با ورود به هفته بیست و پنجم بارداری ، بدنتان دچار تغییرات فراوانی می‌شود و تمایل شما برای دانستن فرایندی که برای ۲۵ هفته در بدنتان داشته‌اید بیشتر می‌شود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که این احساستان را درک کرده و یاد بگیرید که با دانستن حقایق لازم با آن‌ها مواجه شوید.

رشد بدن در هفته بیست و پنجم بارداری

ورود به سه‌ماهه آخر بارداری و زمانی که می‌توانید کم‌کم فرزندتان را در درون بدن خود احساس کنید بسیار لذت‌بخش است. هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده است که بدانید فرزندتان در درون بدن شما پایدارتر شده است و اتصال بیشتری با بند ناف رخ داده است.

بیشتر بخوانید: در هفته بیست و چهارم بارداری جنین در چه وضعیتی قرار دارد؟

در هفته ۲۵،  اولین حرکت روده بزرگ فرزندتان آغاز می‌شود. این ماده که در روده جنین حرکت می‌کند مکونیم نام دارد که  ضخیم و تیره است و احتمال دارد تا بلافاصله پس از به دنیا آمدن دفع شود. همچنین موی جنین در این زمان رشد می‌کند و بافت و رنگ آن مشخص می‌شود.

اندازه جنین در این دوره چقدر است؟

زمانی که وارد هفته بیست و پنجم بارداری می‌شوید، اندازه طولی فرزندتان به طور تقریبیا ۱۳/۵ اینچ است و وزن او ۷۰۰ گرم است. برخی از چربی‌های انباشته شده فرزندتان کاهش پیدا می‌شود و او در این دوره بلندتر و لاغرتر از گذشته به نظر می‌رسد. برای تصویرسازی بهتر از اندازه جنین می‌توانید آن را در اندازه یک گل‌کلم بزرگ تصور کنید.

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته؛ علائم و انتظارات از هفته بیست و سوم بارداری

تغییرات شایع بدن

فرزند شما هم ‌اکنون به ‌سرعت در حال رشد است و جای زیادی را در شکم شما اشغال می‌کند. بااین‌حال، با رشد او، بدنتان برای پشتیبانی از شما و کمک به حمل فرزندتان وزن می‌گیرد. افزوده شدن  ۰/۴۵  کیلوگرم در هفته به وزنتان در این زمان بسیار طبیعی است.

همچنین از دیگر تغییرات بدن در این زمان از بارداری می‌توان به افزایش ترک‌خوردگی بر روی بدن، سرسینه‌های تیره‌رنگ، ظهور لکه‌های تیره روی پوست صورت و افزایش مو در زیر شکم اشاره کرد.

نشانه‌های بارداری در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

درحالی‌ که میزان انرژی شما ممکن است با هفته‌های گذشته بارداری تفاوت چندانی نکند اما اندازه رو به رشد فرزند شما ممکن است منجر به کاهش حرکات شود. نشانه‌های رایج بارداری در هفته بیست و پنجم بارداری شامل موارد زیر هستند:

مشکلات خواب

دلایل بسیار زیادی برای قادر نبودن به انجام خواب راحت وجود دارد و این عوامل شامل شکم بزرگ‌شده و رو به رشد، کابوس درباره زایمان یا هورمون‌ها است. یکی از روش‌های خواب راحت مصرف محدود آب و مایعات با نزدیک شدن به زمان خواب است و به‌ این‌ترتیب نیاز به استفاده از دستشویی در طی شب کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: کمر درد در دوران بارداری خیلی راحت درمان می‌شود

یبوست و هموروئید

این امر بسیار شایع است و شما را دچار مشکل می‌کند پس مطمئن شوید که به میزان کافی آب می‌آشامید و ورزش می‌کنید. همچنین برای کمک به سیستم گوارش و جلوگیری از بروز یبوست، غذاهای سرشار از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هموروئید در سه ‌ماهه دوم بارداری بسیار شایع است زیرا جنین با رشد خود به دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند.

سوزش سر دل

با رشد فرزندتان، فشار او به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود و این باعث افزایش سطح اسید تا مری می‌شود و موجب احساس سوزش در سینه یا گلو می‌شود. اجتناب از مصر غذاهای چرب یا تند به خصوص در وعده شام می‌تواند در برطرف کردن این مشکل به شما کمک شایانی بکند.

تغییرات ظاهری در هفته بیست و پنجم بارداری

شکم در هفته ۲۵ بارداری

اگر شما در هفته بیست و پنجم بارداری قرار دارید، احتمالا تاکنون حدود ۷ الی ۸ کیلوگرم چاق شده‌اید و این ممکن است به منبع اصلی اضطراب در شما تبدیل شود. درحالی‌که افزایش سریع‌تر وزن در طی سه‌ ماهه دوم بارداری بسیار شایع است باید به یاد داشت که ممکن است به دلیل انباشته شدن و نگهداری آب در بدن باشد.

در افزایش وزن شما نوساناتی وجود خواهد داشت اما پزشکتان می‌تواند با ایجاد برنامه غذایی درستی که این شرایط را تحت کنترل درمی‌آورد به شما کمک کرده و از بالا رفتن و تغییرات ناگهانی وزنتان جلوگیری کند.

در هفته بیست و پنجم بارداری ، حرکات جنین واضح‌تر خواهد شد. اگر برای مدتی لگد زنی یا حرکات فرزندتان را حس نکردید بهتر است بدانید که او ممکن است خواب باشد پس جای نگرانی وجود ندارد. اگر در این شرایط می‌خواهید از سلامت او اطمینان حاصل کنید، به موزیک گوش بدهید یا ماساژ آرامی بگیرید و به ‌این ‌ترتیب می‌توانید کودکان را بیدار کرده و حرکت او را شاهد باشید.

سونوگرافی هفته بیست و پنجم بارداری

اگر پزشکان احساس کند که در هفته بیست و پنجم نیازمند به نظارت اضافی هستید، ممکن است مجبور به انجام سونوگرافی شوید. فرزند شما در این زمان تا حدی به تعادل رسیده است و روی سرش موی بیشتری خواهد داشت که در سونوگرافی دیده می‌شود.

با توجه به شرایط و برای بررسی ظرفیت بدنتان برای فراوری قند، ممکن است به آزمایش غربالگری گلوکز نیاز باشد. این آزمایش برای اطمینان از عدم ابتلا به دیابت بارداری انجام می‌شود اما در صورت ابتلا به این شرایط مجبور به انجام آزمایش‌های دیگری هستید.

در هفته بیست و پنجم بارداری چه بخورید؟

هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری ، باید مطمئن شوید که غذایی که مصرف می‌کنید از مواد مغزی کلیدی نظیر ویتامین D و کلسیم بهره‌مند است و به‌ این‌ ترتیب فرزند شما می‌تواند دندان‌ها و استخوان‌های قوی داشته باشد، ماهیچه‌های قوی ایجاد کند و سیستم عصبی سلامتی داشته باشد. از آنجایی‌ که ویتامین D به جذب کلسیم بدنتان کمک می‌کند، غذای هفته بیست و پنجم بارداری باید شامل لبنیاتی از قبیل پنیر، ماست، شیر و سبزیجاتی  نظیر اسفناج و سویا باشد. تخم‌مرغ، شیر و ماهی نیز منابعی سرشار از ویتامین D هستند.

بیشتر بخوانید: بارداری در دهه سی سالگی چه پیامدها و عوارضی به همراه دارد

راهنمایی و مراقبت

در زیر فهرستی کامل از بایدها و نبایدها برای هفته بیست و پنجم بارداری آورده شده است که دانستن آن‌ها برای داشتن بارداری سالم از اهمیت زیادی برخوردار است.

بایدها

  • در این زمان از بارداری آب زیادی بنوشید زیرا به رفع مشکل یبوست و مشکلات دیگر کمک می‌کند. نوشیدن آب همچنین به شما کمک می‌کند تا پوستتان را لطیف نگه‌دارید و برای آن را برای کشیدگی‌های بدون خارش دوره بارداری آماده کنید.
  • با نزدیک شدن به سه‌ماهه آخر بارداری، می‌بایست شریک زایمان خود را پیدا کنید. این شخص به‌طورمعمول همسر شما است که این نقش را بر عهده می‌گیرد اما اگر او در دسترس نبود باید هر چه سریع‌تر به انتخاب این فرد بپردازید.
  • یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغزی به همراه مایعات مناسب برای هفته بیست و پنجم بارداری شما ضروری است.

بیشتر بخوانید: استرس در دوران بارداری چه پیامدهایی دارد؟

نبایدها

  • از آشامیدن آب غیربهداشتی خودداری کنید زیرا ویروس‌های ناشی از آب می‌تواند بارداری را برای شما سخت‌تر از این بکند.
  • به پشت نخوابید زیرا این کار فشار بیشتری را به روده و ستون فقراتتان وارد می‌کند. این کار همچنین موجب گردش خون نادرست می‌شود. به‌جای آن پیشنهاد می‌شود که به سمت چپ بدنتان بخوابید.
  • از مصرف بیش‌ازحد قهوه و چای بعد از وعده شام خودداری کنید زیرا از جذب آهن به ‌واسطه بدنتان جلوگیری می‌کند. بهتر است که در دوره بارداری مصرف کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید.

مواردی که باید بخرید

خرید هفته بیست و پنجم بارداری

جدا از خرید لباس کودک و لباس‌های دوران بارداری برای خودتان، بیمارستانی را برای انجام کارهای بارداری و زایمان انتخاب کرده و در آن تشکیل پرونده بدهید. همچنین بهتر است با مشاوران بیمه در این رابطه مشورت کنید. علاوه بر این می‌توانید برنامه زایمانتان را طراحی کنید زیرا به شما کمک می‌کند تا به ترس‌های زایمان غلبه کرده و قدم‌های مورد نیاز قبل و بعد از زایمانتان را در آن بگنجانید.

بیشتر بخوانید: ‌تاثیرات بارداری بر روابط عاطفی بین زوجین چگونه است؟

حالا که برای حدود ۶ ماه باردار بوده‌اید، ممکن است احساس یک کهنه‌کار را داشته باشید اما بهتر است بدانید که زمان زیادی تا زایمانتان باقی است. این ماه‌های آخر برای سلامت و حفظ آرامش و اطمینان از داشتن زایمانی لذت‌بخش برای خود و شریکتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هم اکنون که شما تمامی اطلاعات مهم را در اختیار دارید، مطمئن شوید که به خوبی از آن‌ها استفاده خواهید کرد و فرزند عزیزتان را با لذت و مراقبت فراوان به خانه خواهید آورد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید