مسیر پرپیچ‌وخم مادری از بارداری آغاز می‌شود. برای خانم‌های باردار بسیار مهم است که از رژیم غذایی متعادل و مغذی، که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات گوناگون باشد، پیروی کند. گرچه میوه‌ها و غذاهایی مانند پاپایا، آناناس، انواع خرچنگ، تخم‌مرغ و ماهی‌های جیوه‌دار خوراکی‌هایی سالم به نظر می‌رسند، اما نمی‌توان آن‌ها را در رژیم غذایی دوران بارداری گنجاند. به این دلیل که چنین غذاهایی، به‌خصوص در نخستین سه ماهه بارداری، احتمال بروز سقط جنین را بالا می‌برند. بنابراین، برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند، بهتر است از مصرف بعضی غذاها در دوران بارداری پرهیز کنید. در این مقاله، با تاثیر مواد غذایی بر سقط جنین آشنا خواهید شد. مواردی که بهتر است، در دوران بارداری، به‌عنوان گزینه‌هایی پرخطر در ذهنتان بمانند.

تاثیر مواد غذایی بر سقط جنین در ماه های نخست بارداری

دوران بارداری با ویار، حالت تهوع و میل شدید به مصرف غذاهای گوناگون همراه است. بسیاری از مادران به‌خوبی می‌دانند، برای حفظ سلامت موجود کوچک درون رحمشان، باید چه غذاهایی را در رژیم خود بگنجانند و چه غذاهایی را از آن حذف کنند. در ادامه این مقاله، برای نشان دادن تاثیر مواد غذایی بر سقط جنین خوراکی‌هایی فهرست شده‌اند که برای جلوگیری از سقط جنین در سه ماه اول بارداری بهتر است از مصرفشان چشم‌پوشی کنید.

۱) آناناس

آناناس حاوی بروملین است که دهانه رحم را نرم می‌کند و باعث انقباضات نابهنگام رحم و در نهایت سقط جنین می‌شود. بااین‌حال، گرچه خانم‌های باردار می‌توانند در اوایل بارداری‌شان به میزان متعادلی آناناس مصرف کنند، اما خوردن بیش از حد این میوه (۷ تا ۱۰ آناناس کامل) ممکن است باعث خونریزی شود. برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره این میوه، با پزشکتان مشورت کنید.

۲) انواع خرچنگ

بااینکه انواع خرچنگ منبع غنی کلسیم به شمار می‌آیند، اما کلسترول زیادی نیز دارند. این مقدار کلسترول می‌تواند باعث انقباض رحم، خونریزی درونی و سقط جنین شود. به همین دلیل، به نظر منطقی می‌رسد که در دوران بارداری از خوردن انواع خرچنگ صرف‌نظر کنید.

۳) دانه کنجد

خانم‌های باردار باید دانه کنجد را به مقدار بسیار کم مصرف کنند. خوردن دانه‌های کنجد سیاه یا سفید همراه عسل می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در اوایل بارداری شود.

۴) کبد حیوانات

کبد انواع حیوانات پر از ویتامین آ است. مصرف این غذاها، دو بار در یک ماه، مضر نیست و باعث سقط جنین نمی‌شود. اما خوردن کبد حیوانات به مقدار زیاد باعث تجمع تدریجی رتینول می‌شود و بر سلامت جنین تأثیر منفی می‌گذارد.

۵) آلوئه‌ورا

بسیاری آلوئه‌ورا را به خواص عالی متعدد آن می‌شناسند. به همین دلیل، خانم‌های بارداری هستند که آلوئه‌ورا را به‌عمد در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. این کار اشتباهی است چراکه آلوئه‌ورا شامل آنتراکینون‌هاست. ملین‌هایی که رحم را تحریک می‌کنند و باعث خونریزی لگن می‌شوند. تمام این اتفاقات می‌توانند در نهایت به سقط جنین منجر شوند. حتی گفته می‌شود استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی صورت در بارداری ایمن نیست.

۶) پاپایا

پاپایای نارس و سبزرنگ محتویاتی دارد که مانند ملین عمل می‌کنند و منجر به زایمان زودرس می‌شوند. دانه‌های پاپایا نیز سرشار از آنزیم‌هایی‌اند که باعث انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شوند.

۷) تاثیر مصرف محصولات لبنی خام بر سقط جنین

شیر، پنیر موزارلا، پنیر فتا و دیگر انواع پنیر اگر به صورت غیرپاستوریزه مصرف شوند، حاوی باکتری‌هایی حامل بیماری‌اند که می‌توانند برای سلامت بارداری مضر باشند. به همین دلیل، مصرف چنین فراورده‌های لبنی باعث بروز عوارضی در حاملگی می‌شود.

۸) تاثیر مصرف کافئین بر سقط جنین

براساس تحقیقات انجام‌شده، مصرف متعادل کافئین در بارداری کاملاً ایمن است. بااین‌حال، معمولاً به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از خوردن مقادیر زیاد کافئین پرهیز کنند. چراکه مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند به سقط جنین یا تولد نوزادی با وزن بسیار کم منجر شود. به‌علاوه، کافئین تأثیرات خفیف ادرارآور دارد، بنابراین باید به مقدار کم مصرف شود. بهتر است بدانید کافئین نه تنها در قهوه، بلکه در چای، شکلات و برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز وجود دارد.

۹) ماهی‌های سرشار از جیوه

خانم‌های باردار باید در مصرف انواع ماهی محتاط باشند. به‌طور کلی، از خوردن ماهی‌هایی که مقادیر زیادی جیوه دارند مانند ماهی خال‌خالی شاهی، نیزه‌ماهی، کوسه، کاشی‌ماهی، شمشیرماهی و ماهی تن چشم‌درشت پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید دریافت مقادیر بیش از حد جیوه بر مغز و سیستم عصبی جنین تأثیر منفی می‌گذارد.

۱۰) داروهای گیاهی

بیشتر کارشناسان با مصرف داروهای گیاهی در دوران بارداری مخالف‌اند. این‌گونه داروهای سنتی استروئیدهایی دارند که می‌توانند بر رشد جنین اثر بگذارند. برای مثال، آب‌بشقابی ممکن است بر کبد اثر منفی بگذارد و باعث بروز زردی شدید و در نهایت آسیب به مغز جنین شود. بهتر است پیش از استفاده از گیاهان دارویی با دکتر داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.

۱۱) هلو

مصرف مقدار زیاد هلو می‌تواند باعث ایجاد گرمای زیاد در بدن خانم باردار و خونریزی درونی شود. همچنین بهتر است، علاوه بر توجه به میزان مصرف هلو، هنگام خوردن آن پوستش را جدا کنید. چراکه پرزهای موجود روی میوه می‌تواند منجر به خارش و سوزش گلو شود.

۱۲) سیب وحشی

خانم‌ها باید از مصرف انواع سیب‌های وحشی در دوران بارداری پرهیز کنند. خصوصیات اسیدی و ترش این‌گونه سیب‌ها باعث بروز انقباض در رحم می‌شود. همچنین می‌تواند زایمان زودرس یا سقط جنین را در پی داشته باشد.

۱۳) گوشت‌های فراوری‌شده

مصرف انواع گوشت‌های فراوری‌شده مانند سوسیس، پته، گوشت چرخ‌شده، سالامی، کالباس و پپرونی در دوران بارداری از نظر کارشناسان خطرناک است. به این دلیل که چنین گوشت‌هایی جایگاه بسیار خوبی برای ماندن باکتری‌هایی مانند توکسوپلاسما گوندی، لیستریا یا سالمونا هستند که همگی باعث مسمومیت غذایی می‌شوند. به‌طور ویژه، خانم‌های باردار باید از خوردن گوشت‌های خام یا نیم‌پز پرهیز کنند. چراکه باکتری‌های موجود در این گوشت‌ها ممکن است موجب بروز مشکلات جدی مانند سقط جنین، زایمان زودرس یا مرده‌زایی شوند. بنابراین، بسیار مهم است که گوشت را قبل از مصرف به‌طور کامل بپزید و دوباره گرم کنید.

۱۴) مرغ و تخم‌مرغ

در رژیم غذایی دوران بارداری خود در نظر داشته باشید که، باید گوشت پرندگان و تخم آن‌ها را بااحتیاط مصرف کنید. تخم‌مرغ دارای باکتری سالمونلاست که می‌تواند موجب بروز مشکلاتی مانند مسمومیت غذایی، اسهال، تب، معده‌درد و حتی سقط جنین شود. بنابراین هنگام مصرف تخم‌مرغ، آن را به‌قدری بپزید که هم زرده و هم سفیده کاملاً سفت شود. این کار به کشته شدن باکتری‌ها کمک می‌کند. همچنین خانم‌های باردار باید از خوردن اگ‌ناگ، مایونزهای خانگی، انواع موس، سوفله و اسموتی‌هایی که تخم‌مرغ خام دارند پرهیز کنند.

۱۵) سبزیجات شسته‌نشده و پوست‌نگرفته

همان‌طور که می‌دانید، مصرف سبزیجاتی با برگ سبزرنگ مزایای بسیار زیادی برای خانم‌های حامله دارد. اما سبزیجات شسته‌نشده یا خام توکسوپلاسما گوندی دارند که انگل شایعی است که باعث توکسوپلاسموز می‌شود. اگر خانم بارداری دچار عفونت شود، می‌تواند عفونت را به جنین درون رحمش نیز منتقل کند. بنابراین، بسیار ضروری است که پیش از مصرف سبزیجات آن‌ها را درون آب و نمک کاملاً تمیز غوطه‌ور کنید و سپس زیر آب شیر به‌خوبی بشویید. همچنین، خانم‌های باردار باید سبزیجات را بشویند، پوست بگیرند و بپزند. همچنین اگر باردارید، کاملاً مطمئن شوید تمامی اسباب غذاخوری کاملاً شسته و خشک شده باشد.

۱۶) غذاهای دریایی

بیشتر غذاهای دریایی مانند حلزون صدف‌دار، صدف، سوشی، ساشی‌می و میگوها ممکن است به باکتری لیستریا آلوده باشند. این آلودگی ریسک بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس یا سقط جنین را بالا می‌برد. به همین دلیل، توصیه می‌شود غذاهای دریایی را کاملاً پخته‌شده مصرف کنید. همچنین، اگر در رستوران‌های ژاپنی غذا می‌خورید، جوانب احتیاط را رعایت کنید چراکه ممکن است قسمت درونی غذایتان نپخته باشد.

۱۷) ادویه‌ها

ادویه‌ها به بشقاب غذایتان رنگ و طعم می‌دهند، اما بهتر است در دوران بارداری از مصرف ادویه‌های خاصی مانند شنبلیله، سیر و پودر نعناع پرهیز کنید. چنین ادویه‌هایی می‌توانند باعث تحریک انقباضات رحم شوند و زایمان زودرس و سقط جنین را در پی داشته باشند. رقیق شدن خون و خونریزی از دیگر عوارض مصرف این ادویه‌ها به شمار می‌آید.

۱۸) سیب‌زمینی جوانه‌زده

وقتی سیب‌زمینی به مدت طولانی می‌ماند، جوانه‌های سبزی روی آن پدیدار می‌شود. استفاده از چنین سیب‌زمینی‌هایی برای خانم‌های باردار خطرناک است. سیب‌زمینی جوانه‌زده حاوی سولانین است که باعث اختلال در رشد جنین می‌شود.

۱۹) جوانه‌های خام

بااینکه در کشوری مانند هندوستان جوانه‌ها بسیار محبوب‌اند، اما سالمونلای موجود در جوانه‌های خامی مانند شبدر، یونجه، تربچه و ماش ممکن است خانم باردار را در معرض خطر قرار دهند. بااین‌حال، با خیال راحت می‌توانید جوانه‌های پخته‌شده را در دوران بارداری مصرف کنید.

۲۰) تاثیر مصرف الکل بر سقط جنین

خانم‌هایی که نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشند به محض باردار شدن باید این عادتشان را متوقف کنند. الکل بر رشد مغز جنین تأثیر منفی می‌گذارد و در ضمن، شانس سقط جنین و مرده‌زایی را بالا می‎برد. حتی مصرف بسیار کم الکل نیز ممکن است باعث ایجاد نقص در صورت نوزاد، بیماری‌های قلبی و ناتوانی‌های ذهنی در او شود.

۲۱) هله‌هوله

انواع هله‌هوله، به‌غیر از کالری بالا، روغن و قند، هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند. مصرف قند زیاد در دوران بارداری ممکن است شما را به دیابت حاملگی، افزایش وزن شدید و بیماری‌های قلبی دچار کند. این موضوع شانس به دنیا آوردن نوزادان چاق را نیز افزایش می‌دهد.

حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری موضوعی بسیار حیاتی است. چنین برنامه‌ای باید شامل مواردی از هر گروه غذایی باشد تا ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم را برای بدنتان فراهم کند. اما به خاطر داشته باشید که حفظ اعتدال کلید موفقیت شماست. خوردن بیش از حد هر چیزی بارداری‌تان را با خطر مواجه می‌کند. همچنین لیست مواد غذایی فوق، که تاثیر مواد غذایی بر سقط جنین را در ماه های اول بارداری به شما نشان می‌دهد، در نظر بگیرید. و در نهایت پیشنهاد می‌شود برای گرفتن توصیه‌های دقیق‌تر با پزشک زنان و پزشک تغذیه مشورت کنید.

 

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید