بسیاری از والدین وقت زیادی را صرف فکر کردن به این موضوع می‌کنند که نوزادشان از لحاظ رنگ چشم شبیه چه کسی خواهد بود؟ آیا مانند خودشان رنگ چشم نوزاد مشکی یا آبی خواهد بود؟ یا این که همرنگ چشمان خاله یا عمه می‌شود؟ برای اینکه بیشتر در مورد پیش بینی رنگ چشم نوزاد بدانید با این مقاله از کودکت همراه باشید.

رنگ چشم نوزاد

نوزادان نژاد قفقازی با چشمان آبی متولد می‌شوند. رنگ چشم کودکان آفریقایی، آسیایی یا نژاد اسپانیایی هنگام تولد به طور معمول قهوه‌ای رنگ است زیرا این نوزادان مقدار بیشتری از رنگدانه‌های تیره در چشم‌ها و پوستشان دارند. رنگ چشم نوزاد را نمی‌توان تا زمان تولد ۲ سالگیش به طور قطع تعیین کرد اما برای بسیاری از نوزادان تا قبل از این سن رنگ چشمانشان به صورت دائمی قطعیت پیدا کرده است. برای فهمیدن اینکه رنگ چشم نوزاد شما به احتمال زیاد چه رنگی خواهد بود ابزار پیش‌بینی کننده رنگ چشم نوزاد با نام Huggies Baby Eye Colour Predictor را امتحان کنید.

تعیین رنگ چشم نوزاد

بیشتر بخوانید: آیا رژیم غذایی در تعیین جنسیت طبیعی تاثیر دارد؟

چه عواملی تعیین‌ کننده رنگ چشم نوزاد هستند؟

رنگ چشم یک مشخصه فیزیکی است که توسط جفت شدن ژن‌های دریافت شده از جانب پدر ومادر شخص تعیین می‌شود هرچند به نظر می‌رسد که برخی از داروها سبب اصلاح و تغییر رنگ چشم نوزاد شوند بنابراین عوامل محیطی هم ممکن است در تعیین این مساله دخیل باشند.

چه عواملی تعیین‌ کننده رنگ چشم نوزاد هستند

در حدود ۳ نوع ژن مربوط به رنگ چشم وجود دارد که توسط دانشمندان کشف و شناسایی شده‌اند اما صرفا ۲ نوع از این ژن‌ها کاملا قابل توضیح و ادراک هستند. دانشمندان موروثی بودن رنگ چشم قهوه‌ای، سبز و آبی را تشریح می‌کنند هرچند این مساله را توضیح نمی‌دهند که چرا برخی از کودکان دارای چشمانی به رنگ خاکستری، فندقی یا ترکیبی از چند رنگ هستند.

ژن‌ها واحدهای اساسی موروثی هستند که بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی نوزاد را تعیین می‌کنند. ژن‌ها همچنین به شکل جفت ‌جفت ظاهر می‌شوند. در ژن‌ها فرم‌های متقابلی با نام دگره یا آلل (Alleles) یافت می‌شود و این فرم‌های متقابل تعیین کننده ظاهر هر ویژگی شخصیتی در نوزاد است. برای هر مشخصه موروثی در نوزاد ۲ نوع دگره وجود دارد.

یکی از دگره‌ها قدرت بیشتری برای تاثیرگذاری نسبت به دگره دیگر دارد که آن را دگره غالب و دگره مقابل آن را دگره نهفته می‌نامند. در مورد رنگ چشم‌ها باید گفت که دگره قهوه ای رنگ همواره بر دگره‌های سبز و آبی غالب است، دگره سبز همواره بر دگره آبی غالب است و دگره آبی همواره حالت نهفته دارد. قهوه‌ای در میان انسان‌ها و بسیاری از قسمت‌های دنیا رنگ غالب چشم محسوب می‌شود و بیشتر از نیمی از جمعیت دنیا چشمان قهوه‌ای رنگ دارند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید