در هفته سی و هشتم بارداری نوزاد به ناحیه لگن و عصب‌های آن فشار زیادی وارد می‌کند، همین مسئله باعث می‌شود که مادر احساسات مختلفی را در ناحیه لگن و واژن خود احساس کند. در هفته سی و هشتم بارداری به عنوان یک مادر احساسات متفاوتی را تجربه خواهید کرد. ممکن است در این هفته، کودک به دنیا بیاید. بهتر است آرامش خود را حفظ و بیشتر استراحت کنید. در ادامه بیشتر با وضعیت نوزاد و مادر‌های باردار در هفته سی و هشتم بارداری آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید؛ بارداری هفته به هفته؛ هفته سی و هفتم بارداری چه ویژگی هایی دارد؟

رشد کودک در هفته سی و هشتم بارداری

مراقبت های بارداری

در این هفته کودک به اندازه کافی رشد کرده و حسابی تپل، چاق و چابک شده است. مادر بعد از به دنیا آمدن کودک و گرفتن دست او، آن را به خوبی احساس می‌کند. تمام ارگان‌های کودک در این هفته رشد پیدا کرده‌اند و او آماده تجربه زندگی در خارج از رحم است. بدن کودک با کرک‌های ریز لانگو و ورنیکس کاملا پوشیده شده است. مایع آمنیوتیک توسط کودک بلعیده خواهد شد و در روده‌های او انباشته می‌شود. روده، اولین حرکت و جنبش خود را تا فرا‌رسیدن تولد در این هفته انجام می‌دهد. سایر تغییرات در هفته سی و هشتم بارداری جزیی، اما بسیار مهم هستند. مغز و سیستم عصبی نوزاد در این زمان به خوبی تنظیم شده‌اند. شاید درباره رنگ چشم‌های نوزاد فکر می‌کنید. اگر کودک با چشم‌های قهوه‌ای متولد شده است، احتمالا رنگ چشم‌های او ثابت می‌ماند. اگر رنگ چشم‌های کودک آبی یا خاکستری تیره است، ممکن است آبی یا خاکستر باقی بماند یا تا نه ماه آینده به فندقی، سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. عنبیه‌های کودک در ماه‌های اولیه تولد شروع به تولید رنگدانه‌هایی می‌کند و همین باعث تغییر رنگ چشم نوزاد خواهد شد.

وزن و قد نوزاد

قد کودک اکنون اندازه یک تره‌فرنگی و حدود ۵۰ سانتی‌متر و وزن او هم حدود سه کیلوگرم شده است.

تغییرات بدنی شایع

در هفته سی و هشتم بارداری رحم دچار انبساط و انقباض‌های متعددی خواهد شد. برخی از این تغییرات توسط مادر به راحتی احساس می‌شود. این مسئله از فشار زیاد به ناحیه لگن و تنگی‌نفس هم به راحتی احساس می‌شود. در این هفته از سینه‌ها ماده زرد‌رنگ کلستروم ترشح می‌شود. این ماده آنتی‌بادی‌هایی دارد که از بدن کودک مقابل هجوم میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید؛ مراقبت های دوره بارداری ؛ ۱۰ روش برای مراقبت از خود

نشانه‌های بارداری

تغییرات بدنی در هفته سی و هشتم بارداری

  • انقباض‌های برکستون هیکس: در این دوره مادر باید منتظر انقباض‌‌ها و گرفتگی‌هایی در ناحیه شکم و قسمت‌های تحتانی آن باشد که به آن انقباض‌های برکستون هیکس گفته می‌شود
  • خواب آشفته: در این هفته به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری و همچنین دلهره نزدیک شدن زمان زایمان ممکن است خواب آرامی نداشته باشید
  • افزایش ترشحات واژن: خانم‌های باردار در این هفته با ترشح ماده ضخیمی که به آن موکوس پلاگ هم گفته می‌شود، مواجه خواهند شد
  • خارش پوست شکم: اندازه شکم مادران باردار به بیشترین حد خود در هفته سی و هشتم بارداری می‌رسد. گسترش یافتن بافت پوست شکم منجر به ایجاد خارش می‌‌شود. می‌توان از کرم‌های مرطوب‌کننده برای تسکین خارش استفاده کرد. سعی کنید در این دوره مقدار زیادی آب بنوشید
  • تورم در مچ دست و پا: بسیاری از خانم‌های باردار در این هفته به دلیل افزایش وزن و جمع شدن آب در بدنشان، دچار تورم در مچ دست و پا می‌شوند. از سر پا ایستادن‌های طولانی‌مدت خودداری کنید و هنگامی که می‌نشینید یا می‌خوابید، زیر پاهایتان بالش قرار دهید

وضع حمل در خانم‌های باردار

فرآیند وضع حمل در همه خانم‌های باردار یکسان نیست، برخی از آنها درد‌های بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند، در حالی که عده‌ای فقط انقباض‌های رحمی را احساس می‌کنند. هنگام زایمان معمولا دردی از قسمت بالای رحم شروع می‌شود و با حرکاتی موج‌مانند به سمت پایین حرکت می‌کند. این انقباض‌ها ابتدا به لگن و بعد به واژن می‌رسد. دهانه گردن رحم در طول وضع حمل گشاد می‌شود، به طوری که نوزاد بتواند از کانال تولد هنگام به دنیا آمدن به راحتی عبور کند. ممکن است به دلایلی مانند عفونت رحمی، مشکلات جفت، به رسیدگی‌های پزشکی نیاز داشته باشید.

وضعیت شکم در هفته سی و هشتم بارداری

در این هفته شکم خانم‌های باردار به حدی بزرگ شده است که منجر به فشار به کمر، گردن، لگن و پا‌ها می‌شود. وزن اکثر خانم‌های باردار در این هفته افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید؛ گزارش هایی از تجربه درد زایمان در خانم های باردار

رژیم غذایی

یکی از منابع غذایی مهم در این دوره برای خانم‌های باردار، کولین است. کولین به بهبود عملکرد مغز کودک کمک می‌کند. برخی از غذا‌های حاوی کولین عبارتند از اسفناج، تخم‌مرغ، بروکلی، بادام‌زمینی، کلم بروکلی. برای دریافت انرژی در این هفته می‌توانید از انواع آجیل‌ها، میوه‌های تازه، موز و غلات استفاده کنید.

باید‌ها

باید ها و نباید های بارداری

  • سعی کنید به زمان شروع و پایان انقباض‌ها و نوع آن دقت کنید. بررسی کنید که با تغییر موقعیت، انقباض‌ها هم تغییر می‌کند یا نه.
  • یخچال را از مواد غذایی پر کنید، تا مجبور نباشید برای تهیه غذا بیرون بروید

نبایدها

  •  به هیچ‌وجه از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید
  • از انجام کار‌ها و فعالیت‌های سخت خودداری کنید

شاید در هفته سی و هشتم بارداری هستید، یا با خواندن این مقاله خاطرات این هفته از بارداری در ذهنتان زنده شده است. لطفا تجربه‌های خود یا اطرافیانتان را از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید. ضمنا برای آگاهی از شرایط مادر و نوزاد در سراسر دوران بارداری به مقاله علائم بارداری هفته به هفته سر بزنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید