خانه مراقبت از نوزاد گریه کردن کودک چه فواید و دلایلی دارد و چگونه می توان کودک را آرام کرد؟

گریه کردن کودک چه فواید و دلایلی دارد و چگونه می توان کودک را آرام کرد؟

0
گریه کردن کودک چه فواید و دلایلی دارد و چگونه می توان کودک را آرام کرد؟

گریه بیشتر از آن ‌که برای کودک شما مضر باشد برای او مفید است. گریه اولین ابزاری است که کودک برای برقراری روابط اجتماعی و بیان حالات و احساسات خود از آن استفاده می‌کند، همچنین حاکی از سلامت کودک است. کودک با ورود خود به این دنیا گریه کردن خود را شروع می‌کند، گریه‌ای که باعث می‌شود بتواند از ریه خود جهت نفس کشیدن استفاده کند. گریه پس از تولد، امری ضروری است چرا که ریه کودک پر از هوا است و کودک با گریه قادر به نفس کشیدن می‌شود، همچنین گریه کردن کودک باعث تخلیه مایع آمونیاک درون ریه‌ها و مجاری بینی می‌شود.

اما در صورتی ‌که کودک بلافاصله گریه نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کودک شما شاید به ‌واسطه ورود رسوب مایع آمونیاک و موکونیوم به ریه و مجاری تنفسی دچار سندرم استنشاقی مکونیوم شود که کودک را دچار مشکل تنفسی می‌کند که البته با اقدامات به موقع پزشک این مشکل سریعا مرتفع می‌شود. در ذیل به دلایل دیگری که بیانگر این امر است که گریه کردن کودک مفید است، اشاره شد است.

وسیله ارتباطی کودک است

وسیله ارتباطی کودک است

گریه کردن کودک باعث می‌شود که به وضعیت کودک خود رسیدگی کنید و اطمینان حاصل کنید که مشکلی ندارد. هنگامی که کودک شما گریه می‌کند سعی کنید به صدای گریه او توجه کنید و رفتار او را مورد بررسی قرار دهید؛ زبان بدن و حالت صورت او نمایانگر مشکل او است. به مرور زمان دلیل گریه کردن کودک و نحوه آرام کردن او را فرا خواهید گرفت. به طور مثال هنگامی که نوزاد شما گرسنه است همزمان با مکیدن انگشت خود با صدای بلند گریه می‌کند. تا زمانی‌ که گریه کودک افزون بر ۵ تا ۲۰ دقیقه نباشد به منزله یک تمرین بسیار مناسب برای ریه‌ها تلقی می‌شود، همان گونه که کشش دستها، پاها و عضلات شکم به شکل مشابه همین کار را می‌کند.

به آرامش روانی او کمک می‌کند

هنگام گریه ‌کردن کودک، با عکس‌العمل سریع و مناسب خود موجب افزایش احساس امنیت کودک خود شوید. او را با مهربانی در آغوش بگیرید و با صدا، ضربان قلب، بوی منحصر به فرد بدن و حرکات گهواره‌ای خود آرام کنید. بی توجهی به گریه طولانی مدت کودک می تواند به سلامت عاطفی و جسمانی او آسیب برساند چرا‌که زمانی ‌که کودک بزرگ می‌شود چنین می‌پندارد که سرکوب کردن خواسته‌ها و احساسات ناخوشایند درونی امری طبیعی است و این ذهنیت روی سلامت جسم و روح او در آینده تاثیری منفی دارد. در کودکانی که برای مدت طولانی گریه می‌کنند میزان ترشح هورمونی استرس‌زا بنام کورتیزول به صورت غیرمتعارفی افزایش پیدا می‌کند و در مقابل میزان ترشح هورمون رشد به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و این اختلال مانع از رشد بافتهای عصبی مغز و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود، در نتیجه ممکن است برای اینکه احساس آرامش کند متوسل به مکیدن انگشت شست دست خود شود یا اینکه بیش از اندازه به پتو و عروسک‌های خود وابسته شود تا بدین‌طریق احساس ناامنی خود را پنهان کند.

کمک به حرکات کششی کودک

کمک به حرکات کششی کودک

بیشتر بخوانید: با بهترین حرکات کششی برای کودکان و تاثیر آن آشنا شوید

گریه کردن کودک به شل شدن عضلات او کمک می‌کند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که این گریه باید بین ۵ تا ۲۰ دقیقه باشد. گریه کردن کودک همچون حرکات کششی دستها، پاها و عضلات شکم به تقویت ریه‌ها کمک می‌کند.

باعث تخلیه استرس می‌شود

کودکان نیزمانند افراد بزرگسال نیاز دارند که استرس خود را تخلیه کنند و بازی کردن کودک وسیله‌ای برای تخلیه این استرس است. کودک خود را با مهربانی در آغوش نگه ‌دارید و تا زمانی ‌که استرس او تخلیه نشده مانع گریه کردن او نشوید، با این‌کار به او کمک می‌کنید تا آرام شود و خوابی راحت داشته باشد.

دلایل گریه کردن کودک

دلایل گریه کردن کودک

بیشتر بخوانید: چرا کودکت گریه می کند؟

  • احساس نیاز به خواب؛ در چنین حالتی صورت کودک به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در حال خمیازه کشیدن است و همزمان با گریه چشمان خود را نیز می‌مالد. ابتدا به آرامی و با صدای پایین شروع به گریه می‌کند و ناگهان صدای خود را بالا می‌برد.
  • خسته شده یا نیاز به توجه دارد؛ گریه او کوتاه و آرام و متناوب است و هنگامی‌ که با او صحبت می‌کنید یا شکم او را ماساژ می‌دهید گریه او قطع می‌شوید.
  • ناشی از گاز و رفلاکس معده و دل‌پیچه؛ وقتی گریه کردن کودک با صدای بلند وبه‌صورت ممتد باشد نشانه دل‌پیچه است. در چنین مواقعی صورت کودک قرمز، دستها مشت‌کرده و پاها به سمت شکم جمع شده است. چنانچه کودک هنگام شیر خوردن پشت خود را قوز کند و گریه کند یا آب دهانش بیش از اندازه جاری شود در واقع از رفلاکس معده رنج می‌برد که ناشی از برگشت اسید معده به مری است.
  • درد یا ناراحتی؛ چنانچه گریه کردن کودک به صورت جیغ و ضجه باشد خبر از درد و ناراحتی کودک شما می‌دهد. کودک شما گریه می‌کند تا خود را از فشار نجات دهد و توجه شما را جلب کند. او ممکن است بین گریه‌های خود مکث داشته و ناگهان با صدای بلند شروع به گریه کند. پوشک او را چک کنید. گاهی این گریه می‌تواند در اثراحساس گرما یا سرما باشد، اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق مناسب است.
  • بیماری؛ گریه کردن کودک در چنین مواقعی با صدایی آرام و ضعیف است و دوست دارد که او را در آغوش خود نگه‌ دارید. حالات او شبیه به زمانی است که قولنج کرده و دل‌پیچه دارد و تنها تفاوت موجود صدای گریه او است که آرام و ضعیف است.

۷ راهکار جهت آرام کردن کودکان هنگام گریه

۷ راهکار جهت آرام کردن کودکان هنگام گریه

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک ها برای آرام کردن گریه در نوزادان کدام است؟

با صدایی آرام و ممتد در گوش او زمزمه کنید

یکی از کارهایی که می‌توان هنگام گریه کردن کودک انجام داد، زمزمه صداهایی همچون صدای باد، آبشار و صدای ماشین لیاسشویی در گوش کودک است، این صداها تداعی کننده صدای دوران جنینی کودک است و به او حس خوب آرامش می‌دهد.

لباسهای او را چک کنید

گریه کردن‌کودک ممکن است به دلیل لباسی باشد که به تن او کرده‌اید. گاهی ممکن است برچسب لباس موجب ناراحتی او شود یا این احتمال وجود دارد که چسب پوشک به پوست او چسبیده شده باشد و او را اذیت کند.

مکیدن

مکیدن سینه مادر، پستانک و انگشت می‌تواند گریه کودک را متوقف کند.

او را با مهربانی در آغوش بگیرید

هنگام گریه کردن کودک او را به سینه خود چسبانده و همانطور که به چشمان او نگاه می‌کنید او را غرق بوسه کنید.

تغییر موقعیت کودک

کودک خود را درون یک گهواره یا نی‌نی لای‌لای بگذارید یا او را بین دو دست خود جای داده و به آرامی دستان خود را تکان دهید، به آرامی پشت او را نوازش کنید و برای او آواز بخوانید. می‌توانید او را با کالسکه یا ماشین به گردش محلی ببرید.

دوش آب گرم

یک دوش آب گرم می‌تواند موجب آرام شدن کودک شود علاوه بر آن موجب افزایش ملاتونین می‌شود که به کودک کمک می‌کند تا آرام شود و در نتیجه خوابی راحت داشته باشد.

ماساژ

کودک خود را روی زانوی خود روی شکم بخوابانید و پشت او را به آرامی ماساژ دهید، این کار به او کمک می‌کند تا گاز معده خود را خالی کند. دستان، پاها، پشت، سینه و صورت کودک خود را با انگشت ماساژ دهید.

 

شما به عنوان والدین کودک در هنگام گریه کودک چه کارهایی می‌کنید تا آرام شود؟ یا چگونه تشخیص می‌دهید گریه نوزاد به چه دلیلی است، تجربیات خود را در قسمت نظرات وبسایت کودکت به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید