بدن باردار شما در حال تلاشی سخت است زیرا رشد دادن یک انسان کار راحتی نیست پس بهتر است تا در طور دوره بارداری زمانی را به خودتان اختصاص بدهید و نیازهای بدنتان را رفع کنید. حامله بودن کار دشواری است. رشد فرزند در شکم مادر می‌تواند با احساس تهوع صبحگاهی، تغییر خلق ‌و خو، کمردرد و دیگر عوارض همراه باشد و این امر به معنای آن است که باید توجه خود به بدنتان را بیش از پیش بکنید.

در ادامه ۱۰ روش فوق‌العاده برای مراقبت های دوره بارداری در طی این دوران از جانب متخصصان طراحی شده است که به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

۱. ماساژ بارداری

ماساژ گرفتن ممکن است در مراقبت‌های دائمی و عادی شما از بدنتان نگنجد. اما دردها و استرس‌های بارداری می‌تواند دریافت ماساژ بارداری گاه‌به‌گاه را تا حد زیادی توجیه کند. البته این امر ممکن است حتی برای شما هزینه‌ای در بر نداشته و با یادگیری آن توسط همسر یا مادر بتوان از این فرصت استفاده کرد. در هر صورت سعی کنید تا در هنگام رزرو وقت برای ماساژ، حتما شخص مقابل را در رابطه با بارداری‌تان آگاه کنید تا او ماساژی اصولی در این زمینه را برایتان تدارک ببیند.

۲. زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید

زمانی را به ورزش کردن

بیشتر بخوانید: کمر درد در دوران بارداری خیلی راحت درمان می‌شود

یکی از برنامه‌های مفید در دوران بارداری برای تمامی زنان این است که تندرست و خوش‌اندام باقی بمانند اما از آنجایی‌ که بارداری شرایط خاص خود را می‌طلبد، برخی از انجام ورزش ممانعت می‌کنند. شرکت در کلاس‌های ورزش گروهی و خرید دی‌وی‌دی‌های جدید تمرین‌های ورزشی در دوران بارداری و انجام آن‌ها در خانه می‌تواند در این امر کمک شایانی بکند. ورزش کردن در دوران بارداری یک اصل مهم در مراقبت های دوره بارداری است پس سعی کنید تا با نظر پزشک خود این کار را به‌صورت روتین انجام دهید.

۳. پدیکور کنید

پاهای شما در دوران بارداری ممکن است اندکی درد و تورم را تجربه کنند و هیچ‌چیز به‌اندازه یک پدیکور حرفه‌ای نمی‌تواند شما را از این تورم و درد رهایی ببخشد. پدیکور را به عنوان یکی از مراقبت های دوره بارداری در نظر بگیرید و از آن غافل نشوید.

۴. زود بخوابید

زود بخوابید

بیشتر بخوانید: استرس در دوران بارداری چه پیامدهایی دارد؟

مقاومت در برابر وسوسه شب‌زنده‌داری و گذران زمان در تخت خواب برای بررسی کارهای روزانه‌تان بسیار سخت است و این کار به‌خصوص اگر فرزند دیگری در خانه داشته باشید و نیازمند رسیدگی به امور او هم باشید، سخت‌تر از پیش خواهد شد. بااین‌حال، باید بدانید که بدن شما به خواب بیشتر و به‌موقع نیاز خواهد داشت. بنابراین این بهتر است تا شروع خواب شبانه خود را از ساعت ۹ شب آغاز کنید و انجام پروژه‌های روتین خود را به‌وقت دیگری موکول کنید.

۵. از چرت آخر هفته لذت ببرید.

حالا که بحث خواب پیش آمد، بهتر است در رابطه با لذت‌بخش بودن خواب بعدازظهر در آخر هفته‌ها نیز صحبت کنیم. بهتر است قبل از زایمان و در دوران بارداری، چرت زدن‌های آخر هفته را به‌عنوان بخشی از مراقبت های دوره بارداری جدی بگیرید و نگران هیچ‌چیز نباشید زیرا پس از به دنیا آمدن فرزندتان به‌اندازه کافی درد کم‌خوابی را تجربه خواهید کرد.

۶. یک لباس خواب بارداری بسیار راحت بخرید

با این میزان از خوابی که درپیش خواهید داشت نیازمند استفاده از لباس‌خوابی بسیار راحت هستید. فرصتی را برای گشت‌وگذار در بازار و خرید یک لباس خواب بسیار راحت اختصاص دهید و نگران هزینه آن نباشید زیرا راحتی لباس در دوران بارداری یکی از اصول اساسی در مراقبت های دوره بارداری است.

۷. از غذا لذت ببرید

از غذا لذت ببرید

بیشتر بخوانید: تغذیه در بارداری؛ میوه های مناسب دوران بارداری

حالت تهوع با استشمام بوی غذا در دوران بارداری امری شایع و طبیعی است و بسیاری از زنان درگیر این موضوع هستند. بهتر است بدانید که بارداری در مقابل حس چشایی شما را بسیار قوی‌تر می‌کند و می‌توانید از غذا لذت بسیار بیشتری ببرید و بدانید که لذت بردن از غذا به‌عنوان یک اصل مهم در مراقبت های دوره بارداری مطرح می‌شود. تکه‌ای آب‌دار از یک پرتغال، تکه‌ای پنیری از یک پیتزای پپرونی یا خوردن تکه‌ای از یک کیک براونی خوشمزه که تازه از فر در آمده است می‌تواند برای یک زن باردار بسیار لذت‌بخش باشد. البته به یاد داشته باشید که شما به‌طور دقیق برای خود و فرزندتان تغذیه نمی‌کنید بلکه می‌توانید از حواس تشدید شده در دوران بارداری برای خودتان لذت ببرید.

۸. یک مستخدم داشته باشید

در روزهای آخر بارداری دلتان می‌خواهد همه‌چیز تمیز و مرتب باشد ولی حمل فرزندی که اکنون بسیار بزرگ‌تر از قبل شده است مانع از رسیدگی به این تمیزکاری‌ها می‌شود. راه‌حل این مشکل استخدام فردی است که بتواند در کارهای خانه کمک شما باشد و آن را برای رسیدن فرزند جدیدتان آماده کند. بسیار خوب است تا با این کار اندکی از انرژی خود را برای وضع حمل نگه‌دارید و نگران کارهای خانه نباشید.

۹. یک کتاب‌خوان الکترونیکی جدید بخرید

یک کتاب‌خوان الکترونیکی جدید بخرید

بیشتر بخوانید: نقش شبکه های اجتماعی برای مادرها در پیدا کردن دوستان جدید

احتمال بروز شب‌هایی که بی‌خواب می‌شوید و مجبور به متوجه به نوزاد خود هستید در دوران بعد از بارداری بسیار زیاد است اما هیچ‌ چیز به‌ اندازه مطالعه کردن نمی‌تواند ذهن آشفته شما را آرام کند. البته شاید تصور کنید که نگه‌داری از کودک و سعی در خواندن یک کتاب هیچ‌گاه با یکدیگر سازگار نخواهد شد اما داشتن یک کتاب‌خوان الکترونیکی و استفاده از آن با یک دست می‌تواند راه‌حل بسیار مفیدی باشد.

۱۰. به خودتان مرخصی دهید

از آشپزی کردن و انجام کارهای روزانه خود خسته شده‌اید؟ اشکالی ندارد. دوران بارداری و داشتن فرزند نوزاد را به‌عنوان زمان بقا در نظر بگیرید و به‌ جای فشار آوردن به خودتان برای انجام کارهای زیاد، راه‌ حلی را برای استراحت دادن به خودتان پیدا کنید. برای مثال اگر از آشپزی کردن خسته شده‌اید، زمان بیشتری را به‌ صرف غذا در رستوران اختصاص دهید. این مرخصی دادن به خودتان از اصول مهم مراقبت های دوره بارداری است.

اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای در مورد مراقبت های دوران بارداری دارید حتما از طریق سایت کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید