‌انتظارها به پایان رسیده و حالا، نوزاد دلبندتان در آغوش شماست، به راستی که هیچ لذتی بالاتر از تجربه احساس پدر و مادر شدن نیست. اما واقعیتی که دیر یا زود با آن مواجه می‌شوید این است، شگفتی و شیرینی روزهای نخست پس از مدتی جای خود را به روالی روزمره می‌دهد و مراقبت از نوزاد برایتان به کاری یکنواخت تبدیل می‌شود. در ماه‌های نخست، نوزاد بیش از هر دوره دیگری به شما وابسته خواهد بود و نحوه برقراری ارتباط با کودک در این ماه‌ها تاثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری زبان کودک، هوش اجتماعی، تفکر منطقی، ارتباط عاطفی و رشد کلی و عمومی او خواهد گذاشت. فعالیت‌های متعددی برای سرگرم کردن نوزاد وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، با کودک خود رابطه بهتری برقرار کنید و از روزهای والدگری خود لذت بیشتری ببرید.

راه های سرگرم کردن نوزاد

اگر تصور می‌کنید نوزاد تازه متولد شده بیشتر اوقات خواب است و تنها برای خوردن شیر بیدار می‌شود، وقت بازنگری در افکارتان رسیده است. کودکت در این مقاله، ده راه برای گذراندن اوقات بیداری نوزاد و فعالیت‌هایی برای سرگرم کردن شما و نوزادتان ارائه می‌دهد.

۱. با نوزادتان به گردش بروید

برنامه‌ای برای رفتن به خارج از خانه با نوزاد خود بریزید. مقصد شما حتما نباید خیلی دور از خانه باشد و پارک‌های محلی و فضاهای سبز نزدیک خانه هم می‌تواند انتخاب مناسبی برای این گردش‌های کوتاه خارج از خانه باشد. اجازه دهید نوزادتان از فضای سبز اطراف لذت ببرد و هوای تازه استنشاق کند. اگرچه او خیلی کوچک است، اما می‌تواند از دیدن رنگ‌های متنوع اطراف خود و بازی بچه‌های دیگر لذت ببرد. این برنامه‌ریزی ساده می‌تواند تغییر خوبی در برنامه‌های یکنواخت زندگی‌تان ایجاد کند و باعث ایجاد حال خوش و احساس سرزندگی در شما شود.

۲. برای نوزادتان موسیقی پخش کنید

سرگرم کردن نوزاد

تمام نوزادان به موسیقی علاقه دارند و ملودی‌ها تاثیر شگفت‌انگیز و آرام‌بخشی بر آن‌ها دارد و باعث تقویت حافظه و مهارت‌های ذهنی کودکان می‌شود. وقتی فرزندتان بیدار است، سبک‌های مختلف موسیقی را برایش پخش کنید و ببینید کدام موسیقی او را آرام می‌کند و کدام یک آزارش می‌دهد. برخی آواها می‌تواند به او انرژی مضاعف دهد و برخی دیگر او را آرام کند و به خواب ببرد. لازم است هنگام پخش آهنگ برای نوزاد، کنار او حضور داشته باشید تا بتوانید به سلیقه موسیقایی او پی ببرید. لمس و صدای شما می‌تواند مزایای شنیدن موسیقی را تقویت کند. آواز بخوانید و او را نیز به تکرار آواها تشویق کنید. موسیقی علاوه بر خوشحال کردن نوزاد، در آرامش او و شما نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۳. تغییرات نوزاد خود را ثبت کنید

این گزینه‌ای برای سرگرم کردن شما به عنوان والدین است. هر لحظه از زندگی فرزند شما یک اتفاق بی‌نظیر است و هیچگاه باز‌نمی‌گردد. بنابراین تا آنجا که می‌توانید، از لحظات لذت ببرید. از لحظات خاص او عکس و فیلم بگیرید؛ درباره فرزندتان بنویسید؛ دفتر خاطراتی از احساساتتان، روزهایی که کنار هم می‌گذرانید، تغییرات نوزاد و رشد و توانمندی‌های او تهیه کنید. خواندن این متن‌ها و دیدن تصاویر در بزرگسالی برای فرزندتان بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

۴. هیجانات خود را ابراز کنید

این کار می‌تواند به بازی شگفت‌انگیزی با نوزاد تبدیل شود. وقتی بیدار و سرحال است، او را نزدیک خود نگه دارید و با او با زبان و لحن‌های مختلف یا حالت‌های نمایشی صحبت کنید. با تغییر تن صدایتان، بر کلماتتان تاکید کنید و با این تغییرات، کلام را آهنگین و جذاب کنید. یقینا از واکنش‌های نوزاد به حرکات و کلامتان شگفت‌زده خواهید شد. این فعالیت می‌تواند به نوزادان در شناسایی زودهنگام زبان و شناخت و یادگیری احساسات کمک کند و دامنه توجه آن‌ها را افزایش دهد. این بازی همچنین روش بسیار خوبی برای ایجاد پیوند مستحکم میان شما و فرزندتان است.

۵. مخفی کنید تا پیدا کند

این بازی را به روش‌های متفاوت با کودک خود انجام دهید. صورت خود را پشت دست یا پارچه‌ای پنهان کنید، با صداهای مختلف نامش را صدا بزنید؛ کودکتان صدای شما را تشخیص می‌دهد و تلاش می‌کند بهفمد صدا از کجا به گوشش می‌رسد. این فعالیت به افزایش هوشیاری نوزاد کمک می‌کند. وقتی شما را پیدا کرد، او را در آغوش بگیرید و از عشق سرشارش کنید. این کار پیوند عاطفی عمیق و بی‌نظیری میان شما و فرزندتان ایجاد می‌کند. مراقب باشید از نوزادتان دور نباشید و همیشه در فاصله‌ای منطقی با او حضور داشته باشید که در صورت سقوط یا صدمه دیدن به کمکش بشتابید.

۶. هماهنگی چشم و دست و پا را تمرین کنید

روش های سرگرم کردن نوزاد

اسباب‌بازی‌ها و لوازم رنگارنگ را به نوزاد معرفی کنید. این اسباب‌بازی‌های رنگی را دقیقا بالای تختخواب یا گهواره او آویزان کنید. معمولا این نوع اسباب‌بازی‌ها وقتی لمس می‌شوند صدا ایجاد می‌کنند، تغییرشکل می‌دهند یا چراغشان روشن می‌شود. به نوزادتان کمک کنید دست یا انگشتانش را به این اسباب‌بازی‌ها برساند و تغییرات و صداهای حاصل از این تماس را ببیند. فرزند شما به زودی هماهنگی چشم‌ها، دست‌ها و انگشتان پاهایش را یاد می‌گیرد و به تنهایی بازی می‌کند.

۷. حواس پنجگانه او را تحریک کنید

اجازه دهید نوزادتان همه چیز را با حواس خود تجربه کند. تحریک حواس پنجگانه را طی کارهای روزانه خودتان و تجربیات روزانه نوزاد انجام دهید. مهم‌ترین مسئله این است که در انجام هیچ فعالیتی، کنار فرزندتان عجله نکنید. برای مثال، وقتی او را به حمام می‌برید، اجازه دهید به اندازه کافی آب را لمس کند و با آن بازی کند. برای صرفه‌جویی در میزان مصرف، می‌توانید تشت آبی را پر کنید و نوزاد را در آن قرار دهید. اگر با شیشه به او شیر می‌دهید، اجازه دهید شیشه شیر را بگیرد و دمای محتویات آن و جنس شیشه را احساس کند. ابزار و اسباب‌بازی‌هایی با جنس‌های مختلف در اختیار او قرار دهید تا او با لمس متفاوت اشیاء آشنا شود. رنگ‌های مختلف را در محیط او فعال کنید. این رفتارها درک حواس مختلف را در نوزاد امکان‌پذیر می‌کند و برای رشد عمومی ذهنی، جسمی و عاطفی آن‌ها ضروری است.

۸. چیزهای جدید به نوزاد خود معرفی کنید

نوزاد همانند شما از یکنواخت شدن برنامه‌های زندگی‌اش خسته می‌شود و به سرگرمی‌های جدید نیاز دارد. نوزاد را به اطراف خانه ببرید و چیزهای جدید را به او نشان دهید. اجازه دهید به اشیاء خیره شود و آن‌ها را لمس کند. این کارهای ساده احساسات و حواس نوزاد را تحریک می‌کند و قدرت شناخت و حافظه او را افزایش می‌دهد.

۹. برایش قصه بخوانید

سرگرم کردن نوزاد با کتاب

به طور قطع، نوزاد شما نمی‌تواند تمام آنچه برایش تعریف می‌کنید درک کند، اما با این وجود، برایش قصه بخوانید. با اجرای حرکات مختلف دست و صورت، قصه بگویید یا بخوانید. انگشتان دست و پایش را لمس کنید و به آواهای او با لذت گوش فرا دهید. قصه گویی، کلام و صدا را عنصر جدایی‌ناپذیر زندگی فرزندتان کنید.

۱۰. با نوزادتان برقصید

به طور قطع، نوزاد شما در این سن قادر به رقصیدن نیست، اما شما می‌توانید همگام با موسیقی او را به این سو و آن سو حرکت دهید و هر دو با هم لذت ببرید. او را در آغوش بگیرید و چند قدم ساده برای رقصیدن بردارید. این حرکات برای نوزاد کمتر از لذت چرخ و فلک سواری نیست. مراقب گردن او باشید و یک دستتان را هر لحظه برای محافظت از آن نگه دارید. این فعالیت شما و نوزاد را سرزنده و شاداب خواهد کرد.

وقتی با نوزاد خود مشغول انجام فعالیتی هستید، به او کمک می‌کنید آن حرکات را، در حالی که از انجامشان لذت می‌‌برد، با سرعت بیشتری یاد بگیرد.

امید است ایده انجام این فعالیت‌ها هر ماه بتواند به ارتباط بهتر شما با کودکتان کمک کند. فراموش نکنید، تمام لحظه‌های خود را با کودکتان به لحظات خاص و لذت‌بخش زندگی‌تان تبدیل کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید