اعتیاد به تکنولوژی و دستگاه‌های الکترونیکی، در حال تبدیل شدن به یک نگرانی بزرگ برای اغلب والدین در سراسر جهان است، امروزه کودکان بیش‌تر ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و زمانی که به سرگرمی نیاز دارند یا زمانی که تنها هستند به دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تلویزیون و بازی‌های ویدئویی روی می‌آورند. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید اکنون زمان برداشتن اولین قدم برای جدایی کودک از گوشی موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است.

نگاه کن، چه روز آفتابی قشنگیه. نمی‌خواهی به پارک بری و با بچه‌ها بازی کنی؟

مادر، خواهش می‌کنم مزاحم من نشو. من در مرحله مهمی از بازی هستم.

این مکالمه که تقریبا یک دهه یا قبل از آن غیر قابل تصور بود ولی در حال حاضر در اغلب خانواده‌ها در سراسر دنیا شنیده می‌شود. کودکان همه‌ جا توسط دنیای صفحات نمایش مانند گوشی‌های موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و مانند آن جذب می‌شوند و کمتر جذب زیبایی‌های دنیای واقعی می‌شوند.

زمان کودکی ما، قشنگ‌ترین خاطرات ما تعقیب پروانه‌ها، در گل و خاک غلت خوردن و تاب بازی بود. اما امروزه، بچه‌ها تنها به میزان حافظه دستگاه خود را برای بازی‌ها و برنامه‌های بیش‌تر  توجه می‌کنند.

اغراق نیست که بگوییم بچه‌ها به صفحه‌های نمایش معتاد شده‌اند. به نظر نمی‌رسد که علاقه‌مند به کنار گذاشتن آن‌ها باشند. در حالی که ممکن است مشغول شدن بچه‌ها با صفحه‌های نمایش خارج از تصور شما، برای آن‌ها وسوسه‌انگیز باشد. بنابراین مهم است که بدانید چطور و چگونه صفحه نمایش بیش از حد عمیقا روی کودکان تاثیر می‌گذارد.

کلید اصلی: طبق گفته شیریل پولاک (Shirael Pollack)، تا ۲۰۱۱۵ دقیقه زمان برای آموزش کافی است. با‌ این‌حال، زمان استفاده از صفحه‌های نمایش هیچ‌گاه نباید با دیگر فعالیت‌های مهم بچه‌ها مانند زمان بازی، تعامل اجتماعی و یادگیری از طریق تجربه که در زندگی خود درگیر آن می‌شوند، جایگزین شود.

ترفند‌های ساده برای جدایی کودک از گوشی موبایل و تلویزیون

حدایی کودک از تکنولوژی

چگونه باید از اعتیاد به تکنولوژی در کودکان جلوگیری کرد؟ در این مقاله، چند ترفند ساده برای کمک به شما برای تضمین دوران کودکی سالم برای کودکان شما آورده شده است.

طراحی یک فعالیت جالب و سرگرم‌کننده هنگام تبلیغات تلویزیونی

این ترفند یک روش عالی برای زمان‌بندی بهتر در استفاده از تلویزیون می‌باشد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک فعالیت سرگرم‌کننده مانند یک معمای پیچیده، یک مسابقه کوچک در اتاق نشیمن یا یک رقابت برای اینکه کدام کودک بیش‌تر می‌تواند دراز‌ نشست انجام دهد طراحی کنید. مشکل این است که این فعالیت‌ها باید در طول تبلیغات تلویزیونی انجام شوند.

مزیت این ترفند این است که کودکان شما حتی هنگام تماشای تلویزیون هم یک فعالیت فیزیکی خواهند داشت. علاوه بر‌ این، اگر آن‌ها این فعالیت را زیاد دوست داشته باشند، ممکن است حتی تصمیم بگیرند تماشای تلویزیون را رها کنند و به این بازی ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اثرات تلویزیون بر کودکان چه ابعاد منفی و چه ابعاد مثبتی در پی دارد؟

تلویزیون در پس زمینه نباشد

هنوز پاسخ قطعی در مورد تاثیر تلویزیون بر رشد ذهنی کودک وجود ندارد، اما می‌دانیم تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر کودکانمان دارد. زمانی که تلویزیون در پس زمینه قرار دارد در حالی که در حال صرف غذا هستند و یا در حالی که مهمان در خانه است، حس وابستگی به ذهن کودکان را ایجاد می‌کند. آن‌ها هنگامی که به دنبال یک سرگرمی هستند احتمالا به سراغ تلویزیون می‌روند. این امر حتی برای برنامه‌ها و ویدئوهایی که بر رویتبلت‌ها بازی می‌کنند صادق است، کودک بدون هیچ فعالیتی آن‌ها را تماشا می‌کند.

فعالیت های سرگرم کننده بیرون از خانه

بسیاری از کودکان به صفحه‌های نمایش به عنوان منبع سرگرمی نگاه می‌کنند. اما اگر آن‌ها درک کنند سرگرمی‌های بسیار بیش‌تری وجود دارد، شما به آن‌ها اجازه خواهید داد که خودشان و دوستانشان فعالیت‌های جدید را تجربه کنند؟ کودکانی که بیش از حد از صفحه نمایش استفاده می‌کنند تمایل دارند از فعالیت‌های خارج از منزل اجتناب کنند چون آن را به عنوان یک وقفه می‌بینند. اما زمانی که فعالیت‌های خارج از منزل را برای کودکان برنامه‌ریزی می‌کنید و به آن‌ها ملحق می‌شوید، احتمالا آن‌ها فضای خارج از منزل را یک سبک جدید می‌بینند.

چند فعالیت خوب برای برنامه‌ریزی در طول هفته:

  • ورزش‌های خانوادگی در زمین بازی، جایی که شما با بچه‌های خود فوتبال یا بدمینتون بازی می‌کنید.
  • شنا در استخر
  • آموزش نقاشی از طبیعت یا فعالیت‌ها که شامل درختان، پروانه‌ها و غیره می‌شود.

مشکل اعتیاد به صفحه‌های نمایش در دوران اخیر به قدری جدی شده است که کارشناسان و برندها در سراسر جهان سعی کرده‌اند برای جدایی کودک از گوشی موبایل و مانند آن به والدین کمک کنند.

مشکل تنها کودکان نیستند. بلکه ما به عنوان والدینی که صفحه‌های نمایش را در منزل به عنوان یک عادت یا جایگزین برای بازی‌های خارج از منزل پذیرفتیم هم مقصریم. اکنون که دنیا بسیار آلوده‌تر از قبل شده است ما می‌ترسیم که فرزندانمان در معرض آلودگی، میکروب‌ها، حشرات و… قرار بگیرند و بیمار شوند. به همین دلیل از بیرون رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کنیم.

به فرزندتان برای پیدا کردن دوست در خارج از منزل کمک کنید

جدایی کودک از گوشی موبایل

کودکتان از دیدن شما در فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی‌ها لذت خواهد برد، هم‌چنین آن‌ها این شانس را خواهند داشت که دوستان جدیدی هم‌سن خود داشته باشند. برخی از کودکان خجالتی‌تر از بقیه هستند و ممکن است در پیدا کردن دوست با مشکل مواجه شوند. هم‌چنین اگر کودک شما درونگرا باشد، ممکن است برای بازی با دیگر بچه‌ها در بیرون از خانه دچار مشکل شود.

کودکتان می‌تواند به کمک شما از طریق فعالیت‌های کوچک با دیگر بچه‌ها در محل زندگیتان آشنا شود. یک راه خوب برای انجام این‌کار این است که تاریخ‌ بازی کردن، پیک‌نیک رفتن در فضای باز و غیره را با دوستان کودک خود هماهنگ کنید. این دوستان جدید انگیزه‌ای برای کودکتان هستند که از خانه بیرون برود و هر روز مشغول فعالیت‌های فیزیکی شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توانید به کودک خود کمک کنید دوستان جدید پیدا کند؟

جدایی همگانی با تکنولوژی در خانواده

این ترفند، با توجه به اعتیاد ما به تلفن، به توجه ویژه‌ای از سوی والدین نیاز دارد، اما می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای به بار آورد. ترفند این است که یک روز در هفته را مشخص کنیم که هیچ‌کدام از اعضای خانواده حق استفاده از صفحه‌ نمایش را نداشته باشند.

این امر مستلزم دوری از تلفن‌های همراه، تلویزیون، تبلت‌ها، کامپیوترها و غیره است و همه اعضای خانواده باید رعایت کنند. به این ترتیب کودکان بهتر یاد می‌گیرند و هنگامی که می‌بینند شما فعالیت‌های فیزیکی و خانوادگی را به جای فعالیت‌های دیگر تشویق می‌کنید آن‌ها هم به دنبال این فعالیت‌ها می‌آیند.

اگر کودک شما علائم جدی اعتیاد به صفحات نمایش از جمله بیدار ماندن تا نیمه شب برای بازی ویدئویی، کج خلقی وحشتناک وقتی که شما وسایل الکترونیکی را از آن‌ها جدا می‌کنید، از خود نشان می‌‌دهند، می‌توانید از ترفند جدایی همگانی اعضای خانواده برای جدایی کودک از گوشی استفاده کنید. در طی این دوره، فرزندتان فقط اجازه دارد برای کارهایی از قبیل انجام پروژه‌ی خود در منزل از صفحه نمایش استفاده کند.

توجه: اگر کودک شما در طول این دوره رفاتارهایی مانند امتناع از خوردن و یا گریه کردن مداوم از خود نشان می‌دهد شما باید با یک متخصص در مورد نحوه رهایی از اعتیاد مشورت کنید.

یک راه‌حل خوب و منطقی برای مقابله با فرزند خود پیدا کنید

آیا کودکان به اندازه کافی باهوش هستند که تشخیص دهند چه چیزی برای آن‌ها خوب یا بد است؟ طبق گفته روانشناسان کودک، داشتن یک ارتباط قلبی و کلامی با کودک ایده خوبی است و به آن‌ها توضیح دهید که چرا استفاده بیش از اندازه از تکنولوژی مضر است.

اگر فرزندتان یک کودک نوپا و یا حتی بزرگ‌تر است، باید به آن‌ها توضیح دهید که چرا باید زمان استفاده آن‌ها از صفحه نمایش را کنترل کنید. می‌تواند از خود آن‌ها بپرسید که چگونه این کار را انجام دهند. عجیب به نظر می‌رسد، اما کودکان واقعا می‌توانند راه‌حل‌های شگفت‌انگیزی ارائه دهند. در این صورت آن‌ها احساس نمی‌کنند که خانواده در حال تلاش برای کنترل آن‌ها هستند.

راس گرین روانشناس، می‌گوید: من با بچه‌هایی صحبت کرده‌ام که بیش‌ از‌ اندازه وقت خود را برای وسایل الکترونیکی گذاشته‌اند. متوجه شده‌ام که آن‌ها دوستی برای خود ندارند، نمی‌دانند چگونه برای خود دوست پیدا کنند و کاری به غیر از سرگرم شدن با وسایل الکترونیکی ندارند.

یک شعار جادویی پیدا کنید

در نهایت یک شعار جادویی برای خود داشته باشید که با استفاده از آن در زمان استفاده کودکانتان از گوشی یا تبلت توقف ایجاد کنید. کودکان می‌توانند کج‌خلق و عصبی شوند تلاش کنید آن‌ها را طوری نرغیب کنیدکه به حرف‌های شما گوش دهند این می‌تواند منجر به گریه، کج‌ خلقی و … شود. به عنوان مثال، شعار شما می‌تواند «اکنون وقت بودن در کنار خانواده است» باشد. این یک هشدار برای کودکتان است که آن‌ها از زمان تعیین شده در روز برای استفاده از صفحه‌ نمایش عبور کرده‌اند.

اعتیاد به تکنولوژی با فرزندانمان چه می‌کند؟

خاطرات دوران کودکی

اعتیاد به تکنولوژی برای کودکان فوق‌العاده مضر است و متخصصان آن را به تعدادی از مشکلات سلامتی و رشد مرتبط می‌دانند. زمانی که فرزندمان کوچک است، ما اغلب برای نگه‌داری آن‌ها تمایل داریم که از تکنولوژی استفاده کنند. تصاویر متحرک و صداها در صفحه نمایش آن‌ها را دلگرم می‌کند و آن‌ها به قدر کافی آرام می‌شوند که ما می‌توانیم کارهای مهم خانه را به پایان برسانیم. با این‌حال، این کار به زودی برای آن‌ها تبدیل به عادتی می‌شود که پایه و اساس آن اشتباه است. به صفحه نمایش اعتیاد پیدا می‌کنند و بدون خستگی به دنبال سرگرمی هستند.

طبق آکادمی اطفال آمریکا، کودکان زیر ۲ سال نباید هیچ زمانی را صرف صفحه نمایش کنند. برای کودکان ۲ تا ۵ سال زمان استفاده از صفحه‌های نمایش نباید بیشتر از ۱ ساعت در روز باشد. صرف زمان زیاد در صفحات نمایشی با شروع اختلال بیش فعالی، مهارت‌های اجتماعی ضعیف و مشکلات احساسی و عاطفی همراه بوده‌ است. هم‌چنین می‌تواند بر نمرات مدرسه کودک و توانایی او در پرداختن به تکالیف مدرسه و منزل نیز تاثیر بگذارد.

اما شاید بزرگ‌ترین اشکال استفاده بیش ازحد از صفحه‌های نمایش شامل فعالیت فیزیکی ناچیز، عدم تمایل به بیرون رفتن از خانه و از دست دادن دائمی خاطرات زیبای کودکی باشد. این‌ها تنها با بودن در زمین بازی و وقت گذراندن با دیگر بچه‌ها به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: مدیریت استفاده کودک از تکنولوژی چرا و چگونه باید انجام شود؟

هدف ما از جدایی کودک از گوشی باید این باشد که کودکانمان را به فضای باز بیرون از منزل ببریم و آن‌ها را ترغیب کنیم تا لذت بازی در فضای باز را تجربه کنند، آن‌ها را از ابزارها و صفحه‌های نمایش بی‌نیاز کنیم.

آیا کودک شما هم ساعات زیادی از روز را صرف استفاده از گوشی و تبلت و تلویزیون می‌کند؟ اگر شما ترفند دیگری برای جدایی کودک از گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌شناسید از طریق وبسایت کودکت با ما در میان بگذارید.

یک دیدگاه

  1. سلام و درود
    واقعا مقاله هاتون عالیه.استفاده می کنم ازشون.یادمیگیرم ازتون
    خیلی به دردبخور هستن.و این نکته ی مهمیه که به جای آه و نفرین به تکنولوژی، راهکارهای درستی رو پیدا کنیم برتی عادات غلط مون
    خوشحالم که با مجموعه ی کودکت آشنا شدم و دارمتون🌹🌹🌿🌿🌿🌿🌿

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید