قصه گویی برای کودکان، خلاقیت ذاتی آن‌ها را پرورش می‌دهد و با فراهم کردن امنیت عاطفی، می‌تواند یکی از بهترین امکان‌های تقویت مهارت های ارتباطی برای کودکان را فراهم کند.

قصه گویی با کتابخوانی و بلند خوانی برای کودک متفاوت است و قوانین خاص خود را دارد. قصه گو با آنچه از قبل آموخته یا آنچه در لحظه بین او و کودک جاری شده و به ذهنش آمده روایتی حیرت‌انگیز برای کودک تعریف می‌کند. افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری در فرهنگ ایرانی ما به ثبت رسیده‌است که بعضی مناسب روایت برای کودک هستند و بعضی خیر.

غزال نصیری درباره قصه گویی برای کودکان می‌گوید

از بین مربیانی که در موضوع قصه گویی برای کودکان، پژوهش کرده‌اند و سال‌ها تجربه روایت برای کودک را دارند، نام سرکارخانم غزال نصیری نامی معتبر و آشناست. میهمان محترم گفتگوی زنده شماره ۱۷ در صفحه اینستاگرام me.as.a.mom درباره چیستی و چرایی قصه گویی نکات بسیار ظریف و آموزنده‌ای بیان کرده‌است. همچنین پاسخ به سوالاتی که دوستان در این باره از قبل برای من ارسال کرده بودند، بخش مهمی از این گفتگوست که در ادامه فیلم ضبط شده آن را مشاهده می‌فرمایید.

در این گفتگو سرکارخانم نصیری درباره بهترین کتابی که من در زندگی‌ام خوانده‌ام از من سوال می‌کنند. نام این کتاب «مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران» است که امتیاز فروش آن امروز در اختیار شورای کتاب کودک است. همچنین در پایان گفتگو از نمونه قصه گویی های میهمان برنامه صحبت به میان آمده که در ادامه می‌توانید آن را بشنوید:

 

داستان نوروز

 

داستان نبات خانوم

 

شب یلدا

برای پیدا کردن قصه های خوب برای کودکان، می‌توانید از لیست های معتبری مثل «لاک پشت پرنده» و لیست کتاب‌هایی که «شورای کتاب کودک» به عنوان کتاب‌های خوب معرفی می‌کند استفاده نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنم همچون شب‌های بعد از این گفتگو که نمونه‌هایی از قصه گویی برای کودک‌تان را برایم ارسال کردید، در ادامه همین مقاله درباره تجربه‌های خوبی که از قصه‌ گویی برای کودک‌تان دارید در بخش نظرات همین مطلب در وبسایت کودکت بنویسید. قطعا این یادداشت‌ها می‌تواند برای بسیاری از علاقمندان که در ماه‌ها و سال‌های بعد این گفتگو را مشاهده می‌کنند نیز مفید باشد.

4 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و خدا قوت بابت زحماتی که خالصانه متحمل میشوید . خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم . و ممنون از مطالب و ویدئوهای بسیار پربار و کاربردی که میگذارید . من با خانم نصیری آشنا هستم و مدتی مدیر آموزشی مهد ما بودند و بسیار از ایشان آموختم . بازم ازتون ممنونم . امیدوارم در راهی که پیش رو دارید موفق و پایدار باشید .

  2. ممنونم مژده عزیز بخاطر وقت باارزشت و انرژی که میذاری، در مورد قصه گویی به بچه ها تجربه من اینه، اول اینکه به زبان مادریمون یعنی ترکی به پسرم قصه میگم، شخصیتهای قصه منفی و مثبت نیستن بلکه ممکنه فقط اشتباهاتی انجام بدن ، مشکلاتشونو با حرف زدن حل میکنن و همیشه به همدیگه کمک میکنن و همدیگرک با وجود تفاوتها دوست دارن، اغراق نمیکنم ولی مثلا گاو که بزرگه و توی خونه کوچیک موش جا نمیشه ولی همون جلوی خونه با دوستاش دیدار میکنه و به هم میگن که دویت داریم ، آخر قصه هام همیشه با برگشتن همه به خونسون و شام خوردن و لالا کردن تموم میشه و به خوبی و خوشی زندکی میکنن. به نظرم پایان شاد خیلی ضروریه تو روند قصه گویی به بچه ها. معمولا قصه هام با توجه به اتفاقات روزانه و مشکلاتی که ممکنه درگیرش بشیم شکل میگیره البته مشکلات مربوط به والدین و فرزند. بازم ممنون 🌹

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید