورال می‌تواند در طول این فرایندها نیز ادامه یابد.

تحقیقات نشان داده‌اند که دوزهای اولیه‌ی اپیدورال احتمال زایمان سزارین را افزایش نمی‌دهند و بر روی طول مدت زایمان تأثیر نمی‌گذارند. در مورد سلامتی کودک، تحقیقات نشان می‌دهند که دوزهای اپیدورال بر روی وزن کودک، نمره‌ی آپگار یا دیگر معیارهای سلامتی نوزاد اثرگذار نیستند.

ممکن است عوارضی جانبی از جمله کاهش فشار خون، سوزش خفیف، کمر درد و سردرد را تجربه کنید. عوارض عمده‌ای مانند آسیب عصبی، خونریزی و عفونت در ستون فقرات و فلج شدن، اتفاقاتی به شدت نادر هستند.

برای حداقل کردن میزان ریسک، پیش از هر کاری با پزشک خود درباره‌ی تمامی مسائل مربوط به سلامتی خود از جمله آلرژی به بیهوشی‌های موضعی، مشکلات تنفسی، مشکلات خونریزی، عمل جراحی ستون فقرات و غیره صحبت کنید. همچنین بهتر است که در هنگام حرکت پس از زایمان، آهسته‌تر عمل کنید. توصیه می‌شود که پس از زایمان، صبر کنید تا تمام حس به پایین تنه‌ی شما برگردد، چرا که اگر هنوز قسمت‌هایی بی‌حس باشند، احتمال افتادن و آسیب بسیار زیاد است.

در نهایت باید بدانید که درد فرایند زایمان و به دنیا آوردن کودک در هر خانم و در هر بارداری متفاوت است. پزشکان توصیه می‌کنند که هر خانم باردار، تمام گزینه‌های تسکین درد از جمله بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان را با پزشک خود بررسی کند و بعد تصمیم بگیرد که کدام روش برای او مناسب‌تر است.

اگر شما هم تجربه زایمان اپیدورال داشته‌اید می‌توانید نظرات و تجربیات خود را از طریق وبسایت کودکت با دیگران که قصد انجام این کار را دارند به اشتراک بگذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید