سقط جنین یکی از مباحثی است که میان مادران باردار وجود دارد. این نوع سقط، در ۲۰ هفته اول بارداری ممکن است رخ دهد. سقط جنین خود به خودی، آنقدر که فکر می‌کنید هم دور از ذهن نیست. به گفته بنیاد ACOG، حدود ۱۵ تا ۲۰ بارداری‌ها به این نوع سقط ختم می‌شود. پس مهم است که اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید درباره سقط جنین بدانید

سقط جنین خود به خودی چیست؟

سقط جنین خود به خودی، نوعی سقط است که بدون اختیار در ۲۰ هفته اول بارداری ممکن است رخ دهد. این نوع سقط، شایع‌ترین بین تمامی سقط‌ها است. پیش از این گفتیم که ۱۵ تا ۲۰ درصد بارداری‌ها به این نوع سقط ختم می‌شود. اما عدد بالاتر است. این عدد ممکن است تا ۳۰ و ۴۰ پیش برود. بسیاری از زنان قبل از اینکه متوجه بارداری شوند، دچار سقط جنین خود به خود خواهند شد.

حدود ۸۰ درصد سقط‌ها در سه ماهه اول رخ می‌دهد. به این دلیل زنان سعی می‌کنند که خبر بارداری را خصوصی نگه‌دارند. عموما همه بعد از هفته ۱۳ بارداری را اعلام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: در کدام مرحله از بارداری احتمال سقط جنین بیشتر است؟

دلایل سقط جنین خود به خودی چیست؟

سقط جنین خود به خودی

اکثر زنان، دلیل این سقط را از خود می‌بینند. اما در اکثر موارد، کارهای شما هیچ تاثیری در این رویداد نداشته است. همچنین در این موارد، کاری برای پیشگیری هم از شما ساخته نیست. این اتفاق، توسط ورزش، رابطه یا حتی قهوه ایجاد نمی‌شود. شایع‌ترین دلیل این اتفاق، یک مشکل ژنتیکی غیرطبیعی در جنین است.

دلایل کلی این نوع از سقط به این ترتیب هستند:

  • مشکلات کروموزومی؛ در طول دوره باروری، اسپرم و تخمک هر کدام ۲۳ کروموزوم ارائه می‌دهند تا ۲۳ جفت کروموزوم سالم تولید شود. این یک روند پیچیده است و یک اشتباه ساده باعث تغییر ژنتیکی خواهد شد. این تغییر مانع از رشد جنین می‌شود. رفتار ژنتیکی دلیل اصلی این اتفاق است و با بالاتر رفتن سن، درصد خطا بیشتر خواهد شد.
  • عدم تعادل هورمون؛ حدود ۱۵ درصد سقط جنین خود به خوودی، به عدم تعادل هورمون مربوط است. اگر درصد پروژسترون کافی نباشد، تخمک بارور نمی‌تواند در رحم ثابت شود.
  • مشکلات رحمی؛ فیبروم رحم ممکن است با کاشت رحم یا رسیدن خون به جنین تداخل داشته باشد. برخی بانوان به صورت مادرزاد دارای یک سپتوم هستند که یکی از دلایل سقط جنین خود به خود است. برخی دیگر هم به دلایل مختلف مانند جراحی یا سقط جنین، زخم‌هایی در رحم دارند. این زخم‌ها مانع کشت سالم تخمک خواهد شد. یک دکتر می‌تواند با اشعه ایکس مشکل را تشخیص دهد و درمان لازم را اتخاذ کند.
  • بیماری مزمن؛ بیماری‌هایی مانند مشکلات سیستم ایمنی، قلبی، کلیه، کبد و دیابت ۶ درصد سقط جنین خود به خودی را شامل می‌شود. اگر دچار این بیماری‌های مزمن هستید حتما آن را با متخصص زنان در میان بگذارید.
  • تب بالا؛ تب بالا ربطی به سلامت جسمی ندارد. در صورت بالا رفتن بیش از اندازه دمای بدن، ممکن است دچار سقط جنین شوید. یک جنین که کمتر از ۶ هفته سن دارد، در مقابل تب بالا بی دفاع است.

بیشتر بخوانید: ضرورت و اهمیت نوشیدن آب در دوران بارداری

فاکتورهای دیگر این نوع سقط چیست؟

دلایل بالا، تنها دلایل سقط جنین خود به خودی نیستند. این نوع سقط ممکن است به دلایل زیر هم رخ دهد:

  • استعمال مواد مخدر
  • استعمال سیگار
  • استفاده از الکل بیش از اندازه
  • باکتری لیستریا. این باکتری در غذای نپخته، تخم‌مرغ خام و لبنیات غیر پاستوریزه وجود خواهد داشت.
  • آسیب در دوران بارداری، مانند تصادف
  • برخی داروها
  • سن بارداری بالا (بالاتر از ۳۵)
  • بیماری‌های واگیردار، مانند لایم و بیماری پنجم

نشانه‌های سقط جنین خود به خودی چیست؟

سقط جنین خود به خودی

لکه‌بینی در اوایل بارداری امری طبیعی است، اما همیشه نباید به عنوان یک رویداد طبیعی دیده شود. بهتر است اگر لکه‌بینی دارید، با دکتر خود در این باره صحبت کنید. لکه‌بینی همیشه مفهوم سقط ندارد، اما نشانه‌ای از اتفاقات غیر طبیعی در طول بارداری است. با اینکه لکه‌بینی طبیعی است، اما حضور آن یک پیش‌زمینه ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مضرات سیگار کشیدن در دوران بارداری

برخی بانوان هیچ کدام از نشانه‌های معمول سقط جنین را تجربه نخواهند کرد. اما به صورت کلی، نشانه‌هایی ممکن به جز خونریزی، از این قرار هستند:

  • گرفتگی عضلانی کم تا شدید
  • درد در پشت یا شکم
  • از بین رفتن نشانه‌های بارداری مانند تهوع و استفراغ
  • مخاط سفید و صورتی
  • لخته خون

آیا می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

متاسفانه، اگر روند سقط جنین شروع شده باشد، راهی برای متوقف کردن آن است. با این حال عقلانی‌ترین کار این است که به دکتر خود سر بزنید تا دچار عفونت‌های ثانویه نشوید.

بارداری شیمیایی چیست؟

بارداری شیمیایی زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده اما نمی‌تواند در رحم کاشته شود. تخمک بارور سیگنالی به مغز می‌فرستد که بدن شروع به تولید هورمون بارداری کند. این هورمون‌ها باعث می‌شود که تست بارداری مثبت باشد. با این حال تخمک نمی‌تواند رشد کند. به این ترتیب، با اینکه شما علائم بارداری را داشته‌اید، هیچ اثری از بارداری در تست سونوگرافی دیده نخواهد شد.

در طول سقط جنین خود به خودی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

دکتر جنیفر جالی (Jennifer Jolley) توضیحات خوبی در این باره دارد. او می‌گوید:

بسته به شرایط پزشکی، روند فیزیکی سقط جنین در افراد مختلف، متفاوت است.

برخی ممکن است شروع به خونریزی کنند و درد در ناحیه رحم حس کنند. این درد و خونریزی به دلیل انقباط رحم است. رحم می‌خواهد محتویات خود را بیرون بریزد و  میزان زیادی خون و بافت خونی را خارج خواهد کرد.

گاهی اوقات سقط جنین خود به خودی رخ می‌دهد اما علائم نمایان نمی‌شود. به همین خاطر بافتی خارج نخواهد شد و باید از دارویی برای تحریک انقباظ استفاده شود. در برخی موارد ممکن است بانوان شروع به خونریزی کنند اما بافتی نمایان نشود. این قضیه می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است که سریعا به دکتر مراجعه کنید. در روند پزشکی، تلاش می‌شود تا محتویات رحم خارج شود.

این روند پزشکی به دو صورت انجام خواهد شد. در شکل ابتدایی، تلاش می‌شود که دهانه رحم باز شود. شکل دوم کرتاژ نام دارد. در این روش پزشک تلاش می‌کند تا با استفاده از وسایل مختلف و ساکشن، محتویات رحم را خارج کند.

چقدر باید برای تلاش دوباره صبر کرد؟

نسبت به شرایط پزشکی، پزشک و متخصص شما یک زمان مشخص را به شما معرفی خواهند کرد. البته مشخص کردن زمان، برای تلاش دوباره به شما بستگی دارد. شاید راحت نباشید که پس از سقط دوباره تلاش به بارداری کنید. بهترین کار این است که با متخصص صحبت کنید و یک زمان مناسب را انتخاب کنید.

شانس سقط جنین خود به خودی در بارداری بعدی چقدر است؟

نباید اجازه دهید سقط جنین خود به خودی باعث ناامیدی شما شود. احتمال یک بارداری موفق بعد از سقط جنین خود به خودی، بسیار بالا است. با استناد به آمار APA، حداقل ۸۵ بانوانی که بعد از سقط باردار می‌شوند، بارداری سالمی دارند. با این حساب احتمالات شما بالا است، ناامید نشوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید