سه ماهه دوم بارداری تمام شده و در حال ورود به سه ماهه سوم بارداری هستید. در هفته بیست و چهارم بارداری جنین به سرعت در حال بزرگ شدن است و شکم در حال رشد‌تان به خوبی تغییرات مورد نظر را نشان می‌دهد. در ادامه، به این تغییرات می‌پردازیم.

رحم شما به موازات رشد جنین، در حال بزرگ شدن است و همین مسئله باعث وارد کردن فشار به ستون فقرات شما خواهد شد. همچنین از آنجایی که ستون فقرات، فشار ناشی از وزن جنین را تحمل می‌کند، دچار کمر‌درد‌های شدیدی خواهید شد. اگر در این زمان سونوگرافی دهید، متوجه خواهید شد که چربی زیر پوست کودک در حال تشکیل است. به همین علت رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی، چندان مشخص نیستند. ممکن است آزمایش تحمل گلوکز بارداری برای تشخیص دیابت بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون‌‌ها، توسط دکتر برای شما تجویز شود.

رشد جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

مراقبت های بارداری

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته؛ علائم و انتظارات از هفته بیست و سوم بارداری

کودک شما در حال بزرگ شدن است و هر هفته نزدیک شش اونس (۱۷۰ گرم) وزن اضافه می‌کند. در هفته بیست و چهارم بارداری بیشتر وزن جنین را عضلات، استخوان‌ها، چربی و سایر اندام‌های رشد یافته تشکیل می‌دهد. صورت کودکتان هنوز کوچک اما ابرو‌ها، مو‌ها و مژه‌ها صورت او را زیبا ساخته است. البته مو‌‌ها هنوز رنگی ندارند؛ پوست کودک شما شفاف و نازک است و استخوان‌ها، رگ‌های خونی و سایر ارگان‌های کودک دیده می‌شود.

قد و وزن جنین

قد کودک شما از سر تا پا حدود ۳۰ سانتی‌متر و وزن او حدود ۶۳۰ گرم است. کودک شما هم اکنون از طریق بینی نفس می‌کشد و خودش را برای مواجهه با دنیای بیرون آماده می‌کند. با این حال کودک به جای هوا از مایع آمنیوتیک استنشاق می‌کند.

تغییرات بدنی شایع

در هفته بیست و چهارم بارداری با تغییرات جسمی زیادی، رو به رو خواهید شد. باید صبور باشید، نواحی اطراف سینه و شکم شما ممکن است دچار خشکی و خارش شود. همچنین با انقباضات برکستون هیکس مواجه می‌شوید. در این دور به دلیل جمع شدن آب در بدن با تورم در مچ دست و پا خود مواجه می‌شوید. البته باید مراقب باشید که این تورم در نقاط دیگر بدن شما گسترش پیدا نکند؛ زیرا پره اکلامپسی یکی از عوارض خطرناک بارداری است. ممکن است با گرفتگی عضلات پا مواجه شوید. این گرفتگی ممکن است به علت کمبود آب بدن باشد. به مقدار کافی آب بنوشید و پیاده‌روی کنید. همچینین این گرفتگی‌ها ممکن است به علت کمبود مواد معدنی در بدن شما باشد. به دکتر مراجعه کنید تا در صورت نیاز مکمل‌های ویتامین برایتان تجویز کند.

در هفته بیست و چهارم بارداری لگد‌‌ها و تکان‌های کودک را واضح‌تر و دقیق‌تر از قبل احساس می‌کنید. باید وزن خود را کنترل کنید. شما در این هفته حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. نگران نباشید. اگر افزایش ناگهانی و سریع وزن در عرض چند هفته داشته‌اید، لطفا با پزشک خود تماس بگیرید.

رژیم غذایی بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

بیشتر بخوانید: کمر درد در دوران بارداری خیلی راحت درمان می‌شود

ممکن است گزینه‌های زیادی برای تغذیه شما در این هفته وجود داشته باشد، باید مناسب‌ترین و بهترین آن را انتخاب کنید.

  • سعی کنید غذا‌های حاوی فیبر بالا را در دستور غذایی خود بگنجانید. گندم، نان سبوس کامل، دال عدس، میوه‌های تازه و آجیل را در برنامه‌های غذایی خود حتما قرار دهید
  • مصرف آب را فراموش نکنید. آب توسط فیبر‌ها جذب می‌شود و به رفع یبوست کمک می‌کند
  • هویج، پرتقال، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی را در برنامه غذایی خود حتما قرار دهید. این مواد حاوی ویتامین A در قالب بتاکاروتن هستند
  • اگر در رستوران غذا می‌خورید، مراقب میزان بالای شکر، چربی و کالری خوراکی‌ها باشید. بهتر است در خانه کمی غذا بخورید، تا در صورتی که به خوردن غذا در رستوران وسوسه شده‌اید، خیلی گرسنه نباشید. کمی میوه و آجیل همراهتان ببرید تا قبل از خوردن غذا، آنها را میل کنید

باید‌ها

  • برای کاهش تورم پا، آنها را بالا‌تر از سطحی که نشسته‌اید، نگاه دارید
  • یک تمرین ورزشی سبک مانند پیاده‌روی کوتاه می‌تواند به کاهش درد کمر و تقویت روحیه شما کمک می‌کند
  • اگر با خارش و خشکی چشم مواجه شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا قطره‌ای برای چشمتان تجویز کند

نباید‌ها

  • هرگز بدون تجویز پزشک از دارو‌ها، کرم‌ها، رنگ مو یا مرطوب‌کننده استفاده نکنید
  • خوابیدن طولانی مدت به پشت ممکن است باعث کاهش رسیدن جریان خون به جفت شود

اگر در هفته بیست و چهارم بارداری هستید یا خاطره و تجربه‌ای از این دوران دارید، لطفا آن را از طریق بخش نظرات همین مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادران باردار به اشتراک گذارید. ضمنا برای آگاهی از شرایط جنین و باید و نبایدهای دوران باردرای می‌توانید به مجموعه مقالات بارداری هفته به هفته سر بزنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید