جدا کردن کودکان از تلویزیون و بردن آن‌ها به طبیعت ممکن است کار دشواری باشد، اما فعالیت در طبیعت منافع بسیار زیادی برای رشد ذهنی کودکان دارد. خوشبختانه، روش­‌های متعددی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان کودکان را با انجام فعالیت‌­های مورد علاقه‌شان با طبیعت آشتی داد. در این مقاله کودکت، به معرفی ایده‌هایی برای طراحی فعالیت‌های جالب و سرگرم‌کننده برای کودکان در طبیعت پرداخته شده است.

ایده هایی برای فعالیت در طبیعت

تهیه لیست گنجینه شکار

یک لیست کوتاه و ساده از چیزهایی که کودکتان می‌تواند در طبیعت شکار کند تهیه کنید. برای مثال، شکار اشیای درخشان یا شکار هر چیزی که بتوان مایعات را در آن نگه‌داری کرد. شکار مواردی که در این لیست هست به قدری برای کودکان جذاب است که باعث می‌شود آن‌ها در طبیعت بمانند و خواهان ادامه شکار براساس لیست باشند. از نقشه گنج غافل نشوید، خلاق باشید و فعالیت جالب و هیجان‌انگیزی در طبیعت طراحی کنید.

شناسایی اشیاء

کتابی مصور درباره پرندگان، حشرات، برگ­‌ها، درختان یا گل‌­هایی که در منطقه شما وجود دارد تهیه کنید. سپس، در طبیعت به دنبال شناسایی موجودات مشخص شده در کتاب باشید. برای نمونه، تطبیق انواع برگ­‌ها با عکسشان و آشنا شدن با اسامی آن‌ها یا تطبیق پرندگان با عکس‌هایشان و آشنایی با اسامی و صداهای آن‌ها برای کودکان بسیار جذاب است.

ابزاری برای اکتشاف

هدایایی مانند ذره­‌بین یا بیلچه باعث می‌شود کشف طبیعت برای کودکان، توسط ابزار جدیدی که به آن‌ها حس قدرت و تخصص می‌دهد، سرگرم‌کننده باشد. گردش در طبیعت را به کشف و جستجو تبدیل کنید. کشف، هدفمند یا غیرهدفمند، علاقه زیادی در کودک ایجاد می‌کند.

جمع آوری کلکسیون

می‌توانید اجزای کوچکی از طبیعت، مانند سنگ‌­ها یا برگ‌ها که تقریبا در همه جا وجود دارند، پیدا کنید، کلکسیونی کوچک از آن اشیاء بسازید و به بررسی و گفتگو درباره آن‌ها بپردازید. این فعالیت به کودکان انگیزه می‌دهد تا برای کامل کردن کلکسیون خود با طبیعت ارتباط بیشتری برقرار کنند و به جستجو بپردازند.

استفاده از مزایای تکنولوژی

اگر کودک شما عادت به استفاده از وسایل الکترونیکی دارد، می‌توانید، برای ساخت فیلم مستند یا آلبوم تصاویر از طبیعت، دوربین عکاسی یا تلفن همراهی در اختیار کودک خود قرار دهید. درست است که فرزند شما همچنان وسیله‌ای الکترونیکی به همراه دارد، اما دست‌کم از آن برای تمرکز بر دنیای واقعی (خارج از وسیله الکترونیکی) استفاده می‌کند.

چیدن میوه ها یا سبزیجات

بازگشتن به خانه، با سبدی پر از خوراکی‌­هایی که خودشان جمع‌آوری کرده‌اند، باعث تشویق کودکان به استفاده مناسب از محصولات طبیعی و حضور بیشتر در طبیعت می‌شود. می توانید به باغ و کشتزارهای اطراف بروید و از کشاورزان، نه تنها مستقیم خرید کنید، بلکه در فرایند چیدن میوه و سبزی نیز مشارکت کنید.

کاشت گیاهان

مشاهده محصولاتی که از دانه‌ای که کودکتان کاشته به وجود آمده است و سپس، پیگیری روند رشد آن‌ها باعث ایجاد تجربه‌­ای متفاوت و عمیق‌تر نسبت به برنده شدن در بازی‌های کامپیوتری یا گرفتن لایک­ در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های مجازی می‌شود. آماده کردن گلدان‌ها یا ساختن باغچه، علاوه بر دوستی بیشتر کودک با طبیعت، تاثیرات مؤثر بی‌شماری در حوزه‌های رشدی کودک دارد.

طبیعت گردی

پیاده‌روی در طبیعت و رسیدن به آبشار یا چشم‌اندازی هیجان‌انگیز باعث می‌شود کودکان احساس کنند تلاش آن‌ها در پیاده‌روی به موفقیت ختم شده است. چنین هدفی با دوچرخه‌سواری هم محقق می‌شود. اگر در انتهای مسیر به دریاچه­‌ای که برای شنا کردن مناسب است رسیدید، آن‌ها می‌توانند تنی به آب بزنند و خنک شوند. خوردن میان‌وعده­ای سبک در طبیعت، لذت بردن از مناظر و استراحتی کوچک این گردش را برای کودک خاطره‌ساز می‌کند.

لند آرت

لند آرت یعنی کودکی را که تمایل دارد در خانه فعالیت‌های هنری داشته باشد و کاردستی درست کند به طبیعت ببرید تا اجزای طبیعت را به هنر خود وارد کند تا هنرش را به کمک طبیعت پرورش دهد. برای مثال، استفاده از برگ‌ها و گل­‌ها برای ساختن مجسمه‌های طبیعی، تهیه رنگ با تمشک یا خلق تابلویی از مخروط کاج و سنگ، روش‌­هایی هستند که طبیعت را وارد هنری می‌کند که کودک به آن علاقه دارد.

ساخت و ساز

می‌توانید روند را معکوس کنید و هنر کودکان را وارد طبیعت کنید. با این کار می‌توانید از طبیعت پشتیبانی کنید و طبیعت را به کمک هنر کودکان پرورش دهید (برای نمونه، ساختن اشیائی مانند محلی برای غذای پرندگان). با این روش، کودکان علاقه‌مند می‌شوند به طبیعت بازگردند و اثر چیزی که برای موجودات زنده ساخته‌اند ببینند. دقت کنید ساخت و ساز در طبیعت همیشه باید با استفاده از مصالح طبیعی باشد، به این ترتیب، با عشق و احترام دوسویه نسبت به طبیعت، در آن فعالیت می‌کنید.

به یاد داشته باشید

تمام مزایای حضور در طبیعت برای بزرگسالان نیز صدق می­کند. حضور در طبیعت مخصوصا برای کاهش استرس‌های روزانه و بهبود روحیه بسیار مؤثر است. سعی کنید با کودکانتان از خانه بیرون بروید و زمان زیادی را در طبیعت و در ارتباط با آن بگذرانید. با این کار، نه تنها به کودکانتان نشان می‌دهید که صرف وقت در طبیعت بسیار مهم است، بلکه خودتان نیز به اندازه کودکان از حضور در طبیعت لذت می‌برید.

بیشتر بخوانید: لند آرت با کودک را چگونه اجرا کنیم

نویسنده: لیلا ذوالقدرنیا، متخصص بازی درمانی و قصه درمانی

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید