به وجود آمدن هرنوع ناراحتی چشمی برای کودکتان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و شما را نگران کند. ازاین‌رو مهم است که مراقب علائم به‌وجودآورنده تورم پلک، قرمزی، ترشح یا اشک باشید. تماس با پزشک اطفال در اولین فرصت پس از مشاهده چشمان متورم در نوزادان به فرزندتان کمک می‌کند از ناراحتی بیشتر یا هرگونه عارضه پنهان در امان بماند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چه چیزی باعث بروز چشمان متورم در نوزادان می‌شود؟

پف‌کردگی چشمان نوزاد چندان جای نگرانی ندارد زیرا معمولاً به‌طور طبیعی از بین می‌رود. بااین‌حال، در برخی موارد، اگر اقدامی صورت نگیرد ممکن است عارضه بدتر شود. در ادامه فهرستی از عواملی که باعث تورم چشم می‌شوند گردآوری شده است.

  1. آلرژی

اگر کودکتان در معرض مواد محرکی مانند دود سیگار، گرده، تار موهای ریز حیوانات خانگی یا کنه‌های گردوغبار قرار گیرد، بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی است. این موارد معمولاً باعث علائم معمولی مانند تورم و قرمزی پلک می‌شوند. گاهی اوقات، کودک ممکن است فوراً واکنش نشان دهد. ازاین‌رو مهم است که بدانید اخیراً در معرض چه چیزی قرار داشته است.

  1. دندان درآوردن

ازآنجاکه اعصاب چشم و دندان به هم مرتبط‌اند، دندان درآوردن می‌تواند باعث پف کردن چشم شود. حتماً بررسی کنید که آیا بعد از دندان درآوردن زیر چشم ورم کرده است یا خیر.

  1. نیش پشه

نیش پشه می‌تواند باعث پف کردن چشم‌ها شود. این نوع تورم دردناک نیست، بلکه فقط خارش دارد و می‌تواند تا ۱۰ روز در نوزاد ادامه یابد. این تورم معمولاً صورتی یا قرمز به نظر می‌رسد.

  1. جراحات

هرگونه آسیب فیزیکی به سر، در نزدیکی چشم، می‌تواند منجر به تورم چشم، التهاب، قرمزی یا علائم بیشتر شود. کودکان نوپا بیشتر مستعد آسیب دیدن‌اند، زیرا همیشه در حال حرکت‌اند. در برخی مواقع، با وجود پف کردن چشم، ممکن است هیچ دردی احساس نکنند.

  1. گل‌مژه یا التهاب مزمن غدد پلکی

گل‌مژه توده قرمز حساسی است که می‌تواند در نزدیکی لبه پلک یا زیر آن به وجود آید و درنتیجه باعث تورم شود. براساس مطالعات، اگر فولیکول مژه ملتهب شود، گل‌مژه به وجود می‌آید. اغلب گل‌مژه‌ها دردناک‌اند، اما در عرض چند روز خودبه‌خود از بین می‌روند. از سوی دیگر، اگر غده تولیدکننده روغن (چربی) متورم شود و دهانه‌ها را مسدود کند، شالازیون یا التهاب مزمن غدد پلکی در نزدیکی پلک ایجاد می‌شود. میزان تورم شالازیون معمولاً بیشتر از تورم گل‌مژه است.

  1. بلفاریت

پلک‌ها غده چربی دارند که این غده گاهی اوقات ممکن است مسدود یا ملتهب شود. این امر باعث بلفاریت می‌شود و می‌تواند صبح‌ها (بعد از خواب شبانه) برجسته‌تر باشد. علائم بلفاریت شامل پوسته‌پوسته شدن روی مژه‌ها، تورم پلک‌ها، حساسیت در پلک‌ها و خارش است.

  1. ورم ملتحمه نوزادان

گاهی اوقات، نوزاد در بدو تولد مستعد عفونت است که ممکن است باعث ورم ملتحمه نوزاد شود. شایع‌ترین دلایل چنین وضعیتی سوزاک، کلامیدیا یا تبخال است. علائم این مشکل قرمزی چشم‌های پف‌کرده و ترشح زیاد است.

درمان‌های آسان برای ورم چشم در نوزادان

عوامل زیادی می‌توانند باعث تورم چشم شوند، مانند کنه‌های گردوغبار، گرده گل و شیر. در ادامه برخی از درمان‌هایی که در بهبود پف چشم به شما کمک می‌کنند آورده شده است:

  1. کمپرس سرد

یکی از درمان‌های ساده برای پف کردن چشم‌ها استفاده از کمپرس سرد است. برای کمک به کاهش قرمزی و تورم، کمپرس سرد را چند دقیقه روی چشمان کودکتان بگذارید.

  1. یک قطره شیر مادر

تورم زیر چشم می‌تواند با شیر مادر فروکش کند، زیرا این شیر خواص ضدباکتریایی دارد. برای درمان هرگونه تحریک، پف یا خارش، می‌توانید چند قطره شیر مادر را روی چشمان کودکتان بریزید.

  1. چشم‌ها را تمیز نگه دارید

برای جلوگیری از بروز چشمان متورم در نوزادان ، ناحیه چشم را با پارچه مرطوب تمیز و آب گرم تمیز نگه دارید. اگر چشم کودکتان آلوده است، پاک کردن آن با پارچه تمیز و خنک می‌تواند به بهبود آن کمک کند. همچنین لازم است مرتب موهای کودک را بشویید، زیرا ممکن است حاوی گرده یا شوره حیوانات خانگی باشد و باعث تحریک چشم‌ها شود.

  1. شستن هفتگی رختخواب‌ها

برای جلوگیری از پف کردن چشم‌های کودکتان که ناشی از آلرژن‌ها ( مواد حساسیت‌زا) است، شستن هفتگی تخت نوزاد با آب داغ ضروری است. برای این کار باید از شوینده‌های ضدحساسیت و ملایم استفاده شود. همچنین فرش اتاق کودک نیز باید مرتب تعویض شود.

چه زمانی باید با پزشکتان تماس بگیرید؟

تورم خفیف ناشی از علل شناخته‌شده خطرناک نیست و در خانه درمان‌شدنی است. بااین‌حال، در بسیاری از موارد، ممکن است کودکتان برای درمان مناسب به کمک پزشکی نیاز داشته باشد. در موارد زیر فوراً با پزشکتان مشورت کنید:

  1. تورم شدید

اگر کودکتان به تورم شدید در یک یا هر دو چشم دچار شد، به‌طوری‌که پس از مدتی فروکش نکرد، با پزشک تماس بگیرید. به‌خصوص اگر چشم آسیب‌دیده کاملاً یا تقریباً بسته شده باشد.

  1. تب

تورم چشم‌ها همراه با تب نشان‌دهنده عفونتی است که باید فوراً درمان شود.

  1. علت نامعلوم

اگر کودکتان بدون هیچ دلیلی دچار ورم مزمن چشم شد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند علت را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

  1. قرمزی بیش از حد

ممکن است پلک قرمز و متورم باشد و با تلاش مداوم هم فروکش نکند. در این صورت به پزشک مراجعه کنید.

  1. درد و حساسیت

اگر ناحیه آسیب‌دیده برای کودکتان دردناک و حساس است، حتماً با پزشک مشورت کنید تا با درمان مناسب به تسکین فوری کمک کند.

ضروری است که مراقب باشید و علائم هشداردهنده را تشخیص دهید، زیرا مسیله چشمان متورم در نوزادان می‌تواند جدی باشد. عفونت در چشم متورم ممکن است به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی باشد، ازاین‌رو نیاز به کمک فوری پزشکی دارد. هنگامی که از عوامل خاصی که باعث پف کردن چشم کودکتان می‌شوند آگاه شدید، رسیدگی به این موضوع باعث می‌شود مخاطرات کمتری به وجود آید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید