اهمیت به تغذیه، بخش مهم و ضروری یک بارداری موفقیت‌آمیز است. زنان باردار به خاطر سلامت خود و کودکی که پرورش می‌دهند نیاز به دقت و توجه بیش‌تری به تغذیه در این دوران دارند. اگرچه خوردن میوه به زنان باردار توصیه می‌شود ولی میوه‌هایی وجود دارند که مزایای منحصر به فردی را برای زنان باردار به ارمغان می‌آورند. خوردن هندوانه در بارداری نه تنها ایمن است بلکه مزایای بی‌شماری برای زنان باردار به همراه دارد. در این مقاله از کودکت به بررسی مزایای هندوانه، دانه‌های هندوانه و اثرات جانبی و دستورالعمل‌های مصرف هندوانه در دوران بارداری می‌پردازیم.

آیا می‌توانید در دوران بارداری هندوانه بخورید؟

خوردن هندوانه در بارداری

بله. نه تنها منعی وجود ندارد، بلکه توصیه می‌شود هندوانه را در رژیم غذایی دوران بارداری خود بگنجانید. مصرف متعادل هندوانه در دوران بارداری به خصوص در تابستان و هوای گرم نه تنها ضرری ندارد، بلکه برای زنان باردار و جنین درن شکم بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی در بارداری ؛ بایدها، نبایدها و سوالات متداول در مورد تغذیه در بارداری

مزایای خوردن هندوانه در بارداری

در ادامه به فهرستی از مزایای هندوانه برای سلامتی در دوران بارداری اشاره می‌کنیم:

  • تسکین سوزش و اسیدی شدن معده

بارداری موجب تغییرات هورمونی عظیمی در بدن می‌شود. این تغییرات کمی ناراحت‌کننده است. اسیدی شدن و سوزش معده مشکلاتی هستند که اغلب زنان در طول دوران بارداری با آن روبرو می‌شوند. هندوانه به عنوان یک آرام‌بخش برای سیستم گوارشی شناخته می‌شود که می‌تواند بلافاصله سوزش معده و اسیدی‌شدن معده را تسکین دهد.

  • جلوگیری از ورم دوران بارداری

زنان باردار اغلب دچار تورم غیرعادی در دست‌ها و پاهای خود می‌شوند که به ورم دوران بارداری معروف است. ورم دوران بارداری ناشی از تجمع غیرمعمول مایعات در بافت‌های خاص بدن است. مقدار بالای آب موجود در هندوانه به باز کردن این انسداد و  خلاصی از ورم در دوران بارداری کمک می‌کند.

  • موثر در هیدراته شدن بدن

یکی از مشکلات مربوط به دوران بارداری، کمبود آب در بدن است. کم‌آبی می‌تواند موجب ناراحتی جزئی از خستگی و کسالت تا مشکلات جدی‌تر، مانند زایمان زودرس برای زنان باردار شود. ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل است به همین دلیل، هندوانه در مبارزه با کم‌آبی بسیار موثر است.

  • بیماری‌های صبحگاهی

زنان باردار مخصوصا در هفته‌های اول بارداری از مشکلات گوارشی شدیدی چون تهوع و استفراغ رنج می‌برند.  تهوع و استفراغ در بارداری نه تنها صبح‌ها، بلکه  هر زمانی در طول روز می‌تواند اتفاق بیفتد. یک لیوان از آب هندوانه در صبح، علاوه بر تسکین تهوع و استفراغ موجب طراوت و انرژی بخشیدن به بدن در طول روز می‌شود.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن یک زن باردار به خاطر خود و کودکی که درون او پرورش می‌یابد، باید در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مصون و مقاوم باشد. برای مبارزه با بیماری‌ها و عفونت در دوران بارداری، یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. برخی زنان در این دوره با کاهش ایمنی بدن مواجه می‌شوند. هندوانه حاوی یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که رنگ قرمز را به هندوانه می‌دهد و به عنوان افزایش دهنده سطح ایمنی بدن انسان شناخته می‌شود.

  • سم‌زدایی از بدن

یکی از خواص هندوانه مدر بودن آن و افزایش میزان ادرار در بدن است که به دفع سموم و پس‌مانده‌‌ها و کاهش اسیدهای ادرار در بدن کمک می‌کند. این ویژگی از هندوانه به عملکرد مناسب کبد و کلیه‌ها در طول دوران بارداری کمک می‌کند.

  • تسکین گرفتگی عضلات

بدن زنان باردار، به طور مداوم در تلاش برای سازگاری با تغییراتی است که در دوران بارداری برای او اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی و افزایش سریع وزن می‌تواند باعث گرفتگی عضلات و درد عضلانی شود. خوردن هندوانه در بارداری، در تسکین درد و رفع گرفتگی عضلات موثر است.

  • از تجمع رنگدانه‌هایپوستی جلوگیری می‌کند

تغییرات هورمونی بدن یک زن در دوران بارداری، می‌تواند باعث شود که پوست تکه‌تکه و کدر به نظر برسد. خوردن هندوانه در بارداری، هضم غذا را بهبود می‌بخشد، سموم بدن را دفع می‌کند ودر نهایت به طور طبیعی، منجر به ایجاد یک پوست درخشان و خالی از رنگ‌دانه‌ها می‌گردد.

  • کاهش یبوست

یبوست یک مشکل عمومی و بخشی از عوارض دوران بارداری است. هندوانه سرشار از فیبر بالایی است که به دفع مواد از بدن کمک می‌کند. آب بالای موجود در هندوانه به حرکت ضروری و لازم روده‌ها کمک می‌کند.

  • بهبود سلامت استخوان‌ها در جنین

یکی دیگر از دلایل مهمی که زنان باردار باید هندوانه را در رژیم‌غذایی خود بگنجانند این است که در حقیقت، هندوانه به رشد کودک و شکل‌گیری استخوان و دندان‌های او کمک می‌کند. هندوانه حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم و پتاسیم است که این موادمعدنی برای رشد مناسب استخوان‌ها در جنین ضروری هستند.

مزایای دانه‌های هندوانه برای زنان باردار

بسیاری از مردم دانه‌های هندوانه را دور می‌ریزند و مصرف نمی‌کنند. اما این دانه‌ها سرشار از موادمغذی هستند که می‌توانند برای مادر و جنین در حال رشد مفید باشند. دانه‌های هندوانه ترد هستند و هنگامی که برشته می‌شوند بسیار دلپذیر می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک میان‌وعده سالم مورد استفاده قرار گیرند.

  • دانه‌های هندوانه سرشار از ویتامین C هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن جنین در حال رشد بسیار مفید هستند.
  • دانه‌های هندوانه علاوه بر چربی‌های سالم و پروتئین هم‌چنین حاوی اسیدفولیک، ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و روی هستند که همه این مواد معدنی برای رشد مناسب جنین ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: دادن هندوانه به کودک ؛ مزایا و نکات مهم در مورد مصرف هندوانه

عوارض جانبی مصرف هندوانه در دوران بارداری

اگرچه هندوانه به طور کلی برای سلامتی خوب است و مزایای زیادی برای زنان باردار دارد اما هم‌چنین ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. در ادامه به برخی از عوارض خوردن هندوانه در بارداری اشاره می‌کنیم که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • مصرف بیش از حد هندوانه، ممکن است منجر به بالا رفتن سطح قندخون شود و با مصرف آن مبتلا به دیابت بارداری شوید.
  • ویژگی‌های ادرارآور هندوانه ممکن است منجر به تخلیه موادمغذی ضروری به همراه  سموم شود.
  • توصیه می‌شود هندوانه‌های تازه بریده شده را مصرف کنید. هندوانه‌هایی که از قبل بریده شده‌اند به سرعت فاسد می‌شوند و ممکن است منجر به حالت تهوع، استفراغ و بیماری‌های معده و روده شوند.

دستورالعمل‌های سریع تهیه هندوانه

خوردن هندوانه در بارداری

در ادامه به چند دستور غذایی ساده و پرخاصیت اشاره می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

سالاد هندوانه و آووکادو

مواد لازم:

  • ۲ عدد آووکادو بزرگ
  • ۴ فنجان هندوانه برش شده
  • سرکه بالزامیک

طرز تهیه:

۲ عدد آووکادو بزرگ پوست کنده که دانه‌های آن را خارج کردید و برش زده‌اید را در یک ظرف بریزید و سپس هندوانه برش خورده را به آن اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس سرکه بالزامیک را به عنوان سس یا چاشنی به آن اضافه کنید.

میلک شیک هندوانه

مصرف هندوانه در بارداری

مواد لازم:

  • ۴ فنجان هندوانه برش خورده که دانه‌های آن خارج شده‌اند.
  • ۱ فنجان شکر
  • مقداری نمک
  • ۱ فنجان خامه سرد

طرز تهیه:

همه مواد به جز خامه را در ظرفی ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید و برای مدت ۳۰ دقیقه در یخچال نگه‌داری کنید. مواد را از یخچال خارج کنید و همه عناصر را در مخلوط‌کن ریخته و سپس خامه را به آن اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.

عصاره هندوانه

مواد لازم:

  • ۸ فنجان هندوانه برش خورده بدون دانه

طرز تهیه:

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن بهتر موادمغذی موجود در میوه‌ها مصرف عصاره آن‌ها است. عصاره هندوانه در دوران بارداری بدون اضافه کردن عناصری مانند نمک و شکر گزینه ایده‌الی به عنوان یک میان‌وعده می‌باشد. برای تهیه عصاره هندوانه ۸ فنجان هندوانه برش‌خورده را بدون دانه‌ها در یک مخلوط‌کن ریخته و به خوبی مخلوط کنید.

مصرف متعادل هندوانه در دوران بارداری نه تنها عوارضی ندارد بلکه اگر در حد اعتدال مصرف شود مزایای زیادی مانند مبارزه با اسیدی شدن معده، گرفتگی عضلات ماهیچه، خستگی و بسیاری از بیماری‌های دیگری که زنان باردار در طول دوران بارداری با آن مواجه هستند را فراهم می‌کند. مصرف متوسط هندوانه و گرفتن مشاوره پزشکی از پزشک متخصص خود قبل از این‌ که هندوانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید تضمین می‌کند که شما با خوردن هندوانه در بارداری به سلامت خود و کودک درون شکم خود کمک کنید.

شما می‌توانید فایل صوتی این مقاله را از اینجا بشنوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید