همه می‌دانیم که کتاب خواندن برای کودکان مزیت‌های مختلفی دارد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کتابخوانی با کودکان با صدای بلند می‌تواند دارای برخی مزیت‌های رفتاری مهم باشد. پژوهش جدیدی با عنوان «کتاب خواندن با صدای بلند، بازی و رشد اجتماعی-احساسی» بیان می‌کند که کتابخوانی با کودکان تنها باعث بهبود مهارت‌های سوادی آن‌ها نمی‌شود، بلکه می‌تواند مشکلات مربوط به پرخاشگری، ناراحتی و ناتوانی در آرام و قرار داشتن را از بین می‌برد. محققان به وسیله تحقیق روی ۶۷۵ خانواده دارای کودکانی با سنین کمتر از ۵ سال، این موضوع را بررسی کردند. از والدین در حین کتابخوانی با کودکان یا بازی با فرزندان فیلم گرفته شد و پس از اتمام کار، این فیلم‌ها برای خود والدین نمایش داده شد تا نوع تعامل با فرزندشان را مشاهده کنند.

آریانا ویسلدر یکی از نویسندگان مقاله در نشریه نیویورک تایمز می‌گوید:

نحوه واکنش نشان دادن فرزندان این افراد، زمانی که کارهای مختلفی انجام می‌دهند، می‌تواند بسیار حیرت‌انگیز باشد. ما تلاش می‌کنیم تا نقاط مثبت آن تعامل را برجسته کنیم. والدین ممکن است در آن لحظه احساس تمسخر کنند، اما زمانی که ویدئوی مربوطه را به آن‌ها نمایش می‌دهیم و مشاهده می‌کنند که فرزندشان چقدر عاشق این کار است، می‌تواند در آن‌ها انگیزه ایجاد کند.

تاثیر کتابخوانی با کودکان بر رفتار و دقت آن‌ها

کتابخوانی با کودکان

بیشتر بخوانید: کتاب خواندن برای کودکان چه تاثیری بر موفقیت تحصیلی آن ها در آینده دارد؟

نتیجه این کار بسیار خارق‌العاده بود. یک سال و نیم بعد، کودکانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند، تمایل کمتری به بروز مشکلات رفتاری نظیر بیش‌فعالی و پرخاشگری داشتند. دکتر آلن مندلسون یکی از محققان اصلی این تحقیق، به نشریه تایمز می‌گوید:

پیام کلیدی اصلی این تحقیق برای من این است، زمانی که والدین با فرزندان کوچک (نوزادان تازه متولد شده تا کودکان ۳ ساله) خود بازی می‌کنند یا برای کتاب خواندن برای کودکان وقت می‌گذارند، این کارشان تاثیر بسیار زیادی بر رفتار کودکان می‌گذارد. همه خانواده‌ها باید بدانند زمانی که برای فرزندان خود کتاب می‌خوانند یا با آن‌ها بازی می‌کنند، در واقع به فرزندان خود کمک می‌کنند تا رفتار خود را کنترل کنند.

کتابخوانی با کودکان

بیشتر بخوانید: راهنمای کتاب خواندن برای کودک از تولد تا ۲ سالگی

نیازی نیست که کتاب خواندن برای فرزندان را پس از رسیدن آن‌ها به سن ۳ سالگی، متوقف کنیم. در سال ۲۰۱۷ مقاله «گزارش کتابخوانی کودکان و خانواده‌ها» در نشریه اسکولاستیک (Scholastic) منتشر شد که عادات کتابخوانی کودکان و والدین آن‌ها را بررسی می‌کرد. لیزا بیکر مدیر سرمقاله نشریه اسکولاستیک به واشنگتن پست گفت که متوجه شده است زمان کتابخوانی خانوادگی، به جای یک کلاس درس ادبیات، بیشتر می‌تواند نوعی تجربه ایجاد پیوند بین اعضای خانواده باشد. او می‌گوید:

زمانی که این کودکان به خواننده‌های مستقل کتاب تبدیل می‌شوند، تمایل داریم تا آن‌ها را به حال خود رها کنیم، اما حتی کودکان گروه‌های سنی بالاتر هم دوست دارند که وقت خود را در کنار والدین خود صرف کنند. ما به این خواسته آن‌ها ضربه می‌زنیم؛ زیرا خاص‌ترین زمانی که آن‌ها در آینده به خاطر خواهند آورد، زمان کتابخوانی در کنار والدینشان خواهد بود.

در واقع، زمان کتابخوانی دارای مزیت‌های مخفی بسیار هم برای والدین و هم فرزندان است. کتابخوانی با کودکان همچنین به شما این بهانه را می‌دهد که یک کتاب مخصوص کودکان را مجددا مطالعه کنید و از این کار احساس شرمندگی نکنید.

شما هم تجریبات کتابخوانی با کودکان خود را از طریق وبسایت کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید