بر خلاف چیزی که فکر می‌کنیم و انتظار داریم، نوزادان کاملا نسبت به محیط اطراف خود آگاه هستند. اندکی تلاش برای تقویت حواس در نوزادان می‌تواند در تربیت یک کودک سالم و دارای اعتماد به نفس کمک کننده باشد. در این مقاله از کودکت قصد داریم بیشتر در مورد راه‌های تقویت حواس در نوزادان اشاره کنیم.

والدین می توانند با کمی تلاش و پیگیری، رشد حواس را در نوزادان افزایش دهند. اگر به تازگی پدر یا مادر شده‌اید و در حال پرورش اولین فرزند خود هستید، حتما برای شما مبهم خواهد بود که در آغاز زندگی کودکتان نیاز به پرورش حواس او وجود دارد یا خیر؟

تحقیقات نشان می‌دهد که توسعه حسی مانند شنوایی درست از درون رحم مادر آغاز می‌شود یعنی قبل از اینکه کودک شما متولد شود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که جنین درون رحم که اهنگی که مرتبا آن را می‌شوند واکنش نشان می‌دهد. حتما می‌دانید که جنین درون رحم مادر می‌تواند لگد بزند یا سکسکه کند. این موضوع یکی دیگر از علائمی است که نشان می‌دهد رشد حواس کودک قبل از تولد آغاز می‌شود.

راه های تقویت حواس در نوزادان

با پرورش حواسی مانند لامسه، شنوایی، چشایی، بینایی و بویایی نوزاد به تدریج می‌تواند محیط خود را درک کند. شما می‌توانید به راحتی در تقویت این حواس به کودکتان کمک کنید.

تقویت حس لامسه در نوزادان

حس لامسه در نوزادان

آغوش گرم و مهربان مادر می‌تواند احساس امنیت، عشق و دوست داشتن را به کودک منتقل کند. همچنین بغل کردن مادرانه می‌تواند به رشد و تقویت عضلات فرزند دلبندتان هم کمک کند. پزشکان توصیه می‌کنند تماس پوست به پوست مادر با نوزاد زودرس در رشد سریع‌تر او موثر است. همچنین چسباندن نوزاد به بدن به ایجاد یک پیوند عاطفی قوی بین مادر و کودک کمک می‌کند.

همچنین یک ماساژ ملایم یا دوبار در هفته به شادابی و خواب راحت نوزاد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: حواس پنج گانه چه تاثیری در رشد ذهنی و جسمی کودک دارد؟

تقویت حس شنوایی در نوزادان

توانایی شنیدن یک نوزاد دقیقا از درون شکم مادر شروع می‌شود. در ماه‌های اول پس از تولد نوزاد شما به صداهای آشنا در اطرافش مانند صدای اعضای خانواده مانند پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و افرادی که زیاد در اطراف نوزاد هستند ارتباط برقرار می‌کند.

شما باید بیشتر با نوزاد خود صحبت کنید تا به این وسیله هم حس شنوایی او را تقویت کنید، هم مهارت‌های کلامی او را پرورش دهید و هم مغز او را فعال‌تر کنید. شاید فکر کنید حرف زدن با کودکی که نمی‌تواند شما را درک کند احمقانه است، با این وجود ارتباط برقرار کردن با نوزاد برای یادگیری زبان مهم است  حتی اگر کودک در جواب تنها از خودش صدا در بیاورد.

همچنین می‌توانید هنگام خواب برای نوزاد کتاب بخوانید یا برای آرام شدن او آواز یا لالایی بخوانید. همه‌ی این صداها در حافظه او ذخیره خواهند شد تا در آینده استفاده شوند.

تقویت حس بینایی در نوزادان

تقویت حواس در نوزادان

نوزادان هنگام تولد قدرت بینایی ضعیفی دارند اما به تدریج و با گذشت چند روز بهتر و بهتر می‌شود. نوزادان طی ۲۴ ساعت پس از تولد با چهره پدر و مادر خود آشنا می‌شوند و در ماه دوم کودک معمولا می‌تواند تفاوت بین رنگ‌ها را تشخیص دهد. در سن ۶ ماهگی نوزاد می‌تواند سایه‌ها، اندازه‌ها را تشخیص دهد و در سن ۱ سالگی حس بینایی کودک تقریبا به طور کامل پرورش می‌یابد.

شما می‌توانید با کمک اسباب بازی‌هایی با رنگ‌های متضاد مانند بلوک‌های خانه سازی (لگو) به تقویت بینایی کودک خود کمک کنید. اسباب بازی‌های دیگر که دارای اشکال و اندازه‌های مختلف هستند نیز در بهبود قدرت چشم کودک کمک می‌کنند.

با تقویت توام حواس شنوایی و بینایی یک کودک قادر خواهد بود احساسات مختلف را به نسبت به دیگران بروز دهد. شما این رفتار را به تدریج و با گذر زمان متوجه خواهید شد.

تقویت حس چشایی و بویایی در نوزادان

تقویت حواس در نوزادان

جوانه‌های چشایی موجود در زبان نوزاد بلافاصله پس از تولد قادر است مزه‌های شیرینی، تلخی و شوری را از هم تشخیص دهد، اما حساسیت او نسبت به مزه شوری بعد از سن ۵ ماهگی آغاز خواهد شد. حس بویایی نوزاد هم بعد از زایمان شروع به توسعه می‌کند و نوزاد می‌تواند بوی مادر خود را در هفته اول پس از تولد تشخیص دهد. البته شما کار زیادی نمی‌توانید برای تقویت حس بویایی کودک انجام دهید. فقط می‌توانید لذت بردن کودک را پس از استشمام رایحه میوه‌ای و ناراحتی از شنیدن بوی بد را در چهره او مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم درباره حس چشایی کودک که باید بدانید

هنگامی که کودک شما قادر است غذاهای جامد را بخورد می‌توانید با دادن غذاهایی با طعم‌ها و مزه‌های مختلف علاقه او نسبت به مزه یا بوی خاصی را تشخیص دهید.

شاید به نظر شما کار بیهوده به نظر برسد اما کمک برای یادگیری و تقویت حواس در نوزادان می‌تواند کودک شما را برای روبرو شدن با چالش‌های آینده آماده و سازگار کند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید